Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skriver du egentligen, henniska?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-05 11:17
Ursprungligen av Papperskatt:

Säger du det så.

Härligt argument måste jag säga. Men tack för bekräftelsen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-05 12:34
Ursprungligen av Mija:

Tur för dig att din värld är så enkel. I den riktiga världen är det inte så.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism
"Intersexualism (ibland intersexualitet eller intersex) beskriver anatomiska skillnader hos en individ som innebär att kroppen och anatomin, inkluderat gener, könshormoner och/eller könsorgan, inte entydigt kan kategoriseras som varken man eller kvinna. "

Denna diskussionen lever väl pga gemene mans vilja att avreagera sig och få möjligheten att åtminstone i sina egna ögon glänsa lite med fantastiska resonemang och meningsuppbyggnader.

I själva verket är det ju - faktiskt - väldigt enkelt. Som människa är man antingen med penis (man) eller med vagina (kvinna). Det är inte mer komplicerat än så.

Alla får väl använda sig av vilka ord de känner för men grundtanken för språk är ju att man ska kunna förstå varandra. Om man gör det mer komplicerat eller mer konstlat än nödvändigt så har man ju missat något i detta syftet. Således, använd ordet "hen" om du känner för det...dock finns det ingen lucka i svenska språket som gör att ordet "hen" måste etablera sig då det inte redan finns lämpliga sätt att uttrycka sig.

Ursprungligen av zinned:

I själva verket är det ju - faktiskt - väldigt enkelt. Som människa är man antingen med penis (man) eller med vagina (kvinna). Det är inte mer komplicerat än så.

+1 på den.

Ursprungligen av zinned:

Denna diskussionen lever väl pga gemene mans vilja att avreagera sig och få möjligheten att åtminstone i sina egna ögon glänsa lite med fantastiska resonemang och meningsuppbyggnader.

I själva verket är det ju - faktiskt - väldigt enkelt. Som människa är man antingen med penis (man) eller med vagina (kvinna). Det är inte mer komplicerat än så.

.

Som vanligt så finns det då fall då det inte blir så där enkelt som vi vill ha det till
http://learn.genetics.utah.edu/content/disorders/chromosomal/klinefelter/

Citat:

Because people with an XXY chromosome arrangement have a Y chromosome, they are considered genetic males. Most XXY individuals develop as males, often not knowing they have an extra chromosome. Some will develop the varied and often subtle characteristics associated with Klinefelter syndrome. And a small proportion will develop as intersex (between male and female) or female.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-05 12:50

Det gör definitionen väldigt enkel.
En annan definition är att män har XYkromosomer, medan kvinnor har XX. Men nu finns det faktiskt människor som har penis och XXkromosomer, och med vagina och XYkromosomer. Då blir det inte så enkelt längre. (Jag har också för mej att jag har sett XXY - vilket gör det ännu svårare)

Edit: skrivet innan länken ovan publicerades

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-05 13:06

Dessa två inlägg ovan bekräftar det jag säger, det går att hitta undantag men de är försumbara. Det blir lätt så tramsigt och bajsnödigt när folk i alla tänkbara lägen ska komma med PK-pekpinnar om sättet att uttrycka sig och att uttryck plötsligt inte går att använda längre eller inte är godtagbara, bara för att det minsann inte stämmer i absolut 100% av alla tänkbara scenarier.

Det går aldrig att göra något som stämmer i absolut 100% av fallen och det är ok, jag lovar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Som vanligt så finns det då fall då det inte blir så där enkelt som vi vill ha det till
http://learn.genetics.utah.edu/content/disorders/chromosomal/klinefelter/

Läser du själv det du länkar till? Står klart och tydligt "disorders", alltså störningar, och är därför inget naturligt. Finns bara två kön hur mycket ni än vill annat.

Citat:

In medicine, a disorder is a functional abnormality or disturbance. Medical disorders can be categorized into mental disorders, physical disorders, genetic disorders, emotional and behavioral disorders, and functional disorders.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-05 14:44
Ursprungligen av zinned:

...ordet "hen" måste etablera sig då det inte redan finns lämpliga sätt att uttrycka sig.

Tryckfel?
Då det finns vedertagna uttryck för detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-05 14:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Som vanligt så finns det då fall då det inte blir så där enkelt som vi vill ha det till
http://learn.genetics.utah.edu/content/disorders/chromosomal/klinefelter/

Och som tidigare konstaterat, så är det inte normaltillståndet för en människa och därmed, om en människas kön inte defenitivt är det ena eller det andra är det att betrakta som ett sjukdomstillstånd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-05 15:06
Ursprungligen av juanito:

Tryckfel?
Då det finns vedertagna uttryck för detta.

Korrekt, tryckfelsnisse var framme.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-05 19:16
Ursprungligen av juanito:

Och som tidigare konstaterat, så är det inte normaltillståndet för en människa och därmed, om en människas kön inte defenitivt är det ena eller det andra är det att betrakta som ett sjukdomstillstånd.

Så allt som Inte är normaltillstånd hos en människa är alltså ett sjukdomstillstånd??.
Det finns även något som kallas normalvariation. Vart vill du räkna det?

Edit: det här är ju ganska långt från trådens ämne och kanske ska brytas ut, eller rensas bort....

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-05 19:50
Ursprungligen av kenjon:

Så allt som Inte är normaltillstånd hos en människa är alltså ett sjukdomstillstånd??.
Det finns även något som kallas normalvariation. Vart vill du räkna det?

Edit: det här är ju ganska långt från trådens ämne och kanske ska brytas ut, eller rensas bort....

Du såg väl vad länkarna sade själva.

Och huruvida allt som inte är ett normal tillstånd är eller inte är ett sjukdomstillstånd, är ju en intressant fråga. Jag lutar till att svara ja på den frågan. Men alla är ju inte villiga att erkänna sig sjuka även om de är det. Jag lever med sådana släktingar, som vägrar gå till en läkare av både rädsla och för att de inte litar på någon. Men det i sig är ett sjukdomstillstånd.

Och som jag sade tidigare, jag känner inte en enda människa som är helt frisk. Jag erkänner gärna att även jag är sjuk och kan prata om dem med vem som helst. Andra vill hålla sina sjukdomar för sig själva, t.o.m. till den grad att de inte går till samma läkare med olika problem utan har en läkare för varje sjukdom. Och vägrar berätta om de andra tillstånden till de andra läkarna. Det också vill jag påstå är sjukt. Men nåja.

Edit: vad gäller normalvariation så är det i sig just en av orsakerna till många sjukdomar. /Edit

Ursprungligen av kenjon:

Edit: det här är ju ganska långt från trådens ämne och kanske ska brytas ut, eller rensas bort....

Kanske man kunde bryta ut den men varför skulle den rensas bort? För att ämnet är känsligt för vissa?

Själv tycker jag att det är en hälsosam diskussion speciellt för alla hen förespråkare. Då vi faktiskt rör pudelns kärna.

Hur hamnade vi på det här spåret? Antal kön, sjukdomstillstånd, kromosomer? Vad tusan har det med saken att göra?

Det finns lägen där det är bra att ha ordet hen. Ja ja, jag vet att det redan finns andra ord, som t.ex denne. Men vad är det som är så hemskt med hen? Varför måste det bara finnas ett ord? Kan det inte få finnas två?

Det här nästan militanta hen-motståndet är i mina ögon väldigt märkligt.

Senast redigerat 2015-03-05 22:14

Som @Jesper Ohlsson skriver ovan så har det spårat ur en del från ursprungsämnet, tillbaks till topic.

Starta gärna en ny tråd om något annat vill diskuteras än ordet hen.

Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-05 23:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur hamnade vi på det här spåret? Antal kön, sjukdomstillstånd, kromosomer? Vad tusan har det med saken att göra?

Det finns lägen där det är bra att ha ordet hen. Ja ja, jag vet att det redan finns andra ord, som t.ex denne. Men vad är det som är så hemskt med hen? Varför måste det bara finnas ett ord? Kan det inte få finnas två?

Det här nästan militanta hen-motståndet är i mina ögon väldigt märkligt.

Tja motståndet mot hen har ju faktist med ovan nämnda saker att göra. Samtidigt som ursprunget till "hen" revolutionen just har sin grund i en vilja att normalisera alla möjliga läggningar och tillstånd. Hade det handlat om en verklig vilja att ha ett könsneutralt ord hade man ju självklart valt att säga denna.
Med andra ord uttrycket "hen" är egentligen inte könsneutralt och har aldrig varit, inte heller är det politiskt neutralt. Om du ser historien bakom uttrycket hen så inser du också varför det är så känsloladdat, och varför folk hatar/älskar uttrycket.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-05 23:30
Ursprungligen av juanito:

Tja motståndet mot hen har ju faktist med ovan nämnda saker att göra. Samtidigt som ursprunget till "hen" revolutionen just har sin grund i en vilja att normalisera alla möjliga läggningar och tillstånd. Hade det handlat om en verklig vilja att ha ett könsneutralt ord hade man ju självklart valt att säga denna.
Med andra ord uttrycket "hen" är egentligen inte könsneutralt och har aldrig varit, inte heller är det politiskt neutralt. Om du ser historien bakom uttrycket hen så inser du också varför det är så känsloladdat, och varför folk hatar/älskar uttrycket.

Exakt så. Suveränt beskrivet, framför allt det fetstilta.

Det existerar en nästintill sjuklig inställning för just ovanstående, allt ska normaliseras. Hemska tanke om någon skulle falla utanför, brr! Någon kan ju bli kränkt dessutom, så kan vi ju inte ha det.

Det som har hänt här är något som jag har mycket svårt för - att vissa forummedlemmar alltid verkar känna ett tvång att bredda en tråd till något mycket vidare och större. Varför kan man inte bara ta den specifika frågan, och diskutera utifrån den?

Det finns olika sammanhang där hen kan användas - och man kan vara för i ett fall, och emot i ett annat. Man måste inte se debatten som en odelbar helhet bara för att man kan.

Om vi pratar om extremfallen, där man vill byta ut alla han och hon mot hen i alla texter - då är jag också hen-motståndare.

Men nu handlar det inte om det här.

I just den här trådens exempel så kan vi se hen som en synonym till denne/denna, en ersättare för det klumpigare uttrycket "han/hon". Inget mer och inget mindre. Och i det kan jag absolut inte se något fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-06 09:21

@jesper ohlsson

Som sagt, de som vill använda ordet - gör det. Men många för en så präktig diskussion kring detta, där de som @juanito sa ständigt ska normalisera alla möjliga läggningar och tillstånd. Allt annat är helt otänkbart och bedrövligt, enligt dessa PK-individer.

Ursprungligen av zinned:

...Men många för en så präktig diskussion kring detta...

Ja, visst förs det sådana diskussioner. Men varför måste ni dra in den diskussionen här? Kan vi inte bara diskutera det aktuella fallet, just den här användningen av hen?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-06 13:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det som har hänt här är något som jag har mycket svårt för - att vissa forummedlemmar alltid verkar känna ett tvång att bredda en tråd till något mycket vidare och större. Varför kan man inte bara ta den specifika frågan, och diskutera utifrån den?

Det finns olika sammanhang där hen kan användas - och man kan vara för i ett fall, och emot i ett annat. Man måste inte se debatten som en odelbar helhet bara för att man kan.

Om vi pratar om extremfallen, där man vill byta ut alla han och hon mot hen i alla texter - då är jag också hen-motståndare.

Men nu handlar det inte om det här.

Jag tror det var Einstein som sa något i stil med, förenkla och åter förenkla, men gör det inte enklare än vad det är.

Ordet hen har den bakgrund den har och ska man diskutera ordets vara eller icke vara. Kan man faktiskt bli tvungen att studera just kromosoner m.m. efter som dessa tas upp av hen förespråkarna själva.

Ursprungligen av juanito:

...ska man diskutera ordets vara eller icke vara. Kan man faktiskt bli tvungen att studera just kromosoner m.m. efter som dessa tas upp av hen förespråkarna själva.

Att du kan känna dig tvungen, betyder ju inte att alla andra också måste känna sig tvungna.

Man kan diskutera en delmängd av ett ämne, utan att blanda in resten av ämnet.
Man kan vara för användningen av ordet i ett sammanhang, men emot användningen i andra sammanhang.
Hela gruppen är inte tvungen att diskutera helheten, bara för att en i gruppen tycker att man måste se det som en helhet.

Så jag står fast vid min synpunkt att viss användning av hen är helt ok (så som i den här trådens ursprungsfråga), men jag är emot annan användning (så som i tidigare beskrivet extremfall).

Senast redigerat 2015-03-06 15:05
  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-06 15:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...men jag är emot annan användning (så som i tidigare beskrivet extremfall).

Men all användning är ju extremfall.

Jag säger det där lite med glimten i ögat, för det är så många känner även jag själv. Men självklart är det ju inte alltid nödvändigtvis så att den som använder ordet gör det ur ett "politiskt" perspektiv. Ju längre tiden lider lär ju dessa som inte gör det bli fler till antal.

Men ordet är så nytt och fortfarande så laddat, och står för saker som många inklusive mig själv inte kan godta som normalt eller som i de exempel vi diskuterat som ens friskt.

I finskan finns inte han eller hon, utan det är "hän" för bägge könen. Skillnaden är att "hän" är inte kopplat till en livsåskådning på samma sätt som hen. Och därför reagerar jag inte på att uttrycket, då det är verkligt politiskt- och köns-neutralt till skillnad från hen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-06 16:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att du kan känna dig tvungen, betyder ju inte att alla andra också måste känna sig tvungna.

Man kan diskutera en delmängd av ett ämne, utan att blanda in resten av ämnet.
Man kan vara för användningen av ordet i ett sammanhang, men emot användningen i andra sammanhang.
Hela gruppen är inte tvungen att diskutera helheten, bara för att en i gruppen tycker att man måste se det som en helhet.

Så jag står fast vid min synpunkt att viss användning av hen är helt ok (så som i den här trådens ursprungsfråga), men jag är emot annan användning (så som i tidigare beskrivet extremfall).

Du har helt rätt.

Samtidigt formas dock diskussionen av dess deltagare och ingen kan ju komma med pekpinnar och säga exakt vilken smal väg en diskussion ska tillåtas vandra.

Förenklat, om man nu inte gillar vägen den går eller börjar barka så är det ju bara att inte delta. Eller hur?

I senaste Plus skrev man "hen" på skylten men speakern sade "han eller hon". Jag personligen hade föredragit "han/hon" eller "denne" på skylten...

Bevaka tråden