Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Max 2013 Keynote

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-06 18:28

Börjar om typ 10min kanske intressant o glo på: http://max.adobe.com/watch.html

• Medlem
  • Huddinge
  • 2013-05-06 20:38

Endast prenumerationer av mjukvara i framtiden.

De har lyckats klämma in mer än vad jag trodde i Creative Cloud.

Hade gärna sett $35 i månaden. $50 känns rätt saftigt i det långa loppet. Det finns en tröskel någonstans där de tappar 30-40% av tilltänkta kunder och jag tror 50 i månaden ligger över den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-07 10:41
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

De har lyckats klämma in mer än vad jag trodde i Creative Cloud.

Hade gärna sett $35 i månaden. $50 känns rätt saftigt i det långa loppet. Det finns en tröskel någonstans där de tappar 30-40% av tilltänkta kunder och jag tror 50 i månaden ligger över den.

Svårt det där.

Creative Cloud for Teams kostar idag 7440 kr / person och år.

För oss som jobbar med video kostar Producition Suite CS 6 ca 18 600 kr i initialt inköp. "Normalt" vill man uppdatera minst vart annan version vilket innebär ytterligare 4 000 kr vart annat år ungefär.

Efter år två hade vi lagt ut ca 22 600 kr på boxar per person eller 14 880 kr på att hyra mjukvaran.

Efter år fyra hade vi lagt ut ca 26 600 kr på boxar per person eller 29 760 kr på att hyra mjukvaran.

Över tid blir hyrmodellen dyrare. Dessvärre har man heller inte en flexibel "på månad" lösning utan man skriver upp sig per år men betalar delbetalar per månad. Och så fort man slutar betala äger man inte mjukvaran och man är fast i Spotify-syndromet.

För företag som livnär sig på Adobes produkter är detta inget större problem tror jag inte. Det tvingar även industrin att hålla sig uppdaterad vilket i vissa fall är ett problem idag. I andra fall där man tänker "det vore bra med en CS licens ibland" så sitter man med typ CS5 på en maskin då blir ovan modell tokig. För att lösa dessa "vi behöver programmen ibland" så skulle man ha en per månad modell även om priset var lite högre.

För en hemmaanvändare och troligen en hel del professionella användare skulle hyra per dag eller timma vara ett bra alternativ. Jag tror det är framtiden för många dyrare program.

Erik, det går förstås att laborera med olika scenarior, men från den tid jag jobbade på Adobe minns jag siffror som visade att företag är extremt dåliga på att utnyttja uppgraderingsmöjligheter, eftersom de slarvar bort, glömmer bort osv. osv. och skrämmande ofta helt enkelt bara köper nytt. Med andra ord kan du som genomsnitt räkna upp kostnaden för äga->uppgradera-alternativet med säkert 50%

Ursprungligen av Erik.dv:

Svårt det där.

Ja, men det jag menar är väl lite att om de nu vill göra ett allvarligt försök att komma ur piratträsket, så "måste" de erbjuda en lösning som de som sitter på piratversioner väljer.

Nog måste det väl vara så att om man ser på alla unga som lär sig Adobe-programmen under skolåren och hemanvändare som jobbar på hobbynivå (oavsett skicklighetsgrad), så är väl piratutbredningen mer än 90%. Kan inte tänka mig annat.

Nu kanske det är så att den här skaran släpps helt av Adobe och att när de pratar om piratanvändning så menar de inom etablerade företag och professionella användare? Men då har jag missbedömt läget, för jag tänker att de flesta betalar där, men inte alltid är uppdaterade.

I alla fall, det hade varit kul med ett aggressivt, "nu skall alla med på båten pris", men det tycker jag inte $50 är. Och här i Schweiz så kostar det istället för 47CHF, 65CHF vilket motsvarar $69 i månaden.

Av egen erfarenhet vet jag att vissa videoträningssajter tar ca $25-30 i månaden och det har varit en kostnad jag kunnat haft löpande utan att bry mig allt för mycket.

• Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-07 23:09
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, men det jag menar är väl lite att om de nu vill göra ett allvarligt försök att komma ur piratträsket, så "måste" de erbjuda en lösning som de som sitter på piratversioner väljer.

Nog måste det väl vara så att om man ser på alla unga som lär sig Adobe-programmen under skolåren och hemanvändare som jobbar på hobbynivå (oavsett skicklighetsgrad), så är väl piratutbredningen mer än 90%. Kan inte tänka mig annat.
...

Att försvåra användandet av piratkopior borde kunna göras genom att låta programmen ringa hem via IP-nr istället för till domäner. Eller är jag helt ute och cyklar?

Det går inte att få slut på piratkopiering genom att sänka priset - gratis kommer alltid vara billigast. De satsar istället på att göra så att allt fler saker är tillgängliga endast genom creative cloud

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det går inte att få slut på piratkopiering genom att sänka priset

Nej, det tror inte jag heller. Men jag tror heller inte att pris mot piratanvändning är en linjär kurva. Det känns som att ett överkomligt pris tillsammans med unika funktioner i molnet hade skapat rätt förutsättningar.

Det känns också lite tunt att man antingen måste välja "single app" eller hela rasket. Att kunna välja 3-4 program för ett något bättre pris hade säkert kunnat hjälpa många också.

Skall bli intressant att se vad som händer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-07 23:28
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Erik, det går förstås att laborera med olika scenarior, men från den tid jag jobbade på Adobe minns jag siffror som visade att företag är extremt dåliga på att utnyttja uppgraderingsmöjligheter, eftersom de slarvar bort, glömmer bort osv. osv. och skrämmande ofta helt enkelt bara köper nytt. Med andra ord kan du som genomsnitt räkna upp kostnaden för äga->uppgradera-alternativet med säkert 50%

Nja, användares slarv kan inte motivera en prissättning tycker jag inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 00:14

Keynote från Day #2 finns nu uppe på samma ställe, men det var alldeles för invecklat för mig som inte är överdrivet jätteintresserad, men älskar man Photoshop kan det nog vara roligt att titta på

1
Bevaka tråden