Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera Apples presskonferens från den 10/9

Tråden skapades och har fått 526 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Okänd användare:

Skiljer det mycket i pris att beställa ifrån England än att köpa i Sverige?

100-200 SEK billigare brukar det bli.

Ursprungligen av Adrian B:

...För första gången är Kina med i första vågen och jag tror att Apple helt enkelt inte kan bedöma exakt hur stor efterfrågan det blir. Därför har de valt att ge en luddig plan för andra (och tredje osv) vågen av leveranser så de har lite flexibilitet. Går Kina extremt bra kanske de skjuter på andra lanseringar, går det trögt gör de inte det.

Japp, så är det nog.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-11 10:37
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det är band 7 du tappar. Hur viktigt det är vet jag inte riktigt men det är det som används större orter, såhär skriver Telia om det:

Kollade lite till, Telenor som jag har använder visst 900MHz, ska bygga ut på 800MHz och har startat upp 1800MHz.
Och verkar ha rätt att använda 2100MHz med.

Så det låter helt klart värt för mig att köpa i USA, att jag missar de allra snabbaste hastigheterna de få gångerna jag är inne i större städer känns som det spelar mindre roll, särskilt med tanke på hur mycket billigare den blir.

Ursprungligen av Json_81:

Kollade lite till, Telenor som jag har använder visst 900MHz, ska bygga ut på 800MHz och har startat upp 1800MHz.
Och verkar ha rätt att använda 2100MHz med.

Så det låter helt klart värt för mig att köpa i USA, att jag missar de allra snabbaste hastigheterna de få gångerna jag är inne i större städer känns som det spelar mindre roll, särskilt med tanke på hur mycket billigare den blir.

Ja just det, det var ju bara Telia jag citerade, har man andra operatörer kan det gälla andra saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 11:09

Nu har jag plöjt tråden. Läste lite i går och resten nu. Tycker det verkar vara en bra uppdatering. Alltid lite förvånad när jag läser om folks förväntningar. Men vi är ju alla olika...

En sak som jag inte riktigt har grepp om beroende på att jag aldrig fullt ut satt mig in i frågan är detta med olika band för 4G. Jag har och kommer att ha Telia. Kommer 4G att fungera med Telia???

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-11 11:12

Kollade täckningskartorna för 4G här uppe och dom är inte roliga att läsa Och att betala för det, för att ha när/om man åker söderut, är inget alternativ så för mig är nog 4G inte något som kommer att användas de närmaste åren och därför inte så intressant om iPhone har eller inte har.

Däremot gillar jag vad som visades för de nya lurarna. Tror det kan bli ett rätt bra sug efter dom, trots androidtrollens baschande på forum runt om i världen.

Andoidfanboysen är lite som ens barn som kommer hem från skolan och vill ha en Wii, en Xbox och en Playstation etc, för att alla andra barn i skolan har har ju det. I själva verket så har en kompis en Wii, nästa en Playstation och någon annan en Xbox. Men barnet ser bara att alla har allt.
Samma sak blir det hos androidanvändarna, dom tar alla tillverkare av androidtelefoner och deras modeller och slår ihop till en, och så jämför dom denna fantasi med vad iPhone har och vad Apple just presenterat, och då är det ju bara sååå dålig och alla androidlurar har redan haft detta länge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-11 11:16

Alltså är det bara jag som tycker att metallen runt telefonen är ändrad? Alltså innan var den mer "kantig" alltså den vek av 90 grader in mot glaset på sidan av telefonen. Nu verkar den mer ligga i typ 45 grader och möta med hörnet på glaset mot fram/baksidan.

5S produkten är galet fin. Problemet bara att jag är en användare som inte uppgraderar varje år utan det ska va två till tre år emellan ett telefonköp. Så om denna luren blir den nästa så blir det tufft när helt ny design kommer om ett år..

Har man iphone 5 är det väl tveksamt om det är värt att uppdatera. Men det beror nog på hur många nya spel och appar som utnyttjar grafikprestandan i A7. Om det kommer en del kan det kanske vara värt.

Ursprungligen av D_Odell:

5S produkten är galet fin. Problemet bara att jag är en användare som inte uppgraderar varje år utan det ska va två till tre år emellan ett telefonköp. Så om denna luren blir den nästa så blir det tufft när helt ny design kommer om ett år..

Jag resonerar precis så med.

Ursprungligen av Kajan:

Alltså är det bara jag som tycker att metallen runt telefonen är ändrad? Alltså innan var den mer "kantig" alltså den vek av 90 grader in mot glaset på sidan av telefonen. Nu verkar den mer ligga i typ 45 grader och möta med hörnet på glaset mot fram/baksidan.

Jag kan inte se någon skillnad på 5S och min 5:a i det avseendet.

Ursprungligen av Kajan:

Alltså är det bara jag som tycker att metallen runt telefonen är ändrad? Alltså innan var den mer "kantig" alltså den vek av 90 grader in mot glaset på sidan av telefonen. Nu verkar den mer ligga i typ 45 grader och möta med hörnet på glaset mot fram/baksidan.

Nej, ser likadant ut vad jag sett.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-11 11:32
Ursprungligen av keptang:

Nej, ser likadant ut vad jag sett.

Jag verkar vara helt förvirrad. Kollade bilder på 5an nu och då ser det ju likadant ut. Tjejen måste ha en 4S isåfall, den är mer kantig iallafal. Hade för mig att det var en 5a hon hade.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-11 11:44
Ursprungligen av Kajan:

Jag verkar vara helt förvirrad. Kollade bilder på 5an nu och då ser det ju likadant ut. Tjejen måste ha en 4S isåfall, den är mer kantig iallafal. Hade för mig att det var en 5a hon hade.

Kan du inte se skillnad mellan en iPhone 5 och en iPhone 4S????

Apropå om LTE i Sverige för iPhone 5S och iPhone 5C:

http://www.apple.com/iphone/LTE/

Kolla Frankrike, Tyskland och England. Sveriges modell borde rimligen också bli den som Frankrike, Tyskland och England får, dvs. iPhone 5S modell A1474 och iPhone 5C modell A1507. Där verkar det finnas stöd för LTE 800, men "DD" beteckningen förbryllar mig lite, när övriga har MHz).

Men det verkar som det är en dålig idé att köpa en iPhone 5S i USA (modell A1533). Där får man inte med band 7, men band 20 är dock med. Med den modell som Sverige sannolikt får, har rätt bra täckning på LTE-sidan för den Europeiska marknaden.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-11 11:47
Ursprungligen av Kajan:

Jag verkar vara helt förvirrad. Kollade bilder på 5an nu och då ser det ju likadant ut. Tjejen måste ha en 4S isåfall, den är mer kantig iallafal. Hade för mig att det var en 5a hon hade.

Min 4s är fasad i kanten.

Det är generationsskilnaden jag menar inte mellan 5 och 5S.

Men det är konsumtionstänket som avgör.

Behöver ny telefon, vill ha en iPhone, tar gärna en vit 5c

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-11 12:22

Äntligen sugen på en ny lur, och kameran/fingeravtryck/rörelseprocessorn/färg blir ett smakligt paket. Min fyra får gå i pension, och jag får en glad son på köpet. Champagne någon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 13:15

Ett problem med den typen av jämförelse är att man till viss del jämför Äpplen och päron. 1GHz Android vs 1GHz iOS presterar helt olika, vidare är det tröttsamt RAM och skärmjänförelser. Även om en 1080p AMOLED lur låter högre upplöst än iPhone har de en snarlikt mängd sub-pixlar (ev finns riktiga IPS 1080p lurar, de flesta är sk PenTile-Matrix). Detsamma gäller kameror. Megapixlar säger inget om kvalitén på kameran.

Men bra att de försöker jämföra även om det är svårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 13:17

PC för alla borde även se över refernsbildena. S4:an är minst på bild och i verkligheten nära Z1:an...

Jag måste övertala jobbet om en 5S!

Ursprungligen av pmarriott:

Vi får väl se när det går att beställa. Apple UK öppnar upp för beställningar den 20:e. Om inte Apple SE gör detsamma så trycker jag på beställ-knappen nästa fredag och tar den via Borderlinx.

Kan bli problem om du köper den utomlands och vill ha hjälp i sverige. Andra komponenter gör att Apple Store inte kan fixa den om den pajar här. Vet inte exakt hur det fungerar, än, men har blivit varnad att köpa den utomlands just ifall något skulle fucka upp

Ursprungligen av fransisak:

Kan bli problem om du köper den utomlands och vill ha hjälp i sverige. Andra komponenter gör att Apple Store inte kan fixa den om den pajar här. Vet inte exakt hur det fungerar, än, men har blivit varnad att köpa den utomlands just ifall något skulle fucka upp

Detta har redan diskuterats tidigare i tråden. Det ska inte vara några problem med garantiärenden om den är köpt inom EU.

Men om man köper i länder utanför EU, så har man ingen garanti i Sverige.

Ursprungligen av pmarriott:

Priset i Sverige är inte satt än, men 64 GB 5S kostar i England 709 pund, vilket är ca 7300 SEK. 64 GB iPhone 5 kostade tills igår 7995:- i svenska Apple Store. Sen får man lägga på några hundringar frakt via Borderlinx. Man borde komma undan någon hundring billigare, plus att man får den någon dag innan den släpps här. Bara det är ju ovärderligt.

Ursprungligen av keptang:

100-200 SEK billigare brukar det bli.

Jag gissar att priserna på 5S borde vara samma nivå som iPhone 5 i Sverige? Det var så jag tänkte, man får produkten innan alla andra Men Hur blir det om man behöver reklamera? Kan man försäkra sin telefon/enhet med en svensk försäkring mot rån/stöld etc?

Kan man göra fynd om man köper i USA? Där är den billigast?

Har det samma version i England som i Sverige? Förstår inte riktigt det här med de nya mhz-banden :S

Ursprungligen av Okänd användare:

...Men Hur blir det om man behöver reklamera?...

Om den är köpt i England så har du garanti även i Sverige. Detta har tagits upp flera gånger redan i tråden.

Ursprungligen av Okänd användare:

...Kan man försäkra sin telefon/enhet med en svensk försäkring mot rån/stöld etc?...

Vad menar du?
- Menar du under transporten från England?
Ja, det finns säkert försäkringar att köpa via Borderlinx. Det finns ett par trådar om hur det går till att köpa från England via Borderlinx. Läs gärna igenom dem.
- Eller menar du efter att du har fått den levererad?
Ja, självklart. Ditt svenska försäkringsbolag bryr sig inte om ifall du har köpt telefonen i England.

Ursprungligen av Okänd användare:

...Kan man göra fynd om man köper i USA?....

Andra frekvensband. Ingen garanti. Men billigare.

Du får väga för- och nackdelar mot varandra...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om den är köpt i England så har du garanti även i Sverige. Detta har tagits upp flera gånger redan i tråden.

Vad menar du?
- Menar du under transporten från England?
Ja, det finns säkert försäkringar att köpa via Borderlinx. Det finns ett par trådar om hur det går till att köpa från England via Borderlinx. Läs gärna igenom dem.
- Eller menar du efter att du har fått den levererad?
Ja, självklart. Ditt svenska försäkringsbolag bryr sig inte om ifall du har köpt telefonen i England.

Andra frekvensband. Ingen garanti. Men billigare.

Du får väga för- och nackdelar mot varandra...

1.Tack för informationen

2.Jag menade efter att fått den levererad.

3. Hur blir det i praktiken när det är andra frekvensband? Sämre täckning? Ingen stöd för någon svensk operatör? Visst är det ju trevligt att det skulle bli billigare men man vill ju inte vara allt för dumsnål.

Jag kan erkänna jag är sjukt intresserad av en iPhone 5S nu när min 4a börjar sjunga på sista versen men en del av mig vill ju vänta till nästa höst och se vad iphone 6 har att erbjuda.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-11 15:09

Hur kan det komma sig att Aftonbladet i majoritet skriver negativa artiklar om Apple och Expressen gör enligt mitt tycke tvärsom??

Det verkar vara någon sorts vendetta mot Apple och det spelar ingen roll vad dom gör så är det missnöje.
Det största missnöjet är från hatarna men borde inte dom vara glada om nu Apple tappat innovationen?

Ursprungligen av Okänd användare:

3. Hur blir det i praktiken när det är andra frekvensband? Sämre täckning? Ingen stöd för någon svensk operatör? Visst är det ju trevligt att det skulle bli billigare men man vill ju inte vara allt för dumsnål.

Detta har också tagits upp tidigare i tråden.

Om man ska ge ett generellt svar så blir det att du riskerar att inte kunna använda vissa svenska operatörer.

För mer detaljerade svar så får du läsa på vilka frekvensband de amerikanska modellerna har, och vilka svenska operatörer som använder de frekvensbanden. Men, som sagt, mycket av det har redan tagits upp i tråden. Så du kan nog hitta en del detaljer här.

Undrar om den där fingeravtrycksläsaren var NSA:s idé...

Bevaka tråden