Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av biberu:

Citaten är dolda av flera anledningar, men de tolkas och skrivs ut tillsammans med resten av inlägget. Vi har slagit samman citat och svara-knapparna så att svar på ett annat inlägg numera alltid skapar ett citat. Anledningen till detta är att vi använder citaten i inläggen för att notifera användare när de har blivit besvarade i forumet. Inte bara att det har kommit ett nytt inlägg i en bevakad tråd, utan att det är något som var riktat just till dig.

När man går till det stora redigeringsläget från snabbsvarsfunktionen kompletterar även den texten med ett citat av det första inlägget. Detta är för att påminna om man svarar på OP och inte på något annat inlägg på sidan, och förhoppningsvis för att uppmuntra till att använda svara-knappen istället. Vilket inlägg man svarar på är viktigt för att de trådade vyerna av konversationer ska gå att följa. Notera att en tråd i den här storleken inte är särskilt lämplig att läsa på det viset, men 98% av forumets trådar har färre än 3 (<= 2) sidor och då kan det ge en väldigt bra överblick av vem som svarar på vad och vilka inlägg som har ansetts mest uppskattade.

De flesta inlägg kommer alltså innehålla citat, och i normala trådar (den här konversationen är inget bra exempel) kommer citat ofta följa direkt på det inlägget de svarar på, särskilt i de trådade lägena där ett inlägg och dess svar alltid presenteras tillsammans. Även i privata diskussioner, som ju alltid är linjära och oftast mellan två parter, kommer ett citat oftast leda till en upprepning av den omedelbart föregående texten. Personligen finner jag detta oerhört irriterande, men jag ser att det finns många som tycker tvärt om så det är möjligt att detta kommer som inställning i profilen.

Jag såg på något annat forum att de hade som regel att man inte får citera om man svarar det sista meddelandet i tråden. Om det är hög aktivitet så kan det så klart innebära att det man trodde låg sist inte gjorde det. Men i det stora hela kanske en sån regel funkar.

Ursprungligen av Anders T:

Jag såg på något annat forum att de hade som regel att man inte får citera om man svarar det sista meddelandet i tråden. Om det är hög aktivitet så kan det så klart innebära att det man trodde låg sist inte gjorde det. Men i det stora hela kanske en sån regel funkar.

Regler är väldigt sällan rätt svar.

Nej det blir så klart en del "gaggande" innan en sån sak funkar. Tänkte jag skulle nämna det i alla fall så är det med i debatten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 21:21

Responsiv var ordet
På 15 tum skärm med upplösningen 1440x900 ser man mer (får mindre luft) om man minskar webbläsarfönstret till cs 585 pixlars bredd Man missar reklamen och annat i högerkanten men det kan jag nog leva med.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-02-02 21:56
Ursprungligen av stile:

Du måste tömma cachen, jag hade samma igår men efter cache-rensning och omstart av webbläsaren funkar det.

Nope, hjälper inte.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-02-02 22:00
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Jag testade precis med en Ipad (gen 3) och Ios 5.1.1, men hittar inga fel. Det kan inte vara något annat som spökar?

Tja, det här är en väldigt standard iPad 1 med 5.1.1, inga hack, inga tillägg. Jag har den egentligen bara som test innan jag skickar appar till storen.
Nu har jag rensat safari och startat om, oavsett så ger det "för många omdirigeringar" när jag klickar på någon länk som skulle ata mig till forum-index.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-03 00:12
Ursprungligen av biberu:

Citaten är dolda av flera anledningar, men de tolkas och skrivs ut tillsammans med resten av inlägget. Vi har slagit samman citat och svara-knapparna så att svar på ett annat inlägg numera alltid skapar ett citat. Anledningen till detta är att vi använder citaten i inläggen för att notifera användare när de har blivit besvarade i forumet. Inte bara att det har kommit ett nytt inlägg i en bevakad tråd, utan att det är något som var riktat just till dig.

När man går till det stora redigeringsläget från snabbsvarsfunktionen kompletterar även den texten med ett citat av det första inlägget. Detta är för att påminna om man svarar på OP och inte på något annat inlägg på sidan, och förhoppningsvis för att uppmuntra till att använda svara-knappen istället. Vilket inlägg man svarar på är viktigt för att de trådade vyerna av konversationer ska gå att följa. Notera att en tråd i den här storleken inte är särskilt lämplig att läsa på det viset, men 98% av forumets trådar har färre än 3 (<= 2) sidor och då kan det ge en väldigt bra överblick av vem som svarar på vad och vilka inlägg som har ansetts mest uppskattade.

De flesta inlägg kommer alltså innehålla citat, och i normala trådar (den här konversationen är inget bra exempel) kommer citat ofta följa direkt på det inlägget de svarar på, särskilt i de trådade lägena där ett inlägg och dess svar alltid presenteras tillsammans. Även i privata diskussioner, som ju alltid är linjära och oftast mellan två parter, kommer ett citat oftast leda till en upprepning av den omedelbart föregående texten. Personligen finner jag detta oerhört irriterande, men jag ser att det finns många som tycker tvärt om så det är möjligt att detta kommer som inställning i profilen.

Kanske lite OT, men vad står OP för?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-03 00:16
Ursprungligen av reboot81:

Kanske lite OT, men vad står OP för?

OP = Original Poster, dvs samma som TS Thread Starter (trådskaparen på svenska)

Ursprungligen av reboot81:

Kanske lite OT, men vad står OP för?

Original Poster, det vi normalt sett har benämnt TS (trådskapare)

@suddgummi, korrekt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-03 01:09
Ursprungligen av Katinka:

OP = Original Poster, dvs samma som TS Thread Starter (trådskaparen på svenska)

Oh then I get it. Thanks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-03 08:52

Jag nämner det igen, skulle önska att man kunde se vilken stad/ort personen kommer ifrån. Kan medlem ersättas med stad/ort istället? För moderator, forumvärd, administratör, redaktör eller de med andra titlar kanske det går att få med den raden också ovan eller under stad/ort.

En annan sak jag saknar är att se när någon är online. Det känns mer "levande" om man ser att andra i tråden är online. Vet inte om andra upplever samma sak?

Är det bara jag som sitter utanför svensk tidszon och irriterar mig på att det visas svensk tid i forumet istället för min lokala? Som det gjordes förut.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-02-03 12:20
Ursprungligen av johan_tanying:

Är det bara jag som sitter utanför svensk tidszon och irriterar mig på att det visas svensk tid i forumet istället för min lokala? Som det gjordes förut.

Samma här på Filippinerna. Svensk tid i stället för lokal tid.

Ursprungligen av bollman:

Tja, det här är en väldigt standard iPad 1 med 5.1.1, inga hack, inga tillägg. Jag har den egentligen bara som test innan jag skickar appar till storen.
Nu har jag rensat safari och startat om, oavsett så ger det "för många omdirigeringar" när jag klickar på någon länk som skulle ata mig till forum-index.

Jag funderar på om det kan ha att göra med DNS-ändringarna vi gjorde i samband med nylanseringen och att din Ipad alt. DNS-server inte uppdaterat. Jag kan inte återskapa problemet.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det bara jag som sitter utanför svensk tidszon och irriterar mig på att det visas svensk tid i forumet istället för min lokala? Som det gjordes förut.

Ursprungligen av onnyt:

Samma här på Filippinerna. Svensk tid i stället för lokal tid.

Alla tidsangivelser är enligt svensk tidzon. Utlandssvenskar får tyvärr finna sig i att klockan går lite "fel", men å andra sidan kommer ni att ha koll på vad klockan är i hemlandet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-02-03 12:47

Ingen big deal egentligen men det fungerade ju förut.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-03 13:59
Ursprungligen av Redaktionen:

Nu nylanseras 99mac med ett nytt utseende och en helt ny plattform i bakgrunden. Här är några av alla nyheter.

Läs hela artikeln här

Ett litet ilandsproblem till:
Efter att ha klickat på en länk och läst klart brukar jag göra en tvåfinger-swipe åt höger för att gå tillbaka
till föregående sida.
Nu går tvåfingers-swipen upp till toppen på sidan man har framme och sedan måste man swipa en gång till för att gå till föregående sida.

Tvåfingers-swipen fungerar normalt på andra siter.

Vi har precis uppdaterat layouten en aning, sidhuvuden ska vara betydligt lägre efter att webbläsaren har uppdaterat stylesheetet. För de som har fyllt i ort ska detta synas i inläggen nu med.

Jag tycker att det blir jättekonstigt när citat är dolda.

Ursprungligen av Mutant:

Ni måste kasta om brevikonerna, stört ologiskt nu.

Absolut, håller fullständigt med dig, Mutant. Det stör också mig väldigt mycket och jag är rätt säker på att det stör rätt många andra medlemmar i vårt forum. Att kommentera som administratörerna har sagt att det är de facto standard är bara dumt… precis som Klarabara säger, meningen med ikonerna är att de skall vara självförklarande och det är dem inte i nuvarande skick…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-03 17:20
Ursprungligen av The Real Viking:

Absolut, håller fullständigt med dig, Mutant. Det stör också mig väldigt mycket och jag är rätt säker på att det stör rätt många andra medlemmar i vårt forum. Att kommentera som administratörerna har sagt att det är de facto standard är bara dumt… precis som Klarabara säger, meningen med ikonerna är att de skall vara självförklarande och det är dem inte i nuvarande skick…

Då har du uppenbarligen inte läst alla våra svar. Det vi har sagt är att vi följt standarden, även från mjukvaran av förra versionen av 99mac. Det vi också sagt är att vi kommer att byta ut ikonerna om det upplevs som ett problem, men vi har fler saker på vår lista att göra så vi kommer till det tids nog. Vi kommer inte att kasta om ikonerna, utan då byter vi ikonerna till något annat "självförklarande" eftersom det är en standard på andra forum vare sig man vill eller inte. I övrigt håller jag med om, precis som jag tidigare skrivit, att ikonerna är ologiska.

Senast redigerat 2013-02-03 17:36
Ursprungligen av Redaktionen:

Nu nylanseras 99mac med ett nytt utseende och en helt ny plattform i bakgrunden. Här är några av alla nyheter.

Läs hela artikeln här

Helt underbart att ni fixat så att man inte skickas tillbaka till toppen av föregående sida när man backar i Safari, oavsett om ni gjort det avsiktligt eller om det är en lycklig sidoeffekt av något annat (den egenheten hos Safari gör för övrigt att jag oftast finner mig använda CHrome, trots att jag egentligen föredrar Safari i övrigt. Helt otroligt att Safari inte ska kunna hantera bakåt funktionen bättre, måste väl vara en av de mest vitala delarna i en webbläsare.)

Bra jobbat också i övrigt, känns som många steg framåt. Självklart några åt sidan och även bakåt, men så blir det alltid vid stora förändringar. Och jag är övertygad om att ni kommer tweaka och fixa efterhand så att det blir ännu bättre.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Jag tycker att det blir jättekonstigt när citat är dolda.

Det finns ett inlägg om det en bit bak i tråden:
http://www.99mac.se/forum/p/2136960

Ursprungligen av Edin:

...följt standarden, även från mjukvaran av förra versionen av 99mac...

Jag har sett flera gånger att ni refererar till att kuvert-ikonerna är standarden, och att det var så även i "gamla 99mac". Men var i "gamla 99mac" användes kuvert-ikonerna? Ingenstans! Så det är kanske inte så konstigt att så många reagerar på den omvända kuvert-logiken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-03 17:37
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Jag tycker att det blir jättekonstigt när citat är dolda.

En vanesak bara, bra med renare trådar mer kompakta, blir på så vis mer lättlästa . Långa citat som syns saknas inte av alla. Vi kunde i så fall behållt den gamla siten om inget nytt faller i smaken. Ge det lite tid bara så ska ni se att det känns bättre.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har sett flera gånger att ni refererar till att kuvert-ikonerna är standarden, och att det var så även i "gamla 99mac". Men var i "gamla 99mac" användes kuvert-ikonerna? Ingenstans! Så det är kanske inte så konstigt att så många reagerar på den omvända kuvert-logiken.

Vad vi har syftat på är att vBulletin (m.fl.) som användes på den förra versionen av siten har haft denna symbolik som standard, inte att de användes i just det tema som hade tagits fram för förra 99. Problemet om vi vänder på symboliken är att många som besöker andra forum än 99 då skulle bli precis lika förvirrade som de som aldrig har sett kuverten är nu, det är ingen lösning på problemet. Misstaget här är att vi har överskattat hur många som var vana vid andra forum när vi valde att använda kuverten, inte om de är öppna eller stängda. Ska kuverten bytas ut så bör vi i.s.f. ta fram en helt ny symbolik som kan representera statusen på ungefär samma sätt.

Här finns en översikt av hur de fungerar:
http://www.99mac.se/forum/t/301987-tradikoner...

Senast redigerat 2013-02-03 23:35
Ursprungligen av bollman:

Senaste för en iPad1, vad är det? 5.1-nått?

Jupp. Jag har testat med samma kombo, alltså Ipad 1 och IOS 5.1 och det fungerar utan problem här på nya 99mac.

Ursprungligen av CUBEIS:

...Ge det lite tid bara så ska ni se att det känns bättre.

Jag håller inte med. Javisst, det mesta av nyheterna är vanesaker. Men vitsen med de dolda citaten förstår jag inte alls, och det kommer nog att störa mig väldigt länge.

Forumet borde i stället propagera för att bara citera det som är relevant, så att citaten inte blir så långa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-03 17:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag håller inte med. Javisst, det mesta av nyheterna är vanesaker. Men vitsen med de dolda citaten förstår jag inte alls, och det kommer nog att störa mig väldigt länge.

Forumet borde i stället propagera för att bara citera det som är relevant, så att citaten inte blir så långa.

Sant att man bara ska citera det som är relevant. Men man väljer bara smidigt att trycka på den svarta pilen så syns citatet, var i ligger svårigheten där snyggt, rent, supersmidigt tycker jag.

Jag saknar verkligen den flytande svarta listen som fanns i gamla 99, framförallt för att den innehöll en snabbgenväg till bevakade trådar samt en annan till meddelanden o gillanden.

Det blir en del extra bläddrande till följd av detta. Antingen måste jag ner i botten av sidan så att jag kan klicka på "Till toppen"-knappen eller så trycker jag ner Page up-tangenten, därefter klickar jag på mitt namn o sedan "bevakning". Det är vissa extra steg o sitter jag med en iPad så blir det än pilligare eftersom jag inte har någon Page up. Ibland funkar det iofs att peta på Safaris övre kant för att bläddra upp till toppen.

Undrar förresten hur många inlägg som max kan visas åt gången i profilmenyn samt om det är möjligt att få bevakningslänken längst upp i den istället för nästan i botten? Helst skulle jag vilja kunna modifiera detta själv men det kanske är lite mycket att begära

Ni har gjort ett fantastiskt jobb men det finns utrymme för utveckling

Bevaka tråden