Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inför, under o efter WWDC2013...

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-22 20:25

Tydligen ska man kunna gömma Apple-program som kommer med telefonen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-24 18:48

OpenGL ska inte bara vara uppe i version 4.1 utan det ska vara rejält mycket snabbare. Eller visst, optimeringar är säkert del av de senare versionerna. Hur som helst:
http://www.cultofmac.com/233030/os-x-maverick...

Ursprungligen av acke:

OpenGL ska inte bara vara uppe i version 4.1 utan det ska vara rejält mycket snabbare. Eller visst, optimeringar är säkert del av de senare versionerna. Hur som helst:
http://www.cultofmac.com/233030/os-x-maverick...

Yes! Riktigt gött i så fall. Kvickare för äldre OpenGL också alltså. Då borde det förhoppningsvis bli ett lyft för allt som har med OpenGL att göra på alla maskiner som kör 10.9. Hoppas att det är så och inte bara i benchmark-testet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-24 20:19
Ursprungligen av acke:

OpenGL ska inte bara vara uppe i version 4.1 utan det ska vara rejält mycket snabbare. Eller visst, optimeringar är säkert del av de senare versionerna. Hur som helst:
http://www.cultofmac.com/233030/os-x-maverick...

Very nice!

Postade om detta på Inside Mac Games och där tonades det hela ned:

”As I have posted elsewhere, I got opposite results on my MacBook pro, with 10.9 being quite a bit slower at GLView tests (up to 40% slower, using either GPU). The guy tested an unsupported card (660ti) on a single batch of tests showing a rotating cube. We can hardly conclude anything at this stage. The unigine tests would be more appropriate.

EDIT: Unigine Heaven runs 7% faster on Mavericks (geforce 9600M GT), so that's reassuring.”

http://www.insidemacgames.com/forum/index.php...

Jaja, vi får väl se när det väl släpps.

Ännu en diskussion om varför spelprestanda är så slö i OS X kontra Windows:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Man får hoppas 10.9 bättrar på det hela, men jag tvivlar faktiskt på att det blir någon större förändring. Med varje ny OS X-version har min förhoppning varit att det ska bli ett lyft, men Windows knäcker fortfarande OS X gällande detta. Inget snack.

Framförallt denna post är intressant (om än lång): http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=17...

Här har vi en som förklarar varför OS X är segare än Windows (inte bara när det gäller spel antar jag…):

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=17...

En representant från spelportarföretaget Feral kommenterar i tråden att det som skrivs på länken ovan verkar stämma.
Inte så kul att läsa.

Ett utdrag:

”Wanted to chime in because people think getting better graphics drivers or the OpenGL versus DirectX will fix their problems. It won't when the language and the operating system is the slowest layer. Even on OpenGL vs DirectX9, Windows games run faster than same OSX games (not a DirectX11 thing). Even when Snow Leopard versus Windows, OSX was slower (Objective-C). But back then it was only 20% slower. Now with interpreted and virtual machine stuff everywhere (from vlvm) in Lion and Mountain Lion, you are getting 200% slower in games.”

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-29 11:35
Ursprungligen av star-affinity:

Här har vi en som förklarar varför OS X är segare än Windows (inte bara när det gäller spel antar jag…):

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=17...

En representant från spelportarföretaget Feral kommenterar i tråden att det som skrivs på länken ovan verkar stämma.
Inte så kul att läsa.

Ett utdrag:

”Wanted to chime in because people think getting better graphics drivers or the OpenGL versus DirectX will fix their problems. It won't when the language and the operating system is the slowest layer. Even on OpenGL vs DirectX9, Windows games run faster than same OSX games (not a DirectX11 thing). Even when Snow Leopard versus Windows, OSX was slower (Objective-C). But back then it was only 20% slower. Now with interpreted and virtual machine stuff everywhere (from vlvm) in Lion and Mountain Lion, you are getting 200% slower in games.”

Skrämmande om det är sant!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-29 15:48
Ursprungligen av star-affinity:

Här har vi en som förklarar varför OS X är segare än Windows (inte bara när det gäller spel antar jag…):

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=17...

En representant från spelportarföretaget Feral kommenterar i tråden att det som skrivs på länken ovan verkar stämma.
Inte så kul att läsa.

Ett utdrag:

”Wanted to chime in because people think getting better graphics drivers or the OpenGL versus DirectX will fix their problems. It won't when the language and the operating system is the slowest layer. Even on OpenGL vs DirectX9, Windows games run faster than same OSX games (not a DirectX11 thing). Even when Snow Leopard versus Windows, OSX was slower (Objective-C). But back then it was only 20% slower. Now with interpreted and virtual machine stuff everywhere (from vlvm) in Lion and Mountain Lion, you are getting 200% slower in games.”

Jag tvivlar, jag tror det mer handlar om optimering.
World of warcraft är ett bra exempel, har inte jämfört windows och OS X i de senare expansionerna men förr fick iaf jag samma prestanda i OS X som i windows.

De flesta spelen som släpps till OS X är ju portade dit vilket försämrar prestandan.
Precis som att många spel till windows kräver betydligt mer än de borde eftersom de är portade från ps3/xbox360.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-29 16:06
Ursprungligen av Json_81:

Jag tvivlar, jag tror det mer handlar om optimering.
World of warcraft är ett bra exempel, har inte jämfört windows och OS X i de senare expansionerna men förr fick iaf jag samma prestanda i OS X som i windows.

De flesta spelen som släpps till OS X är ju portade dit vilket försämrar prestandan.
Precis som att många spel till windows kräver betydligt mer än de borde eftersom de är portade från ps3/xbox360.

Det tror jag också. WoW Pandaria fungerade på min MacPro 8x2.8 Ghz + Radeon 5870 lika bra i OSX som Windows. Lika så Boarderlands 2. På nya iMacen fungerar Boarderlands märkbart bättre i Windows dock vilket talar för sämre optimerade drivrutiner för nVidia-kort eventuellt. Diablo III fungerar i bägge miljöerna men bättre i Windows. Inte 200% bättre. StarCraft II var som natt och dag mellan Windows och OSX. Gick inte att spela i OSX.

Konstigt att folk verkar uppleva någontig som borde vara lika för alla så olika. Men det beror väl på vad man var för krav, grafikkort och inställningar på grafiken.

200% sämre är att ta i, det håller jag med om. Men WoW rullar absolut sämre i OS X på min burk jämfört med Windows. Kör inställning "Ultra" på båda och skillnaden är att i OS X så går bildfrekvensen ner lägre på ställen där det är mycket action (ex i Orgrimmar). Det är det som är skillnaden - att OS X går lägre. Som högst mins jag att OS X gick högre, men det är liksom inte lika intressant. Starcraft 2 tycker jag rullar relativt bra i OS X, men det är också en något lägre "dipp" i Windows när det är mycket som händer på skärmen. Upplever verkligen inte Starcraft 2 som ospelbart i OS X. Kör ett Nvidia GTX 670-grafikkort.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-29 18:47
Ursprungligen av star-affinity:

Konstigt att folk verkar uppleva någontig som borde vara lika för alla så olika. Men det beror väl på vad man var för krav, grafikkort och inställningar på grafiken.

200% sämre är att ta i, det håller jag med om. Men WoW rullar absolut sämre i OS X på min burk jämfört med Windows. Kör inställning "Ultra" på båda och skillnaden är att i OS X så går bildfrekvensen ner lägre på ställen där det är mycket action (ex i Orgrimmar). Det är det som är skillnaden - att OS X går lägre. Som högst mins jag att OS X gick högre, men det är liksom inte lika intressant. Starcraft 2 tycker jag rullar relativt bra i OS X, men det är också en något lägre "dipp" i Windows när det är mycket som händer på skärmen. Upplever verkligen inte Starcraft 2 som ospelbart i OS X. Kör ett Nvidia GTX 670-grafikkort.

Kör du en hackintosh eller har du fått in ett 670 i en mac pro?
Sånt kan ju spela in. Och om det är AMD eller nvidia kan ju göra riktigt stora skillnader, även i windows.
Nu var det som sagt visserligen länge sen jag jämförde, men det var på en MBP med geforce 8600.

Att det dippar lägre i orgrimmar är lite lustigt, för där spelar CPU betydligt mer roll än GPU.
Testade runt lite med min stationära dator (i5-2500k och geforce GTX570) och i sådana scenarion gick GPU ner till 50-60% medans CPU var maxbelastad, jämfört med mer normala ställen där GPU går för fullt och CPU'n nästan idlar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-29 19:09
Ursprungligen av star-affinity:

Konstigt att folk verkar uppleva någontig som borde vara lika för alla så olika. Men det beror väl på vad man var för krav, grafikkort och inställningar på grafiken.

200% sämre är att ta i, det håller jag med om. Men WoW rullar absolut sämre i OS X på min burk jämfört med Windows. Kör inställning "Ultra" på båda och skillnaden är att i OS X så går bildfrekvensen ner lägre på ställen där det är mycket action (ex i Orgrimmar). Det är det som är skillnaden - att OS X går lägre. Som högst mins jag att OS X gick högre, men det är liksom inte lika intressant. Starcraft 2 tycker jag rullar relativt bra i OS X, men det är också en något lägre "dipp" i Windows när det är mycket som händer på skärmen. Upplever verkligen inte Starcraft 2 som ospelbart i OS X. Kör ett Nvidia GTX 670-grafikkort.

Det kan nog vara väldigt beroende av maskinens GPU och CPU. Som sagt har jag upplevt en skillnad mellan olika maskiner i OSX kontra Winodws.

Om områden som är jobbiga för CPU fungerar sämre i OSX än Windows skulle teoretisk sätt kunna motiveras genom inlägget från Feral-programmeraren. Det låter dock aningen långsökt. Men att OS:et kan påverka prestandan har tester som jämfört OSX, Windows och Linux tydligt visat.

Enligt TUAW har alla workshop-videos från WWDC13 dykt upp på Youtube

http://www.tuaw.com/2013/07/15/all-wwdc-2013-...

Det är troligen ingen officiell publicering så de lär nog inte ligga kvar länge...så see 'em while u can

Ursprungligen av Mymac4ever:

Enligt TUAW har alla workshop-videos från WWDC13 dykt upp på Youtube

http://www.tuaw.com/2013/07/15/all-wwdc-2013-...

Det är troligen ingen officiell publicering så de lär nog inte ligga kvar länge...så see 'em while u can

...o den försvann fort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-22 17:11

http://www.anandtech.com/show/7161/khronos-si...

Får se om Apple adapterar dessa nya versioner snabbt eller om vi får vänta ett par år igen…

Ursprungligen av Json_81:

Kör du en hackintosh eller har du fått in ett 670 i en mac pro?
Sånt kan ju spela in. Och om det är AMD eller nvidia kan ju göra riktigt stora skillnader, även i windows.
Nu var det som sagt visserligen länge sen jag jämförde, men det var på en MBP med geforce 8600.

Att det dippar lägre i orgrimmar är lite lustigt, för där spelar CPU betydligt mer roll än GPU.
Testade runt lite med min stationära dator (i5-2500k och geforce GTX570) och i sådana scenarion gick GPU ner till 50-60% medans CPU var maxbelastad, jämfört med mer normala ställen där GPU går för fullt och CPU'n nästan idlar.

Det är en Hack. Intressant det där med Orgrimmar. Men fenomenet känns igen i alla tyngre spel – när det bli mycket på skärmen så segar det ned lägre i OS X. Är rätt säker på att detta inte handlar om att det är en Hack. Samma hade skett även om det var på en Mac Pro med Windows och OS X.

Ursprungligen av Erik.dv:

http://www.anandtech.com/show/7161/khronos-si...
Får se om Apple adapterar dessa nya versioner snabbt eller om vi får vänta ett par år igen…

Finns nog dessvärre inte så mycket som talar för att Apple prioriterar arbetet med att föra in senaste OpenGL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-25 13:39

http://www.sweclockers.com/nyhet/17326-dell-p...

Bara en tidsfråga att Apple följer med in i 4K-racet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-25 13:43
Ursprungligen av maskh:

Finns nog dessvärre inte så mycket som talar för att Apple prioriterar arbetet med att föra in senaste OpenGL.

Troligen inte. OpenGL ES 3.0 kommer även i Android 4.3 senare i år. Apple lär väl inte vara på den bollen heller...

Ursprungligen av Erik.dv:

Troligen inte. OpenGL ES 3.0 kommer även i Android 4.3 senare i år. Apple lär väl inte vara på den bollen heller...

Android 4.3 är redan släppt, med OpenGL ES 3.0.
http://www.electronista.com/articles/13/07/24...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-25 13:52
Ursprungligen av keptang:

Android 4.3 är redan släppt, med OpenGL ES 3.0.
http://www.electronista.com/articles/13/07/24...

Aha! Sweclockers rapporterade "Android 4.3 kommer börja rullas ut till Google Nexus-enheter inom kort.".

Hur är det förresten med Android numer, när får ex Samsung, HTC och Sony-lurar tillgång till 4.3? Bara för något år sedan var hela versionsträsket a confused bag of hurt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Aha! Sweclockers rapporterade "Android 4.3 kommer börja rullas ut till Google Nexus-enheter inom kort.".

Hur är det förresten med Android numer, när får ex Samsung, HTC och Sony-lurar tillgång till 4.3? Bara för något år sedan var hela versionsträsket a confused bag of hurt.

Vet faktiskt inte, det är nog olika för olika tillverkare. Sony annonserade nyligen att flesta av deras senaste enheter får det.
Nu finns också Google Editions av HTC One och Samsung S4 som förmodligen får det fortare.

Men det är lite OT.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-25 22:21

Min Samsung Galaxy Nexus kör 4.3 nu..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-06 13:33

Kan inte hitta någon dedikerad tråd för MacPro 2013 men nedan är eventuellt en anledning Apple valt AMD för GPU:erna:

AMD kan inleda nästa generation grafikkort med Firepro – satsar på GPGPU

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-06 13:37
Ursprungligen av Erik.dv:

Aha! Sweclockers rapporterade "Android 4.3 kommer börja rullas ut till Google Nexus-enheter inom kort.".

Hur är det förresten med Android numer, när får ex Samsung, HTC och Sony-lurar tillgång till 4.3? Bara för något år sedan var hela versionsträsket a confused bag of hurt.

Ca 40% av Androidenheter kör 4.X Jelly Bean, jämfört med 95% iOS 6, enligt statistik från nu i augusti.

Bevaka tråden