Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac Mobilversion Feedbacktråd

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-02-23 15:02
Ursprungligen av Cokey:

Lösning så länge; håll tryckt på "full version" och öppna i nytt fönster, stäng sedan ner alla fönster och öppna igen. Fungerade hos mig.

Jo, det är något som gör att länken inte fungerar, trots att den går till rätt ställe. Väldigt irriterande och svårtlöst.

Ursprungligen av Björnström:

Det låter inte jättesvårt men det är lätt för mig att säga som inte gör ändringen

Tack själv för att du är så aktiv och bidrar till sajten!

Hej!
Det gick att fixa färgen på pratbubblan på olästa trådar?

Jag menar pratbubblorna utanför de olika forumen.
Inne i forumen är det nån röd/orange färg ni?

Ursprungligen av theplague:

Hej!
Det gick att fixa färgen på pratbubblan på olästa trådar?

Ursprungligen av theplague:

Jag menar pratbubblorna utanför de olika forumen.
Inne i forumen är det nån röd/orange färg ni?

Kan du utveckla vad det är du försöker säga?

Som någon sagt så funkar inte länken 'Full version' längst ner på forumet, från min iPhone. Jag blir trött på alla dessa mobilsidor. Äntligen kom en telefon som kan användas på vanliga www-sidor iom att iPhone släpptes. Då börjar site-ägarna göra mobilsidor som oftast saknar viss funktionalitet och är överhuvudtaget sämre då det sällan går att zoolma och dålig överblick. Varför ha endast en spalt som man får skrolla upp och ner i när man kan zooma in och utt med auto-anpassning exter spaltbredd? Detta är inte den enda sidan där mobilsidan gör det svårt för mig som är iPhone-användare. Och det beror på något som i mina ögon är direkt onödigt. Men det är mode med mobilsidor så... :/

Ursprungligen av John Stalberg:

Som någon sagt så funkar inte länken 'Full version' längst ner på forumet, från min iPhone. Jag blir trött på alla dessa mobilsidor. Äntligen kom en telefon som kan användas på vanliga www-sidor iom att iPhone släpptes. Då börjar site-ägarna göra mobilsidor som oftast saknar viss funktionalitet och är överhuvudtaget sämre då det sällan går att zoolma och dålig överblick. Varför ha endast en spalt som man får skrolla upp och ner i när man kan zooma in och utt med auto-anpassning exter spaltbredd? Detta är inte den enda sidan där mobilsidan gör det svårt för mig som är iPhone-användare. Och det beror på något som i mina ögon är direkt onödigt. Men det är mode med mobilsidor så... :/

Och som det också sagts flera gånger i tråden så finns det en tillfällig, enkel workaround för den buggen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-03-01 11:55

Länken till den "vanliga" versionen av sidan fungerar tyvärr inte rakt av.

Själv URL:en är korrekt och om man följer Cokey's tips fungerar länken, men inte om man bara trycker på den.
Jag kan inte riktigt förstå varför, och har inte tid att ägna mer tid åt det för tillfället.

Om någon har några tips om det för tillfället så är det välkommet, men tillsvidare får ni tyvärr använda er av Cokey's work-around:

Ursprungligen av Cokey:

Lösning så länge; håll tryckt på "full version" och öppna i nytt fönster, stäng sedan ner alla fönster och öppna igen. Fungerade hos mig.

Ursprungligen av keptang:

Kan du utveckla vad det är du försöker säga?

Björnström vet vad jag menar, det räcker så.

Ursprungligen av theplague:

Björnström vet vad jag menar, det räcker så.

Ursprungligen av theplague:

Björnström vet vad jag menar, det räcker så.

ok. låt bli då.

[ATTACH="CONFIG"]32268[/ATTACH]

Att du postar i tråden är märkligt då det enda som betyder något är att Björnström vet vad du menar, PM kanske funkar bättre då?

Lycka till.

Ursprungligen av keptang:

ok. låt bli då.

[ATTACH="CONFIG"]32268[/ATTACH]

Att du postar i tråden är märkligt då det enda som betyder något är att Björnström vet vad du menar, PM kanske funkar bättre då?

Lycka till.

Det är helt enkelt så att jag har skrivit/förklarat tidigare i tråden och Björnström tagit med sig frågan. Det är alltså en pågående diskussion som är onödig att upprepa.

Ursprungligen av Capeman:

Och som det också sagts flera gånger i tråden så finns det en tillfällig, enkel workaround för den buggen.

Gammal tråd lever än
Min poäng var nog att jag är trött på mobilsidor överlag och den här sitens bugg fick bägaren att rinna över i form av mitt inlägg. Det är dessutom lite jobbigt att behöva leta efter fullversion-länkar att klicka på jämt och ständigt bortsett buggar. Särskillt jobbigt vore det om mobilsidorna var sämre och la sig som ett skikt man snubblar på som helt enkelt inte borde finnas till.

En full-version är oftast bättre imo på en iPhone. Wikipedia fixade en bugg efter min buggrapportering vilket är strålande men försök att få Facebook att hörsamma en bugg som omöjliggör fullversion någon längre stund i användning är lögn i helvete. Många sidor är gjorda så att det märks att fullversion på mobil är sekundärt för site-ägarna.

Grejen är det att jag anser mobilsidor vara onödiga i princip. Undantag må finnas men i regel, oftast är fullversionen inget problem för mobil-Safari i mobilfönster, Android har inte heller problem med fullversion, så mobilsidor är i mitt tycke bortkastat arbete som resulterar i sämre sidor för folk i allmänhet och mig i synnerhet. Jag tar för antagande att folk (i föregående mening) inte håller med mig om man endast frågar dem. De vet helt enkelt inte då det kräver visst mått av testande och framför allt någon form av insikt i frågan då denna insikt är mig veterligen det enda realistiska drivmedlet till att utföra något längre tester under en inte alltför kort tidsperiod. Om jag har rätt i att mobilsidor ofta är onödiga och sämre, vilket summerar till ett sammanlagt enormt arbete nedlagt på att göra www sämre, är frågan plötsligt enorm jämfört med länkbuggar på den här siten. Frågan tar sådanna proportioner att "det kan inte stämma för alla dessa siter kan inte göra fel för det är orimligt"-logik oundvikligen lär dyka upp i mångas analys om de får frågeställningen presenterad för sig. Logik som inte är korrekt med andra ord då vi människor bevisligen är duktiga på att kollektivt göra tokiga saker vilket påpassligt är betydligt lättare att se för att vara just "tokigt".

Mode med en numera enorm mängd prestige investerad som enligt antagandet skymmer sikten ytterligare till den grad att det riskerar att blockera möjligheten till att se sanningen om det hela.

Givetvis har mobilsidor vissa fördelar. Fördelar om man inte beaktar helheten. För de som kan sägas vara noobs på web-surf kan det ofta avskalade ui:t förenkla och undanröja de för många valmöjligheter och plotter som nybörjare och tröglärda många gånger belastas av. Sidorna är snabbare att få hem och kräver mindre av både hård- och mjuk-vara om fullversionen är är hyfsat full-lödig.

Facebook får stå som exempel som har stor användarskara som flitigt använder den. Många fler exempel finns. Testa ett tag om du använder facebbok och låt inte buggar eller det extra klickandet för att få fram full-sidan påverka din sikt om det hela. Testa några siter till där du kan söka reda på exempel på siter som du håller med mig om att vara mobilversions-cripplade. Om du orkar och uppbådar intresse nog vill säga?

Frågan om vad fullversionen har för nackdelar som inte med rimlig lätthet går att förbättra utan att göra avkall på desktop-upplevelsen. Lätthet jämfört med att göra en hel alternativ-site för mobiler menar jag. Desktop- eller fullversions-siter skulle få än mer man-timmar för optimering och övrig funktionalitet och estetik om mobilsidor inte upptog resurser. En uppenbart viktig aspekt att påminna sig om då detta är det troliga resultatet av att inte behöva mobilsidan alls för en site. En resursbesparing som är kontinuerlig för underhållandet, det tekniska underhållandet och inte det roande vill säga

iPhones revolutionerande kom till dtörsta del från att den gjorde det möjligt att surfa på den lilla skärmen på ett sätt som var nära det man tidigare endast kunde på desktopen. En del av detta var touch-styrning med flera fingrar men mycket kom från förmågan att zoom utnyttjades ett närmast genialt sätt. Riktigt innovativt och detta begränsar sig inte bara till surf utan är funktionalitet som i någon form är spridd genom systemet och api:er och i viss mån hårdvara med multitouch-skärm och cpu/gpu-prestanda tillräcklig uppgiften. Optimerad kod inte att förglömma som strax senare visade sig vara just optimerad när Android på allvar tog upp kampen som då laggade och segade på jämförbar hårdvara. Undrar om inte Android fortfarande är betydligt sämre optimerat än iOS men att utvecklingen medfört att hårdvaruprestanda huvudsakligen ätit upp det mesta märkbara? Jag hyser missrankar om att det är fallet men det är en helt annan fråga som skulle göra detta inlägg absurpt mångordigt. Det räcker som det är - "absurpt" är inte eftersträvansvärt här imho

Bevaka tråden