Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Jajjamen! Det kommer säkert ta ett tag att vänja sig vid, men vi är övertygande om att de nya funktionerna i förlängningen ger en bättre överblick av forumet.

Tackar, ska surfa runt lite här ett par dagar innan jag ger lite mera feedback.

Men trycker jag på aktiva nu så hittar jag inte denna tråd?
Eller går inte "Nyhetskommentarer" under aktiva?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-01 17:01

Hjälp!
Det plingar mail så fort någon skriver i en tråd jag skrivit i.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 17:01
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

1. Trådarna sorteras i kronologisk ordning (oavsett läs-status). Avsikten är att visa de senaste aktiva trådarna "globalt".

Illa. Det borde ju utgå från användarens perspektiv och inte siten. Det är ju användarens upplevelse som ska främjas.

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

5. Vi kommer att balansera funktionen framöver, tills vidare kan du inaktivera utskicken i dina profilinställningar om dessa upplevs som störande.

Ja, om det fungerar. Avaktiveringen av det andra fungerade ju inte men jag gör ett försök.

PS. Nu kom "Nytt citat"-mail nummer sju...DS.

Jag saknar (förutom nya inlägg) också att menyn flöt ovanpå. I övrigt ser det ljust och fräscht ut!

Ursprungligen av Antonic:

Tackar, ska surfa runt lite här ett par dagar innan jag ger lite mera feedback.

Men trycker jag på aktiva nu så hittar jag inte denna tråd?
Eller går inte "Nyhetskommentarer" under aktiva?

Nyhetskommentarer sorteras bort från aktiva eftersom vi av erfarenhet vet att dessa trådar genererar mest aktivitet och riskerar att överskugga övriga forumet. I vilket fall som helst är det en lätt ändring om vi skulle upptäcka att dessa behövs även i aktiva trådar.

Stort plus för att man kan välja att få e-post enbart vid citat!

Det är superbt om man inte är så aktiv och inte har tid eller lust att läsa alla nya inlägg i en tråd men inte vill missa de som citerat ens inlägg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 17:03
Ursprungligen av Json_81:

Hjälp!
Det plingar mail så fort någon skriver i en tråd jag skrivit i.

Se mina tidigare inlägg.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag saknar (förutom nya inlägg) också att menyn flöt ovanpå. I övrigt ser det ljust och fräscht ut!

Jag också, nu måste man scrolla oerhört mycket.

Ursprungligen av Json_81:

Hjälp!
Det plingar mail så fort någon skriver i en tråd jag skrivit i.

Vi ska balansera detta bättre, håll ut!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-01 17:04

Varför ser man inte citaten utan måste trycka för att dom ska expandera?
Går det att ställa in att dom syns per default?

Ursprungligen av zinned:

Illa. Det borde ju utgå från användarens perspektiv och inte siten. Det är ju användarens upplevelse som ska främjas.

Ja, om det fungerar. Avaktiveringen av det andra fungerade ju inte men jag gör ett försök.

PS. Nu kom "Nytt citat"-mail nummer sju...DS.

Användarperspektivet har du i händelseloggen, antingen i snabbmenyn (klicka på ditt användarnam) eller den fullständiga versionen (klicka på profil eller avataren).

Ang. bevakningsmail har vi nu inaktiverat funktionen för att undersöka vad som gått snett. Tanken är inte att den ska spamma e-post.

Jag får mail från trådar jag varit aktiv i trots att jag inte blivit citerad

Jag tänkte avmarkera alla trådar jag varit aktiv i (så jag slipper få fler mail) men det går inte att markera alla? Det går däremot att avmarkera de valda. Kan man få ett "markera alla" alternativ?

Ursprungligen av lappen71:

Varför ser man inte citaten utan måste trycka för att dom ska expandera?
Går det att ställa in att dom syns per default?

Jag tror att det beror på mobilskinnet (eller vad man ska kalla det). Det är helt okej på iPhone, men det verkar som om skinnet även används på iPad vilket inte ser bra ut. Där vill man ju se alla citat precis som på en desktop. Är antagligen därför menyn ser ut som den gör på iPad också.

Ursprungligen av lappen71:

Varför ser man inte citaten utan måste trycka för att dom ska expandera?
Går det att ställa in att dom syns per default?

Detta är ett designbeslut av hänsyn till mobila enheter, där det blir väldigt mycket skrollande med expanderade citat. Optimalt vore om detta gick att ställa in, men möjligtvis ändrar vi bara standardbeteendet.

Förresten, testa byt till trådad vy!

Ursprungligen av suddgummi:

Jag får mail från trådar jag varit aktiv i trots att jag inte blivit citerad

Jag tänkte avmarkera alla trådar jag varit aktiv i (så jag slipper få fler mail) men det går inte att markera alla? Det går däremot att avmarkera de valda. Kan man få ett "markera alla" alternativ?

Se mitt tidigare inlägg. E-postfunktionen är inaktiverad medan vi undersöker vad som gått snett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 17:10

Det blå utropstecknen vid användarnamnet/bilden högst upp på sidan som visar att något nytt hänt i de trådar man bevakar hänger inte riktigt med. Utropstecknet kommer även efter att man redan hunnit vara inne i tråden och läsa senaste inlägget (det synkar alltså inte direkt).
Vidare (fortfarande på samma ställe), om det kommer flera inlägg i en tråd och jag klickar på inlägget så hamnar jag på det som senast skrevs i tråden och inte där jag var senast, då behöver jag scrolla upp för att läsa de som kommit före det senaste i tråden (hoppas det framgår vad jag menar).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-01 17:12

Hur gör jag för att slippa mobilskinnet i min iPhone?

Ursprungligen av MatsOlov:

Hur gör jag för att slippa mobilskinnet i min iPhone?

Det är inget mobilskin i den vanliga bemärkelsen utan vad som kallas för "responsive design". Webbplatsen anpassar sig utefter vilken typ av enhet du använder, detta för att förbättra användarupplevelsen – en av huvudpoängerna med den nya webbplatsen.

För övrigt fungerade det för mig att klicka ur att inte få några bevakningsmail alls, då slutade det. Hann bara få ett, precis när sajten var nyöppnad.

Ursprungligen av stile:

Det blå utropstecknen vid användarnamnet/bilden högst upp på sidan som visar att något nytt hänt i de trådar man bevakar hänger inte riktigt med. Utropstecknet kommer även efter att man redan hunnit vara inne i tråden och läsa senaste inlägget (det synkar alltså inte direkt).
Vidare (fortfarande på samma ställe), om det kommer flera inlägg i en tråd och jag klickar på inlägget så hamnar jag på det som senast skrevs i tråden och inte där jag var senast, då behöver jag scrolla upp för att läsa de som kommit före det senaste i tråden (hoppas det framgår vad jag menar).

Av prestandaskäl används ett cachesystem, vilket orsakar en viss fördröjning. Möjligtvis kan vi minska tiden mellan omladdningarna för att minimera detta, men det är inte praktiskt möjligt att ta bort fördröjningen helt.

Det ser bra ut det här. Det är helt klart bättre än brunt.

h1-rubriken på inläggen i forumet är dock groteskt stora. Ser ingen anledning till detta alls så upplys mig om jag missat något.

Testa t ex med storleken 2em på h1. Det är fortfarande den text som har mest kontrast på sidan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-01 17:23

Sidan känns mer "Snappy" i min iPhone.

Tydlig skillnad mot tidigare till och med.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-01 17:26
Ursprungligen av Redaktionen:

Nu nylanseras 99mac med ett nytt utseende och en helt ny plattform i bakgrunden. Här är några av alla nyheter.

Läs hela artikeln här

Snyggt! Kan nog bli bra det här!

Ett par småsaker:

  • Brevikonen för händelser, jag kopplar inte symbolen som en händelse utan som ett meddelande/mail/brev.

  • Jag vill gärna ha tillgång till PM-inboxen från alla sidor med ett klick, inte två.

  • Vart tog alla gamla PM vägen förresten?

  • Kommentarerna till nyheter kortas av och slutar med… Jag antar att det får bli ett klick till där? Nästan alltid då jag läser en nyhet så skummar jag igenom kommentarerna, de brukar på ett sådant här forum ofta ge mer info, rättning och länkar som är av intresse. Ohc rubriken 'Kommentarer' kan väl vara klickbar till just kommentarssidan?

  • Ett klick på kommentarspratbubblan till höger om artikelrubriken skickar mig till kommentarsfältet, borde det inte vara bättre att länka till första kommentaren? Nu skickas man först till kommentarssidan och sedan till kommentarssidan#sista inlägget. Ologiskt att behöva stega sig tillbaka två steg för att komma tillbaka till nyheten.

  • Klickar man på rubriken på nyheten på kommentarssidan så laddas sidan om, logiskt vore väl att hamna på nyhetssidan?

  • Underrubriken på kommentarssidan för en nyhet: 'Tråden skapades Idag 14:48 och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs Idag 17:00.' Kan man skriva 'idag' med endast gemener?

  • Prova att zooma in ett steg eller två i Firefox, 'Hem, Forum,Marknad,Profil' menybaren längst upp förflyttar sig oproportionerligt i sidled.

Det var småsakerna - det enda jag irriterar mig på är att man tvingas expandera citat i trådar med ett klick på triangeln. Snälla låt mig åtminstonde ha möjligheten att ställa in att citat i trådar skall expandera per default. Ett kontextlöst svar där jag inte ser _vad_ personen har svarat på ytterst förvillande.

Stort tack för allt jobb ni lagt ner och det ansvar ni tagit på er.

iMac 27" med Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.8; rv:19.0) Gecko/20100101 Firefox/19.0

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-01 17:26

Var klickar man för att komma till senast olästa inlägg i en tråd?
Som det är nu än var jag trycker kommer jag till det första.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-01 17:28
Ursprungligen av reboot81:

Snyggt! Kan nog bli bra det här!

Ett par småsaker:
[ul]

[li]Vart tog alla gamla PM vägen förresten?[/li]

Det har stått på på första sidan i forumet bra länge att dom PM du ville ha kvar var du tvungen att ladda ner får att ha kvar dom

Ursprungligen av lappen71:

Var klickar man för att komma till senast olästa inlägg i en tråd?
Som det är nu än var jag trycker kommer jag till det första.

Klicka på statusikonen så kommer du till första olästa eller den senaste sidan du var på, beroende på om du följer diskussionerna kronologiskt eller trådat.

Ursprungligen av Anders T:

Det ser bra ut det här. Det är helt klart bättre än brunt.

h1-rubriken på inläggen i forumet är dock groteskt stora. Ser ingen anledning till detta alls så upplys mig om jag missat något.

Testa t ex med storleken 2em på h1. Det är fortfarande den text som har mest kontrast på sidan.

Ursprungligen av reboot81:

Snyggt! Kan nog bli bra det här!

Ett par småsaker:

  • Brevikonen för händelser, jag kopplar inte symbolen som en händelse utan som ett meddelande/mail/brev.

  • Jag vill gärna ha tillgång till PM-inboxen från alla sidor med ett klick, inte två.

  • Vart tog alla gamla PM vägen förresten?

  • Kommentarerna till nyheter kortas av och slutar med… Jag antar att det får bli ett klick till där? Nästan alltid då jag läser en nyhet så skummar jag igenom kommentarerna, de brukar på ett sådant här forum ofta ge mer info, rättning och länkar som är av intresse. Ohc rubriken 'Kommentarer' kan väl vara klickbar till just kommentarssidan?

  • Ett klick på kommentarspratbubblan till höger om artikelrubriken skickar mig till kommentarsfältet, borde det inte vara bättre att länka till första kommentaren? Nu skickas man först till kommentarssidan och sedan till kommentarssidan#sista inlägget. Ologiskt att behöva stega sig tillbaka två steg för att komma tillbaka till nyheten.

  • Klickar man på rubriken på nyheten på kommentarssidan så laddas sidan om, logiskt vore väl att hamna på nyhetssidan?

  • Underrubriken på kommentarssidan för en nyhet: 'Tråden skapades Idag 14:48 och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs Idag 17:00.' Kan man skriva 'idag' med endast gemener?

  • Prova att zooma in ett steg eller två i Firefox, 'Hem, Forum,Marknad,Profil' menybaren längst upp förflyttar sig oproportionerligt i sidled.

Det var småsakerna - det enda jag irriterar mig på är att man tvingas expandera citat i trådar med ett klick på triangeln. Snälla låt mig åtminstonde ha möjligheten att ställa in att citat i trådar skall expandera per default. Ett kontextlöst svar där jag inte ser _vad_ personen har svarat på ytterst förvillande.

Stort tack för allt jobb ni lagt ner och det ansvar ni tagit på er.

iMac 27" med Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.8; rv:19.0) Gecko/20100101 Firefox/19.0

Tack för all feedback, det är ovärderligt! Vi kommer givetvis fortsätta att arbeta med sajten framöver och finpolera utseendet/funktionerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 17:34

Det tar ju lite tid att vänja sig vid något nytt. Min första tanke när jag såg nya 99mac: hm, jag vill sortera trådar efter senaste inlägg eller bevakade som jag gjorde tidigare. Nu efter någon timme eller vad det gått så känns det allt bättre. Vad jag vill säga är att det tar en liten stund att vänja sig vid nya 99mac. Jag är överlag positiv och får återkomma med feedback om det behövs.

Stor eloge till teamet som jobbat fram nya 99mac

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-01 17:36
Ursprungligen av biberu:

Klicka på statusikonen så kommer du till första olästa eller den senaste sidan du var på, beroende på om du följer diskussionerna kronologiskt eller trådat.

Vilken statusikon?
Det har ingen betydelse var jag trycker i forumet för att läsa en tråd jag deltar i så kommer jag till först inlägget.

Ursprungligen av lappen71:

Vilken statusikon?
Det har ingen betydelse var jag trycker i forumet för att läsa en tråd jag deltar i så kommer jag till först inlägget.

Det lilla kuvertet till vänster om trådrubrikerna, den indikerar om man har olästa inlägg, om tråden är låst, klistrad bevakad osv. Klickar man på den ska man komma till det första olästa om man har valt det linjära visningsläget.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-01 17:41
Ursprungligen av biberu:

Det lilla kuvertet till vänster om trådrubrikerna, den indikerar om man har olästa inlägg, om tråden är låst, klistrad bevakad osv. Klickar man på den ska man komma till det första olästa om man har valt det linjära visningsläget.

Ok ok nu börjar jag få häng på det

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-01 17:42

Nu var det mycket men varför ser man inte vem som gillat ett inlägg?

Bevaka tråden