Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det verkar inte finnas någon gräns för att redigera och radera gamla inlägg.

Om det stämmer så går det ju att totalförstöra trådar och göra dem helt obegripliga genom att gå in och ändra eller ta bort gamla inlägg.

Gamla forumet hade en gräns på 30(?) dagar. Det borde finnas en sådan gräns även på det nya forumet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-03 23:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det verkar inte finnas någon gräns för att redigera och radera gamla inlägg.

Om det stämmer så går det ju att totalförstöra trådar och göra dem helt obegripliga genom att gå in och ändra eller ta bort gamla inlägg.

Gamla forumet hade en gräns på 30(?) dagar. Det borde finnas en sådan gräns även på det nya forumet.

Det behöver inte vara mer än 10-15 min tycker jag.

Ursprungligen av lappen71:

Det behöver inte vara mer än 10-15 min tycker jag.

Det är lite väl snålt, tycker jag.

Mitt förslag är 2 dagar i forumet, och 30 dagar i Köp-o-sälj.

Anledningen till att jag tog upp detta är att jag fick ett PM från någon som tydligen trodde att jag fortfarande är moderator. Han ville ha hjälp med att avsluta sitt medlemskap på forumet. När jag tittade på hans profil så såg jag "0 inlägg". Nu tror jag inte att detta är någon flitig skribent här, men han har varit medlem sen 2008, så några inlägg borde där ha funnits. Jag tror alltså att han har varit inne och raderat alla sina gamla inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-04 10:32

En fundering gällande nuvarande meny. Det är ganska ologiskt att delar av menyn är "mouse over" och andra inte är det. Exempel:

- Jag kan "hovra" över "Forum" och sedan klicka på under-delen "Nya inlägg"
- Jag kan däremot inte "hovra" över "ERIK.DV" (min privata meny till höger)

Vidare blir "hover" funktionen ännu mer förvirrande när man suttit på dator och hoppar till en iPad / iPhone.

Sedan är det fortfarande meckigt att komma åt undermenyer på framför allt iPhone.

Förr:
1. Klicka på Nya inlägg högst upp i menyn

Nu:
1. Vänta på att sidan laddats helt då reklmen ovanför sidan kommer trycka ner menyn något
2. Klicka på MENY
3. Skrolla ner en halv skärmhöjd
4. Klicka på höger sida av FORUM sektionen i menyn. Viktigt att pricka rätt här.
5. Klicka på NYA INLÄGG

Som sagt tidigare förstår jag idén med hur ni löst saker nu, problemet är att det bara fungerar otroligt dåligt i praktiken. Sist men inte minst är den "hoppande meny" (pga reklam-blocket över denna) så enormt irriterande. Vad kostar det att bli en medlem utan reklam?

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad kostar det att bli en medlem utan reklam?

Det kostar ingenting eftersom möjligheten inte behöva se reklam inte erbjuds.

Senast redigerat 2013-03-04 12:40
  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-04 15:54
Ursprungligen av Erik.dv:

Sist men inte minst är den "hoppande meny" (pga reklam-blocket över denna) så enormt irriterande. Vad kostar det att bli en medlem utan reklam?

Adblock är väl gratis?

Ursprungligen av zappee:

Adblock är väl gratis?

Å andra sidan så om ingen reklam visas så kommer heller inte 99mac att överleva. Därför är adblock ett dåligt val.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-04 16:40
Ursprungligen av maskh:

Å andra sidan så om ingen reklam visas så kommer heller inte 99mac att överleva. Därför är adblock ett dåligt val.

...vilket gör scenariot att inte erbjuda reklamfri sajt mot betalning ett dåligt val.

Ursprungligen av maskh:

Det kostar ingenting eftersom möjligheten inte behöva se reklam inte erbjuds.

Ursprungligen av maskh:

Å andra sidan så om ingen reklam visas så kommer heller inte 99mac att överleva. Därför är adblock ett dåligt val.

Ursprungligen av zinned:

...vilket gör scenariot att inte erbjuda reklamfri sajt mot betalning ett dåligt val.

Vi arbetar för att ha relevanta annonser som inte distraherar från innehållet eller påverkar sidladdningar onödigt mycket. Vill man fortfarande slå på adblock, t.ex. av prestandaorsaker, så är man välkommen att göra det. Vi vill dock gärna höra från er om det är någon särskild annons som påverkar det så att vi kan förbättra siten.

Ursprungligen av biberu:

Vi arbetar för att ha relevanta annonser som inte distraherar från innehållet eller påverkar sidladdningar onödigt mycket. Vill man fortfarande slå på adblock, t.ex. av prestandaorsaker, så är man välkommen att göra det. Vi vill dock gärna höra från er om det är någon särskild annons som påverkar det så att vi kan förbättra siten.

Helt ok. Du vet att jag känner till att ni arbetar för att ha relevanta annonser som inte distraherar eller påverkar onödigt mycket. Konstaterar bara att färre visningar av annonserna innebär mindre intäkter, vilket är negativt för forumets överlevnad. Sedan är det säkert så att flertalet faktiskt inte blockerar, vilket gör att en begränsad användning av Adblock säkert inte ger märkbar effekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-04 20:36
Ursprungligen av biberu:

Vi arbetar för att ha relevanta annonser som inte distraherar från innehållet eller påverkar sidladdningar onödigt mycket. Vill man fortfarande slå på adblock, t.ex. av prestandaorsaker, så är man välkommen att göra det. Vi vill dock gärna höra från er om det är någon särskild annons som påverkar det så att vi kan förbättra siten.

Nej, det verkar inte som annonserna är det sega på era sida. http://tools.pingdom.com/fpt/#!/E0gyPwew9/www...

Personligen kör jag NoScript och blockerar tracking/malware/spyware/adware-siter och där hamnar adtech och tradedoublers-annonser.

Ursprungligen av biberu:

...så att vi kan förbättra siten.

Ingen kommentar till inlägg 644-646?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-05 08:19

Att kringgå problem på siten löser inget. Är det för mycket av annonsörer att begära en fast höjd / bred av en annons?

Sedan fungerar menyn bristfälligt på iPad - troligen pga mouse over upplägget på desktopsiten.

Här kliver man in i tråden som inlägg #657. Mycket att att läsa ikapp

Ursprungligen av Erik.dv:

Att kringgå problem på siten löser inget. Är det för mycket av annonsörer att begära en fast höjd / bred av en annons?

Vi försöker hålla standardformat för att minimera hoppandet när annonser laddar, men det är tvärr inte alltid möjligt att påverka det eftersom att annonsörerna skapar kampanjer gemensamt för många siter eller annonsnätverk.

Ursprungligen av Erik.dv:

Sedan fungerar menyn bristfälligt på iPad - troligen pga mouse over upplägget på desktopsiten.

Jag gissar på att du syftar på att undermenyn byttes ut när man klickade på alternativen i huvudmenyn? Det var en bugg som ska vara ordnad nu, men din browser kan behöva uppdatera sin cache innan ändringen går igenom.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det verkar inte finnas någon gräns för att redigera och radera gamla inlägg.

Om det stämmer så går det ju att totalförstöra trådar och göra dem helt obegripliga genom att gå in och ändra eller ta bort gamla inlägg.

Gamla forumet hade en gräns på 30(?) dagar. Det borde finnas en sådan gräns även på det nya forumet.

Det gamla forumet hade en gräns på en dag. Det har blivit återställt nu.

Ursprungligen av biberu:

Det gamla forumet hade en gräns på en dag. Det har blivit återställt nu.

Tack!

Men gäller det även "Marknad"? För där borde man ju ha lite längre tid än 1 dag för att kunna ändra och ta bort.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tack!

Men gäller det även "Marknad"? För där borde man ju ha lite längre tid än 1 dag för att kunna ändra och ta bort.

I marknaden fungerar det lite annorlunda. Man kan inte redigera annonstyp efter aktivering, och brödtexten kan redigeras i en dag efter publicering (vill man ha hjälp att uppdatera texten efter det går det naturligtvis bra att kontakta oss). Övriga inställningar och radering går att göra när som helst.

Senast redigerat 2013-03-05 14:19
  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-06 08:22

Går det att få tillbaka att menyn var fäst i överkant hela tiden när man scrollar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-06 09:18
Ursprungligen av zappee:

Går det att få tillbaka att menyn var fäst i överkant hela tiden när man scrollar?

GÄRNA detta. Dock får ni hitta på någon lösning för profilbilden.

Att ha menyn ovanför header-reklamen skulle råda bot på hoppande meny också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-06 10:59

Wow, är jag ute och reser nu eller visade precis "Nya inlägg" just nya inlägg där ikonen för oläst var ett oöppnat brev?

Hoppas jag nu såg rätt

Edit: Nej, tyvärr visar det sig att felet med brevikonerna ännu inte är korrigerat

Senast redigerat 2013-03-06 11:49
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-06 12:58
Ursprungligen av zinned:

Wow, är jag ute och reser nu eller visade precis "Nya inlägg" just nya inlägg där ikonen för oläst var ett oöppnat brev?

Hoppas jag nu såg rätt

Edit: Nej, tyvärr visar det sig att felet med brevikonerna ännu inte är korrigerat

När blev det med definition ett uttalat "fel"

Varken rätt eller fel om du frågar mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-06 13:17

@Cubies: Sist jag kolalde brukade ny post komma oöppnad. Förvisso gäller det kanske inte här iom hela FRA osv…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-06 13:23
Ursprungligen av CUBEIS:

När blev det med definition ett uttalat "fel"

Varken rätt eller fel om du frågar mig

Som sagt, när du får post levererad till dig så är det i oöppnade kuvert. Ikoner har till uppgift att vara beskrivande för användningsområdet, hence oöppnade kuvert är beskrivande för en oläst tråd alt. en tråd med olästa inlägg.

Utvecklarna har väl gjort det helt klart att man inte kommer att ändra sig på kuvert-fronten, så i mina ögon känns det ganska meningslöst att fortsätta klaga på detta.

Bara att gilla läget, och vänja oss vid den valda kuvertlogiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-06 14:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Utvecklarna har väl gjort det helt klart att man inte kommer att ändra sig på kuvert-fronten, så i mina ögon känns det ganska meningslöst att fortsätta klaga på detta.

Bara att gilla läget, och vänja oss vid den valda kuvertlogiken.

Precis. Siten är fortfarande brun. Klaga. Inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-06 14:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Utvecklarna har väl gjort det helt klart att man inte kommer att ändra sig på kuvert-fronten, så i mina ögon känns det ganska meningslöst att fortsätta klaga på detta.

Bara att gilla läget, och vänja oss vid den valda kuvertlogiken.

Jag hade faktiskt, vid mitt första besök i morse, oöppnade kuvert som ikoner på trådarna under "Nya inlägg". Just "Nya inlägg" visar ju bara trådar som har olästa inlägg, alltså borde dessa vara öppnade enligt konstig 99mac-standard.

Ursprungligen av zinned:

Jag hade faktiskt, vid mitt första besök i morse, oöppnade kuvert som ikoner på trådarna under "Nya inlägg". Just "Nya inlägg" visar ju bara trådar som har olästa inlägg, alltså borde dessa vara öppnade enligt konstig 99mac-standard.

Informationen om vad man har läst laddas separat, det går att se vid de flesta vanliga sidladdningar att det tar något ögonblick innan statusikonerna ändras. Skulle anslutningen vara långsammare av någon anledning så kan det dock ta längre tid, och det är det som har inträffat för dig.

Senast redigerat 2013-03-07 02:32
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-06 15:00
Ursprungligen av biberu:

Informationen om vad man har läst laddas separat, det går att se vid de flesta vanliga sidladdningar att det tar något ögonblick innan statusikonerna ändras. Skulle anslutningen vara långsammare av någon anledningen så kan det dock ta längre tid, och det är det som har inträffat för dig.

Märkligt, sidan hade laddats klart sedan flera minuter. Ikonerna var oöppnade brev.

Ursprungligen av zinned:

Märkligt, sidan hade laddats klart sedan flera minuter. Ikonerna var oöppnade brev.

Låter som om just den överföringen misslyckades av någon anledning.

Bevaka tråden