Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tack och adjö Apple, eller?

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ursäkta mig lite här men nu skrev ju juanito att han/hon inte riktigt vet vad du menar med utanför scoopet. Det kan ju vara på sin plats att förklara det och kanske berätta hur man gör istället för att bara skriva samma sak igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-20 09:02

Visst, men han har inte uttryckt någon önskan om att vilja ändra, och jag säger inte heller att det är felet, eller att det skulle hjälpa något. Och OM han vill ändra så finns det nog mycket bättre info om det via Google, som kan göra det mer begripligt än vad jag kan göra
DHCP-scoopet är de adresser som DHCP-servern delar ut till sina klienter. Som default brukar det vara alla adresser utom serverns egna, typ 192.168.0.2-192.168.0.254. Alltså bör man begränsa scoopet till 192.168.0.100-192.168.0.199, så har man adresser utanför scoopet (192.168.0.2-192.168.0.99 och 192.168.0.200 till 192.168.0.254) lediga, som kan användas för de enheter som man vill ska ha fasta adresser.
Dessa siffror måste förstås anpassas till de nummer man vill ha på sitt nätverk. Apple har t ex ofta 10.0.0.1 på sina routrar som default.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-20 09:29
Ursprungligen av kenjon:

Visst, men han har inte uttryckt någon önskan om att vilja ändra, och jag säger inte heller att det är felet, eller att det skulle hjälpa något. Och OM han vill ändra så finns det nog mycket bättre info om det via Google, som kan göra det mer begripligt än vad jag kan göra
DHCP-scoopet är de adresser som DHCP-servern delar ut till sina klienter. Som default brukar det vara alla adresser utom serverns egna, typ 192.168.0.2-192.168.0.254. Alltså bör man begränsa scoopet till 192.168.0.100-192.168.0.199, så har man adresser utanför scoopet (192.168.0.2-192.168.0.99 och 192.168.0.200 till 192.168.0.254) lediga, som kan användas för de enheter som man vill ska ha fasta adresser.
Dessa siffror måste förstås anpassas till de nummer man vill ha på sitt nätverk. Apple har t ex ofta 10.0.0.1 på sina routrar som default.

Hmm, inte säker på att jag förstår fortfarande vad detta handlar om. Default så delar routern ut 192.168.0.2 och uppåt. Jag har inte ändrat på det. Förutom då att jag ställt in att specifika MAC-adresser alltid ska få den ip address som routern då för tillfället hade delat ut till dem.

Menar du att det är skillnad på om man har DHCP att dela ut ip adresser så som t.ex. 192.168.0.100-130 mot att man har 192.168.0.2-30? Är det av någon orsak bättre att ha t.ex. 192.168.0.2-99 som lediga/oanvända adresser?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-20 10:03
Ursprungligen av kenjon:

AirportExpressen är bryggkopplad då? Kopplad med kabel till routern?
Att låsa MACadresserna till ett visst IPnummer tycker jag är en sämre lösning än att lägga dem utanför scoopet. Känns som att det tillkom för att man inte ville lära sej hur DHCP funkar Kanske kan vara skälet till att det delades ut två gånger....

Nja vilja finns det nog, dock har jag aldrig sett någon dokumentation. Inställnings möjligheterna är det rätt dåligt med på denna router.
Normalt finns ju ett begränsat gui, och ett avanserat cli gränssnitt. Men denna verkar bara ha ett begränsat web gränssnitt.

Bland annat kan jag inte definiera att den enbart ska köra 802.11n utan det är 802.11b/g/n eller inget av dem, vilket sedan tidigare är kännt att det kan drar ner på prestandan.

Expressen är inkopplad via WiFi, som jag tror jag nämnde.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-20 11:20
Ursprungligen av juanito:

Hmm, inte säker på att jag förstår fortfarande vad detta handlar om. Default så delar routern ut 192.168.0.2 och uppåt. Jag har inte ändrat på det. Förutom då att jag ställt in att specifika MAC-adresser alltid ska få den ip address som routern då för tillfället hade delat ut till dem.

Menar du att det är skillnad på om man har DHCP att dela ut ip adresser så som t.ex. 192.168.0.100-130 mot att man har 192.168.0.2-30? Är det av någon orsak bättre att ha t.ex. 192.168.0.2-99 som lediga/oanvända adresser?

De adresser som delas ut (192.168.2.0 och uppåt... hur långt uppåt?) kallas för DHCP-scoop.
Sedan har du knutit vissa enheter (via MAC-adressen) till vissa fasta IPnummer. Dessa IPnummer borde ligga utanför DHCP-scoopet. Om de gör det behöver du inte ens knyta dem till specifika MAC-adresser, utan kan bara tilldela dem rätt IP, mask, DNS och gateway. Då behöver du inte ändra något i routern när du kopplar in en ny enhet. Risken för krockar minskar då (eftersom all programvara innehåller buggar, så finns det en viss risk).
Om du delar ut 192.168.0.2-30 eller 192.168.0.2-99 spelar ingen roll, det är bara antalet enheter du kan ha i nätverket som begränsar.
Har du möjlighet ska du absolut dra kabel till din Express, du vinner mycket i prestanda.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-20 12:05
Ursprungligen av kenjon:

De adresser som delas ut (192.168.2.0 och uppåt... hur långt uppåt?) kallas för DHCP-scoop.
Sedan har du knutit vissa enheter (via MAC-adressen) till vissa fasta IPnummer. Dessa IPnummer borde ligga utanför DHCP-scoopet. Om de gör det behöver du inte ens knyta dem till specifika MAC-adresser, utan kan bara tilldela dem rätt IP, mask, DNS och gateway. Då behöver du inte ändra något i routern när du kopplar in en ny enhet. Risken för krockar minskar då (eftersom all programvara innehåller buggar, så finns det en viss risk).
Om du delar ut 192.168.0.2-30 eller 192.168.0.2-99 spelar ingen roll, det är bara antalet enheter du kan ha i nätverket som begränsar.
Har du möjlighet ska du absolut dra kabel till din Express, du vinner mycket i prestanda.

Aha, detta ska jag testa, tackar för förklaringen.
Jo har funderat på att dra kabel till expressen men det blir ett senare projekt isåfall. Osäker på var exakt jag slutligen kommer att placera ljudanläggningen p.g.a ett pågående akvarium projekt 1200L som ska in i väggen.

Alltså.... forum-disciplinen är NOLL här inne! Har moderatorerna helt tappat greppet!

Tråden handlar om vettiga ersättningar om man vill sparka ut iPhone och Mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-20 18:29
Ursprungligen av iTiger:

Alltså.... forum-disciplinen är NOLL här inne! Har moderatorerna helt tappat greppet!

Tråden handlar om vettiga ersättningar om man vill sparka ut iPhone och Mac.

Jo sorry för kapningen.

Ursprungligen av juanito:

Jo sorry för kapningen.

Kapar tråden också.

Jag håller med trådskaparen.. Jag har också varit ägare av Apple produkter sedan -80 talet. ALLTID varit nöjd. Har en macbook från 2009 som fungerar klockrent fortfarande. Grym kvalitet.

Men allt de tillverkar nu är skit, de har åter börjat med dumheter de slutade med för länge sedan såsom ej utbyggbara datorer och specialdiskar / special minnen osv. Priserna har dessutom verkligen skjutit i höjden sista tiden.

Mavericks har lika mycket problem som valfri windows installation.. Krånglar HELA tiden. Har gett upp att ens få det att fungera bra.

Mjukvaru uppdateringar på gamla iPhone gör att den till slut inte är användbar längre,och om man inte uppdaterar så slutar viktiga appar att fungera på grund av hur iOS och AppleStore fungerar.

Min iPhone har inom en period på 6 månader fått trasig laddport, trasig strömknapp, och sedan klappade WiFit ihop, batteriet håller inte ens en dag. Alla dessa är standardfel på iPhones. Strömknappen har pajat två gånger under brukstiden på telefonen. Den har ALLTID haft siliconskydd och är aldrig tappad och har inte varit i vatten. Flera jag känner har haft liknande problem. Och en god vän tjänar tiotusentalskronor i månaden på att reparera iPhones.

Min första iPhone däremot, den fungerar fortfarande. (iPhone 2G)

Någonting hände när jobs dog. Det är som om de har andra prioriteringar nu. Jag har länge tänkt köpa en ny retina macbook men när de släppte den nya så känner jag ingen lust längre. Jag litar helt enkelt inte på att Apples produkter gör mig nöjd på samma sätt de alltid gjorde.. De har blivit en fet katt. Och de som säger annat är nog de mest fanatiska användarna som bara inte vill se den bistra sanningen..

Ingen annan leverantör erbjuder i mina ögon något vettigt alternativ, men Apple har verkligen sjunkit till marknadens normalnivå vad gäller allt utom priset och design.

//K

Ursprungligen av Mactastic:

Har blivit så fullständigt frustrerad på Apple de senaste åren och nu har supporten gjort bort sig och det blev droppen.

Min iPhone 5S byttes två gånger, min iPad Air 2 har bytts, min Macbook pro har strul med WIFI och min iPhone 6 plus har en lös display + andra småfel. Det känns inte ok att betala premium och få skit. Ja, jämfört med andra produkter så har faktiskt Apple blivit lågkvalitet i mina ögon.

Så, till diskussionsvärdet- vad väljer man istället? Windows 10 lär det bli, men vilken telefon kan man lita på att den fungerar som iPhone gjorde "förr"? Ipad:en fungerar faktiskt bra efter reklamationen så den kan vara kul att behålla.

Du får en quad-core 10" tablet med typ QHD-upplösning och 2 GB RAM för drygt 1600 spänn på "Bang good" (ja faktiskt, förutsatt att den faktiskt kommer hem till då.)
Den kör dessutom både Windows 8.1 och Android 4.4.

Nu är kvaliten inte högre men den kostar å andra sidan 1600 spänn .. Så köp tre över tiden? =P

Jag kan tänka mig att en viss anledning till skillnaden i er erfarenhet kan bero på hur ni hanterar enheterna dock.
Den som har sin i fodral och alltid sitter med den vid ett rent bord och ställer in den i bokhyllan efteråt o.s.v. kanske inte har problem medan den som använder den konstant, släpar runt på den, kanske drar fram den på bussen när det har regnat o.s.v. kanske får mer problem.

Ursprungligen av kebarb:

Mavericks har lika mycket problem som valfri windows installation.. Krånglar HELA tiden. Har gett upp att ens få det att fungera bra.

Jag flyttade mitt karibiska glashus med 8 rum och 1 toalett från ett moderkort visserligen med samma chipset och Athlon64 6400+ till ett annat med en Phenom 9850 utan att installera om något och har inte haft några problem.

Dock har jag ju vana från drösvis med Linuxdistar, olika varianter av BSD, OS X hack, Solaris och så så även om det nu skulle hända något ..

Men nej, jag kan inte erinra mig om att jag har haft något problem.

Windows sedan XP SP2 har jag ansett har fungerat. Dock har jag typ inte använt Vista eller Windows 7 eller Windows 8 utan .1-uppgraderingen så egentligen har jag väl dålig koll.

Windows 98 tyckte jag ju fungerade skapligt med. Var ju just Windows 95 som var ett jävla åbäke. Windows ME brukar ju svära över dock.

Ursprungligen av kebarb:

Kapar tråden också.

Jag håller med trådskaparen.. Jag har också varit ägare av Apple produkter sedan -80 talet. ALLTID varit nöjd. Har en macbook från 2009 som fungerar klockrent fortfarande. Grym kvalitet.

Precis som de nya MBP fast de är ju ännu bättre på mycket.

[quote name="kebarb" postid="2238262"]Men allt de tillverkar nu är skit, de har åter börjat med dumheter de slutade med för länge sedan såsom ej utbyggbara datorer och

Ursprungligen av kebarb:

specialdiskar / special minnen osv. Priserna har dessutom verkligen skjutit i höjden sista tiden.

Att priserna har stigit beror mest på dollarn som rusat. knappast Apples fel. Att Apple skulle tillverka skitprodukter är bs. Att Apple's produkter inte är de mest uppgrderingvänliga ör inget nytt och jag är ryt övertygad om att folk generellt hellre vill ha riktigt snabba specialdiskar och 8 eller !6 GB minne som ständard än att de får en dator med 4GB minne. De flesta orkar nämligen inte uppgradera själva.

Ursprungligen av kebarb:

Mavericks har lika mycket problem som valfri windows installation.. Krånglar HELA tiden. Har gett upp att ens få det att fungera bra.

Vad krånglar? Som tidigare konstaterats i tråden så kan många fel som OSX lastas för lika gärna bero på kringutrustning.

Ursprungligen av kebarb:

Mjukvaru uppdateringar på gamla iPhone gör att den till slut inte är användbar längre,och om man inte uppdaterar så slutar viktiga appar att fungera på grund av hur iOS och AppleStore fungerar.

Här har du en relevant poäng, men självklart vill Apple att folk byter upp sin iPhone åtminstone vart annat år.

Ursprungligen av kebarb:

Min iPhone har inom en period på 6 månader fått trasig laddport, trasig strömknapp, och sedan klappade WiFit ihop, batteriet håller inte ens en dag. Alla dessa är standardfel på iPhones. Strömknappen har pajat två gånger under brukstiden på telefonen. Den har ALLTID haft siliconskydd och är aldrig tappad och har inte varit i vatten. Flera jag känner har haft liknande problem. Och en god vän tjänar tiotusentalskronor i månaden på att reparera iPhones.

Finns folk som tjänar hundratusentals kronor i månaden på att serva Android telefoner så det argumentet säger inte så mycket. Det svenska klimatet är tyvärr ingen höjdare för elektronik generellt. Tror många av felen du drabbats av beror på det.Hög batteriförbrukning beror nästan alltid på att någon eller några appar ligger och drar i bakgrunden eller på att du befinner dig i områden med dålig täckning. Wifi-problem beror beror nästan alltid på störningar av olika slag.

Ursprungligen av kebarb:

Någonting hände när jobs dog.

Massor hände när han dog men knappast att Apple sänkte kvalitén på sina produkter. Tror faktiskt att de är ännu petigare nu än när Jobs levde men visst kan det försigkomna sporadiska kvalitetsproblem nu precis som när han levde.

Ursprungligen av kebarb:

Det är som om de har andra prioriteringar nu. Jag har länge tänkt köpa en ny retina macbook men när de släppte den nya så känner jag ingen lust längre. Jag litar helt enkelt inte på att Apples produkter gör mig nöjd på samma sätt de alltid gjorde.. De har blivit en fet katt. Och de som säger annat är nog de mest fanatiska användarna som bara inte vill se den bistra sanningen..

Känner lite själv som du gör att nya MBP kunde varit roligare och snabbare även om de är ruskigt bra ändå men den bistra sanningen i darorvärlden är att den fetaste katten är Intel som gång på gång släntrar efter med sina nya processorlanseringar för att konkurrensen för tillfället är rätt obefintlig.

Ursprungligen av kebarb:

Ingen annan leverantör erbjuder i mina ögon något vettigt alternativ, men Apple har verkligen sjunkit till marknadens normalnivå vad gäller allt utom priset och design.
//K

Apple har knappast sjunkit till marknadens normalnivå de ligger i toppen men de har hlt klart fått mycket mer och bättre konkurrens på senare år både vad gäller kvaliet design och givetvis pris på både hård och mjukvara.

Senast redigerat 2015-05-21 10:48
Ursprungligen av kebarb:

Mjukvaru uppdateringar på gamla iPhone gör att den till slut inte är användbar längre,och om man inte uppdaterar så slutar viktiga appar att fungera på grund av hur iOS och AppleStore fungerar.

Varför skulle en app sluta fungera bara för att du inte uppdaterar? Fungerar den så fungerar den väl även om du låter bli att uppdatera?

Ursprungligen av BlackSmp:

Varför skulle en app sluta fungera bara för att du inte uppdaterar? Fungerar den så fungerar den väl även om du låter bli att uppdatera?

Inte nödvändigtvis. Facebook t.ex. ändrade i sina API:er så viss funktionalitet försvann.

Ursprungligen av grenhall:

Inte nödvändigtvis. Facebook t.ex. ändrade i sina API:er så viss funktionalitet försvann.

FB är ingen viktig app och det går att använda en webbläsare för att komma åt.

Ursprungligen av grenhall:

Inte nödvändigtvis. Facebook t.ex. ändrade i sina API:er så viss funktionalitet försvann.

Det är sant. Det tänkte jag inte på. Fast då skulle jag nog skylla på den leverantören som gör "icke-bakåtkompatibla" API förändringar

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-12 11:19
Ursprungligen av kenjon:

De adresser som delas ut (192.168.2.0 och uppåt... hur långt uppåt?) kallas för DHCP-scoop.
Sedan har du knutit vissa enheter (via MAC-adressen) till vissa fasta IPnummer. Dessa IPnummer borde ligga utanför DHCP-scoopet. Om de gör det behöver du inte ens knyta dem till specifika MAC-adresser, utan kan bara tilldela dem rätt IP, mask, DNS och gateway. Då behöver du inte ändra något i routern när du kopplar in en ny enhet. Risken för krockar minskar då (eftersom all programvara innehåller buggar, så finns det en viss risk).
Om du delar ut 192.168.0.2-30 eller 192.168.0.2-99 spelar ingen roll, det är bara antalet enheter du kan ha i nätverket som begränsar.
Har du möjlighet ska du absolut dra kabel till din Express, du vinner mycket i prestanda.

Har nu haft en del enheter (expressen, samt mina personliga prylar) satta utanför dhcp scopet, och ja det verkar vara lite stabilare. Så tack för förklaringen.

Ursprungligen av Mactastic:

Statistisk sett "kan" det inte vara otur. .

Är väl som på trafikfronten, att 15 % av befolkningen står för 50 % av alla trafikolyckor, de så kallade ”olycksfåglarna", eller skit bakom ratten som jag brukar säga. Personligen har jag aldrig haft problem med någon Appleprodukt. Om/när produktfel uppstår så finns alltid garanti och/eller reklamationsrätt.

  • Medlem
  • 2015-06-13 12:29
Ursprungligen av kenjon:

De adresser som delas ut (192.168.2.0 och uppåt... hur långt uppåt?) kallas för DHCP-scoop.
Sedan har du knutit vissa enheter (via MAC-adressen) till vissa fasta IPnummer. Dessa IPnummer borde ligga utanför DHCP-scoopet.

Detta förutsätter dock att där är buggar. Använder man routerns inbyggda mjukvara för att låsa IP-adresser till MAC så ligger dessa innanför scopet och ska fungera utmärkt. Jag har gjort det massvis av gånger och aldrig upplevt problem. Välja en IP utanför scopet gäller ju, som du sen nämner, enheter med DHCP-tilldelning avstängd, manuell IP. Inget jag skulle rekommendera ovana då inte säkert man får en samlad bild över de adresser man valt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-13 13:49

Utvecklaren RMerlin, AsusWRT-Merlin, rekommenderar att man behåller sina statiska DHCP-adresser inom DHCP-scopet, scopet ligger som standard mellan 192.168.1.2 - .254.

  • Medlem
  • 2015-06-13 14:06

Syftade han då på statiskt satt i klienten eller MAC-låsning? Så vitt jag vet brukar inte ens router-mjukvaror tillåta en att sätta MAC-låsning utanför scopet, vilket är helt naturligt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-13 14:26

Konfigurationen han syftade på var den i routern, inte i någon klient.

Tidigare år har jag haft för vana att lägga mina statiska DHCP-reservationer utanför DHCP-scopet, exempelvis i området .2 - .20 och lämna adresser därefter till DHCP (utan reservation).

Jag hörsammade RMerlins uppmaning och ändrade min konfiguration, dock har jag inte märkt någon skillnad före/efter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-13 19:56
Ursprungligen av erak:

Detta förutsätter dock att där är buggar. Använder man routerns inbyggda mjukvara för att låsa IP-adresser till MAC så ligger dessa innanför scopet och ska fungera utmärkt. Jag har gjort det massvis av gånger och aldrig upplevt problem. Välja en IP utanför scopet gäller ju, som du sen nämner, enheter med DHCP-tilldelning avstängd, manuell IP. Inget jag skulle rekommendera ovana då inte säkert man får en samlad bild över de adresser man valt.

All programvara innehåller buggar....

  • Medlem
  • 2015-06-14 16:14
Ursprungligen av mattiL:

Jag hörsammade RMerlins uppmaning och ändrade min konfiguration, dock har jag inte märkt någon skillnad före/efter.

Hade du inga problem tidigare borde du väl inte märka skillnad heller. En fördel med MAC-låsning är ju att det går snabbare än att konfa alla klienter separat, och kan hantera det centralt.

Ursprungligen av kenjon:

All programvara innehåller buggar....

Jo, men det är lite som att alltid skriva i kursivt för att det potentiellt skulle kunna finnas en bugg som raderar normaltext.

Ursprungligen av Mactastic:

Har blivit så fullständigt frustrerad på Apple de senaste åren och nu har supporten gjort bort sig och det blev droppen.

Min iPhone 5S byttes två gånger, min iPad Air 2 har bytts, min Macbook pro har strul med WIFI och min iPhone 6 plus har en lös display + andra småfel. Det känns inte ok att betala premium och få skit. Ja, jämfört med andra produkter så har faktiskt Apple blivit lågkvalitet i mina ögon.

Så, till diskussionsvärdet- vad väljer man istället? Windows 10 lär det bli, men vilken telefon kan man lita på att den fungerar som iPhone gjorde "förr"? Ipad:en fungerar faktiskt bra efter reklamationen så den kan vara kul att behålla.

Jag har varit Apple och Macanvändare sen Macintosh och Plus, och två fullt fungerande tidiga, en 128K, står här till bevis. Jag tror att det är så här;: Byggkvalitén i Mac jmf med pc är för hög. Maskinerna fungerar i sig fortfarande även om de inte orkar med operativsystemens utveckling. Jag har en Motorola Mac Mini från 2006, och den klarar inte högre än 10.5. Det är bara att konstatera. Mina senare maskiner, MacBookPro och Air, orkar med Yosemite utan problem. Min iPhone 3s är pensionerad, och min 4s ligger för utbyte. Jag köpte en iPad 1 - den funkar fortfarande. En iPad Mini likaså.

Jag började min bana i elektronikbranschen för som det känns hundra år sen och jag har alltmer blivit övertygad om att den vanliga konsumentelektroniken inte är i klass med Apples. Livslängden på normal elektronik - radio, tv, video, dvd är i allmänhet inte mer än 5 år. En tv jag har uppsikt över fyllde 5 år i år och den dog tydligen häromkvällen. Därför det ingen idé att betala extra för femårsgaranti, vad elkedjorna än säger.

Jag jobbade redan på elektronikrörstiden med militärspecificerad elektronik, och den har säkert fortfarande högre kvalitet än standard.

Och att Apples komponenter är av hög kvalitet kan vi säkert enas om.
Att elektronik och allt människan bygger kan gå sönder kan vi säkert också enas om....

Får jag lägga till att användarvänligheten avtagit i takt med att systemen blivit mera komplicerade är väl naturligt?

Däremot kan jag irriteras över småsaker, som att Skicka för sms sitter för nära tangentbordet, t ex. Och att det ska vara ständiga kontaktstandardbyten. Och att adaptrarna är idiotiskt utformade - men det är i stort småsaker.

Bevaka tråden