Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 15:56
Ursprungligen av biberu:

Om du har några konkreta förslag på hur detta skulle kunna arrangeras om på den range av enheter siten anpassas för så är du mer än välkommen att skicka in dessa till oss så att vi kan förbättra det. Eftersom att du har tagit upp det ett par gånger nu så vill jag även betona att skärmens storlek inte har något med layouten att göra; det är layoutens upplösning samt förhållandet mellan denna och din skärms fysiska upplösning som spelar roll. '15"' är tyvärr inte mycket att gå på.

Även jag har detta problem med en 15” skärm som har upplösningen 1440x900 (15" MacBook Pro standard)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-02 15:57

Nej att klicka på brevikonen för gamla trådar som man besökt innan uppgraderingen och det finns nya inlägg gör att man kommer till det första inlägget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 15:59
Ursprungligen av Baron:

Och jag vill se vem som gillar mina inlägg.

Det gillade jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 16:01
Ursprungligen av klarabara:

Kanske är jag i minoritet här med 15" skärm, för mig är det normalt.. men händelser gör att jag inte kan komma åt knapparna under alls.. jag tror ni får välja, antingen är det händelser eller så är det en meny. Titta gärna på vedertagna metoder för vad som händer när man klickar på sitt användarnamn på andra ställen. Händelserna kunde gott ligga i en widget vid sidan om och då ser man verkligen i realtid när det faktiskt händer något och dynamiken blir mer påtaglig.
[img="http://s4.postimage.org/dsj58k2eh/Screen_shot..."][/url]

Fråga till @klarabara Använde du bildikonen för att lägga till denna bild? För här visas den bara som länk, dvs ytterligare klicka för att se den och då i eget fönster. Inte så användarvänligt

  • Medlem
  • 2013-02-02 16:04
Ursprungligen av Baron:

Jag har inte mycket att gnälla på utom när det gäller den i vissa läger hyllade "luftigheten". Den är enormt skrollgenererande. På en Iphone 5 ser man två inlägg per skärm, på min 17" MBP med 1200 "äkta" pixlars höjd ser man mest blaj (reklam) och meta innan man börjar skrolla ner. Och man får skrolla som en galning för att få flyt när man skannar av en sida.
Ett "kompaktläge" à la Gmail hade suttit fint.

Så här skulle man kunna komprimera siten lite utan att förlora några enskilda element. Utöver detta skulle jag vilja ha en som är kompakt på riktigt.

Klicka för att visa stor bild
Senast redigerat 2013-02-02 21:02
Ursprungligen av Katinka:

Fråga till @klarabara Använde du bildikonen för att lägga till denna bild? För här visas den bara som länk, dvs ytterligare klicka för att se den och då i eget fönster. Inte så användarvänligt

Nä, man är ju tvungen att ladda upp de någon annanstans nu och en gratistjänst jag hittade gav ut olika "forum-länkar" och den här skulle ha tumnagel till. Verkade dock inte fungera.

Tänkte det ändå skulle vara snällare än att slänga in ett helt screenshot i inlägget..,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 16:11

Det är inte helt enkelt att följa denna tråd när man i varenda post, i stort sett, måste klicka för att se vad det är för något som besvaras/kommenteras (citaten är dolda). Tror aldrig jag klickat så många gånger under en så kort tidsperiod. Kan man tänka sig en valbar funktion som gör att citerad text alltid visas? De dolda citaten gör att jag kan ha missat att min fråga tagits upp tidigare

Kan man välja bort vissa underforum? Eller kan man välja (till) vilka forum man vill se under ”Nya inlägg”? Själv är jag totalt ointresserad av de underforum som behandlar iOS eftersom iPaden endast används i köket för recept och jag har annat operativsystem på min telefon som tillhandahålls av jobbet. Det var inte optimalt tidigare men då syntes i vart fall underforum tydligare i listan

Det är väldigt tråkigt om avsaknaden av bilduppladdning leder till att folk inte lägger upp förklarande bilder. Att använda en extern tjänst är inte optimalt - vi har bl a sett det efter att Skitch la ner sin sajt sedan de köpts upp av Evernote. Det är många brutna länkar när man surfar runt för att leta efter lösningar på problem.

Slutligen, det är en väldigt ren och avskalad design. I min smak ar den väl avskalad, dvs det känns nu ganska kalt och opersonligt. Detta skulle varit mer passande när 99mac var en kunskapsbank, men nu?

Jag tipsar om HoverZoom. Ett tillägg som finns till de flesta webbläsare. Den visar originalbilden i ett flytande fönster när man hovrar över en länk eller tumnagel.

Man kan ställa in så det behövs ett tangenttryck samtidigt om man vill eller använda en tidsfördröjning (visa efter 3 sek hovring t ex). I grundinställning poppar det upp grejer så man blir galen så kolla på det i så fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 16:18
Ursprungligen av klarabara:

Nä, man är ju tvungen att ladda upp de någon annanstans nu och en gratistjänst jag hittade gav ut olika "forum-länkar" och den här skulle ha tumnagel till. Verkade dock inte fungera.

Tänkte det ändå skulle vara snällare än att slänga in ett helt screenshot i inlägget..,

Tack klarabara - då vet vi att externa tumnaglar inte funkar. Hoppas att folk i fortsättningen är mindre snälla och infogar bilder så att man slipper klicka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 16:35
Ursprungligen av Anders T:

Jag tipsar om HoverZoom. Ett tillägg som finns till de flesta webbläsare. Den visar originalbilden i ett flytande fönster när man hovrar över en länk eller tumnagel.

Man kan ställa in så det behövs ett tangenttryck samtidigt om man vill eller använda en tidsfördröjning (visa efter 3 sek hovring t ex). I grundinställning poppar det upp grejer så man blir galen så kolla på det i så fall.

Fast med tanke på vad man tillåter den att göra vet jag inte om jag är så pigg på att installera den

Ursprungligen av Katinka:

Tack klarabara - då vet vi att externa tumnaglar inte funkar. Hoppas att folk i fortsättningen är mindre snälla och infogar bilder så att man slipper klicka

Externa tumnaglar fungerar. Problemet med @klarabara:s inlägg är att markupen hon får från sitt verktyg inte är giltigt. Länken bör se ut så här istället: [url=adress_till_sidan][img]adress_till_bilden[/img][/url]

Senast redigerat 2013-02-02 19:42
Ursprungligen av Anders T:

Jag förmodar att de gömda citaten har att göra med att minimera lasten på servern. De läses väl in när man klickar på dom.

Men det ändrar inte det faktum att det är oerhört irriterande ur ett användarperspektiv. På gränsen till oanvändbart som jag ser det. Man vill kunna scrolla och läsa och sen gå vidare med något nyttigare. Det här funkar inte.

Citaten är dolda av flera anledningar, men de tolkas och skrivs ut tillsammans med resten av inlägget. Vi har slagit samman citat och svara-knapparna så att svar på ett annat inlägg numera alltid skapar ett citat. Anledningen till detta är att vi använder citaten i inläggen för att notifera användare när de har blivit besvarade i forumet. Inte bara att det har kommit ett nytt inlägg i en bevakad tråd, utan att det är något som var riktat just till dig.

När man går till det stora redigeringsläget från snabbsvarsfunktionen kompletterar även den texten med ett citat av det första inlägget. Detta är för att påminna om man svarar på OP och inte på något annat inlägg på sidan, och förhoppningsvis för att uppmuntra till att använda svara-knappen istället. Vilket inlägg man svarar på är viktigt för att de trådade vyerna av konversationer ska gå att följa. Notera att en tråd i den här storleken inte är särskilt lämplig att läsa på det viset, men 98% av forumets trådar har färre än 3 (<= 2) sidor och då kan det ge en väldigt bra överblick av vem som svarar på vad och vilka inlägg som har ansetts mest uppskattade.

De flesta inlägg kommer alltså innehålla citat, och i normala trådar (den här konversationen är inget bra exempel) kommer citat ofta följa direkt på det inlägget de svarar på, särskilt i de trådade lägena där ett inlägg och dess svar alltid presenteras tillsammans. Även i privata diskussioner, som ju alltid är linjära och oftast mellan två parter, kommer ett citat oftast leda till en upprepning av den omedelbart föregående texten. Personligen finner jag detta oerhört irriterande, men jag ser att det finns många som tycker tvärt om så det är möjligt att detta kommer som inställning i profilen.

Säkert mycket bra i det nya forumet o jag har inte kollat hela den här tråden men det är några saker jag saknar men jag antar att de är irrelevanta enligt ledningen och gått "the way of the dodo"

* Hemort/Stad som brukade stå under medlem - alla är inte från Stockholm o om ort är irrelevant så kan ju jag tycka att "medlem" är minst lika irrelevant eftersom det är underförstått att man är medlem om man skriver här eftersom endast medlemmar kan skriva i forumet

* datorhistorik eller iaf info om vilka datorer, iphone, ipod etc man haft eller använt (detta fanns tidigare under profilen)

* Att hitta till profilinställningar är knepigt, länken finns nämligen inte under profilnamnet utan långt ner i huvudmenyn. Klickar jag på min avatar vill jag kunna komma direkt dit

Ursprungligen av Katinka:

Fast med tanke på vad man tillåter den att göra vet jag inte om jag är så pigg på att installera den

Jag har bara kört HoverZoom i Safari.

Är inte hemma nu men eventuellt har jag något i bakhuvudet om att de tillförde något mer som jag tackade nej till i inställningarna. Får kolla det sen.

Vad händer om du väljer avbryt? Avslutas installationen eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-02 17:33
Ursprungligen av Edin:

Jag tycker också det är ologiskt, problemet är att de flesta andra forummjukvaror (även det 99mac kördes på innan) har det på det här viset. Så frågan är om vi ska bortse från andra stora forum folk redan är vana med eller behålla det som det är och att det blir en inlärningsfas istället för det logiska valet. Vi är rädda att en omkastning skulle leda till mer förvirring.

Det är väl skönt i så fall? Då detta är ett Mac-forum, 99mac, och inte vilket annat forum som helst.

Ursprungligen av klarabara:

när ingen begriper ikonerna gör ni en manual? är det inte meningen att ikoner ska vara självförklarande? just sayin...

Indeed.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 17:36
Ursprungligen av Anders T:

Jag har bara kört HoverZoom i Safari.

Är inte hemma nu men eventuellt har jag något i bakhuvudet om att de tillförde något mer som jag tackade nej till i inställningarna. Får kolla det sen.

Vad händer om du väljer avbryt? Avslutas installationen eller?

Vid avbryt avslutas installationen, dvs tillägget installeras inte

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-02-02 17:48

Ingen som märkt att det inte går att komma till forum-index med en ipad1? Jag få bara felmeddelandet att "för många omdirigeringar" skedde var jag än försöker klicka för att ta mig till forum-rooten. :/

  • Medlem
  • 2013-02-02 18:12

Det har säkert nämnts (orkar inte läsa allt) men det första ämnet hamnar ett gott stycke nedanför mitten på skärmen. Det är säkert jättemodernt och väldesignat, jag kan inte webbdesign, men det känns konstigt att själva grejen med sidan kommer så långt ned. Bara mina tio öre.

Ursprungligen av bollman:

Ingen som märkt att det inte går att komma till forum-index med en ipad1? Jag få bara felmeddelandet att "för många omdirigeringar" skedde var jag än försöker klicka för att ta mig till forum-rooten. :/

Vilken version av IOS använder du?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-02-02 18:48

Jag har precis skrivit i en tråd "Tillåts inte betala med mitt visa i AppStore". Varför är den inte listad i "Heta"

Ursprungligen av onnyt:

Jag har precis skrivit i en tråd "Tillåts inte betala med mitt visa i AppStore". Varför är den inte listad i "Heta"

Heta premierar nyligen skapade trådar där OP har blivit gillad, tråden "Tillåts inte betala med mitt visa i AppStore" är för gammal för att ha någon chans att visas där. Det är tveksamt om den listan ska vara kvar, vi får se hur den utvecklar sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 18:59
Ursprungligen av bollman:

Ingen som märkt att det inte går att komma till forum-index med en ipad1? Jag få bara felmeddelandet att "för många omdirigeringar" skedde var jag än försöker klicka för att ta mig till forum-rooten. :/

Du måste tömma cachen, jag hade samma igår men efter cache-rensning och omstart av webbläsaren funkar det.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-02-02 19:26
Ursprungligen av biberu:

Heta premierar nyligen skapade trådar där OP har blivit gillad, tråden "Tillåts inte betala med mitt visa i AppStore" är för gammal för att ha någon chans att visas där. Det är tveksamt om den listan ska vara kvar, vi får se hur den utvecklar sig.

OK. Så alla gamla trådar startar om från noll eller?

Ursprungligen av onnyt:

OK. Så alla gamla trådar startar om från noll eller?

Alla gamla trådar har sina gillningar kvar, men för att den listan ska få nytt innehåll tas även datumet den skapades med i beräkningen. Gjorde man inte det skulle den bara bli en historisk lista över de mest gillade, och uppmuntra samma till att gillas än mer. Tanken nu är att uppmuntra gillande på trådar man anser är bra av olika anledningar, dessa kommer då få en fördel över andra trådar kring samma ålder och premieras i den listan. Hur det fungerar och vad det leder till får vi se.

Ursprungligen av Baron:

Så här skulle man kunna komprimera siten lite utan att förlora några enskilda element. Utöver detta skulle jag vilja ha en som är kompakt på riktigt.

Tack för förslagen, alltid uppskattat! Det är dock inte riktigt så lätt eftersom att layouten och alla widgets måste kuna anpassa sig efter olika fönsterstorlekar. Prova gärna att skala om din webbläsare. Med det sagt är det ju inte heller omöjligt att försöka ta fram någon kompromiss som bevarar det responsiva beteendet samtidigt som vi kanske kan skära ner lite på höjden.

Ursprungligen av Katinka:

Vid avbryt avslutas installationen, dvs tillägget installeras inte

Jag testade att avinstallera och installera om HoverZoom i Safari. Det kommer inga frågor likt den du såg.

Sen installerade jag den i Chrome och ser att det finns fler tillval där. Så vitt jag kan se kommer tillägget från en betrodd utvecklare men var och en får bedöma. Jag trivs i alla fall med tillägget. Speciellt användbart när man söker bilder i Google och kan hovra upp stora bilden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 20:25
Ursprungligen av Anders T:

Jag testade att avinstallera och installera om HoverZoom i Safari. Det kommer inga frågor likt den du såg.

Sen installerade jag den i Chrome och ser att det finns fler tillval där. Så vitt jag kan se kommer tillägget från en betrodd utvecklare men var och en får bedöma. Jag trivs i alla fall med tillägget. Speciellt användbart när man söker bilder i Google och kan hovra upp stora bilden.

Tack, Anders T, för att du undersökte. Ska installera i Safari och testa, avvaktar lite när det gäller Chrome ...
Vore bra för Google bildsök sedan de gjorde om hur bilder visas

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-02-02 20:26
Ursprungligen av Joacim Melin:

Vilken version av IOS använder du?

Senaste för en iPad1, vad är det? 5.1-nått?

  • Medlem
  • 2013-02-02 20:26
Ursprungligen av biberu:

Tack för förslagen, alltid uppskattat! Det är dock inte riktigt så lätt eftersom att layouten och alla widgets måste kuna anpassa sig efter olika fönsterstorlekar. Prova gärna att skala om din webbläsare. Med det sagt är det ju inte heller omöjligt att försöka ta fram någon kompromiss som bevarar det responsiva beteendet samtidigt som vi kanske kan skära ner lite på höjden.

"Responsiv" betyder alltså här att smala element ligger på skilda rader med vänster- resp högerjustering eller centrering?

Ursprungligen av bollman:

Senaste för en iPad1, vad är det? 5.1-nått?

Jag testade precis med en Ipad (gen 3) och Ios 5.1.1, men hittar inga fel. Det kan inte vara något annat som spökar?

Bevaka tråden