Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lappen71:

Konstigt för det fungerade innan uppdateringen??

Inte för mig. Någon enstaka gång inträffade det att det fungerade OM sidan laddades om i samband med att man backade - annars aldrig. Funkade förr om åren men det var som sagt var länge sen nu.

Har alltid varit så för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-17 16:44

Funkar fint i FireFox i alla fall

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-17 17:59

"På" mitt inloggade namn på högra sidan av fönstret har jag alltid en 1 sittande. Aldrig 2 eller något annat, alltid 1. Vad betyder det?
Att det finns något nytt förstår jag, men det som är intressant är ju om det finns några nya Privata meddelanden. Och det gör det sällan, men jag tror det visas med samma 1? Så jag går varje dag in för att se om jag har några privata meddelanden, vilket jag sällan har.
Kan man få en annan indikation, eller annan färg, så jag vet om det finns ett privat meddelande, eller om det bara gäller ett inlägg i en tråd som är "Bevakad"?

Ursprungligen av kenjon:

"På" mitt inloggade namn på högra sidan av fönstret har jag alltid en 1 sittande. Aldrig 2 eller något annat, alltid 1. Vad betyder det?
Att det finns något nytt förstår jag, men det som är intressant är ju om det finns några nya Privata meddelanden. Och det gör det sällan, men jag tror det visas med samma 1? Så jag går varje dag in för att se om jag har några privata meddelanden, vilket jag sällan har.
Kan man få en annan indikation, eller annan färg, så jag vet om det finns ett privat meddelande, eller om det bara gäller ett inlägg i en tråd som är "Bevakad"?

Det ska vara ett utropstecken, inte en etta, för att indikera att det finns nya händelser. Dessvärre går det inte att se hur många eller av vilken typ de är ännu, men vi håller med om att det vore bra att lyfta fram privata meddelanden där eftersom att de är lätta att tappa bort om man bevakar många andra diskussioner i forumet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-18 14:46

@biberu

Var det inte du som inte trodde på mig tidigare, gällade vilka ikoner som syntes för mig under "Nya inlägg"? Se bild.

@zinned, det ser ut så när du inte är inloggad.
Sidan vet inte vem du är och kan såklart inte veta om du läst trådar eller inte, eller visa någon annan status.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-18 14:55
Ursprungligen av keptang:

@zinned, det ser ut så när du inte är inloggad.
Sidan vet inte vem du är och kan såklart inte veta om du läst trådar eller inte, eller visa någon annan status.

Vem tar du mig för? Så klart att jag förstår det.

Hela grejen är ju den att jag ÄR inloggad.

Ursprungligen av zinned:

@biberu

Var det inte du som inte trodde på mig tidigare, gällade vilka ikoner som syntes för mig under "Nya inlägg"? Se bild.

http://dl.dropbox.com/u/15915006/ikoner.png

Tror på dig gör jag naturligtvis, som jag svarade förra gången så kan det inträffa att statusen tar tid, eller i sällsynta fall misslyckas helt. Händer det här alltid? Ofta? Sällan? Vad har du för uppkoppling och webbläsare? Får du några felmeddelanden?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-18 20:09
Ursprungligen av biberu:

Tror på dig gör jag naturligtvis, som jag svarade förra gången så kan det inträffa att statusen tar tid, eller i sällsynta fall misslyckas helt.

Jag ville bara pika dig lite, jag kommer inte ihåg ditt svar till punkt och pricka

Ursprungligen av biberu:

Händer det här alltid? Ofta? Sällan? Vad har du för uppkoppling och webbläsare? Får du några felmeddelanden?

Nej, det händer inte alltid men det har gjort det några gånger (kanske 5-6?). Jag använder Safari, har dels en DSL-lina hemma (cirkus en 30 Mbit/s nedström med ca 37ms svarstid från DNS) samt en snabbare 100/100-lina på jobb. Inga felmeddelanden.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-18 20:33

Om jag skriver i snabbsvarsrutan och sedan trycker på "Avancerad" så citeras automatiskt första inlägget i tråden. Ska det vara så?

Ursprungligen av zinned:

Nej, det händer inte alltid men det har gjort det några gånger (kanske 5-6?). Jag använder Safari, har dels en DSL-lina hemma (cirkus en 30 Mbit/s nedström med ca 37ms svarstid från DNS) samt en snabbare 100/100-lina på jobb. Inga felmeddelanden.

Ska kika på det. Händer det igen om du laddar om sidan med samma innehåll?

Ursprungligen av joakimo:

Om jag skriver i snabbsvarsrutan och sedan trycker på "Avancerad" så citeras automatiskt första inlägget i tråden. Ska det vara så?

Ja, det är avsiktligt för att påminna om att man alltid svarar på någon. Det är dels för att man notifieras när någon citerar eller @svarar på ens inlägg i forumet även om man inte bevakar den tråden, och dels för att inlägg sorteras in under vad de svarar på i de två trådade vyerna.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-19 10:32

Jag kan inte länka bilder från Dropbox i inlägg. Har funkat förut har jag för mig. Nu spinner ett hjul när jag försöker att lägga till bilder. Bilderna ligger i min public folder så det borde fungera.

Ursprungligen av onnyt:

Jag kan inte länka bilder från Dropbox i inlägg. Har funkat förut har jag för mig. Nu spinner ett hjul när jag försöker att lägga till bilder. Bilderna ligger i min public folder så det borde fungera.

Kolla så att DropBox genererar länkar som börjar med https://dl.dropbox.com/.....
www.dropbox.com gör den det, men jag har sett att tidigare klienter på datorn inte gör det utan dessa börjar med www.

Det vore ju enklare om bilduppladdningsfunktionen kom tillbaka till 99mac igen...

Nåja, vad är en bal på slottet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-19 12:32
Ursprungligen av biberu:

Ska kika på det. Händer det igen om du laddar om sidan med samma innehåll?

Ja, jag testade nu precis och klickade på "Nya inlägg"-länken en 9-10 gånger på rad och fick samma fina stängda brevikoner varje gång Samma sak om jag i adressfältet i Safari valde att ladda om sidan.

Så biberu, ikonerna är numera korrekta (stängda brev för att markera trådar med olästa inlägg) så du behöver inte göra något

Ursprungligen av zinned:

Ja, jag testade nu precis och klickade på "Nya inlägg"-länken en 9-10 gånger på rad och fick samma fina stängda brevikoner varje gång Samma sak om jag i adressfältet i Safari valde att ladda om sidan.

Så biberu, ikonerna är numera korrekta (stängda brev för att markera trådar med olästa inlägg) så du behöver inte göra något

Tack för informationen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-19 12:38
Ursprungligen av biberu:

Tack för informationen.

De nya ikonerna är nu tillbaka

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-19 15:05
Ursprungligen av keptang:

Kolla så att DropBox genererar länkar som börjar med https://dl.dropbox.com/.....
www.dropbox.com gör den det, men jag har sett att tidigare klienter på datorn inte gör det utan dessa börjar med www.

Har försökt att länka från Dropbox sida men får inte sådana länkar du beskriver. Vet inte vad jag gör för fel.

Ursprungligen av onnyt:

Har försökt att länka från Dropbox sida men får inte sådana länkar du beskriver. Vet inte vad jag gör för fel.

Hur hittar du länken?
För att få en fungerande länk så måste du t.ex. högerklicka och välja "Copy public link".
Detta ska ge dig en fungerande länk som börjar med dl.dropbox.com.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-19 15:19

Tack nu funkar det. Gjorde allt annat än att testa högerklick.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-03-26 22:49

Fråga: Stämmer 'Trådikoner i forumet och dess betydelse' i avseendet öppna/stängda kuvert?

Synpunkt: Blått kuvert = het tråd. Blått är väl aldrig hett!

Önskemål: Kan trådikonerna få mouseovertext?
Kan 'Dokumentation till forumet (BB-kod)' och 'Trådikoner i forumet och dess betydelse' finnas med footern, kanske på 'Teknisk information och cookies' eller som en egen sida - 'Forummanual'?

Ursprungligen av reboot81:

Fråga: Stämmer 'Trådikoner i forumet och dess betydelse' i avseendet öppna/stängda kuvert?

Förutom att det öppna kuvertet för trådar med olästa inlägg inte har uppdaterats till att innehålla ett brev så stämmer de.

Citat:

Synpunkt: Blått kuvert = het tråd. Blått är väl aldrig hett!

Inser att kopplingen mellan namngivning och färgschema inte är den naturligaste, men syftet är bara att framhäva större diskussioner i listorna. Eftersom att namnet aldrig förekommer i det sammanhanget bör det sällan orsaka några problem. Sedan är lågan på min spis blå...

Citat:

Önskemål: Kan trådikonerna få mouseovertext? Kan 'Dokumentation till forumet (BB-kod)' och 'Trådikoner i forumet och dess betydelse' finnas med footern, kanske på 'Teknisk information och cookies' eller som en egen sida - 'Forummanual'?

Noterat önskemålen.

Sedan är det väl sällan/aldrig som de "heta" trådarna faktiskt är heta? Indikerar ju bara att de råkat få några gilla för första posten. Om det vore det totala antalet gillanden i tråden och/eller "antal postningar/minut" etc vore det något helt annat. Nu försöker jag bara ignorera de blå kuverten då de inte tillför någonting till min 99-surfning öht.

Vill hellre se större skillnad på fetstilen mellan lästa/olästa trådar. Som det var förr alltså. Vet inte om det beror på valet av typsnitt att skillnaden mellan fetstil och ej är så liten. Eller är det för att de knallblå kuverten är så överväldigande att de slår ut alla andra visuella intryck? (Skojar bara till 50%)

Vill också se namnet på den som skrivit senast i tråden, inte bara trådskaparen. Som det var förr alltså. Ofta är det bra att se om det är TS som senast svarat i tråden eller ej.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-27 04:05

När mitt namn högst upp till höger har ett utropstecken efter sig antar jag att det skall finnas olästa inlägg i trådar jag bevakar. När jag klickar på mitt namn så är alla kuverten alltid stängda. Skall det vara så? Jag har inte alltid koll på vad jag har läst och vad jag inte har läst. Kommer därför ofta tillbaka till trådar med redan lästa inlägg.

Ursprungligen av johan_tanying:

Sedan är det väl sällan/aldrig som de "heta" trådarna faktiskt är heta? Indikerar ju bara att de råkat få några gilla för första posten. Om det vore det totala antalet gillanden i tråden och/eller "antal postningar/minut" etc vore det något helt annat. Nu försöker jag bara ignorera de blå kuverten då de inte tillför någonting till min 99-surfning öht.

Vill hellre se större skillnad på fetstilen mellan lästa/olästa trådar. Som det var förr alltså. Vet inte om det beror på valet av typsnitt att skillnaden mellan fetstil och ej är så liten. Eller är det för att de knallblå kuverten är så överväldigande att de slår ut alla andra visuella intryck? (Skojar bara till 50%)

De blå kuverten indikerar att trådarna har ett visst antal inlägg. Hur många är oviktigt att känna till när man läser eftersom att syftet bara var att framhäva de större diskussionerna, dock möjligt att vi får tänka över utseendet där.

Ursprungligen av johan_tanying:

Vill också se namnet på den som skrivit senast i tråden, inte bara trådskaparen. Som det var förr alltså. Ofta är det bra att se om det är TS som senast svarat i tråden eller ej.

Det är sant, det vore trevligt att få plats med på något sätt.

Ursprungligen av onnyt:

När mitt namn högst upp till höger har ett utropstecken efter sig antar jag att det skall finnas olästa inlägg i trådar jag bevakar. När jag klickar på mitt namn så är alla kuverten alltid stängda. Skall det vara så? Jag har inte alltid koll på vad jag har läst och vad jag inte har läst. Kommer därför ofta tillbaka till trådar med redan lästa inlägg.

Om namnet har ett utropstecken efter sig så bör det finnas olästa händelser i den lilla blå menyn som kommer fram när man klickar på det. Dessa ikoner har dock ingen funktion utöver att indikera händelsetyp ännu, men vi vill göra om denna framöver och vill då lösa bland annat att man faktiskt ser vad som är nytt samt att den inte ger dig notiser för t.ex. trådar som du har läst på egen hand innan den uppdaterade.

Senast redigerat 2013-03-27 10:12
Ursprungligen av Scarecrow:

Artiklar på förstasidan visas igen på sida nummer två när man bläddrar till sida nummer två. Samma problem uppstår även om man bläddrar till sida tre från sida två osv.

Jag väljer att citera mig själv eftersom mitt inlägg inte verkar ha noterats eller åtgärdats än?

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag väljer att citera mig själv eftersom mitt inlägg inte verkar ha noterats eller åtgärdats än?

Jag gör ett försök att svara med reservation för att jag inte kan det här alls lika bra som @biberu. Första-sidan är en egen sida som "bara" hämtar bild, rubrik och ingress från artiklarna och så visas x antal där. Länken längst ner "Äldre nyheter" leder till själva artikelarkivet där alla (hela kompletta) artiklar finns samlade. Så fungerar det hela nu, men hur det borde fungera/kan fungera lämnar jag vidare.

Bevaka tråden