Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 20:24
Ursprungligen av biberu:

Om kuvertet i trådens statusikon är öppet så innehåller diskussionen olästa inlägg.

Jag vet, men det var inte det jag efterfrågade.

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Ingen som noterat hur galet snabb den nya sajten är?

Det var det första jag tänkte på, att den blivit snabb, snygg också, tycker jag.

  • Medlem
  • Täby
  • 2013-02-01 20:39

Det här med att veckla ut citeringar är ett jä**a gissel! Vad är meningen? Det går inte att följa diskussionen utan att se vilket citat svaret är på? Går det att stänga av detta? Jag vill i varje fall inte ha det så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 20:42

Här förbättrar sig sajten allt efter man gnäller!

Är det inte fredagskväll hos utvecklarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 20:42
Ursprungligen av kainen:

Det här med att veckla ut citeringar är ett jä**a gissel! Vad är meningen? Det går inte att följa diskussionen utan att se vilket citat svaret är på? Går det att stänga av detta? Jag vill i varje fall inte ha det så.

Det kommer förmodligen bli valbart i inställningarna, men inte just idag utan vid kommande patch av webbplatsen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 20:58
Ursprungligen av reboot81:
  • Brevikonen för händelser, jag kopplar inte symbolen som en händelse utan som ett meddelande/mail/brev.

Ja, ett byte av ikon till något mer beskrivande hade varit bra.

Ursprungligen av klarabara:

Vad gäller koll på heta/bevakade/nya inlägg etc var det mycket älskade funktioner som det var. Jag fick på fingrarna när jag flyttade på en av dessa när jag gjorde om navigeringen i förra upprycket och då fanns ingen tillförlig statistik över hur de användes. Hade varit bra ifall ni frågade oss vilka funktioner som var älskade genom en liten enkät till de mest aktiva på forumet. Jag kanske inte föll in i den kategorin för jag fick inget mail om det.

Det känns som om det klart borde gjorts, ja.

Ursprungligen av klarabara:

Jag känner att menyn med "mina händelser" är helt överbelamrad. Om man behöver scrolla i en dropdown-meny måste man se efter vad som egentligen händer där. Jag måste numer klicka, få upp menyn, flytta muspekaren i sidled och scrolla hela siten för att kunna klicka på bevakningar. Annars scrollar jag igenom en evighet av saker jag inte bryr mig om.

Jag håller med, väldigt svårt att tillgodogöra sig det som står där. Det känns som något som hör hemma inom Facebook och inte 99mac.

Ursprungligen av biberu:

@klarabara:

Det låg ett kungörande i forumet en god tid innan bytet.

Inte riktigt samma sak som att göra det tydligt med ett mail, eller hur?

Ursprungligen av biberu:

Dessa sidor motsvaras närmast av aktiva trådar, den största skillnaden är att trådars status representeras av ikonen istället för att man filtrerar bort lästa ämnen.

Jag söker fortfarande svar på vad skillnaden är mellan ikonen öppet brev och öppet brev me en prick i...?

Ursprungligen av pesc:

Jag hade missat meddelandet (gör mig inte så mycket). Men det kanske beror på att det låg på forumets förstasida. Som jag ALDRIG gick in på för att jag ALLTID gick in på 99mac direkt till "visa dagens meddelanden". Men nu är den funktionen borttagen??

Ja, den använde de flesta av oss och känns vital.

Ursprungligen av kainen:

Det här med att veckla ut citeringar är ett jä**a gissel! Vad är meningen? Det går inte att följa diskussionen utan att se vilket citat svaret är på? Går det att stänga av detta? Jag vill i varje fall inte ha det så.

Håller med, dock räknar jag med att det fixas i kommande update.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-01 21:01
Ursprungligen av johan_tanying:

Sidorna är så himla luftiga att man bara ser det första inlägget (och knappt det) när man går till en tråd. Först reklam, logga, menyer, luft, luft, rubrik, knappar, luft, linjer, och - har jag nämnt det förut - luft och till sist längst ner på min högupplösta (men ej retina) 15" MBP kan man börja läsa inlägg nummer ett.

På min 13" MBP syns inte ens första inlägget. Och, nästan ännu värre, i listan med aktiva trådar syns inte översta tråden utan att jag scrollar ner. Jag växlar ofta till fliken med 99mac för att kolla om nån tråd har uppdaterats sen senast, även när jag pysslar med annat, och då är det rätt stört att behöva scrolla ner bara för att konstatera att inget har hänt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 21:09
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

1. Öppet kuvert innebär att det finns olästa inlägg. Stängt kuvert betyder att du läst alla inlägg i tråden. Listan töms inte, det räcker med att hålla koll på ikonen.

Det funkar sådär va?

Jag går in under "Nya inlägg" (som tidigare idag hette "Aktiva") och då möts jag av inte mindre än tio fulla sidor av trådar, som alla har ikonen av ett öppet brev. What gives ?! Sedan förstod jag era tidigare inlägg som att man kommer till senaste olästa inlägg genom att klicka på trådens brev-ikon, det stämmer ej...jag kommer till trådens första inlägg.

Vad betyder sedan alla andra ikoner? Stjärnor o punkter, blå färg o grå färg, stift o annat.

En kort summering av min åsikt hittills är att det är väldigt rörigt, icke intuitivt och framför allt oöverskådligt. Hoppas detta förändras.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-01 21:12
Ursprungligen av Redaktionen:

Nu nylanseras 99mac med ett nytt utseende och en helt ny plattform i bakgrunden. Här är några av alla nyheter.

Läs hela artikeln här

Blå öppna kuvert vill inte öppna första olästa inlägg verkar det som.

Vad gör knappen 'Bild' i meddelande-toolbaren, inte öppnar en fildialog iallafall som kunde tro och önskade...

Ursprungligen av mattiL:

Vad gör knappen 'Bild' i meddelande-toolbaren, inte öppnar en fildialog iallafall som kunde tro och önskade...

Den skapar en img-tag som du klistrar in adressen till din bild i.

Bra tråd: http://www.99mac.se/forum/t/301970-dokumentat...

Ursprungligen av zinned:

Ja, ett byte av ikon till något mer beskrivande hade varit bra.

Det känns som om det klart borde gjorts, ja.

Jag håller med, väldigt svårt att tillgodogöra sig det som står där. Det känns som något som hör hemma inom Facebook och inte 99mac.

Inte riktigt samma sak som att göra det tydligt med ett mail, eller hur?

Jag söker fortfarande svar på vad skillnaden är mellan ikonen öppet brev och öppet brev me en prick i...?

Ja, den använde de flesta av oss och känns vital.

Håller med, dock räknar jag med att det fixas i kommande update.

Ursprungligen av zinned:

Det funkar sådär va?

Jag går in under "Nya inlägg" (som tidigare idag hette "Aktiva") och då möts jag av inte mindre än tio fulla sidor av trådar, som alla har ikonen av ett öppet brev. What gives ?! Sedan förstod jag era tidigare inlägg som att man kommer till senaste olästa inlägg genom att klicka på trådens brev-ikon, det stämmer ej...jag kommer till trådens första inlägg.

Vad betyder sedan alla andra ikoner? Stjärnor o punkter, blå färg o grå färg, stift o annat.

En kort summering av min åsikt hittills är att det är väldigt rörigt, icke intuitivt och framför allt oöverskådligt. Hoppas detta förändras.

Ursprungligen av mattiL:

Blå öppna kuvert vill inte öppna första olästa inlägg verkar det som.

Vad gör knappen 'Bild' i meddelande-toolbaren, inte öppnar en fildialog iallafall som kunde tro och önskade...

Vi kommer att sy ihop en liten lathund för alla trådikoner, då tror jag att alla ganska snart lär sig innebörden av de olika kuverten (det är väldigt enkelt). Det var en miss att inte ha detta omedelbart vid lanseringen.

Angående händelseloggen är det inte tänkt att den ska användas för att läsa igenom all historik utan ge en snabb indikation på att någonting har hänt, exempelvis att någon har svarat i en tråd man bevakar. Detta ska också klargöras. Den riktiga/fullständiga loggen finns i profilen (klicka på "profil" i huvudmenyn alternativt avataren)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-02-01 21:28

Jag gillar inte allt detta nya. Och varför är det olika färg på raderna mellan inlägg ibland, vad menas med grön, grå och blåt?

Den där kolumnen som inte ska ta uppmärksamhet tar ändå plats och gör att den vita wrappen (som man verkligen ser) känns ocentrerad och vaj. Vilket blir väldigt uppenbart när man scrollar ner till botten av en lång tråd-sida och den kolumnen inte längre syns.

Det blir väldigt mycket scrollande, kanske en del på grund av mycket extra whitespace och padding. Är det också fler inlägg på varje sida nu, för det blir mycket scrollande för att nå toppen nu..

Jag (om någon) förstår att det är mycket, _mycket_ jobb bakom den här uppdateringen. Det är mycket som ni ville få till och jag förstår _verkligen_ att ni ville ifrån vB. Är övertygad om att det är bättre på längre sikt att bygga något eget än att försöka rätta till vB. Med det sagt så är vi som varit här länge väldigt måna om upplevelsen -har i alla fall jag fått intryck av.

Jag vet som sagt inte hur många av oss som fick se siten i förväg men att plocka bort hej vilt vad som har vuxit fram under lång tid med alla 80'000 här känns lite.. drastiskt. Min förhoppning är att den kommer fortsätta att utvecklas tillsammans med oss här för på något vis vill vi väl alla känna att det är 'vårt' forum.

Sidan blev snygg och clean. Bra jobbat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 21:32
Ursprungligen av Mija:

Jag gillar inte allt detta nya. Och varför är det olika färg på raderna mellan inlägg ibland, vad menas med grön, grå och blåt?

Det kommer förklaringar för detta, vi har en del detaljer kvar att jobba med och har fått prioritera.

Grön = Inlägget är gillat 3 gånger eller mer
Grå = Standardfärgen på inlägg
Blått = Trådskaparens färg

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Vi kommer att sy ihop en liten lathund för alla trådikoner, då tror jag att alla ganska snart lär sig innebörden av de olika kuverten (det är väldigt enkelt). Det var en miss att inte ha detta omedelbart vid lanseringen.

Angående händelseloggen är det inte tänkt att den ska användas för att läsa igenom all historik utan ge en snabb indikation på att någonting har hänt, exempelvis att någon har svarat i en tråd man bevakar. Detta ska också klargöras. Den riktiga/fullständiga loggen finns i profilen (klicka på "profil" i huvudmenyn alternativt avataren)

Kan ni isåfall flytta ut knappen bevakningar så man slipper försöka komma åt den ur botten av menyn? (och för all del allt annat gott som ligger där). Det känns dumt att blanda händelser och undermenyer under en knapp, det blir varken eller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 21:36
Ursprungligen av klarabara:

Kan ni isåfall flytta ut knappen bevakningar så man slipper försöka komma åt den ur botten av menyn? (och för all del allt annat gott som ligger där). Det känns dumt att blanda händelser och undermenyer under en knapp, det blir varken eller.

Det som ligger nederst i "Händelser" är genvägar för snabb åtkomst. Alla genvägar finns också i den ordinarie navigationen. Exempelvis bevakningar finner man under PROFIL -> Forum -> Bevakningar. Allt som ligger under "Händelser" pekar också mot /profil/...

Självklart kommer vi att finslipa allt eftersom, det här är vår första version av 99mac. Det betyder inte att varje enskild individ får igenom ändringar som just den tycker är bra utan vi har en öppen dialog och formar och kompromissar.

trevlig uppdatering. skönt att ni kontinuerligt rensar och gör det mer minimalistiskt. om än tycker jag att det är lite trist med ett helt platt gränssnitt. någon gradient och "pynt" kan man faktiskt ha

kör ni fortfarande vbulletin?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 21:42

Som gammal '99-räv' från tidernas begynnelse så tycker jag spontant att allt känns fräsch på dessa sidor! Eftersom jag själv är estet och också jobbar med bl.a. grafisk formgivning så känner jag spontant att sidan har en enkel lätthet som är mycket bra och överskådlig. möjligen har sidan tappat lite av sin personlighet, men den kan åter tillföras med tiden då allt sätter sig (antar att ni har kvar delar att utveckla)... minst kommer jag dock sakna den bruna färgen från de gamla sidorna (är dock inte övertygad över att den blå färgen som ligger som default är klockren)! Men vänta nu - fyrkantiga smileys ?!? Vad hände där ??? Allt som är 'kubiskt' är inte snyggt...

Ursprungligen av el gringo:

trevlig uppdatering. skönt att ni kontinuerligt rensar och gör det mer minimalistiskt. om än tycker jag att det är lite trist med ett helt platt gränssnitt. någon gradient och "pynt" kan man faktiskt ha

kör ni fortfarande vbulletin?

Det är helt nytt, utvecklat in-house, http://www.99mac.se/forum/p/2136715
http://www.99mac.se/forum/p/2136747

Inget mer vb!

Ursprungligen av Edin:

Det som ligger nederst i "Händelser" är genvägar för snabb åtkomst. Alla genvägar finns också i den ordinarie navigationen. Exempelvis bevakningar finner man under PROFIL -> Forum -> Bevakningar. Allt som ligger under "Händelser" pekar också mot /profil/...

Självklart kommer vi att finslipa allt eftersom, det här är vår första version av 99mac. Det betyder inte att varje enskild individ får igenom ändringar som just den tycker är bra utan vi har en öppen dialog och formar och kompromissar.

Det förstår jag men att gå in under profil och klicka på en annan dropdown-meny känns inte som optimalt. Finns det något sätt att skapa sig ett bookmark för den sökningen?

Edit:
http://www.99mac.se/profil/forum/bevakningar

Ursprungligen av Edin:

Det kommer förklaringar för detta...

Ja, en komplett teckenförklaring hade varit jättebra.

Just nu sitter jag här och funderar på skillnaden mellan vita kuvert och blå kuvert...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En komplett teckenförklaring hade varit jättebra.

Just nu sitter jag här och funderar på skillnaden mellan vita kuvert och blå kuvert...

Blå kuvert är "heta trådar" med fler än 50 inlägg. Syftet är att göra det lätt att hitta de större trådarna. Lathund kommer som sagt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-01 22:02

Jag tror ni behöver ordna något bättre sätt att infoga bilder än att man måste ladda upp dem på en annan site och sedan länka till dem.
Det var bättre förr.. (även om den fildialogen inte var optimal)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 22:09
Ursprungligen av mattiL:

Jag tror ni behöver ordna något bättre sätt att infoga bilder än att man måste ladda upp dem på en annan site och sedan länka till dem.
Det var bättre förr.. (även om den fildialogen inte var optimal)

Precis. Vi ser oss inte som en hostingtjänst för bilder (även om vi också tycker det skulle gynna och förenkla användandet i forumet som sådant). Det är en svår kompromiss men vi har ett visst ansvar över det som dimper ner på servrarna och just bilduppladdning är en tjänst vi inte har resurser till att moderera. Vi ska absolut fundera på hur man skulle kunna lösa något liknande, tills vidare hänvisar vi till bilduppladdningstjänster som finns på nätet och som är väldigt lätta att använda. Exempelvis http://imgur.com.

Ursprungligen av mattiL:

Jag tror ni behöver ordna något bättre sätt att infoga bilder än att man måste ladda upp dem på en annan site och sedan länka till dem.
Det var bättre förr.. (även om den fildialogen inte var optimal)

Utöver vad Edin sade så hade den gamla siten en gräns på hur mycket man kunde ha uppladdat på en gång, vilket ledde till att vissa användare tog bort material för att kunna ladda upp nytt, så helt optimalt var det inte nej. Det skulle även behövas ett deviceoberoende interface för att hantera uppladdade filer tillsammans med inläggen utan att detta komplicerar skrivandet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, en komplett teckenförklaring hade varit jättebra.

Just nu sitter jag här och funderar på skillnaden mellan vita kuvert och blå kuvert...

Här kommer en snabb förklaring eftersom så många frågat (riktig lathund är på G):

Ikon

Innebörd

Öppet kuvert

Tråden har olästa inlägg

Stängt kuvert

Alla inlägg är lästa

Blått kuvert

Het tråd med 50+ inlägg

Sigill (punkt)

Du har deltagit i tråden

Stjärna

Du bevakar tråden

Pil

Tråden har flyttats

Hänglås

Tråden är låst

Knappnål

Tråden är klistrad

Dessa grundformer kan sedan kombineras. Ett öppet blått kuvert med hänglås och pil indikerar:

1. Det finns olästa inlägg (öppet kuvert)
2. Tråden är het och har 50+ inlägg (blå)
3. Tråden är låst av moderator (hänglås)
4. Tråden har flyttats av moderator (pil)

Hoppas det hjälper tillsvidare!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 23:03
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Här kommer en snabb förklaring eftersom så många frågat (riktig lathund är på G):

Ikon

Innebörd

Öppet kuvert

Tråden har olästa inlägg

Stängt kuvert

Alla inlägg är lästa

Blått kuvert

Het tråd med 50+ inlägg

Sigill (punkt)

Du har deltagit i tråden

Stjärna

Du bevakar tråden

Pil

Tråden har flyttats

Hänglås

Tråden är låst

Knappnål

Tråden är klistrad

Dessa grundformer kan sedan kombineras. Ett öppet blått kuvert med hänglås och pil indikerar:

1. Det finns olästa inlägg (öppet kuvert)
2. Tråden är het och har 50+ inlägg (blå)
3. Tråden är låst av moderator (hänglås)
4. Tråden har flyttats av moderator (pil)

Hoppas det hjälper tillsvidare!

Bra där Andreas!

Enda minuset med ovanstående, eller kanske snarare en spin-off på det, är det där med stjärnan. Jag har i mina profilinställningar markerad varenda tråd under "Bevakningar" (inte mindre än två hela sidor, dessutom trådar jag aldrig någonsin har valt att bevaka) och sedan genomfört alternativet "Sluta bevaka valda". Trots detta så försvinner de inte därifrån och jag har fortsatt massa stjärnor på trådar i forumen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 23:08
Ursprungligen av zinned:

Bra där Andreas!

Enda minuset med ovanstående, eller kanske snarare en spin-off på det, är det där med stjärnan. Jag har i mina profilinställningar markerad varenda tråd under "Bevakningar" (inte mindre än två hela sidor, dessutom trådar jag aldrig någonsin har valt att bevaka) och sedan genomfört alternativet "Sluta bevaka valda". Trots detta så försvinner de inte därifrån och jag har fortsatt massa stjärnor på trådar i forumen.

När gjorde du detta? Vi hittade en bugg kring det tidigare idag som åtgärdades och jag provade precis själv "Sluta bevaka" ett par trådar och det gick fint. Så testa gärna igen! Vi ska få in en kryssruta för att markera alla inlägg på en sida också.

Ursprungligen av Edin:

När gjorde du detta? Vi hittade en bugg kring det tidigare idag som åtgärdades och jag provade precis själv "Sluta bevaka" ett par trådar och det gick fint. Så testa gärna igen! Vi ska få in en kryssruta för att markera alla inlägg på en sida också.

Testade precis, funkar bra.
Ett val till, sluta bevaka alla trådar.

Jag har ett par 100 sidor där.

Bevaka tråden