- biberu
- Medlem ●
Upptäckte häromdagen att det går att bläddra i händelselistan! Det gick inte på iPad.
Men den beter sig märkligt och skumt. Det går inte rulla i listan, utan bläddra mellan 'sidor', trots det är det ngn form av handtag till höger, som ändå inte går att dra i. Det jag stör mig på att det inte går att rulla ner förbi post 1-6 för att se 3-9, utan jag skickas till 7-12.
Utöver detta saknar jag toppmenyn och gå till första olästa... blir ett jädra scrollande nu...
En irriterande sak är att händelselistan verkar "dubbelnotera" saker. Exempel:
- Händelse 1 är att Sven har citerat mitt inlägg i Tråden
- Händelse 2 är att Tråden har ett nytt inlägg av Sven
Bägge ovan för mig är en och samma sak. Den borde således bara notera händelse 1 i ovan.
Saknar även "gå till första olästa" samt att det nu ett par veckor senare fortfarande känns som knapparna är på fel sida allt för ofta. Man måste även konstant klicka mycket mer / fler gånger i menyn för att komma till vanliga sidor som "Nya Inlägg". Det är inte bra.
Upptäckte häromdagen att det går att bläddra i händelselistan! Det gick inte på iPad.
Men den beter sig märkligt och skumt. Det går inte rulla i listan, utan bläddra mellan 'sidor', trots det är det ngn form av handtag till höger, som ändå inte går att dra i. Det jag stör mig på att det inte går att rulla ner förbi post 1-6 för att se 3-9, utan jag skickas till 7-12.
Utöver detta saknar jag toppmenyn och gå till första olästa... blir ett jädra scrollande nu...
Stämmer. Dels går det inte att scrolla på ipad/iphone för tillfället, och dels är indikationen av var man befinner sig fel eftersom att den antyder att den ska gå att dra i, men detta går inte. Händelsemenyn kommer förbättras framöver.
Bägge ovan för mig är en och samma sak. Den borde således bara notera händelse 1 i ovan.
Håller med, ska kika på detta. Tack för feedbacken.
Saknar även "gå till första olästa" samt att det nu ett par veckor senare fortfarande känns som knapparna är på fel sida allt för ofta. Man måste även konstant klicka mycket mer / fler gånger i menyn för att komma till vanliga sidor som "Nya Inlägg". Det är inte bra.
Jag löste det hela genom att lägga en länk i bokmärkesraden ( http://www.99mac.se/forum/aktiva ) för att komma direkt till "Nya Inlägg". Hade det så en gång förr i tiden innan 99 började med den flytande menyn som alltså är borta nu. Funkar tyvärr inte iPad eller iPhone dock.
Jag löste det hela genom att lägga en länk i bokmärkesraden ( http://www.99mac.se/forum/aktiva ) för att komma direkt till "Nya Inlägg". Hade det så en gång förr i tiden innan 99 började med den flytande menyn som alltså är borta nu. Funkar tyvärr inte iPad eller iPhone dock.
Jag har lagt den i "Bookmarks Bar" så den alltid finns där, på iPad.
Låt mig specificera några exempel:
1) I tråden "Nästa iMac-uppdatering 2013" så landade jag på inlägg #1 när jag skulle landat på inlägg #16, som också är grått.
2) I tråden "Gratis webeditor" landar jag även där på inlägg #1 när jag skulle ha landat på inlägg #14, som är grått.
3) I tråden "SVT Play + Airplay + AppleTV3?" så landar jag på inlägg #1 när jag skulle ha landat på inlägg #7, som är grått.
4) I tråden "iMac 27" - Kan man stoppa i mer intern lagring?" så landar jag på inlägg #1 när jag skulle ha landat på inlägg #8, som är grått.
5) I tråden "Support från Webhotell" landar jag på inlägg #1 när jag skulle ha landat på inlägg #8, som är grått.
@biberu Vad händer med detta? Fortfarande ett problem.
Jag har lagt den i "Bookmarks Bar" så den alltid finns där, på iPad.
Jag har gjort en mapp för 99-bokmärken som ligger i bokmärkerraden på iPad. Än så länge bara två bokmärken i den, aktiva o bevakade, men det finns plats för många fler
Jag har gjort en mapp för 99-bokmärken som ligger i bokmärkerraden på iPad. Än så länge bara två bokmärken i den, aktiva o bevakade, men det finns plats för många fler
Igen, jättebra att hitta lösningar till problemet även om problemet kvarstår. Man kan behandla smärta med smärtstillande eller så åtgärdar man såret i stället. Från ett användarperspektiv "blöder" 99mac lite just nu. Och på en iPhone fungerar inte ovan så bra. Det blir ändå en massa extra klick ner i bokmärken osv.
Menyn på datorn "hoppar" även upp och ner eftersom reklamen ovan menyn har olika storlek på olika sidor. Sjukt irriterande.
Edit: Ta inte min kommentar fel, ni har gjort ett lyssnade jobb att förnya 99mac. Vissa saker är bara inte 100 än…
Dessa bör grupperas bättre nu. Om citatet är sist i den bevakade tråden ska tråden ignoreras.
Igen, jättebra att hitta lösningar till problemet även om problemet kvarstår. Man kan behandla smärta med smärtstillande eller så åtgärdar man såret i stället. Från ett användarperspektiv "blöder" 99mac lite just nu. Och på en iPhone fungerar inte ovan så bra. Det blir ändå en massa extra klick ner i bokmärken osv.
Menyn på datorn "hoppar" även upp och ner eftersom reklamen ovan menyn har olika storlek på olika sidor. Sjukt irriterande.
Edit: Ta inte min kommentar fel, ni har gjort ett lyssnade jobb att förnya 99mac. Vissa saker är bara inte 100 än…
Håller fullständigt med. Hade forumet funkat 100% o även de enklaste features, en valmeny för smileys eller ett enkelt sätt att få smart adresserade länkar(finns i annan tråd under feedback) så hade jag inte behövt den mappen...som nu utökas m en direktlänk till kodhandboken(i brist på bättre beskrivning på instruktionerna för att göra smileys mm i forumet)
Håller fullständigt med. Hade forumet funkat 100% o även de enklaste features, en valmeny för smileys eller ett enkelt sätt att få smart adresserade länkar(finns i annan tråd under feedback) så hade jag inte behövt den mappen...som nu utökas m en direktlänk till kodhandboken(i brist på bättre beskrivning på instruktionerna för att göra smileys mm i forumet)
Vi har tagit bort smilies från inläggsredigeringen eftersom att dessa verktyg (som måste vara användbara med alla typer av enheter och inputmetoder) används i en försvinnande liten del av alla de inlägg som postas. Många inlägg har inga smilies alls, och de som har det använder sig oftast av de grundläggande :) ;) som de allra flesta redan är bekanta med utan att behöva slå upp eller använda några komplicerade verktyg för att infoga.
Skulle man inte vara bekant med smilies sedan tidigare tror jag det är bättre att länka till en introduktionstext som kan förklara hur de används i ett större perspektiv än det här textfältet. Om man istället använder en smiley som forumet inte har en bild för så är de flesta avsedda att läsas som text, och bör förstås av dina tilltänkta läsare på samma sätt som de ord du väljer att använda dig av: (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Eller sett från en annan vinkel: När du använder en smiley som forumet har en grafisk representation för så är det inte ditt ansvar som läsare att känna till någon särskild syntax för hur den fungerar just här; det är forumets ansvar att förstå texten på det sätt användaren normalt skriver den. Måste du slå upp hur :) ska användas så har vi större problem än att det saknas ett verktyg för att skapa den.
Samma saker gäller till viss del markupspråket som används för att formatera texterna. De flesta inlägg behöver ingen extra formatering och mycket av det grundläggande arbetet ska göras utan att användaren behöver känna till hur det fungerar. Efter detta blir det dock svårare. Det kan absolut vara förvirrande att infoga bilder eller sätta manuella rubriker på länkar första gången man kommer i kontakt med systemet, även om verktygsfältet infogar mallen så är det svårt att förstå vad man ska göra med denna. Just nu har vi bara dokumentionen i feedback för att introducera användare till detta, men vissa av dessa verktyg kan göras intuitivare i framtiden.
☺
Det gör egentligen detsamma vad jag säger om det här för jag kommer tydligen alltid ha fel så jag återanvänder ett tidigare inlägg av mig själv som i mångt o mycket täcker det mesta
let's agree to disagree
Nu till en annan sak. När du ändå tar upp det faktum att denna infon som riktar sig till "nya medlemmar" ligger under feedback så skulle jag vilja föreslå att all grundläggande information såväl den om bb-koden som trivselreglerna(jo jag ser det finns en pyttig link under den här inläggsrutan) borde brytas ur feedback o ges en helt egen avdelning. Kalla den "hjälp" tex
Hur går det med Nya Inlägg (d v s ett eventuellt återskapande av den gamla funktionen)? Jag tråkigt nog helt slutat delta i diskussionerna här, så beroende var jag tydligen av den funktionen. :-/
Under Meny > Forum finns Nya Inlägg. Men det kanske är en annan funktion?
Under Meny > Forum finns Nya Inlägg. Men det kanske är en annan funktion?
Den är annorlunda. Där listas även lästa trådar, inte bara olästa, och man kan inte markera hela forumet som läst på ett enkelt sätt.
Jag måste även tillstå en annan sak som andra också har nämnt tidigare, nu när nya siten har fått sjunka in lite.
Det är att det känns väldigt kallt och opersonligt här jämfört med tidigare. Inte alls samma välkomnande känsla över siten utan den känns platt och opersonlig. Dessutom är det väldigt svårt att få överblick över vad som sker här, en väldig röra. Att funktionen som "Nya inlägg" gav är borta är också tråkigt, nu är det en väldig administration för att kunna markera alla inlägg som lästa.
Det känns väldigt tråkigt.
Den är annorlunda. Där listas även lästa trådar, inte bara olästa, och man kan inte markera hela forumet som läst på ett enkelt sätt.
Det har du rätt i. Den var inte så "bra" som den skulle kunna vara nej. Massor av onödig information som inte tas bort när man väl läst ett nytt inlägg exempelvis.
Sounds like a case of "gör om, gör rätt".
Jag måste även tillstå en annan sak som andra också har nämnt tidigare, nu när nya siten har fått sjunka in lite.
Det är att det känns väldigt kallt och opersonligt här jämfört med tidigare. Inte alls samma välkomnande känsla över siten utan den känns platt och opersonlig. Dessutom är det väldigt svårt att få överblick över vad som sker här, en väldig röra. Att funktionen som "Nya inlägg" gav är borta är också tråkigt, nu är det en väldig administration för att kunna markera alla inlägg som lästa.
Ett "problem" är att man inte kommer in i forumet utan till en förstasida som mer påminner om MacWorld.se eller dyl. Alltså forumet är ett bihang till "nyheter" snarare än som det var tidigare, nyhetsbevakningen var ett bihang till forumet.
Vi har lagt till en knapp där för att markera hela forumet som läst. Motsvarande finns även i delforumen.
Hur går det med Nya Inlägg (d v s ett eventuellt återskapande av den gamla funktionen)? Jag tråkigt nog helt slutat delta i diskussionerna här, så beroende var jag tydligen av den funktionen. :-/
Dessutom är det väldigt svårt att få överblick över vad som sker här, en väldig röra. Att funktionen som "Nya inlägg" gav är borta är också tråkigt, nu är det en väldig administration för att kunna markera alla inlägg som lästa.
Vi arbetar med att göra forumet överskådligare samt förbättra navigationen kring vissa sidor som är svårare att nå nu. Vi har även en lösning på gång för att indikera vad som är läst eller inte i händelsemenyn i din profil. Som jag svarade ovan så går det också att markera allt som läst via knappen på "Nya inlägg", hoppas att det underlättar så länge.
Kanonbra med knappen för att markera hela forumet som läst! Kommer ni även att se till så lästa trådar tas bort från Nya Inlägg? Det är vad som stör just mig mest.
Ja… Nya inlägg är aningen förvirrande. Jag markerade alla som lästa men ändå har jag typ 11 sidor med "Nya inlägg". Sorteringen verkar fasta på när inläggen gjordes så jag kan få en lista som ser ut som följer:
- Nytt oläst inlägg
- Läst inlägg
- Nytt oläst inlägg
- Läst inlägg
- Läst inlägg
- Läst inlägg
- Nytt oläst inlägg
Plus 10 andra bitar information som gör att de nya olästa inläggen lite försvinner i listan.
Ikonerna förstår jag heller inte.
- Blått stängt brev med svart stjärna
- Blått stängt brev
- Öppet vitt brev
- Stängt vitt brev
What does it mean!? som Tripple Rainbow mannen så fint sa.
- Färg kopplar jag till "nytt" eller "oläst"
- Vitt kopplar jag till "take no action"
Nu har dock flera lästa trådar blå färg. Förvirrande. Vidare verkar också olästa inlägg ha "öppnade" brev. Man burkar ju ha öppnat brevet NÄR man läst något inte när man inte läst något. Ologiskt.
En enkel lösning vore färg + fetstil på det som är oläst och gråskala på det som är läst. Nu är det ett mishmash av jag vet inte vad. Sorteringen är även den aningen förvirrande.
Nej, de är inte speciellt logiska och självinstruerande. Det är nog de flesta överens om.
Men här är en beskrivning:
http://www.99mac.se/forum/t/301987-tradikoner...