Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks - Frågor & Svar.

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av koffas:

Jag tror du blandar ihop det. När jag googlar så står det att iPhoto, iMovie och GarageBand ska ingå i alla MacBookar. Dock inte i denna av någon anledning...

Ok, det finns några inlägg om att man måste byta språk till engelska och starta om datorn för att få alla dessa AppStore länkar att fungera. Leta i maverickstrådana så trot jag att du hittar det. Sitter i en bil just nu så jag har svårt att kolla själv:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, det finns några inlägg om att man måste byta språk till engelska och starta om datorn för att få alla dessa AppStore länkar att fungera. Leta i maverickstrådana så trot jag att du hittar det. Sitter i en bil just nu så jag har svårt att kolla själv:)

Då så. Byta språk och land till Engelska och Amerika och där gick iMovie och iPhoto att ladda ner. Så om det är fler med samma problem, testa det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-01 08:38
Ursprungligen av koffas:

Jag tror du blandar ihop det. När jag googlar så står det att iPhoto, iMovie och GarageBand ska ingå i alla MacBookar. Dock inte i denna av någon anledning...

GarageBand är som du säger gratis och ska stå som gratis. iLife måste du ha installerat äldre version (följer med alla macar) för att få uppdatera till den nya versionen eller köpa ny hårdvara.

iLife ingår i alla Macar men den ligger inte i själva systeminstallationen. Man måste ta iLife från de medföljande systemskivorna och installera separat. När detta är gjort så kan man uppgradera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-01 10:28
Ursprungligen av Niklasinorr:

iLife ingår i alla Macar men den ligger inte i själva systeminstallationen. Man måste ta iLife från de medföljande systemskivorna och installera separat. När detta är gjort så kan man uppgradera.

Vet inte hur det funkar med Macar som inte har optisk enhet dock, vet du det? Ligger de fortf på ett USB-minne? (fram tills nu när man får de gratis på App Store med nya enheter).

Macar med optisk enhet fick allting på skiva, MacBook Air och andra utan optisk enhet fick det på en sticka och på senare år så var det förinstallerat. På förinstallerade Macar så kopplas uppgraderingarna till ditt AppleID så då kan man ladda ner dem kostnadsfritt från Appstore...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-01 17:49
Ursprungligen av Niklasinorr:

Macar med optisk enhet fick allting på skiva, MacBook Air och andra utan optisk enhet fick det på en sticka och på senare år så var det förinstallerat. På förinstallerade Macar så kopplas uppgraderingarna till ditt AppleID så då kan man ladda ner dem kostnadsfritt från Appstore...

Aha. Så då då LÅG det på systeminstallationen på en del macar alltså
På nya macar nu då när det ingår gratis, är det förinstallerat då eller aktiveras det i Mac App store?

Ursprungligen av tooobe:

Aha. Så då då LÅG det på systeminstallationen på en del macar alltså
På nya macar nu då när det ingår gratis, är det förinstallerat då eller aktiveras det i Mac App store?

iLife låg i regel på skiva två...

På nya Macar är det förinstallerat men efter uppstart så finns det i regel alltid någon uppdatering, den görs ju från Appstore och när du loggar in där för att kunna hämta uppdateringen så "reggas" dina medföljande iLife program på ditt AppleID.
Detta kan ställa till det om du ex säljer Macen någon gång. Den nya ägaren måste nyinstallera allt för att kunna "regga" iLife på sitt nya AppleID...

Eftersom grejerna då är förinstallerade så blåser man bort dem när man formaterar om datorn och då infaller ett problem...
I praktiken kan det innebära att den nya ägaren måste köpa programmen på nytt. Ingen stor kostnad med retfull...

Å andra sidan så är det ju så programmlicenser fungerar om man skall hårdra det. Man köper inte ett program, man betalar en licens för att få använda programmet. Man får egentligen inte sälja ett program om man skall gå by the book...

Bevaka tråden