Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inför, under o efter WWDC2013...

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 14:36
Ursprungligen av iAmFille:

Jag citerar mig själv och ställer samma fråga igen. Säkert världens dummaste fråga men tänkte bara höra. Vet dock inte om det är värt 99 dollar för att få prova iOS7

Svaret är alltså, nej du behöver inte göra något mer än att registrera dig och betala avgiften för att ta del av developer program.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 14:44
Ursprungligen av Firechild:

Inte riktigt, men kör du Pro Tools med 3 HDX kort och 256 kanaler med 8 HDX plugins på varje kanal är det 2048 x2 audio strömmar fram och tillbaka i realtid över Thunderbolt så det är inte mycket till headroom, men absolut det går nog inte att maxa ut inom 2-3 år ...

Det är nog ett par hundradels promille av användarna som har nytta av detta. I wouldn't break any sweat over it.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 15:48
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är nog ett par hundradels promille av användarna som har nytta av detta. I wouldn't break any sweat over it.

Det spelar ingen roll dock eftersom det fortfarande ligger under vad TB skall klara. AVID var ju bland de första som var med och visade demo med TB och ProTools HD 2010 på en laptop när det fortfarande hette Lightpeak.

Det är lugnt , jag accepterar att Thunderbolt kommer att fungera
Vill bara säga att det inte är det optimala för höghastighets information. Tex hade det varit smartare för oss musiker att ha grafikkort externt i Thunderbolt chassi ( med det går icke pga bandbredden ) slapp vi betala för det , men jag tycker ändå det är positivt att Apple kör vidare med en produkt i pro segmentet, men oj vad mina gamla 2009 Mac Pro´s plötsligt ökade i värde ur en musikers synpunkt

• Medlem
  • Halmstad
  • 2013-06-11 16:19

Vill bara säga att det inte är det optimala för höghastighets information. Tex hade det varit smartare för oss musiker att ha grafikkort externt i Thunderbolt chassi ( med det går icke pga bandbredden ) slapp vi betala för det , men jag tycker ändå det är positivt att Apple kör vidare med en produkt i pro segmentet, men oj vad mina gamla 2009 Mac Pro´s plötsligt ökade i värde ur en musikers synpunkt

Hur lyckades man göra musik på dator för fem år sedan?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-11 16:32

Atari hade ju MIDIinterface, mycket mer än 5 år sedan….

• Medlem
  • Boston
  • 2013-06-11 16:57

För att kommentera på själva presentationen så tyckte jag Craig Federighi var väldigt avslappnad och bra. Kanske den mest naturliga Apple-presentatören sen Steve Jobs. Tim Cook har sin egen stil och han är rätt träig ekonom (Texas-dialekten hjälper inte till), Phil Schiller är som han är och Eddie Cue försöker för mycke'. Jag var imponerad av Craig och nöjd över att han fick ta så mycke' plats.

Sen är det så klart synd att Jonny Ive är så blyg, och jag misstänker så mycke' perfektionist, att han bara vill vara med på film.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-06-11 17:05
Ursprungligen av Gurra:

För att kommentera på själva presentationen så tyckte jag Craig Federighi var väldigt avslappnad och bra. Kanske den mest naturliga Apple-presentatören sen Steve Jobs. Tim Cook har sin egen stil och han är rätt träig ekonom (Texas-dialekten hjälper inte till), Phil Schiller är som han är och Eddie Cue försöker för mycke'. Jag var imponerad av Craig och nöjd över att han fick ta så mycke' plats.

Sen är det så klart synd att Jonny Ive är så blyg, och jag misstänker så mycke' perfektionist, att han bara vill vara med på film.

Instämmer...fast <besserwisser>Tim Cook är från Alabama</besserwisser>

• Medlem
  • Boston
  • 2013-06-11 17:37
Ursprungligen av lasselu:

Instämmer...fast <besserwisser>Tim Cook är från Alabama</besserwisser>

Sorry, dålig faktakoll från min sida... Jag säger "southern drawl" istället då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 18:01

Nja, värdet av en 2009 MacPro tror jag inte förändrades så mycket. Du har bl.a. produkter som Sonnet Echo Express III som har stöd för 3 PCIe-kort - däribland tre Avid Pro Tools|HDX kort. Med Thunderbolt 2 blir en eventuella overheaden över TB halverad.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-11 18:02

Har jag uppfattat fel eller har de inte infört en swipe vänster kant till höger kant för att gå till föregående sida i Inställningar?
(man slipper fippla med den lilla tillbaka-knappen)

Sen några kommentarer om iOS 7 från The Register:
http://www.theregister.co.uk/2013/06/11/apple...

Kollade lite på bilder från Inställningar, snacka om Windows 8-look!!

Senast redigerat 2013-06-11 18:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 18:09

http://forums.cgsociety.org/showpost.php?p=76...

Ovan kanske ska tas med en nypa salt men gällande MacPro Turbine så säger man:

- The Graphics cards in this new macpro are swappable. But they are bespoke and a new form factor it seems.
- Ram / GPU and the Main drive is all updatable - it does seem that there is the possibility of installing 2 or more of these PCIe drives + 2.5" SSDs they have just not shown us that yet. 3.5" are definate 'NO'
- The product will launch with ATI and perhaps Nvidia / OEM will have a form factor later or at launch.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 18:40

http://www.macrumors.com/2013/06/11/macbook-a...

Mycket trevlig nyhet för Apples enklaste maskin!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-11 20:15

PCIe-flashen, det är väl det som Woz är med och utvecklar?

Ursprungligen av kenjon:

PCIe-flashen, det är väl det som Woz är med och utvecklar?

Troligen handlar det inte om Fusion-io (som Woz är inblandad i), det är enterprise-grejer, Inget du hittar i en produkt från Apple.

SATA Express däremot kanske.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 20:54

PCIe lagring är inget nytt. Det har dock varit relativt dyrt traditionellt sätt. Aningen kör Apple det eller så är man först ut med SATA Express.

Ursprungligen av Erik.dv:

PCIe lagring är inget nytt. Det har dock varit relativt dyrt traditionellt sätt. Aningen kör Apple det eller så är man först ut med SATA Express.

Det är en custom design på PCIe av Apple, se Anandtech.

Generell prestanda (CPU etc..) är likvärdig med föregående MBA, batteritiden är bättre tack vare Haswell.
SATA Express kommer med Intels nästa generation (Broadwell, 2014).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 22:12

OpenGL 4.1 och 2 av 12 funktioner av 4.2.
Tydligen ska sakerna i 4.2 och 4.3 vara ganska enkla att lägga till.

Ursprungligen av acke:

Kan inte ta Apple mer än ytterligare 3 år till att lägga till då?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-11 22:29
Ursprungligen av keptang:

Det är en custom design på PCIe av Apple, se Anandtech.

Generell prestanda (CPU etc..) är likvärdig med föregående MBA, batteritiden är bättre tack vare Haswell.
SATA Express kommer med Intels nästa generation (Broadwell, 2014).

Jag tänkte mer på diskarna i nya MacPro, men ser att jag skrev inlägget efter en länk till Air….

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 22:44
Ursprungligen av keptang:

Kan inte ta Apple mer än ytterligare 3 år till att lägga till då?

Hörrö, inte som att Apple har hur mycket pengar som helst att anställa OpenGL-folk med. Oh wait!

Ursprungligen av acke:

Hörrö, inte som att Apple har hur mycket pengar som helst att anställa OpenGL-folk med. Oh wait!

Verkar inte så med tanke på historiken kring stödet för OpenGL.

Ursprungligen av acke:

OpenGL 4.1 och 2 av 12 funktioner av 4.2.

Är detta stöder för OpenGL i 10.9? 100% för 4.1 alltså? Man kan ju undra varför man inte går hela vägen, men det kommer kanske innan skarpa versionen är ute.

Man kan ju hoppas på en lyft för spel i OS X (för de som gilla att spela). Det är trist att OS X verkar vara sämst när det gäller prestanda: http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthrea...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 18:04
Ursprungligen av star-affinity:

Är detta stöder för OpenGL i 10.9? 100% för 4.1 alltså? Man kan ju undra varför man inte går hela vägen, men det kommer kanske innan skarpa versionen är ute.

Man kan ju hoppas på en lyft för spel i OS X (för de som gilla att spela). Det är trist att OS X verkar vara sämst när det gäller prestanda: http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthrea...

4.1 = 100%

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 23:23

Ber till gudarna att ikonerna är långt ifrån de slutgiltiga! Resten av UI:t är "ok".

"The site goes on to note that the design is a "firmly a 'work in progress'", and that the look and feel of the icons and other new UI bits are likely to change significantly as the iOS 7 beta proceeds."

http://www.macrumors.com/2013/06/12/jony-ive-...

• Medlem
  • Uppland
  • 2013-06-13 10:33

Snabbmeny till inställningarna. Jag bara säger det. Prisa gudarna. Jag har stått i butiker och smekt läskiga hackande androidtelefoner hela våren bara utifall att. Nu kan jag behålla mitt jailbreak fram till 7.0 istället. Phew...

Ingen big deal? Prova att jobba inom flyget och slå av/på flight mode 12 gånger om dagen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 22:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-19 06:54
  • Medlem
  • Boston
  • 2013-06-19 21:10

Klart intressant poäng. Jag tror nå'n gått lite bärsärk med att skapa en ett mallsystem (vilket i sig är en bra grejj att ha). På många håll har man ju kunnat läsa att ikonerna är gjorda av marknadsavdelningen och att det är ett "work-in-progress". Jag tror koncepten kommer ligga fast till den slutgiltiga releasen men att vi kommer få se rätt många finjusteringar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-21 13:15
Ursprungligen av Gurra:

Klart intressant poäng. Jag tror nå'n gått lite bärsärk med att skapa en ett mallsystem (vilket i sig är en bra grejj att ha). På många håll har man ju kunnat läsa att ikonerna är gjorda av marknadsavdelningen och att det är ett "work-in-progress". Jag tror koncepten kommer ligga fast till den slutgiltiga releasen men att vi kommer få se rätt många finjusteringar.

Själva konceptet med massor av finjusteringar så är jag mer än nöjd. Bara funktionen med auto-uppdateringar av program.

Bevaka tråden