Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 23:16
Ursprungligen av Edin:

När gjorde du detta? Vi hittade en bugg kring det tidigare idag som åtgärdades och jag provade precis själv "Sluta bevaka" ett par trådar och det gick fint. Så testa gärna igen! Vi ska få in en kryssruta för att markera alla inlägg på en sida också.

Nu precis.

Varje gång jag tar bort 15 trådar från att vara bevakade (som jag själv aldrig heller har valt att bevaka) så fylls det på med femtom nya trådar i bevakningslistan.

Dessutom så finns där en sidesnumrering under "Bevakningar" som säger att jag har en sida med bevakade trådar men klickar jag på "Nästa" så kommer sida två med ytterligare 15 bevakade trådar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-01 23:25
Ursprungligen av keptang:

Testade precis, funkar bra.
Ett val till, sluta bevaka alla trådar.

Jag har ett par 100 sidor där.

Jag har efter en stunds manuellt arbete kommit ner till att ha kvar 16 sidor, ni har ett menyval för att avmarkera, varför inte ett till med 'Markera alla'?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 23:27

...eller att ni inte sätter varenda existerande tråd i forumen som "Bevakad" för oss användare.

@mattiL, för det föreslås redan av Edin, http://www.99mac.se/forum/p/2136797

@zinned, det kan du ställa in i din profil under Inställningar.

Ursprungligen av zinned:

...eller att ni inte sätter varenda existerande tråd i forumen som "Bevakad" för oss användare.

Det har alltid funnits en inställning för att bevaka trådar man deltar i automatiskt och många har nog haft den aktiverad i längre perioder. Du hade själv valt att bevaka en bit över 500 trådar i förra versionen av siten.

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Här kommer en snabb förklaring eftersom så många frågat (riktig lathund är på G):

Ikon

Innebörd

Öppet kuvert

Tråden har olästa inlägg

Stängt kuvert

Alla inlägg är lästa

Blått kuvert

Het tråd med 50+ inlägg

Sigill (punkt)

Du har deltagit i tråden

Stjärna

Du bevakar tråden

Pil

Tråden har flyttats

Hänglås

Tråden är låst

Knappnål

Tråden är klistrad

Dessa grundformer kan sedan kombineras. Ett öppet blått kuvert med hänglås och pil indikerar:

1. Det finns olästa inlägg (öppet kuvert)
2. Tråden är het och har 50+ inlägg (blå)
3. Tråden är låst av moderator (hänglås)
4. Tråden har flyttats av moderator (pil)

Hoppas det hjälper tillsvidare!

När jag får ett kuvert i brevlådan är det förhoppningsvis stängt (förseglat) innan jag har läst det, då jag öppnar det. Tänker ni inte bakvänt här?
Istället för ett "sigill" kanske ni kan ta tillbaka "gubben" istället? Det kändes mer logiskt att det är en "person", man kopplade direkt - tycker jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 23:34
Ursprungligen av biberu:

Det har alltid funnits en inställning för att bevaka trådar man deltar i automatiskt och många har nog haft den aktiverad i längre perioder.

Du hade själv valt att bevaka en bit över 500 trådar i förra versionen av siten.

...eller inte.

Möjligt att andra har haft inställningen att alla trådar som man deltog i skulle bevakas och mailas uppdateringar till en men jag har aldrig haft den inställningen och inte heller det bevakat alla dessa trådar. Aldrig.

Hur tar jag borta alla dessa trådar i ett svep? Eller ni gör det?

För övrigt, du påstår att jag bevakar över 500 trådar, är det då inte märkligt att jag möts av detta när jag går in under bevakningar?

Ursprungligen av suddgummi:

När jag får ett kuvert i brevlådan är det förhoppningsvis stängt (förseglat) innan jag har läst det, då jag öppnar det. Tänker ni inte bakvänt här?

Det har jag också funderat kring, det känns mer rätt att ha ett oöppnat kuvert för en tråd man inte har läst allt i istället för ett redan öppnat.

Ursprungligen av suddgummi:

När jag får ett kuvert i brevlådan är det förhoppningsvis stängt (förseglat) innan jag har läst det, då jag öppnar det. Tänker ni inte bakvänt här?
Istället för ett "sigill" kanske ni kan ta tillbaka "gubben" istället? Det kändes mer logiskt att det är en "person", man kopplade direkt - tycker jag.

Ursprungligen av zinned:

Det har jag också funderat kring, det känns mer rätt att ha ett oöppnat kuvert för en tråd man inte har läst allt i istället för ett redan öppnat.

Det är ett gammalt arv från Vbulletin-baserade forum, som fungerar på det viset. Klurigt, jag vet.

  • Medlem
  • 2013-02-01 23:58

Trevlig och fräsch uppdatering , lite svårt ibörjan nu men det är ju kul att lära sig nytt
Däremot tycker jag som många att kuverten är tvärt om. "Heta" ämnen kanske bättre skulle symboliseras av ett rött kuvert å inte ett blått?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-02 01:09

Jag är inne dagligen flera gånger, med undantaget den senaste veckan :).
Dagens inlägg/senaste inlägg har varit mitt sätt att följa det nya som skrivs.
Så någon kungörelse har jag inte sett skymten av.

Betyder det att bilderna är otillgängliga med?

Tycker det är synd att det inte framkommit bättre och framförallt tidigare! Det var väl inget som kom fram sista veckan i januari?

Life goes on, till det bättre.

Citat utan "citat"tecken ser förvirrande ut anser jag.

Och det här med öppna/stängda brev har ni fått om bakfoten, ett öppet kuvert kan vara läst, ett stängt kuvert är inte läst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 07:58

En sak jag saknar är att man inte ser orten på medlemmen. Det finns en hel del namn som är rätt lika och orten är därför ett bra sätt att skilja medlemmar åt. Likaså är det inte helt ovanligt att det dyker upp frågor där svaren hänvisar till t.ex. en butik i den stad man bor.

Letar efter inställningen där citaten alltid visas i expanderad form...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Letar efter inställningen där citaten alltid visas i expanderad form...

Vi tittar på det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-02 10:11

Stängt brev=Oläst
Öppet brev=Läst

Enklare kan det inte bli för så resonerar jag när jag får brev i brevlådan hemma alla fall

Senast redigerat 2013-02-02 11:55
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-02 10:13

Och det måste vara något fel för fast jag postat ett nytt inlägg i en tråd och jag sen trycker på "Nya Inlägg" så inte att det är jag som gjort det sista inlägget utan den jag svarar på.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-02-02 10:57

Det ser ut och känns som att logga in på Outlook.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 11:12

Nu är jag varken Windows-användare eller design-expert, men...

Jag får en Microsoft/Metro-smak av den nya looken.
Fyrkantigt. Till och med fyrkantiga smileys.
Sans-serif-text i vitt på den där blåa nyansen.
All skuggning/reflexer/ljus borta.
Kallare färgschema.
Bara en känsla...

Är inte alla som skriver medlemmar? Känns mer relevant att skriva "medlem sedan"?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-02-02 11:40
Ursprungligen av klarabara:

Är inte alla som skriver medlemmar? Känns mer relevant att skriva "medlem sedan"?

Nej, en del är redaktörer eller administratörer.

Ah.

Jag gillar det nya utseendet.

Förutom en del av de synpunkter som redan framförts - inga "dagens inlägg", citat inte utfällda, osv - så tror jag att det finns en liten bugg till här: om man gillar ett inlägg byts knapptexten ut till ångra, vilket är utmärkt. Men när man kommer tillbaka till tråden igen senare står det gilla igen... det funkar förvisso inte att trycka på den igen, men ändå. Man kan ju inte se vem som gillat för att kontrollera om jag själv redan gillat inlägget tidigare (för oss med undermåligt närminne).

En eloge för svarstiderna! Laddar som en oljad blixt nu.

Bra att sidan utvecklas! Jag tror säkert en del av de nya funktionerna kommer bli uppskattade när det hela sätter sig. Däremot tycker jag att det ser tråkigt och platt ut. Saknar (fortfarande) medalongtapeten och det bruna, eller i alla fall något som gör att sidan sticker ut och känns "mysig" att hänga på. Och, ett stängt brev=oläst

Vet inte om det är min telefon eller siten men jag loggas ut hela tiden från telefonen? Trots att jag har kom ihåg mig-prylen vald minns den varken mig eller mitt lösenord.. Nån mer med samma problem?

Sådär, då har vi lite dokumentation till trådikonerna: http://www.99mac.se/forum/t/301987-tradikoner...

Gillar framlyftningen av "gillade" inlägg med den gröna listen. Tydligt och klart utan att det stör.

Däremot är det svårt att se vem som gillat ett inlägg. Det tror jag faktiskt hade en ganska bra social funktion. Om stämningen härsknade till i nån tråd kunde folk sen "gilla" varandra igen på ett lagom diskret sätt. Nu verkar det som att man ser den som gillar senast och sen heter det bara "...och tre andra". Eller?

Saknar en del kring profilerna. Tycker också, som någon annan nämnde, att det är bra/trevligt att se ifrån vilken stad folk är, förutsatt att man delat med sig av detta.

Så vitt jag kan se kan man inte längre hänvisa till en hemsida i sin profil—stämmer det? Det kanske inte användes av så många, men det störde väl inte heller? Tycker det är bra om man kan göra det om man vill.

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Sådär, då har vi lite dokumentation till trådikonerna: http://www.99mac.se/forum/t/301987-tradikoner...

Ni måste kasta om brevikonerna, stört ologiskt nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-02 12:47
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Gillar framlyftningen av "gillade" inlägg med den gröna listen. Tydligt och klart utan att det stör.

Däremot är det svårt att se vem som gillat ett inlägg. Det tror jag faktiskt hade en ganska bra social funktion. Om stämningen härsknade till i nån tråd kunde folk sen "gilla" varandra igen på ett lagom diskret sätt. Nu verkar det som att man ser den som gillar senast och sen heter det bara "...och tre andra". Eller?

Saknar en del kring profilerna. Tycker också, som någon annan nämnde, att det är bra/trevligt att se ifrån vilken stad folk är, förutsatt att man delat med sig av detta.

Så vitt jag kan se kan man inte längre hänvisa till en hemsida i sin profil—stämmer det? Det kanske inte användes av så många, men det störde väl inte heller? Tycker det är bra om man kan göra det om man vill.

Håller delvis med Andree och högre upp stiles inlägg att det skulle vara trevligt att se från vilken stad folk är, det skapar lite mer personlighet
Siten kan ju upplevas lite mer opersonlig nu i ett tidigt nylanserat skede, men det är faktiskt upp till oss användare att göra den mer personlig tillsammans med er utvecklare/team på lite sikt det måste vara ett mål.

Däremot Gilla funktionen är bra nu och fyller sin funktion på ett lagom diskret sätt vilket ska vara dess syfte, den får inte ta överhand och påverka och segmentera sitsens användare och vara för överskådlig och uppenbar vilket var fallet förut.

Allt är som sagt en vanesak tror jag, redan idag när solen skiner utanför fönstret så känns det mer "hemma" igen på 99mac.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 12:51
Ursprungligen av Mutant:

Ni måste kasta om brevikonerna, stört ologiskt nu.

Jag tycker också det är ologiskt, problemet är att de flesta andra forummjukvaror (även det 99mac kördes på innan) har det på det här viset. Så frågan är om vi ska bortse från andra stora forum folk redan är vana med eller behålla det som det är och att det blir en inlärningsfas istället för det logiska valet. Vi är rädda att en omkastning skulle leda till mer förvirring.

  • Medlem
  • 2013-02-02 12:58

Jag har inte mycket att gnälla på utom när det gäller den i vissa läger hyllade "luftigheten". Den är enormt skrollgenererande. På en Iphone 5 ser man två inlägg per skärm, på min 17" MBP med 1200 "äkta" pixlars höjd ser man mest blaj (reklam) och meta innan man börjar skrolla ner. Och man får skrolla som en galning för att få flyt när man skannar av en sida.
Ett "kompaktläge" à la Gmail hade suttit fint.

när ingen begriper ikonerna gör ni en manual? är det inte meningen att ikoner ska vara självförklarande? just sayin...

Bevaka tråden