Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera Apples presskonferens från den 10/9

Tråden skapades och har fått 526 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Luftvargen:

Undrar om den där fingeravtrycksläsaren var NSA:s idé...

Om man ska tro på vad de säger så hårdkodas all sådan info in lokalt på telefonen och kan inte extraheras, skickas inte till något moln eller server nånstans.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-11 16:13
Ursprungligen av lappen71:

Kan du inte se skillnad mellan en iPhone 5 och en iPhone 4S????

Hmm det är väll ungefär det vi håller på att reda ut... Konstigt, är helt säker på att hon har "högre" skärm på sin vilket innebär att det är en iPhone 5, men minns lika starkt att kanten INTE är så som den ser ut att vara på 5s. Blir spännande när hon kommer hem...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-11 16:21
Ursprungligen av Kajan:

Hmm det är väll ungefär det vi håller på att reda ut... Konstigt, är helt säker på att hon har "högre" skärm på sin vilket innebär att det är en iPhone 5, men minns lika starkt att kanten INTE är så som den ser ut att vara på 5s. Blir spännande när hon kommer hem...

Jag vet inte om du skämtar eller allvarlig för kan man inte se skillnad på dom behöver man glasögon

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-09-11 16:26
Ursprungligen av lappen71:

Hur kan det komma sig att Aftonbladet i majoritet skriver negativa artiklar om Apple och Expressen gör enligt mitt tycke tvärsom??

Det verkar vara någon sorts vendetta mot Apple och det spelar ingen roll vad dom gör så är det missnöje.
Det största missnöjet är från hatarna men borde inte dom vara glada om nu Apple tappat innovationen?

Noterade det jag med tidigare idag...gradskillnad som vanligt...Expressen är en skittidning...Aftonbladet är en riktig skittidning...

Wowkänslan har helt klart med vad fingeravtryck kan vad med och skapa. Men det är säkert ett tag innan vertifiering av ekonomiska tjänster blir större.

Spacegrey var inte helt fel..

Ursprungligen av D_Odell:

Wowkänslan har helt klart med vad fingeravtryck kan vad med och skapa. Men det är säkert ett tag innan vertifiering av ekonomiska tjänster blir större.

Spacegrey var inte helt fel..

Du kan låsa upp telefonen samt köpa i App Store. Mer än så skulle jag inte räkna med då ditt fingeravtryck endast finns i din telefon (enligt Apple), ingen annanstans.

Ursprungligen av keptang:

Du kan låsa upp telefonen samt köpa i App Store. Mer än så skulle jag inte räkna med då ditt fingeravtryck endast finns i din telefon (enligt Apple), ingen annanstans.

Det blir i så fall en funktion före dess möjligheter. Det vore fint med fingeravtryck som ett bankid av nån typ, bara spekulerar.

Ursprungligen av lappen71:

Antar att du missade det men informationen om ditt fingeravtryck krypteras och lagras på telefonen.
Aldrig på någon server såsom iCloud utan i telefonen.

Antar att du missförstod mitt inlägg.

... NSA kommer säkert åt våra fingeravtryck på nått sätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-11 19:09
Ursprungligen av maskh:

Antar att du missförstod mitt inlägg.

... NSA kommer säkert åt våra fingeravtryck på nått sätt.

Ja då måste dom fysiskt komma åt min telefon och dekryptera infon.
Men varför skulle dom göra det när dom redan har mitt fingeravtryck.

Med risk om att bli anklagad för troll. Jag tycker det var trevlig uppdatering men jag måste säga att jag förstår att en del klagar. Framför allt förstår jag inte att Apple lämnar större skärmstorlekar helt och hållet till konkurrenterna. Det är ju uppenbart att det är en stor del av marknaden som vill ha större skärmstorlekar. Ytterligare - jag förstår varför Apple framstår som konservativa och börjar bli lite 'tråkiga'. Detta har inte hänt med deras iPod-portfölj. I denna produktkategori har Apple formligen krossat konkurrenterna. Hur? Diversifiering. Men vad det gäller iPhone så känns det hela ganska konservativt och trögt. Både GUI och hårdvara hos konkurrenterna är ju verkligen riktigt intressanta alternativ. Helst senaste Sony Xperia Z1 (min ödmjuka åsikt).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-11 20:04
Ursprungligen av el gringo:

Med risk om att bli anklagad för troll. Jag tycker det var trevlig uppdatering men jag måste säga att jag förstår att en del klagar. Framför allt förstår jag inte att Apple lämnar större skärmstorlekar helt och hållet till konkurrenterna. Det är ju uppenbart att det är en stor del av marknaden som vill ha större skärmstorlekar. Ytterligare - jag förstår varför Apple framstår som konservativa och börjar bli lite 'tråkiga'. Detta har inte hänt med deras iPod-portfölj. I denna produktkategori har Apple formligen krossat konkurrenterna. Hur? Diversifiering. Men vad det gäller iPhone så känns det hela ganska konservativt och trögt. Både GUI och hårdvara hos konkurrenterna är ju verkligen riktigt intressanta alternativ. Helst senaste Sony Xperia Z1 (min ödmjuka åsikt).

Spelar ingen roll vad konkurrenterna hittar på hårdvarumässigt när deras akilleshäl är Android.
Finns många telefoner som jag skulle kunna tänka mig men dom har Android och det är något jag inte tycker om.

Har hört flera utvecklare som är GLADA att det inte är så många olika skärmstorlekar att tänka på.

Ursprungligen av el gringo:

Med risk om att bli anklagad för troll. Jag tycker det var trevlig uppdatering men jag måste säga att jag förstår att en del klagar. Framför allt förstår jag inte att Apple lämnar större skärmstorlekar helt och hållet till konkurrenterna. Det är ju uppenbart att det är en stor del av marknaden som vill ha större skärmstorlekar. Ytterligare - jag förstår varför Apple framstår som konservativa och börjar bli lite 'tråkiga'. Detta har inte hänt med deras iPod-portfölj. I denna produktkategori har Apple formligen krossat konkurrenterna. Hur? Diversifiering. Men vad det gäller iPhone så känns det hela ganska konservativt och trögt. Både GUI och hårdvara hos konkurrenterna är ju verkligen riktigt intressanta alternativ. Helst senaste Sony Xperia Z1 (min ödmjuka åsikt).

Jag är inte helt säker på att att en stor del av marknaden vill ha större skärmstorlekar bara för att vissa högljudda experter säger det.

Å andra sidan så kan man kanske säga att Androidtillverkarna ger inte de som vill ha en bra Androidtelefon men inte en skärm på 4" några valmöjligheter.

Och har inte Apple framstått som tråkiga av tekniknerdarna hela tiden?

Ursprungligen av el gringo:

Med risk om att bli anklagad för troll. Jag tycker det var trevlig uppdatering men jag måste säga att jag förstår att en del klagar. Framför allt förstår jag inte att Apple lämnar större skärmstorlekar helt och hållet till konkurrenterna. Det är ju uppenbart att det är en stor del av marknaden som vill ha större skärmstorlekar.

Det är något att fundera på. En förklaring skulle kunna vara att iPad har en ställning motsvarande iPodens när det begav sig, medan alla andra tycks misslyckas. Apple kanske hellre vill ha en fickvänlig iPhone, iPad mini och inget däremellan? Bara en lösryckt fundering.

Citat:

Ytterligare - jag förstår varför Apple framstår som konservativa och börjar bli lite 'tråkiga'.

Lite samma här. iPhone-lanseringarna har börjat kännas lite som när Volvo släpper en ny V70 - man vet att det blir något riktigt bra och att var och varannan kommer att skaffa en, vad det lider, men det är inget man faller av stolen för. Å andra sidan har nästan vartenda Mac-släpp handlat om "lite bättre än förra årets modell", när det kommer till kritan, och iPod ska vi väl inte ens tala om.

Kanske helt enkelt är på sin plats att påminna om att det inte är i de etablerade produktsegmenten det görs några revolutioner, där evolveras det mest bara. Jag har själv lite svårt att ens begripa vilka mirakler alla dessa kroniskt besvikna människor förväntar sig av en så pass etablerad produkt; kan inte dra mig till minnes en enda gång då nya årsmodellen av en befintlig och etablerad produkt, vad det än må vara, har tagit världen med storm.

Citat:

Detta har inte hänt med deras iPod-portfölj. I denna produktkategori har Apple formligen krossat konkurrenterna. Hur? Diversifiering.

Det är vanskligt att jämföra smarta telefoner med iPod. iPodarnas diversifiering var nästan helt styrd av tekniska begränsningar, och avvägningen mellan klumpighet, pris och lagringsutrymme ledde till att man landade i tre olika produkter som trots allt bara spelade upp ljud. Hade man kunnat få ned priserna på stora flashminnen under förra årtiondet skulle man troligen aldrig ha diversifierat, utan haft en enda iPod i Nano-storlek (som såklart hade totaldominerat marknaden).

Självklart finns det nischer att fylla inom fältet smarta telefoner också, men jag kan inte få det till att folk efterfrågar så mycket annat än "billiga lådan", iPhone och liknande, samt hightech-lurar med stora skärmar. Förstnämnda nischen vill Apple inte röra i med tång vare sig det gäller datorer eller mobiler, iPhone-behovet tillgodoses ju förtjänstfullt med iPhone, och man får väl som sagt anta att det finns någon idé bakom att de inte gett sig på mobiler med stora skärmar. Har lite svårt att se vad man skulle vinna på någon ytterligare diversifiering bortom det - för Apple är det väl bättre att någon spelare ute i marginalen ger sig på de mer esoteriska segmenten där lönsamheten är sämre.

Citat:

Men vad det gäller iPhone så känns det hela ganska konservativt och trögt. Både GUI och hårdvara hos konkurrenterna är ju verkligen riktigt intressanta alternativ. Helst senaste Sony Xperia Z1 (min ödmjuka åsikt).

Rent allmänt är det väl lättare att sticka ut om man är liten? Och då får man försöka påminna sig om att de små utstickarna är små av en anledning.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-11 21:54
Ursprungligen av BlackSmp:

riktiga bilder tar man med kameran som man har med sig;)

precis, och med 4s har jag tagit bilder jag aldrig hade dokumenterat med en SLR pga att den var inte med

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-11 21:57

CCD sensorn som sitter i 5s motsvarar en CCD som Canon använde i en kompaktkamera för två år sedan , cellstorleken stämmer och sensorn är tillverkad av Sony.Bildresultatet kommer bli bra mycket bättre pga att storleken på sensorytan har ökats jmf med 4s

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-09-11 22:18

Min iPhone 4 börjar kännas seg och gammal nu. Funderar nästan på den guldfärgade 5S om plånboken tillåter vid släppet, vill dock se alla färger i verkligheten först. 4an har jag haft i 3 år nu och måste nästan vara den mobil jag ägt längst sedan tidigt 90-tal.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-11 23:36
Ursprungligen av lappen71:

Skillnad på vad har för behov och vad Apple bestämmer sig för vad du kan göra
Jag menar om dom släpper en Appstore till ATV´n ska det finnas utrymme så det räcker OCH blir över så man inte sitter där med fyllt minne och det fungerar som skit.
En dröm vore att kunna installera XBMC men bara det upptar 1GB med lite skin,addons installerade så utrymmet försvinner fort.

Vad Apple vill göra vet ju ingen, men fakta kvarstår.
iphone 4 och nu 4s fungerar alldeles utmärkt med 8GB och en ATV är som ett mellanting mellan dessa minus skärmen.
Om ditt XBMC behöver ta 1GB gör du något allvarligt fel. Plex till iOS tar 13,6MB (https://itunes.apple.com/se/app/plex/id383457...)

Vad du ska ha för skins och addons som tar 986,4MB.
XBMC kanske tar mer plats förstås, har inte använt det på länge eftersom enda fördelen det har över plex är .rar stöd och .rar filmer hör hemma på 90-talet och är dessutom enbart till för pirater.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-12 00:30
Ursprungligen av miri:

precis, och med 4s har jag tagit bilder jag aldrig hade dokumenterat med en SLR pga att den var inte med

Ursprungligen av miri:

CCD sensorn som sitter i 5s motsvarar en CCD som Canon använde i en kompaktkamera för två år sedan , cellstorleken stämmer och sensorn är tillverkad av Sony.Bildresultatet kommer bli bra mycket bättre pga att storleken på sensorytan har ökats jmf med 4s

Sure men fortfarande, riktiga foton tas inte med mobilkamera. De tas med ett kamerahus och tillhörande objektivpark som möjliggör massor av saker som en mobilkamera inte klarar, styra bländare/styra slutartid/styra brännvidd/ändra ISO/exponeringskompensation/RAW-format/stort dynamiskt omfång etc etc.

Klart det är bra att ha en kompaktkamera som komplement i fickan att slänga fram men den har ingen chans mot en riktig kamera.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-12 02:19

Är det bara jag som blev besviken över att det inte lanserades ett nytt tangentbord? Ge mig 20sekunder, jag är seriös: ett tangentbord med Touch ID (fingeravtrycksläsare) vore toppen! Hur många gånger skriver man inte in sitt lösenord? Och i en publik miljö finns chansen att någon ser när man skriver steve123.
Nästa MB(P) kommer ha en sensor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-12 02:26

@reboot81: Ingen dum ide. Det kommer nog med tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-12 02:32
Ursprungligen av zinned:

Sure men fortfarande, riktiga foton tas inte med mobilkamera. De tas med ett kamerahus och tillhörande objektivpark som möjliggör massor av saker som en mobilkamera inte klarar, styra bländare/styra slutartid/styra brännvidd/ändra ISO/exponeringskompensation/RAW-format/stort dynamiskt omfång etc etc.

Klart det är bra att ha en kompaktkamera som komplement i fickan att slänga fram men den har ingen chans mot en riktig kamera.

Sannolikheten att du har med dig mobilen kontra DSLR måste vara kring 1:100 eller mer. Självklart kommer ett kamerahus för 15-35 000 kr + optik för samma peng gånger X, vi kan säga tre, ta bättre bilder än en smartphone för 1/10 av priset.

Det är lite som att jämföra äpplen och... lakrits.

Ursprungligen av reboot81:

Är det bara jag som blev besviken över att det inte lanserades ett nytt tangentbord? Ge mig 20sekunder, jag är seriös: ett tangentbord med Touch ID (fingeravtrycksläsare) vore toppen! Hur många gånger skriver man inte in sitt lösenord? Och i en publik miljö finns chansen att någon ser när man skriver steve123.
Nästa MB(P) kommer ha en sensor.

Du menar till MBP och liknande?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-12 05:58
Ursprungligen av zinned:

Sure men fortfarande, riktiga foton tas inte med mobilkamera. De tas med ett kamerahus och tillhörande objektivpark som möjliggör massor av saker som en mobilkamera inte klarar, styra bländare/styra slutartid/styra brännvidd/ändra ISO/exponeringskompensation/RAW-format/stort dynamiskt omfång etc etc.

Det där är skitsnack och precis samma diskussion som fördes för x antal år sedan. Då vr det mellan digitala bilder och film. Och innan det var det filmens storlek eller sv/vit kontra färg.

Inget av detta har att göra med om det är riktiga foton eller inte. Det är bara olika tekniker.

Ursprungligen av reboot81:

Är det bara jag som blev besviken över att det inte lanserades ett nytt tangentbord? Ge mig 20sekunder, jag är seriös: ett tangentbord med Touch ID (fingeravtrycksläsare) vore toppen! Hur många gånger skriver man inte in sitt lösenord? Och i en publik miljö finns chansen att någon ser när man skriver steve123.
Nästa MB(P) kommer ha en sensor.

Skriva lösenord slutade vi väl med nån gång 2011...?

To paraphrase: "you're writing it wrong"

Lösenord, eller för den delen hela din kontaktinformation som namn, adress etc matas in med kortkommando via plugins.

Men OK, du skall få ditt tangentbord om det samtidigt blir backlit, för då köper jag det också. Ärligt talat: hur långt in i gumpen måste inte den tummen sitta för att Apple skall lagga så till den milda grad?

Jag kan väl inte vara den enda som även vid mitt skrivbord tillbringar åtskillig tid i skum belysning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-12 09:00

Folk som tror att Touch ID stora uppgift är att få folk att slippa fylla i en fyrasiffrigkod tänker inte. Klart att Apple kommer att tillåta att program får tillgång till denna funktion och då kommer det bli det nya sättet att betala och identifiera sig.

Är inte kameradiskussionen i den här tråden lite som denna dialog:
Ernest Hemingway to Irving Penn:
“Your photos are really good. What camera do you use?”
Irving Penn to Ernest Hemingway:
“Your novels are excellent. What typewriter do you use?”

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-12 09:12
Ursprungligen av MatsOlov:

Det där är skitsnack och precis samma diskussion som fördes för x antal år sedan. Då vr det mellan digitala bilder och film. Och innan det var det filmens storlek eller sv/vit kontra färg.

Inget av detta har att göra med om det är riktiga foton eller inte. Det är bara olika tekniker.

Det DU säger är skitsnack.

Kan man göra något av det ovan med en mobilkamera? Nej. Mobilkameran är till för snapshots, inte kvalificerade exponeringar.

Ursprungligen av Arnold Corns:

Är inte kameradiskussionen i den här tråden lite som denna dialog:
Ernest Hemingway to Irving Penn:
“Your photos are really good. What camera do you use?”
Irving Penn to Ernest Hemingway:
“Your novels are excellent. What typewriter do you use?”

Inte riktigt, i ditt exempel med författare så är tekniken att få det på pränt inte väsentlig för resultatets innehåll.

Det är den i vår diskussion.

Ursprungligen av Erik.dv:

Sannolikheten att du har med dig mobilen kontra DSLR måste vara kring 1:100 eller mer. Självklart kommer ett kamerahus för 15-35 000 kr + optik för samma peng gånger X, vi kan säga tre, ta bättre bilder än en smartphone för 1/10 av priset.

Absolut. Dock var det inte ursprunget till mitt påstående.

Jag tycker bara att det är trist att det läggs ner massa tid och möda på kameradelen av en telefon. Kvaliteten överskrider dess användningsområde med råge redan, jag anser att den tiden och de pengarna bör läggas på annat istället som gör den mobila enheten bättre.

Kameran i telefonen är, som jag sa tidigare för att exemplifiera min poäng, inte till för att ta avancerade/riktiga bilder utan för snapshots till FB/Instagram/MMS etc.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-12 09:15
Ursprungligen av zinned:

Sure men fortfarande, riktiga foton tas inte med mobilkamera. De tas med ett kamerahus och tillhörande objektivpark som möjliggör massor av saker som en mobilkamera inte klarar, styra bländare/styra slutartid/styra brännvidd/ändra ISO/exponeringskompensation/RAW-format/stort dynamiskt omfång etc etc.

Klart det är bra att ha en kompaktkamera som komplement i fickan att slänga fram men den har ingen chans mot en riktig kamera.

är det någon som har hävdat att en mobil kamera är lika bra? och /men riktiga foton kan lika väl tas med en mobil kamera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-12 09:18
Ursprungligen av miri:

är det någon som har hävdat att en mobil kamera är lika bra? och /men riktiga foton kan lika väl tas med en mobil kamera.

Nej. Poängen jag förde, innan andra började skruva diskussionen till något annat, var den jag skrev som svar till Erik i mitt inlägg ovan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-12 09:19
Ursprungligen av zinned:

Det DU säger är skitsnack.

Kan man göra något av det ovan med en mobilkamera? Nej. Mobilkameran är till för snapshots, inte kvalificerade exponeringar.

Absolut. Dock var det inte ursprunget till mitt påstående.

Jag tycker bara att det är trist att det läggs ner massa tid och möda på kameradelen av en telefon. Kvaliteten överskrider dess användningsområde med råge redan, jag anser att den tiden och de pengarna bör läggas på annat istället som gör den mobila enheten bättre.

Kameran i telefonen är, som jag sa tidigare för att exemplifiera min poäng, inte till för att ta avancerade/riktiga bilder utan för snapshots till FB/Instagram/MMS etc.

i all välmening, du har lite svårt med definitioner
och varför inte lägga ner all kraft och möda på mobiltelefoners kamerautveckling, denna utveckling sprider sig senare till kompakt, APS och 24x36 sensorer

Bevaka tråden