Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag gör ett försök att svara med reservation för att jag inte kan det här alls lika bra som @biberu. Första-sidan är en egen sida som "bara" hämtar bild, rubrik och ingress från artiklarna och så visas x antal där. Länken längst ner "Äldre nyheter" leder till själva artikelarkivet där alla (hela kompletta) artiklar finns samlade. Så fungerar det hela nu, men hur det borde fungera/kan fungera lämnar jag vidare.

Okej, ser nu att det du skriver stämmer. Dock upplever jag det klart förvirrande ur ett användarperspektiv (jag rapporterar det till och med som bugg ju). När jag trycker på "Äldre nyheter" kommer jag till en sida som innehåller samma nyheter som jag redan har sett, samtidigt som sidväljaren längst upp indikerar att jag är på sida nummer två. Det tolkar jag som att jag har bläddrat sida men något är fel. Den sida man kommer till i nyhetsarkivet måste stämma överens med nyheterna på förstasidan om det ska bli logiskt enligt min mening.

Ursprungligen av Scarecrow:

Okej, ser nu att det du skriver stämmer. Dock upplever jag det klart förvirrande ur ett användarperspektiv (jag rapporterar det till och med som bugg ju). När jag trycker på "Äldre nyheter" kommer jag till en sida som innehåller samma nyheter som jag redan har sett, samtidigt som sidväljaren längst upp indikerar att jag är på sida nummer två. Det tolkar jag som att jag har bläddrat sida men något är fel. Den sida man kommer till i nyhetsarkivet måste stämma överens med nyheterna på förstasidan om det ska bli logiskt enligt min mening.

Hm, så fungerar det inte för mig. Sitter med Safari 6.0.3 och OS X 10.8.3 och för mig upprepas inget när jag byter mellan sidorna.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Hm, så fungerar det inte för mig. Sitter med Safari 6.0.3 och OS X 10.8.3 och för mig upprepas inget när jag byter mellan sidorna.

Jag har samma version av både OS och Safari (även om det inte ska påverka). Jag låter bilderna tala för sig. Se adressfältet för "bevis" om vilken sida jag befann mig på när jag tog bilderna.

Förstasidan

Sida nummer två

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag har samma version av både OS och Safari (även om det inte ska påverka). Jag låter bilderna tala för sig. Se adressfältet för "bevis" om vilken sida jag befann mig på när jag tog bilderna.

Förstasidan
http://www.ladda-upp.se/files/2013/b48048.png

Sida nummer två
http://www.ladda-upp.se/files/2013/b48050.png

Hm du har rätt, jag såg fel, nyheten om "Ipen" upprepas för mig mellan förstasidan och "sida 2". Men sida 3 sedan upprepar inget igen vad jag kan se. Det här har jag inget bra svar på. Ska kolla upp saken när jag får tag i @biberu.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Hm du har rätt, jag såg fel, nyheten om "Ipen" upprepas för mig mellan förstasidan och "sida 2". Men sida 3 sedan upprepar inget igen vad jag kan se. Det här har jag inget bra svar på. Ska kolla upp saken när jag får tag i @biberu.

Sida tre är rätt för mig med. Jag påstod annat tidigare men måste ha drabbats av temporär sinnesförvirring vid det tillfället.

Ursprungligen av Scarecrow:

Okej, ser nu att det du skriver stämmer. Dock upplever jag det klart förvirrande ur ett användarperspektiv (jag rapporterar det till och med som bugg ju). När jag trycker på "Äldre nyheter" kommer jag till en sida som innehåller samma nyheter som jag redan har sett, samtidigt som sidväljaren längst upp indikerar att jag är på sida nummer två. Det tolkar jag som att jag har bläddrat sida men något är fel. Den sida man kommer till i nyhetsarkivet måste stämma överens med nyheterna på förstasidan om det ska bli logiskt enligt min mening.

Ber om ursäkt för det sena svaret, tack @Scarecrow och @Ida Lindkvist. Orsaken till den här skillnaden är att framsidan layoutas manuellt av redaktörerna, bland annat för att de ska få möjlighet att gruppera och sortera om material beroende på hur viktiga nyheter anses vara, medans artikelarkivet som man kommer till om man klickar på länken för äldre nyheter är en kronologiskt sorterad lista som genereras automatiskt. Den gick tidigare till sidan 2 av arkivet, men eftersom att vi har ökat framsidans längd har det blivit en del överlappning där. Har uppdaterat det till sidan 3 istället.

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag väljer att citera mig själv eftersom mitt inlägg inte verkar ha noterats eller åtgärdats än?

Förresten, om man sätter ett @ framför användarnamn (@scarecrow) så notiferas personen både via händelsemenyn, citatlistan och e-postutskick. Det är ett bra sätt att påkalla uppmärksamhet. Man kan även tagga trådar och inlägg med mindre teman genom att använda #hashtaggar, som på Twitter m.fl.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-28 19:50

Detta med användare som man själv lägger upp i en "spärrlista", idag fungerar det bra när det gäller användarens egna inlägg men så som forumet fungerar efter överhalningen så innebär det avsevärt fler citeringar och av någon anledning så spärras inte dessa användares inlägg där.

När kommer detta vara löst, måntro?

Ursprungligen av zinned:

Detta med användare som man själv lägger upp i en "spärrlista", idag fungerar det bra när det gäller användarens egna inlägg men så som forumet fungerar efter överhalningen så innebär det avsevärt fler citeringar och av någon anledning så spärras inte dessa användares inlägg där.

När kommer detta vara löst, måntro?

När ignorerade användare citerades doldes inte detta på den gamla sajten heller tyvärr. Men håller med dig om att det är mer irriterande nu. Kanske svårt att göra något åt dock.

Hur är trafiken och aktiviteten på 99mac efter och innan uppdateringen. Massa nya bra funktioner har tillkommit men jag vet inte om det är färgerna nya layouten eller vad det är men forumet känns väldigt "dött" för mig.

( Jag är mest en sådan som gillar att läsa många trådar på forum och kommenterar väl ganska sällan så jag vet att jag inte har mycket för att klaga)

Ursprungligen av jurassic579:

Hur är trafiken och aktiviteten på 99mac efter och innan uppdateringen. Massa nya bra funktioner har tillkommit men jag vet inte om det är färgerna nya layouten eller vad det är men forumet känns väldigt "dött" för mig.

( Jag är mest en sådan som gillar att läsa många trådar på forum och kommenterar väl ganska sällan så jag vet att jag inte har mycket för att klaga)

Jag har ingen superkoll på siffrorna, men vad jag förstår tappade vi något precis vid lanseringen (hade något med Googles omindexering att göra) och nu har det börjat öka från de tidigare nivåerna. Besökarna finns alltså, men de flesta verkar läsa men inte kommentera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-29 15:09

@biberu: Inlägg #730 innehöll tre frågor, varav två fick ett svar. Frågan om tydligare fetstil; det vill jag också ha.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-30 22:37
Ursprungligen av biberu:

Förresten, om man sätter ett @ framför användarnamn (@scarecrow) så notiferas personen både via händelsemenyn, citatlistan och e-postutskick. Det är ett bra sätt att påkalla uppmärksamhet. Man kan även tagga trådar och inlägg med mindre teman genom att använda #hashtaggar, som på Twitter m.fl.

Det är ju kanon med hashtag'ar men jag är tveksam till hur det är implementerat på 99mac, eller så har jag missat något. Om jag klickar på hashtag-länken i ditt inlägg så får jag upp denna tråden som en träff. Dock finns det ingenstans "bland länkarna" på den träffen som transporterar mig till just inlägget där hashtag'en används. Klickar jag på ikonen så kommer jag ju till första olästa inlägg och klickar jag på trådens rubrik så kommer jag ju till första inlägget.

Var ska man klicka för att komma dit hashtag'en nämns?

Ursprungligen av zinned:

Det är ju kanon med hashtag'ar men jag är tveksam till hur det är implementerat på 99mac, eller så har jag missat något. Om jag klickar på hashtag-länken i ditt inlägg så får jag upp denna tråden som en träff. Dock finns det ingenstans "bland länkarna" på den träffen som transporterar mig till just inlägget där hashtag'en används. Klickar jag på ikonen så kommer jag ju till första olästa inlägg och klickar jag på trådens rubrik så kommer jag ju till första inlägget.

Var ska man klicka för att komma dit hashtag'en nämns?

Du har inte missat något. Det saknas interface för att presentera/hitta till sökresultat inuti trådar, det gäller även den vanliga forumsökningen. Där borde vi även göra det smidigare att söka inuti hashtaggar när vi ser bättre hur / om de används. De allra flesta trådar har dock 1-2 sidor så det kommer det sällan vara något praktiskt problem att hitta inlägget i de fall ämnet inte rör hela tråden.

Ursprungligen av kenjon:

@biberu: Inlägg #730 innehöll tre frågor, varav två fick ett svar. Frågan om tydligare fetstil; det vill jag också ha.

Jag tror inte att det är just fetstilen som är problemet, utan tyngden på hela elementet, den sjönk en aning när vi ändrade kuverten för olästa trådar till att innehålla ett kuvert.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-31 14:33
Ursprungligen av biberu:

Du har inte missat något. Det saknas interface för att presentera/hitta till sökresultat inuti trådar, det gäller även den vanliga forumsökningen. Där borde vi även göra det smidigare att söka inuti hashtaggar när vi ser bättre hur / om de används. De allra flesta trådar har dock 1-2 sidor så det kommer det sällan vara något praktiskt problem att hitta inlägget i de fall ämnet inte rör hela tråden.

Nu vet jag inte om du menade att detta är något som kommer åtgärdas eller ej men om inte, är det då någon poäng i att ha länkar till hashtag'ar alls? Hela poängen med länken försvinner ju om man inte har möjlighet att komma till aktuellt inlägg.

Btw, problem med tidsomställningen inatt? Mig veterligen har inte "idag 23.12" varit än

Ursprungligen av zinned:

Nu vet jag inte om du menade att detta är något som kommer åtgärdas eller ej men om inte, är det då någon poäng i att ha länkar till hashtag'ar alls? Hela poängen med länken försvinner ju om man inte har möjlighet att komma till aktuellt inlägg.

Tanken är att taggarna ska relatera till ämnet för hela diskussionen (som normalt sett är mycket kortare och mer fokuserade än den här tråden) snarare än enskilda inlägg. T.ex. för att hjälpa till att skapa aktivitet runt mindre ämnen som inte har blivit stora nog att få egna subforum ännu. Vi får dock se hur det faktiskt används och vilken riktning vi ska ta det åt i framtiden, vad vi har nu är bara det mest grundläggande.

Ursprungligen av zinned:

Btw, problem med tidsomställningen inatt? Mig veterligen har inte "idag 23.12" varit än

http://i49.tinypic.com/wj6u14.jpg

Tack för rapporten.

Senast redigerat 2013-03-31 16:30
Ursprungligen av zinned:

Detta med användare som man själv lägger upp i en "spärrlista", idag fungerar det bra när det gäller användarens egna inlägg men så som forumet fungerar efter överhalningen så innebär det avsevärt fler citeringar och av någon anledning så spärras inte dessa användares inlägg där.

När kommer detta vara löst, måntro?

Tveksamt. Blockeringsfunktionen, ett arv från vBulletin, är problematisk eftersom att det är omöjligt att föra en gruppdiskussion där vissa parter helt vill ignorera andra eller andras åsikter. Även om man själv blockerar alla inlägg i första ledet så går det aldrig att förhindra att de påverkar en tredje part.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag har ingen superkoll på siffrorna, men vad jag förstår tappade vi något precis vid lanseringen (hade något med Googles omindexering att göra) och nu har det börjat öka från de tidigare nivåerna. Besökarna finns alltså, men de flesta verkar läsa men inte kommentera.

Nu ytterligare ett par månader senare - hur är aktiviteten egentligen? Verkar grymt dött. Eller är det bara läsning av artiklar som gäller för besökarna nuförtiden? Tillkommer det nya medlemmar öht?

Tittar man på "Nya inlägg" fyller de senaste 24 timmarnas inlägg inte ens upp en sida. Från mitt på dagen igår till mitt på dagen idag (GMT +8h skall tilläggas) finns bara 15 inlägg. Och detta utan att ha kryssat i "Dölj trådar utan olästa inlägg" (som f.ö. inte riktigt fungerar då nästan samtliga trådar man redan läst ändå visas i listan). Tycker det varit likadant i veckovis nu med mindre än en sida nya inlägg/dag.

Några faktorer som påverkat mig personligen (och kanske flera andra också?) för minskande aktivitet:

  • Borttagen bilduppladdning som gör att man drar sig för att slänga upp bilder (och därmed svara öht) i diverse tekniska spörsmålstrådar och fototrådar;

  • Fokus på framsidan/artiklar istf forumet? Själv går jag dock alltid direkt till Nya inlägg med hjälp av bokmärke;

  • Sökfunktionen som fortfarande lämnar en del övrigt att önska - sökning på del av ord osv;

  • Sökfunktionen som per automatik utesluter trådar äldre än ett år;

  • Borttagning/arkivering av obskyra ämnen (som OS9), samt frånvaron av företagsspecifika (Adobe, MS etc) underforum har nog sett till att många gamla rävar som inte var riktigt mainstream inte längre finns kvar/är lika aktiva. Inte bara i de specifika forumdelarna utan också att det smittat av sig på det allmänna intrycket av 99mac som allt mer mainstream och avsomnande. Tycker mig märka det om inte annat i minskad aktivitet i Loungen;

  • Säga vad man vill om brunt, men den gamla forumdesignen var iaf inte så anonym som dagens!

Ursprungligen av biberu:

Tveksamt. Blockeringsfunktionen, ett arv från vBulletin, är problematisk eftersom att det är omöjligt att föra en gruppdiskussion där vissa parter helt vill ignorera andra eller andras åsikter. Även om man själv blockerar alla inlägg i första ledet så går det aldrig att förhindra att de påverkar en tredje part.

Jag har en skum grej med blockeringsfunktionen. Jag har tagit bort en medlem från spärrlistan, och ser vederbörandes inlägg när jag är inloggad från datorn, men när jag loggar in från iOS så är dessa inlägg dolda.

För mig fungerar Nya inlägg precis som det skall. Har också känt att forumet verkar dött, men det kanske bara är en känsla som inte grundar sig i fakta? Själv har jag blivit otroligt mycket mindre aktiv än förr. Exakt vad det beror på vet jag inte, men det är nog en kombination av flera saker.

Ursprungligen av Capeman:

För mig fungerar Nya inlägg precis som det skall. Har också känt att forumet verkar dött, men det kanske bara är en känsla som inte grundar sig i fakta? Själv har jag blivit otroligt mycket mindre aktiv än förr. Exakt vad det beror på vet jag inte, men det är nog en kombination av flera saker.

Det dyker upp enstaka nya trådar, att de är nya o av nya besökare ser man på formuleringen i rubrikerna : "inget ljud hjälp!" / "fel på datan" ...

Detta är i sig ett bevis på att det inte funkar att gömma regler o rekomendationer under "Feedback"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-13 10:11

Mina tankar nu när det gått en tid sen nya 99mac lanserades. Jag upplever också forumet som mer dött än tidigare, jag är här mindre och skriver mindre i trådarna. En sak jag stör mig på är att det ibland blir rätt jobbigt att läsa när någon medlem gör allt för att få sista ordet hur korkat det än är, diskutera är en sak men jag upplever något annat också i en del trådar, jag tröttnar ialla fall på sånt. Sen upplever jag forumet som mer anonymt idag än det var tidigare.

Sen då något som blivit bättre, det är nyhetsrapporteringen och där tycker jag 99-teamet gör ett bra jobb.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en skum grej med blockeringsfunktionen. Jag har tagit bort en medlem från spärrlistan, och ser vederbörandes inlägg när jag är inloggad från datorn, men när jag loggar in från iOS så är dessa inlägg dolda.

Inläggen, inte citaten?

Något annat jag undrar över är det här med kommentarer till Nyheter. I förra versionen av 99mac var de flesta av oss ganska frustrerade över alla dubbletter som skapades, då redaktionens artiklar genererade kommentartrådar om ett ämne som det redan fanns en tråd om. Det här problemet skulle försvinna i och med nya 99mac. Så blev det ju inte, det fungerar precis likadant som innan. Varför blev det ingen förändring? Nu är problemet med dubblettrådar kanske inte lika stort längre, men det tror jag mest beror på att folk här inte är lika mycket på hugget/bryr sig längre.

Ursprungligen av stile:

[...] Sen då något som blivit bättre, det är nyhetsrapporteringen och där tycker jag 99-teamet gör ett bra jobb.

Jovisst. Och det är kanske där problemet ligger. Forumet verkar ju vara tänkt att mötas från "framsidan" och - antar jag - med syftet att upplevas som en "allt om mac" nyhetssajt för förstagångsbesökaren. Och det lyckas man ju med. Men själva forumdelen liknar därmed alltmer ett masklikt bihang. En liten ruta "nytt i forumet" och resten är artikelrubriker/-ingresser + reklam för hela slanten. Vi som har "Nya inlägg" bokmärkt i menyraden och därmed som huvudsakliga inkörsport blir nog allt färre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-13 11:30
Ursprungligen av Capeman:

För mig fungerar Nya inlägg precis som det skall. Har också känt att forumet verkar dött, men det kanske bara är en känsla som inte grundar sig i fakta? Själv har jag blivit otroligt mycket mindre aktiv än förr. Exakt vad det beror på vet jag inte, men det är nog en kombination av flera saker.

Där i ligger nog mycket av sanningen att det kan vara lite dött på forumet vi är nog alla lite mindre aktiva än förr det hänger lite ihop med att Apple har tappat lite av "stinget" om ni frågar mig. Inte lika spännande produkter som förr, det var mer hype och nytänkande och framtid i produktlanseringarna från Apple i slutet av 90-talet och början och mitten av 2000 talet.

Men "sista ordet" folket dödar lite av glädjen som fanns tidigare nästan som vi har fått in virus i macmiljön

Forumet i sig ska inte belastas för allting, det blir vad vi gör det till. Folk dvs.. vi är för bekväma nuförtiden vill ha allt serverat på silverfat väntar bara på att få trådarna upplästa av framtidens Siri och att aktivt skriva något seriöst och läsa igenom tråden innan man skriver ett inlägg, nej fy vad jobbigt.

CUBEIS, jag vet att du har svårt att andra kritiserar något, vad det än är. Allt skall bara sväljas och accepteras och gör man inte det är man på något konstigt sätt otacksam. Det är en inställning jag inte kan förstå.

Mitt minskade deltagande här har inte att göra med att Apple skulle ha tappat "stinget", för det tycker jag inte de har. Där tycker jag du har fel. Det är klart att deltagandet på 99mac går upp när Apple visar upp en ny produkt, men så har det alltid fungerat.

Däremot håller jag fullständigt med om att tjafsande användare (det är väl egentligen ett par individer) gör att det inte är så kul att skriva här , men sådana har vi ju haft förr (PeeMaN, Zimmerman etc).

Ursprungligen av johan_tanying:

Jovisst. Och det är kanske där problemet ligger. Forumet verkar ju vara tänkt att mötas från "framsidan" och - antar jag - med syftet att upplevas som en "allt om mac" nyhetssajt för förstagångsbesökaren. Och det lyckas man ju med. Men själva forumdelen liknar därmed alltmer ett masklikt bihang. En liten ruta "nytt i forumet" och resten är artikelrubriker/-ingresser + reklam för hela slanten. Vi som har "Nya inlägg" bokmärkt i menyraden och därmed som huvudsakliga inkörsport blir nog allt färre.

Tanken är att forumet och de redaktionella delarna ska fungera i symbios med varandra, bland annat genom att vi försöker skapa ett intressant nyhetsflöde för er läsare som då även kan bli en till väg in i forumet för nya medlemmar. Jag kan dock hålla med om att forumet kunde lyftas fram bättre på framsidan. Förslag på hur det kan göras?

Ursprungligen av stile:

Mina tankar nu när det gått en tid sen nya 99mac lanserades. Jag upplever också forumet som mer dött än tidigare, jag är här mindre och skriver mindre i trådarna. En sak jag stör mig på är att det ibland blir rätt jobbigt att läsa när någon medlem gör allt för att få sista ordet hur korkat det än är, diskutera är en sak men jag upplever något annat också i en del trådar, jag tröttnar ialla fall på sånt. Sen upplever jag forumet som mer anonymt idag än det var tidigare.

Sen då något som blivit bättre, det är nyhetsrapporteringen och där tycker jag 99-teamet gör ett bra jobb.

Aktiviteten beror mycket på vilken period man tittar på. Om man jämför mot samma period förra året så skrivs det ungefär lika många inlägg nu som då. Det är en helt naturlig cykel och man får vara försiktig med att dra för snabba slutsatser av det. Däremot hade det ju varit jättekul om aktiviteten hade ökat.

Angående vissa medlemmar som vill ha sista ordet så är det bästa man kan göra att själv inte bli indragen i det, mata inte trollen, och rapportera till en moderator för att vara säkra på att vi inte har missat diskussionen.

Senast redigerat 2013-05-13 12:43
Bevaka tråden