Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakten på den försvunna grillsmaken...

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av xms67:

En av de bästa köttbitar jag har ätit var i Canada. Det var så gott att jag bad att få framföra det till den som vederbörligt borde ta emot berömmet. Ut kom en glad kock. Ett roligt samtal utspelade sig kring kött och olika varianter av tillagning. Dels hade han infört varianten "rare with extra hard surface"(jag tror iofs kanske att använde ett annat begrepp för yta) då han upptäckt att de gäster som ville ha rare ibland tyckte det var för lite stekyta på köttet.

Men, nu till att grilla långsamt först. Det var hans huvudsakliga tips. Han menade att den normala Amerikanska Bbq var förkastlig. Den att man grillar på hög temperatur först och sedan låter den smyga upp i rätt temp. Tvärtom var melodin. Han sa också att i restaurangmiljö eller hos en kunnig grillare kan man till och med koka köttet först om man vill. Därefter upp på grillen.

Sedan dess har jag provat detta flera gånger, inkl att koka eller köra i vanlig ugn innan upp på grill. Ofta makalöst bra resultat. Inte minst får man enklare en hårdare och torrare yta.

Helt rätt, man får en mycket jämnare temperatur på köttet om man gör så. Man slipper överkokt kött, och det blir saftigare. Har du läst Meatheads genomgång i ämnet? Oerhört intressant!

Jag grillar extremt ofta, och har alltid tyckt att jag varit "duktig" inom det området. Men det jag lärt mig genom Meathead och Adam Perry Lang senaste åren har vänt upp och ner på allt. Grillar på ett helt annat sätt nu, med andra styckdelar och temperaturer. Dessa två herrar tillsammans med min Primo Oval XL har verkligen förändrat och förädlat min grillteknik.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-06-15 12:36

Att koka före har jag praktiserat länge med mina tjocka spjäll. Först koka i en rik buljong sedan grilla med en läcker glaze med honung bla.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag grillar extremt ofta, och har alltid tyckt att jag varit "duktig" inom det området. Men det jag lärt mig genom Meathead och Adam Perry Lang senaste åren har vänt upp och ner på allt. Grillar på ett helt annat sätt nu, med andra styckdelar och temperaturer. Dessa två herrar tillsammans med min Primo Oval XL har verkligen förändrat och förädlat min grillteknik.

Har du länkar och annan info kring dessa så vill jag gärna ha dessa!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Har du länkar och annan info kring dessa så vill jag gärna ha dessa!

Självklart!

Meathead har siten http://amazingribs.com en av de bästa BBQ/grillsiterna jag stött på, läs hans artiklar om grilltider och temperaturer. Otroligt bra!

När det gäller Adam Perry Lang så skulle jag börja med att se http://vimeo.com/12099997#at=0 filmen om hans Prime Rib. Han gör en hel del intressanta saker med boarddressing, baste och grillteknik. Adam har en hel del recept på sin site http://www.adamperrylang.com. Men jag rekommenderar hans senaste kokbok, Sharred & Scruffed.

amazingribs har jag råkat på förr. Jag blir bara matt av sidan… det är så mycket text att jag inte vet var jag ska börja.
Men sättet han gör ribbs på så gott som vedertaget om man ska få drömribs. Jag håller på att testar lite olika rubbs i sommar.
"Tyvärr" verkar jag ha träffat rätt vid första försöket! Men men jag måste få i lite vitlök i min rubb!
Jag har köpt ett vitlökspuvler från kryddhandlare i stan som är helt jävla enormt!

Adam Perry Land har jag nuddat vid förut men aldrig riktigt tagit mig an. Ska bli intressant att lära känna honom bättre.

Crambys böcker är annars mycket bra! Jonas. Ny nu i sommar.

Ge Amazing Ribs en chans, den är VERKLIGEN inte det senaste inom webbdesign. Men herregud, kille kan det här med att grilla.. Läs en eller två artiklar om grillteknik.

Det är porr för oss som gillar att grilla..

Kolla en bra artikel om vad denna vattenpanna är bra för! Att den var bra för mer än att hålla nere tempen anade jag men aldrig läst någonstans! Jag brukar visserligen ha äpplejuice+rub där i...

Då är dagens grillning till ända, får jag säga det själv så blev det riktigt bra!

En av 5 entrecoter:

Uppskuren:

Med boarddressing bestående av: färsk chili, riven lime, vitlök, persilja, timjan, olivolja, flingsalt, svartpeppar.

Dessvärre har allt ett slut:

Edit: märkligt alla bilder är rätt väg i både iPhone och i Dropbox, varför inte här?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-15 17:54
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Då är dagens grillning till ända...
.
.
.
Edit: märkligt alla bilder är rätt väg i både iPhone och i Dropbox, varför inte här?

Här har @reboot81 svarat på varför bilderna är felorienterade: http://www.99mac.se/forum/p/2155571

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-06-15 18:21

Det här med rökspån låter spännande men jag kör gasolgrill och tänker fortsätta med det...några tips på hur man hanterar rökspån i en sådan?

Ursprungligen av mattiL:

Här har @reboot81 svarat på varför bilderna är felorienterade: http://www.99mac.se/forum/p/2155571

Tack, nu är de fixade! Konstigt att de visas "rätt" i alla program utom 99.se..

Ursprungligen av lasselu:

Det här med rökspån låter spännande men jag kör gasolgrill och tänker fortsätta med det...några tips på hur man hanterar rökspån i en sådan?

Köp en röklåda, det brukar finnas till de större märkena. Annars kan du köpa en t.ex. en http://www.grillhouse.se/gjutjarn/bbqr-s-delight-rokbox.html som du ställer på grillen. (jag använder den till min Primo, men jag lägger den i kolet)

Nu när bilderna äntligen fungerar (Tack för hjälpen!) så delar jag med mig av förra helgens laxplanka också:

Blir riktigt bra när du lägger plankan direkt på kolet/grillen och den bjuder på smak/rök under tillagningen.

Senast redigerat 2013-06-16 13:57
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-06-15 18:46
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Köp en röklåda, det brukar finnas till de större märkena. Annars kan du köpa en t.ex. en http://www.grillhouse.se/gjutjarn/bbqr-s-delight-rokbox.html som du ställer på grillen. (jag använder den till min Primo, men jag lägger den i kolet)

Tack för tipset, den är beställd... Tog deras paket med medföljande rökspån...

Ursprungligen av lasselu:

Tack för tipset, den är beställd... Tog deras paket med medföljande rökspån...

Det gjorde jag också, bra smaker och en lämplig start. Finns en hel del nya smaker att testa när man vet vad man gillar. Tänk på att du ska använda röken när köttet är kallt. Gärna direkt från kylskåpet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 21:51
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Helt rätt, man får en mycket jämnare temperatur på köttet om man gör så. Man slipper överkokt kött, och det blir saftigare. Har du läst Meatheads genomgång i ämnet? Oerhört intressant!

Känner inte till Meatheads, men ska nu via dina länkar kolla lite. Tack.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Det gjorde jag också, bra smaker och en lämplig start. Finns en hel del nya smaker att testa när man vet vad man gillar. Tänk på att du ska använda röken när köttet är kallt. Gärna direkt från kylskåpet!

Inte direkt från kylen heller! Det enda som händer då är att du skrämmer köttet att släppa all vätska när det träffar värmen.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Inte direkt från kylen heller! Det enda som händer då är att du skrämmer köttet att släppa all vätska när det träffar värmen.

Haha jo då! läs på amazing ribs om den myten, särskilt om du ska få röken att ta. När jag gick livsmedelstekniksklinje/hotell & restaurang (i början på -90) så skulle man alltid täppa till köttets porer med hög temperatur. Det är också något som man går ifrån idag, nu man gör det just innan servering som sista steg i tillagningen.

Nu antar jag att du tänker på en het stekpanna då du säger träffar värmen? För de temperaturer jag talar om är ca 107 grader...

Oljade in grillbordet idag, blev fula fläckar på det ljusa träet. Blir till att beställa ett vinylöverdrag snart..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-18 21:07

Jag tror du håller den fel.
Kameran/telefonen alltså, typ upp och ner..

Ursprungligen av mattiL:

Jag tror du håller den fel.
Kameran/telefonen alltså, typ upp och ner..

Haha jag lovar att jag håller den rätt! visas rätt i iPad:en också.. (När jag surfar in på forumet)

@stefan okejdå… 107 C grader eller 225 F då är det inte lika viktigt.
Att täppa till porerna gör jag ibland, det beror på vad jag ska göra. Bland det vackraste stunderna vid grillen är när jag grillar Entrecôte och när "sockret" börjar bubbla på ytan, då vet jag att jag gjort allt rätt.

Men det finns få saker som slår low & slow ribbs… just sayin'

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-20 21:10

Jag blev ansvarig för att fixa köttbullar till midsommar och googlade på lite recept.
Hittade detta:
http://pernillawahlgren.se/jennys-matblogg/go...

I receptet rekommenderas det att köra dem i ugnen, men när jag stod och rullade dem fick jag idéen att de ska så klart på grillen.
Fantastiskt gott!

Ursprungligen av Json_81:

Jag blev ansvarig för att fixa köttbullar till midsommar och googlade på lite recept.
Hittade detta:
http://pernillawahlgren.se/jennys-matblogg/go...

I receptet rekommenderas det att köra dem i ugnen, men när jag stod och rullade dem fick jag idéen att de ska så klart på grillen.
Fantastiskt gott!https://dl.dropboxusercontent.com/u/5743608/Photo%202013-06-20%2021%2011%2012%20%28HDR%29.jpg

Såg riktigt gott ut! Skulle säkert smaka bra äppelträrökta!

Igår blev det enkel grillning, Quesadillas:

I kväll blir det ryggbiff och entrecote, vad ska NI grilla?

Här ska det grillas lax eller var det laks? Nej den är fångad i morse i bottenviken så det blir lax.
5 kg purfärsk lax görs i ordningen av någon som kan.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-06-25 18:00

Hemmagjorda hamburgare baserade på Per Morbergs recept...
Testade nya röklådan med Jack Daniels-pellets och ta mig tusan om det inte fungerade...

Filar på mina hemmagjorda burgare… högrev ja. Men sedan då… ryggbiff? Entrecote? Men jag måste nog ha i lite Brisket.
Brisket är en icke-svensk styckdetalj, nedre delen av bringan. Den del som tydligen älskas i USA. Eller ska jag säga södra USA.
När jag väl kommit till ett beslut där kommer jag köra Heston Blumenthals burgrarmetod.

I helgen blir det kyckling (SM kryddning) och revben (En egen rubb).

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Filar på mina hemmagjorda burgare… högrev ja. Men sedan då… ryggbiff? Entrecote? Men jag måste nog ha i lite Brisket.
Brisket är en icke-svensk styckdetalj, nedre delen av bringan. Den del som tydligen älskas i USA. Eller ska jag säga södra USA.
När jag väl kommit till ett beslut där kommer jag köra Heston Blumenthals burgrarmetod.

I helgen blir det kyckling (SM kryddning) och revben (En egen rubb).

Tror att högrev räcker gott och väl, ryggbiff kan vara för magert? Heston rockar!

På lördag blir det en pulled pork för mig, och på måndag då semestern börjar blir det ÄNTLIGEN ribs!

Ska inviga min BBQ Guru PartyQ på lördag, då jag ska på kalas undertiden min Pulled Pork ska ligga på grillen.

Bevaka tråden