Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdet av off-site backup, hösten 2011

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-25 16:18
Ursprungligen av keptang:

http://support.crashplan.com/doku.php/client/...

"Check the software firewall to make sure CrashPlan is allowed both in and out on TCP port 4242. Though most software firewalls allow you to make exceptions for specific programs, we recommend you create an exception for CrashPlan and for port 4242."

Tack för det! Jag har mailat dem men fick goda' yxskaft som svar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-25 16:19
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag kör Crashplan och LS utan problem utan att behöva ställa in någonting alls.

Konstigt. Stänger jag av LS så funkar backupen, men slår jag på det stannar den med Waiting for connection...
Klickar jag på Inställningar - Nätverk - Upptäck så säger den Lyssnar (OK).
Ska tillägga att jag kör 10.5.8 på den minin.

Senast redigerat 2013-02-25 16:36
  • Medlem
  • 2013-03-18 08:12

Ni som kör CrashPlan, om ni går in på Settings > Network, står det 0.0.0.0:4242 på "Internal address" för er också? Vad kan det bero på? Den externa adressen stämmer, och CrashPlan fungerar i övrigt som förväntat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-18 09:14

Då var första backupen körd mor CP. Känns bra att jag äntligen fått tummen ur och gjort en backup i molnet. Men när jag startade körningen stod det att det var 6 dagar kvar innan backupen var klar.... Men så lång tid tog det inte. Inte för att det skulle ha stört mig så våldsamt om något stod och tuggade i bakgrunden.

Dock visar det sig at mina kunskaper om Finder är begränsade. Var ligger iPhoto i Finder? För visst görs backup med CP på iPhoto?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-18 09:19

Den heter som default iPhoto Library, och ligger under din hemmamapps Bilder.

Ursprungligen av san:

Ni som kör CrashPlan, om ni går in på Settings > Network, står det 0.0.0.0:4242 på "Internal address" för er också? Vad kan det bero på? Den externa adressen stämmer, och CrashPlan fungerar i övrigt som förväntat.

Nej, min dators IP-adress står där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-18 09:52

Att CP tar en backup var 15:e minut - är det verkligen nödvändigt? Jag har en TC och tänker mig att det borde räcka med en gång per 24 timmar. Tänker jag galet då?

Ursprungligen av xms67:

Att CP tar en backup var 15:e minut - är det verkligen nödvändigt? Jag har en TC och tänker mig att det borde räcka med en gång per 24 timmar. Tänker jag galet då?

Du kan ställa in den att göra det 1 gång per dygn, upp till dig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-18 09:58
Ursprungligen av xms67:

Att CP tar en backup var 15:e minut - är det verkligen nödvändigt? Jag har en TC och tänker mig att det borde räcka med en gång per 24 timmar. Tänker jag galet då?

24 timmars arbete kan vara ganska mycket arbete att förlora.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-18 09:58
Ursprungligen av kenjon:

Den heter som default iPhoto Library, och ligger under din hemmamapps Bilder.

I Finder hittar jag men inte i CP. Hittar iPhoto i CP men inte 100 på vart bilderna ligger. Under masters?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-03-19 08:08
Ursprungligen av xms67:

Att CP tar en backup var 15:e minut - är det verkligen nödvändigt? Jag har en TC och tänker mig att det borde räcka med en gång per 24 timmar. Tänker jag galet då?

Är det något du märker av? Annars lär det ju inte vara något problem. Om det går för långt mellan säkerhetskopieringarna tänker jag att då kan det verkligen märkas (tar längre tid).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-19 12:34
Ursprungligen av xms67:

I Finder hittar jag men inte i CP. Hittar iPhoto i CP men inte 100 på vart bilderna ligger. Under masters?

Helsnurrigt inlägg, vad menar du?

CP gör backup på det du har ställt in. iPhoto-programmet hittar du per default i Program-mappen. iPhoto-biblioteket hittar du per default i Bilder-mappen. iPhoto-biblioteket är en databas och i den ska du inte pilla om du verkligen inte vet vad du gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-18 17:20
Ursprungligen av zappee:

Eh, nä.
Ännu en device att hålla reda på och dyrare än det bästa på marknaden idag.

Ursprungligen av zappee:

Backup som P2P är en intressant tanke, men jag skulle nog låta det där mogna innan jag testade det.

Dessutom, för 120 dollar får man två år med Crashplan+ Unlimited. De har en poäng i att lokal backup är snabbare, men även Crashplan kan utföra lokal backup först och mot molnet i andra hand.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-18 20:04
Ursprungligen av Adrian B:

Backup som P2P är en intressant tanke, men jag skulle nog låta det där mogna innan jag testade det.

Dessutom, för 120 dollar får man två år med Crashplan+ Unlimited. De har en poäng i att lokal backup är snabbare, men även Crashplan kan utföra lokal backup först och mot molnet i andra hand.

...plus att den lokala backupen är kostnadsfri, vad det gäller Crashplan.

Jag är arg på crashplan.
Plockade bort JRE 1.6 (den från Apple) från OSX tidigare i veckan då jag inte vill osäker programvara på datorn. Såg till att ha senaste Java från Oracle.

Nu idag fick jag felmeddelande om att crashplan inte kunde ansluta. Avinstallerade och ominstallerade programvaran utan förändring.
Rev mig i håret och har hunnit med 3 koppar kaffe innan jag hittade denna länk till crashplan.

Installerade java på nytt från Apple och samma sekund börjar allt fungera igen.

Detta gör mig förbannad när gammal java är ett stort säkerhetshål.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-21 20:43

La' in en support request på det. Dåligt av dem….

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-21 22:27
Ursprungligen av keptang:

Eh, nä.
Ännu en device att hålla reda på och dyrare än det bästa på marknaden idag.

Snarare en ersättare för externa diskar m.m.
Vilket är det bästa?

Ursprungligen av Adrian B:

Backup som P2P är en intressant tanke, men jag skulle nog låta det där mogna innan jag testade det.

Dessutom, för 120 dollar får man två år med Crashplan+ Unlimited. De har en poäng i att lokal backup är snabbare, men även Crashplan kan utföra lokal backup först och mot molnet i andra hand.

För min del ersätter den en nas och gör att jag slipper bry mig om molnbackup.

Ursprungligen av zappee:

För min del ersätter den en nas och gör att jag slipper bry mig om molnbackup.

Som jag ser det verkar det snarare handla om att byta en typ av molnbackup mot en annan. Men för all del, om du gillar det bättre så varför inte? Rapportera gärna dina erfarenheter av produkten om du börjar använda den, det är säkert fler som är nyfikna på den.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-21 22:39
Ursprungligen av Adrian B:

Som jag ser det verkar det snarare handla om att byta en typ av molnbackup mot en annan. Men för all del, om du gillar det bättre så varför inte? Rapportera gärna dina erfarenheter av produkten om du börjar använda den, det är säkert fler som är nyfikna på den.

Delvis, dock tror jag det ses mer som en lagringsyta som du inte behöver bry dig så mycket utan alltid finns där online och offline.

Ja, i dagsläget har jag inte hittat någon vettig molntjänst.
Dock är ju denna inte realiserad än, men jag tycker där finns stor potential.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-08-25 05:49

En olustig känsla infinner sig när man en morgon upptäcker att Macintosh HD inte längre är knökfull utan bjuder på 1,3TB ledigt.
Helt oförklarligt dessutom.

Nu är allt viktigt återställt, men det gav mig en redig tankeställare och skarpt test av hängslen och livrem. Hängslena, i detta fall CarbonCopyCloner med sparsebundle-filer fungerade inte då stora delar av filerna var korrupta.
Livremmen Crashplan gjorde bra ifrån sig:

03:33AM Restore from CrashPlan Central completed: 20,499 files restored  @ 2.7Mbps

50GB på nästan 2 dagar...

Värdet av off-site backup hösten 2013 överstiger klart kostnaden. (25kr/mån).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-08-25 09:28
Ursprungligen av reboot81:

En olustig känsla infinner sig när man en morgon upptäcker att Macintosh HD inte längre är knökfull utan bjuder på 1,3TB ledigt.
Helt oförklarligt dessutom.

Nu är allt viktigt återställt, men det gav mig en redig tankeställare och skarpt test av hängslen och livrem. Hängslena, i detta fall CarbonCopyCloner med sparsebundle-filer fungerade inte då stora delar av filerna var korrupta.
Livremmen Crashplan gjorde bra ifrån sig:

03:33AM Restore from CrashPlan Central completed: 20,499 files restored  @ 2.7Mbps

50GB på nästan 2 dagar...

Värdet av off-site backup hösten 2013 överstiger klart kostnaden. (25kr/mån).

Suveränt.

Fortfarande ingen idé om vad som hade hänt? Btw, klarar Crashplan egentligen att restora "systemet" så att säga? Mer än bara rena filer...?

Ursprungligen av zinned:

Suveränt.

Fortfarande ingen idé om vad som hade hänt? Btw, klarar Crashplan egentligen att restora "systemet" så att säga? Mer än bara rena filer...?

Ingen systemåterställning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-08-25 12:54
Ursprungligen av zinned:

Suveränt.

Fortfarande ingen idé om vad som hade hänt? Btw, klarar Crashplan egentligen att restora "systemet" så att säga? Mer än bara rena filer...?

Jo, något vill jag ha att skylla på. Jag kopierade in en mappen "Bilder" från en annan dator när det redan fanns en mapp som hette "Pictures". Och att "Bilder"-mappen innehöll symboliska länkar till olika destinationer. Åt det hållet.

Viktigast är att det finns fungerande backuper, att data "försvinner" framöver får man kallt räkna med.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-30 09:15

Härligt att även Apple kör Crashplan: se den andra bilden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-30 13:15
Ursprungligen av reboot81:

Härligt att även Apple kör Crashplan: se den andra bilden.

Ha, ha, ja åtminstone snubben som gör bilder till de flesta språklokaliseringarna använder Crashplan. Men de som talar norska, finska, tyska och franska har inte anammat crashplan ännu? Engelsmannen avslöjar inte sin backuplösning i bild...

(Varför i all sin dar jag nu sitter och kollar detta en valborgsmässoafton )

  • Medlem
  • 2014-10-27 22:48

Jag gav upp med Time Machine för ett tag sen när jag fick ny dator och inte lyckades få den att börja skriva över den gamla backupen. Nu tänkte jag göra ett nytt försök efter att ha fått lämna in datorn pga vattenskada (...) Men det visar sig att jag tappat bort admin-lösenordet till den Buffalo-NAS jag har och just den modellen kan inte fabriksåterställas... Fantastiskt.

Så istället för att punga ut 2 till 5000 spänn som jag kan göra roligare saker för tänkte jag att jag ska skaffa en moln-lösning. Jag är inte jättebegeistrad i molnet efter alla skandaler och sådär, men om jag kan hitta en bra lösning är jag beredd att fläka ut mitt liv till vem som nu vill ha med det att göra.

Vad finns det för bra backup-lösningar? Finns det bra svenska lösningar som inte kostar multum?

Är det något särskilt jag bör tänka på och räcker det med 100/10 bredband för en 256GB SSD?

Jag söker framförallt efter en svensk lösning och såg att Diino blivit rekommenderad. Men tydligen gick de i konkurs 2012 och har startat upp igen med samma företag över sig, så jag vet inte hur säkert det är egentligen (och sen verkar de inte vara mer svenska än att de har en svensk filial, var är deras servrar?)

Har inte funnit någon bra svensk leverantör.

I dagsläget kan jag bara gå i god för antingen Crashplan eller Backblaze.

  • Medlem
  • 2014-10-27 23:18
Ursprungligen av Borttaget:

Har inte funnit någon bra svensk leverantör.

I dagsläget kan jag bara gå i god för antingen Crashplan eller Backblaze.

Tack! Testar Backblaze efter att ha läst runt lite. Verkar vara väldigt lika, men att Crashplan inte har en osx-app (även om det stöds) och att BB är snäppet billigare

Senast redigerat 2018-07-23 10:49
Bevaka tråden