Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP Retina Late 2013, vad tror vi?

Tråden skapades och har fått 191 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Snart dax för en ny modell och vad tror vi den kommer innehålla och när kommer lanseringen?

Jag antar att dessa lanseras samtidigt som nya OSX Mavrick?

Kommer med Haswell men vad för grafik?
Även detta med ramminne är ju intressant, 16 i grundmodellen och 32gb som tillval får vi hoppas verkligen.
Snabbare SSD??

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-09 01:50
Ursprungligen av Antonic:

Snart dax för en ny modell och vad tror vi den kommer innehålla och när kommer lanseringen?

Jag antar att dessa lanseras samtidigt som nya OSX Mavrick?

Kommer med Haswell men vad för grafik?

Även detta med ramminne är ju intressant, 16 i grundmodellen och 32gb som tillval får vi hoppas verkligen.
Snabbare SSD??

Snabbare SSD blir det garanterat liksom förbättrad batteritid, bättre grafikkort med 2GB grafikminne som tillval borde också dyka upp, 32GB minne som tillval vore bra men är inte säkert att det kommer än. Tror nya Retinorna kommer få något förbättrad skärmar.
Nya MBP kan komma redan innan Mavericks släpps ,med senare gratis uppdatering till Mavericks.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-09 18:55

Kan även bli så att det kommer svarta Macbook Pro som matchar nya MacPro.

Tror inte på ny design. Tror bara på Haswell och HD 5100-grafik för 13-tummaren samt snabbare SSD/wifi. I övrigt samma. Om man inte spelar och känner sig tillfreds med nuvarande batteritid ser jag inte någon anledning att vänta till hösten.

Men det är bara vad jag tror.

13" tror jag med som du skriver Johan att det blir en basic uppgradering.

Blir det inte 32GB som tillval på 15" versionen blir jag riktigt sur, kan mycket väl bli en Macbook Pro Retina istället för Mac Pro beroende på priset.

Vad tror du Gordy blir för förbättringar på skärmarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-11 15:00

Satans jä... Lyckades slänga ett långt inlägg... Never the less...

- CPU: Hasswell kommer = lite snabbare CPU, mycket bättre batteritid. Denna innbär även mycket bättre integrerad GPU.
- GPU: GeForce 700-series = mycket snabbare GPU. Frågan är vilka modeller som får detta, 13" lever nog kvar med intergrerad krets.
- Nätverk: 802.11ac WiFi blir standard.
- Lagring: PCIe SSD blir standard, förhoppningvis 256GB för då kan Apple ännu mer visa hur mycket snabbare maskinen blivit.
- Portar: Thunderbolt 2 är inte omöjligt det blir standard. Flera portar är inget Apple lägger till normalt även om jag tror många skulle uppskatta fler portar.
- RAM: 8GB högst troligt standard. Apple brukar snåla här. 16GB är ingen omöjlighet dock. 32GB lär vara max fortfarande.

Summerat:
- Upp till 50% bättre batteritid
- Upp till 2X bättre grafikprestanda
- Upp till 2X bättre thunderboltprestanda
- Upp till 3X bättre WiFi prestanda
- Upp till 2X bättre SSD prestanda

IGZO-skärmar rycktas det om men om det blir aktuellt i år är svårt att säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-11 15:17
Ursprungligen av Antonic:

Snart dax för en ny modell och vad tror vi den kommer innehålla och när kommer lanseringen?

Jag antar att dessa lanseras samtidigt som nya OSX Mavrick?

Kommer med Haswell men vad för grafik?
Även detta med ramminne är ju intressant, 16 i grundmodellen och 32gb som tillval får vi hoppas verkligen.
Snabbare SSD??

Gissar på Intel 5100 i 13" och Intel 5200 i 15 tummaren. Tveksamt om 15 tummaren kommer ha fortsatt dedikerat grafikkort, det ska vara svårt (omöjligt?) med Haswell har jag läst...
Tror inte det blir 16GB i grundmodellen. Möjligtvis att 32GB blir möjligt tillval, men tittar man på Intels spec-dokument för de aktuella processorerna så står det maximum RAM supported: 16GB. Vet inte om det stämmer absolut dock. Hoppas däremot iaf på att det kommer gå att trycka in 16GB i 13" överhuvudtaget. Det blir avgörande för när jag köper ny dator. Snabbare SSD är givet, förmodligen samma som i Air.

Intressant blir hur Apple prioriterar mellan prestanda/batteritid i rMBP, tror och hoppas nog att de prioriterar prestanda högre än de gjort hos Air (för att ytterligare separera de två serierna). Gissar på kanske nånstans runt 8-10 timmar batteritid mot Airs 12h.

Integrerad GPU är en katastrof för en rätt betydande del av de tänka köparna av den större modellen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Satans jä... Lyckades slänga ett långt inlägg... Never the less...

- CPU: Hasswell kommer = lite snabbare CPU, mycket bättre batteritid. Denna innbär även mycket bättre integrerad GPU.
- GPU: GeForce 700-series = mycket snabbare GPU. Frågan är vilka modeller som får detta, 13" lever nog kvar med intergrerad krets.
- Nätverk: 802.11ac WiFi blir standard.
- Lagring: PCIe SSD blir standard, förhoppningvis 256GB för då kan Apple ännu mer visa hur mycket snabbare maskinen blivit.
- Portar: Thunderbolt 2 är inte omöjligt det blir standard. Flera portar är inget Apple lägger till normalt även om jag tror många skulle uppskatta fler portar.
- RAM: 8GB högst troligt standard. Apple brukar snåla här. 16GB är ingen omöjlighet dock. 32GB lär vara max fortfarande.

Summerat:
- Upp till 50% bättre batteritid
- Upp till 2X bättre grafikprestanda
- Upp till 2X bättre thunderboltprestanda
- Upp till 3X bättre WiFi prestanda
- Upp till 2X bättre SSD prestanda

IGZO-skärmar rycktas det om men om det blir aktuellt i år är svårt att säga.

Du kan väll inte få 32GB idag?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Integrerad GPU är en katastrof för en rätt betydande del av de tänka köparna av den större modellen.

Det tror jag med!
Har svårt att dom ska gå ner i prestanda på en PRO maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-11 17:27
Ursprungligen av Antonic:

Du kan väll inte få 32GB idag?

Hoppsan, min miss. Tog för givet de hade stöd för 32GB RAM. Kanske är ovanligt på laptops.

Ursprungligen av Erik.dv:

Hoppsan, min miss. Tog för givet de hade stöd för 32GB RAM. Kanske är ovanligt på laptops.

Inte när det gäller mobila arbetsstationer i övrigt, men mobila Macar kanske har den begränsningen.
edit: Men så har andra tillverkare bl.a. Quadro-kort också vilket ingen Macbook har vad jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-11 23:06
Ursprungligen av keptang:

Inte när det gäller mobila arbetsstationer i övrigt, men mobila Macar kanske har den begränsningen.
edit: Men så har andra tillverkare bl.a. Quadro-kort också vilket ingen Macbook har vad jag vet.

Generellt sätt är Quadro-korten over-rated.

Ursprungligen av Erik.dv:

Generellt sätt är Quadro-korten over-rated.

Men certade av mjukvarubolag och optimerade drivrutiner, vilket inte är en nackdel.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-11 23:24
Ursprungligen av Antonic:

Vad tror du Gordy blir för förbättringar på skärmarna?

Högre upplösning är inte otänkbart tror Apple gärna vill fortsätta vara den tillverkare som leder upplösningsracet och möjligtvis IGZO. Sen blir det nog några finputsningar när det gäller antiblänk färgåtergivning och kontrast m.m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-11 23:26
Ursprungligen av keptang:

Men certade av mjukvarubolag och optimerade drivrutiner, vilket inte är en nackdel.

Sant, gäller dock inte OSX! Och i många fall inte Windows heller!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-11 23:58
Ursprungligen av Gordy:

Högre upplösning är inte otänkbart tror Apple gärna vill fortsätta vara den tillverkare som leder upplösningsracet och möjligtvis IGZO. Sen blir det nog några finputsningar när det gäller antiblänk färgåtergivning och kontrast m.m.

Om jag inte misstar mig så är det Google Chromebook Pixel som har högst PPI, och har haft det ett bra tag.
Upplösning 2560x1700 på en 12,85-tums skärm.
Pixel har 239 PPI kontra 220 PPI för MBPr.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chromebook_Pixel

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-12 00:09
Ursprungligen av mattiL:

Om jag inte misstar mig så är det Google Chromebook Pixel som har högst PPI, och har haft det ett bra tag.
Upplösning 2560x1700 på en 12,85-tums skärm.
Pixel har 239 PPI kontra 220 PPI för MBPr.

Chromebook pixel finns ju knappt att köpa och lämpar sig inte direkt till tungt grafiskt arbete. Sen har ju 15" MBPr högre total skärmupplösning om än inte lika många pixlar per tum.

Ursprungligen av mattiL:

Om jag inte misstar mig så är det Google Chromebook Pixel som har högst PPI, och har haft det ett bra tag.
Upplösning 2560x1700 på en 12,85-tums skärm.
Pixel har 239 PPI kontra 220 PPI för MBPr.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chromebook_Pixel

Samsung Ativ Book 9 Plus, 3200x1800 på 13,3" = 275 PPI.
Finns säkert flera.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-12 01:15
Ursprungligen av keptang:

Samsung Ativ Book 9 Plus, 3200x1800 på 13,3" = 275 PPI.

Ativ 9 är inte släppt, släpps nog på marknaden ungefär när nya MBPr kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-12 02:19

Det finns viktigare saker att jobba på än högre upplösning skulle jag säga. Betraktningsvinkel, färgåtergivning, burn-in problem, energi-åtgång, reflektionsgrad m.m. Helst av allt hoppas jag Apple hoppar på 10-bit paneler.

Såg att Apple store ligger nere ny macbook pro på G.?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-12 07:10
Ursprungligen av memnon:

Såg att Apple store ligger nere ny macbook pro på G.?

Det vore ju trevligt men det är nog bara underhålla av webbplatsen.

Ursprungligen av stile:

Det vore ju trevligt men det är nog bara underhålla av webbplatsen.

Så kan det också vara dock inte lika roligt.

Nu får dom allt röra på fläsket för vi behöver en bättre dator i företaget!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-16 10:53
Ursprungligen av stile:

Det vore ju trevligt men det är nog bara underhålla av webbplatsen.

Sådant underhåll brukar komma en kort tid före Apple uppdaterar sin sida med nya produkter eller information men chansen att nya MBPr lanseras denna vecka är nog inte så stor men relativt snart så kommer de.

Det låter bra, känns så B att sitta och vänta på MacPro eller Macbook Pro Retina när man behöver en nu.

Illustrator kraschade för andra gången pga för lite minne i datorn.
Håller på med göra 300st klistermärken och om loggan är lite större format så drar den minne!

Jag läste på en stor svensk applesida att det inte är troligt med nya prylar innan studenterbjudandet går ut 6:e september.

Det är jag tveksam till dock. Skolstarten känns som en för viktig säljperiod för Apple för att inte lansera nya pro-modeller.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-17 10:36
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag läste på en stor svensk applesida att det inte är troligt med nya prylar innan studenterbjudandet går ut 6:e september.

Det är jag tveksam till dock. Skolstarten känns som en för viktig säljperiod för Apple för att inte lansera nya pro-modeller.

Är också tveksam inte bara för att det är efter skolstart utan även för att detta erbjudande inte kostar Apple lika mycket som forna tiders hårdvaruerbjudanden.

Men kanske så vill Apple få in Thunderbolt 2 i nya MBPr och kanske så visar de upp de nya bärbara innan 6 september men tar upp beställningar först den sjunde.

Vad är egentligen den stora skillnaden om de börjar med IGZO-paneler?

Jag sitter och väntar på att Apple faktiskt ska lansera det nya. Tänker slå till direkt. Det ser ut att bli spännande. Bara nya ac-standarden och snabbare SSD som liknar de i nya Macbook Air gör en stor skillnad. Sedan kan man så klart också hoppas på att Apple återtar ledningen i upplösningen - inte för att det behövs, utan snarare för att det är en kul sifferlek.

Bevaka tråden