Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till 99 – vi knyter ihop det digitala vardagslivet

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag presenterar vi stora förändringar; och utlovar ännu större framöver. 99mac byter namn till 99, och vill vara den självklara mötesplatsen för Sveriges entusiaster kring mobil teknik och dess tillbehör. Följ med oss på resan!

Läs hela artikeln här

Innebär detta att ni även fortsättningsvis kommer att bevaka Apples produkter och tjänster mer omfattande och i högre utsträckning än konkurrenternas, eller kommer ni från och med nu bara vara en teknik/pryl/nörd-sajt i mängden? Det vore isåfall oerhört trist. Jag är helt och hållet för "omvärldsbevakning" men jag besöker er primärt för att hålla koll på Apple-världen och inget annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:19

RIP 99mac.se…

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:21
Ursprungligen av Sperious:

Innebär detta att ni även fortsättningsvis kommer att bevaka Apples produkter och tjänster mer omfattande och i högre utsträckning än konkurrenternas, eller kommer ni från och med nu bara vara en teknik/pryl/nörd-sajt i mängden? Det vore isåfall oerhört trist. Jag är helt och hållet för "omvärldsbevakning" men jag besöker er primärt för att hålla koll på Apple-världen och inget annat.

Vi kommer absolut att bevaka Apple i samma utsträckning som tidigare, den här förändringen ska primärt förmedla att vi inte varit en enbart Apple-fokuserad sajt sedan lång tid tillbaks, men namnet 99mac har skickat budskapet om att vi bara handlar om Apple. Även Apple-fantaster tycker ju det är intressant att få veta om teknikrelaterad utveckling i samhället, såsom smarta hemmet, förarlösa bilar, Android- och Windows-enheter, AI-assistenter och mycket mer. Vi kommer exempelvis täcka Apples kommande Iphone-event precis lika entusiastiskt som vi gjorde i fjol då vi även täckte Googles och Microsofts event. Nyheten om Galaxy Note 8 från veckan som föregående vecka var det exempelvis många som var intresserade av, på en sajt som har sitt ursprung i en helt Apple-fokuserad sajt. Det är talande för hur branschen och Apple har utvecklats på senare år, det är svårt att helt och hållet leva endast inom ett företags ekosystem av produkter och tjänster. Den digitala livsstilen innefattar mycket i dagsläget och det lär bara bli mer framöver, och då ska vi så klart stå redo att täcka det som är intressant för oss teknikfantaster.

Suck. RIP. Finns redan 500 tekniksidor.

  • Medlem
  • 2017-08-28 10:26

Tillbaka till rötterna alltså med namnet, 99.se. Men samtidigt stryker ni det enda som gjorde forumet speciellt, nämligen ett dedikerat Apple-forum? Adrian, Björnström & co sätter nog morgonkaffet i halsen idag.
Sajter som denna finns redan, breda teknikforum utan någon egentlig USP. Det blir nog svårt för "nya" 99 att sticka ut i mängden, risken är att ni drunknar i mediabruset.
Tack för denna tid.

RIP.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:27
Ursprungligen av Erik.dv:

RIP 99mac.se…

Ursprungligen av _empty:

Suck. RIP. Finns redan 500 tekniksidor.

En bredare bevakning av olika telefon- och datortillverkare har vi täckt sedan flera år tillbaks, och andra områden som digitala tjänster, smarta hemmet, förstärkt verklighet, med mera har vi börjat täcka allt mer i takt med att dessa områden vuxit i popularitet. Den sajten ni har besökt det senaste året, den redaktion som bevakat branschen och den community som diskuterat i forumet är densamma som den varit, nu gör vi bara den bredare bevakningen av den digitala livsstilen officiell.

Om ni har åsikter, önskemål om förändring eller liknande om den utvecklingen som varit på sajten de senaste åren får ni mer än gärna dela med era av dessa.

Undrar över färgkodningen. Vad betyder den röda markeringen i ovankant av vissa inlägg?

Senast redigerat 2017-08-28 10:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:31
Ursprungligen av ekloev:

En bredare bevakning av olika telefon- och datortillverkare har vi täckt sedan flera år tillbaks, och andra områden som digitala tjänster, smarta hemmet, förstärkt verklighet, med mera har vi börjat täcka allt mer i takt med att dessa områden vuxit i popularitet. Den sajten ni har besökt det senaste året, den redaktion som bevakat branschen och den community som diskuterat i forumet är densamma som den varit, nu gör vi bara den bredare bevakningen av den digitala livsstilen officiell.

Om ni har åsikter, önskemål om förändring eller liknande om den utvecklingen som varit på sajten de senaste åren får ni mer än gärna dela med era av dessa.

Det fanns en tråd om detta och förhoppningen var nog att ni skulle "go back to your roots", inte "remove your roots".

  • Medlem
  • 2017-08-28 10:32

Innehållsmässigt slår ni fast redan vad som gäller, inga konstigheter där. Men de scharlakansröda och mintgröna färgerna är hemska! ?

Ursprungligen av Erik.dv:

Det fanns en tråd om detta och förhoppningen var nog att ni skulle "go back to your roots", inte "remove your roots".

Japp - det känns som detta är förändringen som medlemmarna i tidigare diskussioner sagt att man inte ville ha.

Men jag är här för forumet, och bryr mig inte speciellt mycket om "framsidan" och artiklarna där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp - det känns som detta är förändringen som medlemmarna i tidigare diskussioner sagt att man inte ville ha.

Precis… Ta bort de unika med siten och gör den generisk känns inte riktigt åt rätt håll.

Trodde först jag hamnat fel. Loggan o färgen fick mig att tänka på Feber o alla dess undersidor, iaf som Feber såg ut från början ?

...oh! Fy h-te!!! Är detta möjligen en färg som såg bra ut på en skärm

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:36
Ursprungligen av Dalle:

Tillbaka till rötterna alltså med namnet, 99.se. Men samtidigt stryker ni det enda som gjorde forumet speciellt, nämligen ett dedikerat Apple-forum? Adrian, Björnström & co sätter nog morgonkaffet i halsen idag.
Sajter som denna finns redan, breda teknikforum utan någon egentlig USP. Det blir nog svårt för "nya" 99 att sticka ut i mängden, risken är att ni drunknar i mediabruset.
Tack för denna tid.

RIP.

Forumet finns ju kvar och vi är samma community där, att namnet och logotypen förändras innebär ju inte att entusiasterna som befolkar forumet inte vill diskutera Apple-relaterade frågor? Skillnaden är väl snarare att namnet inte skrämmer bort de som vill diskutera annat än Apple-relaterade frågor. När Apple presenterar sina nya produkter nu i september har vi ju exakt samma möjligheter till diskussioner som vi haft tidigare år, när vi också täckt annat än Apples produkter.

99.se utgörs inte heller endast av innehållet vi publicerar, det är alla medlemmar som diskuterar som utgör vår identitet, och vi i redaktionen som testar produkter, skriver guider, skapar videogenomgångar och annat på vårt eget vis. Om du tycker att vårt sätt att täcka teknikbranschen och den digitala livsstilen brister på något sätt får du mer än gärna komma med förslag om hur du tycker att vi kan förbättra den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:37

Det känns även som om personen som designat nya siten är färgblind. Otroligt osmaklig palett av rosa / orange:a i kombination med turkos / grönt… Vad hände där? Visst sticker ni kanske ut så men inte på ett bra sätt…

Edit: Jag förstår förresten valet av färger då de går så långt ifrån Apple och Mac som möjligt. Så viss logik där…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:39
Ursprungligen av Mymac4ever:

Trodde först jag hamnat fel. Loggan o färgen fick mig att tänka på Feber o alla dess undersidor, iaf som Feber såg ut från början ?

...oh! Fy h-te!!! Är detta möjligen en färg som såg bra ut på en skärm

Oj, den ser alltså ännu värre ut på mobilen? Herregud…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:39
Ursprungligen av Dalle:

Tillbaka till rötterna alltså med namnet, 99.se. Men samtidigt stryker ni det enda som gjorde forumet speciellt, nämligen ett dedikerat Apple-forum? Adrian, Björnström & co sätter nog morgonkaffet i halsen idag.
Sajter som denna finns redan, breda teknikforum utan någon egentlig USP. Det blir nog svårt för "nya" 99 att sticka ut i mängden, risken är att ni drunknar i mediabruset.
Tack för denna tid.

RIP.

Det finna risker med att göra en förändring, men den kommer inte tvärt utan följer innehållets riktning senaste åren. Det finns större risker att inte göra något alls och vi som jobbar aktivt med det här brinner för communityt.

Förändringen med 99 går ut på två saker. Att bygga och stärka communityt (som 99mac tappade för många år sen, dvs högt engagemang). Det andra är att involvera communityt i innehållet och att sluta använda 99 som en tekniksajt i mängden med redaktion och läsare separerat.

Ambitionen är att göra något tillsammans med oss som vill bidra på olika sätt vare sig det gäller testpiloter som innehåll eller att arrangera pubkvällar för att träffa likasinnade.

RIP 99mac och välkommen Nittinio! Häng gärna med och ge det tid, framförallt ge det en chans. Det finns härliga personer och personligheter här och det är också styrkan med 99 - gemenskapen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...Vad betyder den röda markeringen...

Jag svarar mig själv. Jag såg mönstret nu. Det är TS inlägg i en tråd som blir rödmarkerade.

Ursprungligen av Dalle:

Tillbaka till rötterna alltså med namnet, 99.se. Men samtidigt stryker ni det enda som gjorde forumet speciellt, nämligen ett dedikerat Apple-forum? Adrian, Björnström & co sätter nog morgonkaffet i halsen idag.
Sajter som denna finns redan, breda teknikforum utan någon egentlig USP. Det blir nog svårt för "nya" 99 att sticka ut i mängden, risken är att ni drunknar i mediabruset.
Tack för denna tid.

RIP.

Tack och lov så finns det mycket bättre och avsevärt mer kompetenta mac-sidor (internationella).
Det här är absolut ingen förlust för mig.
Seen it coming, mina besök här har blivit allt mer infrekventa.
Jag har mycket roligare på annat håll
Hoppas alla kunniga och sköna typer som man ändå mött och som funnits här, hittar och har hittat vidare till rikare marker.
Betvivlar jag inte.

???????????

RIP 99mac

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:42
Ursprungligen av Alix:

Innehållsmässigt slår ni fast redan vad som gäller, inga konstigheter där. Men de scharlakansröda och mintgröna färgerna är hemska! ?

Så pass? Vi på redaktionen tyckte att den var väldigt läcker när vi gick igenom den med utvecklargruppen, men all feedback om designen tas också med till kommande diskussioner. Är det bara den mingröna eller "vattenmelonsröda" färgen (som vi kallade den under utvecklingen), eller är det båda som skär sig för din del? Den gemensamma åsikten här på företaget har varit att den röda färgen med grå bakgrunden ser bra ut, medan några hade invändningar mot den mintgröna färgen. Visar det sig att många inte gillar denna kombination är det så klart något vi kan ändra på framöver.

För att göra en lång åsikt kort: Jag är kluven.

  • Medlem
  • 2017-08-28 10:45
Ursprungligen av ekloev:

Så pass? Vi på redaktionen tyckte att den var väldigt läcker när vi gick igenom den med utvecklargruppen, men all feedback om designen tas också med till kommande diskussioner. Är det bara den mingröna eller "vattenmelonsröda" färgen (som vi kallade den under utvecklingen), eller är det båda som skär sig för din del? Den gemensamma åsikten här på företaget har varit att den röda färgen med grå bakgrunden ser bra ut, medan några hade invändningar mot den mintgröna färgen. Visar det sig att många inte gillar denna kombination är det så klart något vi kan ändra på framöver.

Jag talar bara för mig själv, men som du ser har fler reagerat. Jag tycker illa om båda färgerna, de är alldeles för skrikiga och invasiva för ögat. De mer monokroma färgvalen i övrigt är väl okej.

Ursprungligen av ekloev:

Så pass? Vi på redaktionen tyckte att den var väldigt läcker när vi gick igenom den med utvecklargruppen, men all feedback om designen tas också med till kommande diskussioner. Är det bara den mingröna eller "vattenmelonsröda" färgen (som vi kallade den under utvecklingen), eller är det båda som skär sig för din del? Den gemensamma åsikten här på företaget har varit att den röda färgen med grå bakgrunden ser bra ut, medan några hade invändningar mot den mintgröna färgen. Visar det sig att många inte gillar denna kombination är det så klart något vi kan ändra på framöver.

Se mitt inlägg en bit upp i tråden. Skärmdump från iPhone 5s m browsern Mercury... ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Precis… Ta bort de unika med siten och gör den generisk känns inte riktigt åt rätt håll.

Att göra sajten mer generisk är absolut inte syftet med den här förändringen. Vi har täckt teknikbranschen på ett bredare sätt under ganska lång tid nu och vi testar nya sätt att ta upp det som vi i gemenskapen – teknikentusiaster av olika slag som befolkar forumet – tycker är intressant. Vi har testat nytt under året som gått och vi kommer testa nya intressanta idéer under året som kommer. Om det är något som uppskattas extra bra, eller inte lyckas alls bra, vill vi så klart höra om det i forumet och i artikelkommentarer. Vi är till syvende och sist en gemenskap av entusiaster, och redaktionen är bara en del av denna skara av entusiaster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 10:50
Ursprungligen av carlsson:

För att göra en lång åsikt kort: Jag är kluven.

Normalt! Jag hoppas det bli så tydligt vart 99 är på väg att alla kan göra ett val när dammet lagt sig. Vi kommer att fokusera på gemenskap, community och att engagera med innehåll, träffar och till och med även den kommersiella delen för att komma bort från annonser som ingen uppskattar.

Håller med om att vill man bara hålla sig uppdaterad kring Apple så finns bättre internationella sajter som det är omöjligt att konkurrera med lokalt i Sverige. Det som däremot finns här är gemensamma värderingar, viljor och närheten till både täckning och varandra. Därmed blir inte 99 en sajt för alla utan för de som vill vara med och bygga detta.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det fanns en tråd om detta och förhoppningen var nog att ni skulle "go back to your roots", inte "remove your roots".

Det fanns absolut röster som ville "gå tillbaka" till en enbart Apple-fokuserad sajt, och strunta i allt det andra. Många andra ville ha en fortsatt bredd, och en fördjupning (även många av de som själva kör 100% Apple-produkter).

Jag är själv Apple-användare och har så varit sedan 1992. Jag har inte för avsikt att göra 99 till en sämre mötesplats för de som gillar Apple, tvärtom. Jag tror den blir bättre av att ha en helhetssyn på teknikbranschen. Den blir också bättre för alla de besökare som inte använder Apple-produkter, eller använder de tillsammans med andra plattformar.

Personligen kan jag känna att det är ganska ointressant att skriva en nyhetsartikel om att Apple öppnar sin femte butik i Australien eller något liknande. Det är dels inte särskilt relevant för oss i Sverige, och dels har nyheten sedan länge funnits ute på amerikanska nyhetssajter som Macrumors och 9to5mac. Den tiden vill jag hellre lägga på att skriva något som är intressant och användbart för våra läsare, och mer unikt för oss.

I längden handlar det såklart om "the proof is in the pudding". Vi på redaktionen kommer göra vårt yttersta för att vara en plats värd att besöka för alla tvättäkta nördar, inte minst Apple-fans.

Visst finns det många andra tekniksidor, men vi tror att vi kommer att sticka ut. En sak som gör oss unika är just forumet, och där vill vi som vi skrev i artikeln göra mycket, där medlemmarna och redaktionen tillsammans skapar kul och bra saker. Testpiloterna är ett sådant exempel som redan är igång, och vi har en hel del planerat som knappast kommer finnas på andra sidor. Forumet är en av våra viktigaste resurser, och jag lovar att redaktionen också ska göra sitt yttersta för att vara unika!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 11:01
Ursprungligen av Alix:

Jag talar bara för mig själv, men som du ser har fler reagerat. Jag tycker illa om båda färgerna, de är alldeles för skrikiga och invasiva för ögat. De mer monokroma färgvalen i övrigt är väl okej.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Se mitt inlägg en bit upp i tråden. Skärmdump från iPhone 5s m browsern Mercury... ?

Rent strukturellt ser det ju ut som tidigare, så det är alltså färgvalen som inte uppskattas? Vi tar så klart denna feedback till diskussioner om förändringarna av designen. Ni får gärna ge det en vecka eller två för att låta designen "landa", och se om den fortfarande upplevs som gräslig efter att den landat mer i vardagen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-28 11:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag svarar mig själv. Jag såg mönstret nu. Det är TS inlägg i en tråd som blir rödmarkerade.

Men vad betyder den gröna istället för den gråa?

Ursprungligen av andas:

Men vad betyder den gröna istället för den gråa?

Inlägg som har 3 "gilla" eller fler, precis som tidigare.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 11:08
Ursprungligen av andas:

Men vad betyder den gröna istället för den gråa?

Om du tänker på den gröna bården i övre kant på inlägg så är det en markering av inlägg som många har gillat, d.v.s. klickat på Gilla-knappen.

Bevaka tråden