Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony DSC-F828 - helt ny proffskamera

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sony DSC-F828 är en rätt intressant digitalkamera som är först ut att använda Sonys egna nyutvecklade fyrfärgschip (RGBE). Istället för att bara ha rött, grönt och blå i ett matrismönster på ccd:n så har Sony byggt en CCD med en extra färg, "emerald-colored" som dom kallar den.

Kameran har också ett grymt objektiv, ett Carl Zeiss Vario-Sonnar T* med sju gångers zoom motsvarande 28-200 med maximal bländare på F2.0 - F2.8. Och man kan zooma manuellt med en ring, någon som är överlägset motordrivet zoom.

Läs mer här:
Sony DSC-F828 and detailed preview

Jag satt och dreglade över den igår... Otroligt läcker! Jag gillade redan F717, men den framstår som barnslig när man jämför med F828..

Ska bli kul att se bilderna den tar.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-16 10:04

Som gammal Contax/Hasselbladägare ler man åt den påfallande likheten på optiken.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-16 12:42

Compact Flash och 28 till 200 Carl Zeiss T* optik! Hmmm...

Undra om man ska skita i att köpa en ny TV och beställa en F828 istället.. Prylgalningen i mig vill verkligen ha en...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-16 13:09

Undrar vad den kommer att kosta i Sverige? Helt klart en oerhört intressant kamera.

Rekommenderat återförsäljarpris i dollar är 1200. Jag vet inte vad det brukar betyda i pris här i Sverige, men det kanske är en fingervisning i alla fall.

En till förhandstitt på denna intressanta kamera, hos DC Resource:

http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_f828-review/index.shtml

Ytterliggare en förhandstitt på kameran, denna gång från Imaging Resource:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/F828/F82A.HTM

Men vi får hålla oss till tåls innan det dyker upp testar av produktionsexemplar med testbilder osv. November tror jag Sony sagt att den ska levereras.

Jag tror att jag kommer att byta in min Canon EOS-30 och Pentax Optio S och köpa den om det visar sig att den tar lika bra bilder som specifikationerna ger sken av... Ska bli kul att läsa de första testerna och se lite bilder tagna med den.

Kameran har två fel:

1) Ingen firewire-utgång.
2) Min plånbok.

Om båda förbättras kommer hela min sommarjobbslön vara borta vid lanseringsdatumet.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-08-18 09:49

Och ytterligare två fel:

Variabel bländare.
Med fast bländare skulle den förmodligen vara en dröm att fota manuellt på, vilket är en förutsättning för riktigt bra bilder.

Elektronisk sökare.
Jag har aldrig sett en bra elektronisk sökare, så det blir nog till att endast använda LCD-displayen. Drömmen hade varit att kunna se optiskt genom objektivet (som går på t ex Olympus E-20).

Ruskigt rätt verkar däremot 4-färgs CCD vara!

shima

Citat:

Skrevs ursprungligen av shima
Elektronisk sökare.
Jag har aldrig sett en bra elektronisk sökare, så det blir nog till att endast använda LCD-displayen.

Den verkar ju vara rätt bra ändå:

DC Resource: This is one of the best EVFs I've seen, thanks to its 235k pixel resolution.

Imaging Resource: As I've noted in the past, I'm generally no fan of EVFs, finding them a poor substitute for true optical viewfinders. On the F828 though, the EVF seems to have more resolution than I'm accustomed to seeing (more even than the F707 and F717 models), which helps a great deal. Plus, the NightShot and NightFraming modes eliminate one of my biggest objections to EVFs, which is that they're generally useless in low light conditions. Overall, even the F828's EVF doesn't take me entirely out of the anti-EVF camp, but it's definitely a further step in the right direction.

Tror ni man kan litta på att 1200 dollar kommer att motsvara10 000kr-klassen här i Sverige?

Fatta att jag blir sugen på att spendera mina sommarjobbspengar!

En väldigt snabb och ovetenskaplig koll visar att Minolta Minolta Dimâge 7Hi kostar ungefär 10.000 kr hos Cyberphoto och här i en USA-baserad nätaffär tar dom 1199 dollar för den. Samtidigt så var det rekommenderade priset för F717 999 dollar och den kostar just nu drygt 9600 kr hos Cyberphoto. F828 lär väl ligga snäppet högre än sin föregångare, i alla fall i början, men så himla mycket över 10.000 kr lär det nog inte bli. Sen är det ju alltid så att "early adopters" alltid får betala mer för sin otålighet...

Jag som hade planerat för en ny iPod till hösten...

Vi har ännu inte fått någon tid för när den kommer att kunna levereras till oss, vi har inte heller fått nettopriset. Men så fort vi får den informationen vi behöver så kommer vi att lägga upp den på vår hemsida.

Med vänlig hälsning

Valdemar Uhnell
Scandinavian Photo AB

*vänder på slantarna*

  • Medlem
  • 2003-08-21 13:19

Skulle personligen aldrig köpa en kamera med en sju ggr zoom. En så kraftig zoom är nog mycket svårt att bygga med bra kvalitet!!

Janne

Det är ju inte så att den är automatiskt alltid på 7ggr inzoomning. Zoomen är optisk, inte digital och optiken är gjord av Carl Zeiss: ett Vario-Sonnar T* vilket är erkännt riktigt bra!

Jag tror att denna kommer att bli lite för dyr för mig. =(

MEN!! Det kommer en sjysst Canon i oktober (300D) som enligt uppgift idag ska kosta runt 11 000:- inkl mums och objektiv.

Det är ett bra pris för en sån kamera tror jag.

Kommentarer?

Annars köper jag en F-717 tror jag.

- Slice -

Ja Canon EOS 300D är helt klart ett alternativ då det är en riktigt systemkamera. 300D diskuteras förövrigt redan i den här tråden och kostar 11.195 kr hos Cyberphoto och då ingår ett helt nytt 18-55 mm objektiv (motsvarande 28-88 mm).

Hur mäter den här sig mot Minolta DiMAGE 7Hi?

Än så länge finns ju bara förhandstittar på F828 men jag skulle gissa att den slår DiMAGE 7Hi på fingrarna ganska rejält. Det nya bildchipet med fyra färger verkar lovande, optiken är bättre, upplösningen är högre, det går att zooma manuellt, filmmöjligheterna är bättre mm. Men riktiga tester får vi vänta på till nån gång senare i höst när produktionsexemplaren kommer.

Här finns en test av en kille som skriver lite om Canon 300D och jämför den med Sony F828 (tills Sonys fördel):

http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-08-24.shtml

Står egentligen inte så mycket läsvärt, hans huvudpoäng är att Sonyn står för något helt nytt, något annorlunda. Som t.ex. att kunna fota och fokusera i totalt mörker.

Vad då test? Har han en kamera?

I am a Sony man. Det borde väl förklara hans ståndpunkt.
Canons kamera kommer att bli en killer. En digital spegelreflexkamera med objektiv för ca. 11.000.- Om man avfärdar denna kamera redan innan den är ute på marknaden så måste man ha sågspån i skallen.:p

Näe, han har ju varken testat Sonyn eller Canonkameran, så det var mest en åsikt om vad som är mest spännande just nu. Men som sagt, det var väl på gränsen till att jag inte skulle ha länkat den alls, för det var ju inte så läsvärt. Vi får helt enkelt hålla oss till tåls, tids nog kommer både en och två duktiga fotosajter att testa kamerorna "huvud mot huvud".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
En väldigt snabb och ovetenskaplig koll visar att Minolta Minolta Dimâge 7Hi kostar ungefär 10.000 kr hos Cyberphoto och här i en USA-baserad nätaffär tar dom 1199 dollar för den. Samtidigt så var det rekommenderade priset för F717 999 dollar och den kostar just nu drygt 9600 kr hos Cyberphoto. F828 lär väl ligga snäppet högre än sin föregångare, i alla fall i början, men så himla mycket över 10.000 kr lär det nog inte bli. Sen är det ju alltid så att "early adopters" alltid får betala mer för sin otålighet...

Mina spekulationer i pris på F828 verkar inte har varit helt åt skogen för Cyberphoto har nu satt ett pris på kameran: 9995 kr inkl moms.

De anger förövrigt att leverans kommer i december.

Ska bli mycket spännande att se vad den går för i tester på nätet. Å ena sidan tycker jag den verkar väldigt lockande å andra sidan så är ju alltid en systemkamera en systemkamera.... hmm, svårt det här. Fast bristen på pengar gör valet lätt; inget dera...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-10-05 20:41

Tråden sägs behandla en ny proffskamera, men detta är väl ändå en kamera för något mer avancerade amatörer.
Men visst vore det sjysst att köpa proffskamera och objektiv för strax över 10000:- pix. Men jag tror inte att den kommer att konkurera inom spannet Nikon D1x - Hasselblad med IXPress-bakstycke. Det vore lika fantastiskt som att nya iBook skulle kosta lika mycket som en ordinär miniräknare......

*nu kommer alla att sparka på mig*

/tc

Citat:

Skrevs ursprungligen av ThomasC
Tråden sägs behandla en ny proffskamera, men detta är väl ändå en kamera för något mer avancerade amatörer.

Näe, jag ska inte sparka dig Jag håller med om att proffskamera var att ta i, har funderat på om jag skulle ändra trådens rubrik. "Prosumer" vore väl rätt benämning kanske. (Men jag är böjd att tro att kvalitén är nog för att användas i många professionella sammanhang.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av FJH
Skulle personligen aldrig köpa en kamera med en sju ggr zoom. En så kraftig zoom är nog mycket svårt att bygga med bra kvalitet!!

Tja, svårt är det utan tvekan, men min Olympus 750 (10x zoom) gör ett förbaskat bra jobb utan vare sej barreldist eller lila kanter. Det är förstås ingen proffskamera, bara en bra konsumentkamera. Optiken är hur som helst imponerande. Möjligen tappar man en del ljusstyrka. 5050 har ju långt högre, kanske tack vare att man nöjt sej med 3x zoom.

Mycket zoom är skoj, fast det hade varit trevligt med bildstabilisering (som Minolta A1 ska ha).

Vad gäller frågan om proffs- och amatörkamera så är det väl inte enbart en prisfråga? 828 verkar så ambitiös att den knappast är oanvändbar för ett proffs.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 00:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
828 verkar så ambitiös att den knappast är oanvändbar för ett proffs.

Nej men den har en alldeles för hög brusnivå, i alla fall på bilderna som Sony hittils har släppt.

Bevaka tråden