Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till 99 – vi knyter ihop det digitala vardagslivet

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-08-28 11:09
Ursprungligen av ekloev:

att namnet och logotypen förändras innebär ju inte att entusiasterna som befolkar forumet inte vill diskutera Apple-relaterade frågor?

Att ni fullständigt slaktar historian och struntar i rötterna...jo, det innebär att "entusiasterna" inte vill diskutera här mer.

Ursprungligen av ekloev:

99.se utgörs inte heller endast av innehållet vi publicerar, det är alla medlemmar som diskuterar som utgör vår identitet

Sedan när bryr ni om vad medlemmarna tycker? Det har ju diskuterats massor av gånger och inte en gång har det setts till majoritetens önskan. Att påstå "alla medlemmar som diskuterar som utgör vår identitet" är bara populistiskt försök till flört.

Ursprungligen av ekloev:

Att göra sajten mer generisk är absolut inte syftet med den här förändringen.

Måhända att det inte är syftet men det är effekten.

----------------------------------------------------------------------------------

Om man beslutar sig för att få sitt konto här borttaget, till vem vänder man sig då?

Tycker inte att färgerna är så hemska. Det är nog bara en vanesak.

Ursprungligen av zinned:

Att ni fullständigt slaktar historian och struntar i rötterna...jo, det innebär att "entusiasterna" inte vill diskutera här mer.

Sedan när bryr ni om vad medlemmarna tycker? Det har ju diskuterats massor av gånger och inte en gång har det setts till majoritetens önskan. Att påstå "alla medlemmar som diskuterar som utgör vår identitet" är bara populistiskt försök till flört.

Måhända att det inte är syftet men det är effekten.

----------------------------------------------------------------------------------

Om man beslutar sig för att få sitt konto här borttaget, till vem vänder man sig då?

Bra fråga, kanske dags att göra det?!

Brukar ju finnas en radera konto knapp under sin profil, men icke här.
Så gärna information om det. Det borde man kunna få göra själv.

  • Medlem
  • 2017-08-28 11:17
Ursprungligen av ekloev:

... det är alltså färgvalen som inte uppskattas? ...

Ja, vad gäller det scharlakansröda och mintgröna.

Ursprungligen av zinned:

Att ni fullständigt slaktar historian och struntar i rötterna...jo, det innebär att "entusiasterna" inte vill diskutera här mer.

Sedan när bryr ni om vad medlemmarna tycker? Det har ju diskuterats massor av gånger och inte en gång har det setts till majoritetens önskan. Att påstå "alla medlemmar som diskuterar som utgör vår identitet" är bara populistiskt försök till flört.

Måhända att det inte är syftet men det är effekten.

----------------------------------------------------------------------------------

Om man beslutar sig för att få sitt konto här borttaget, till vem vänder man sig då?

Jag kan förstå att det känns så, men jag ser inte på vilket sätt rötterna och historien är borta. Detta är en vidareutveckling, och vi bryr oss väldigt mycket om vad medlemmarna tycker.

Vi hoppas som Edin sa som sagt att alla hänger med, och ser hur det här utvecklar sig. Den som ändå vill ta bort sitt konto (vilket vore väldigt tråkigt) kan vända sig till redaktion som vanligt via kontaktformuläret eller [email protected]

(Men jag hoppas verkligen du blir kvar Zinned!)

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 11:21
Ursprungligen av zinned:

Att ni fullständigt slaktar historian och struntar i rötterna...jo, det innebär att "entusiasterna" inte vill diskutera här mer.

Sedan när bryr ni om vad medlemmarna tycker? Det har ju diskuterats massor av gånger och inte en gång har det setts till majoritetens önskan. Att påstå "alla medlemmar som diskuterar som utgör vår identitet" är bara populistiskt försök till flört.

Måhända att det inte är syftet men det är effekten.

----------------------------------------------------------------------------------

Om man beslutar sig för att få sitt konto här borttaget, till vem vänder man sig då?

Vi hoppas och tror att entusiasterna som har diskuterat här tidigare kommer fortsätta göra det nu också, ny logotyp och namn på sidan innebär ju inte att medlemmarna som utgör gemenskapen får andra intressen, mindre entusiasm runt deras hjärtefrågor eller liknande. Som Jakob Nilsson skriver längre upp har vi absolut tagit till oss av den feedback vi har fått, och en stor del av den sade faktiskt att det har varit bra att vi breddat oss och tar fler typer av entusiaster i beaktande. Att medlemmarna är en del av vår identitet är ingen flört, vårt arv i ett väldigt engagerat och kunnigt 99mac-forum är fortfarande en del av vår identitet även om namnet nu är ändrat.

Du kan så klart få hjälp med att ta bort kontot, men det är ett beslut som inte går att ångra så du får gärna fundera på det en extra vända och låta den här förändringen landa. Du har ju också en historik med sajten och forumet, vore tråkigt om den förkastades helt bara på grund av ett namnbyte.

Det ser väl helt ok ut. Jag blev bara lite förvånad när jag kom in

Jag har inte läst igenom alla kommentarer men visst har ni ändrat typsnitt också? Jag tyckte att det såg fräschare ut jämfört med mitt minne...

Angående de kosmetiska förändringarna vet jag av egen erfarenhet att nytt ofta ser illa ut vid en första anblick. Ge det en vecka eller så! Jag gillar de nya färgerna, och hoppas ni också kommer göra det!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 11:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Det ser väl helt ok ut. Jag blev bara lite förvånad när jag kom in

Jag har inte läst igenom alla kommentarer men visst har ni ändrat typsnitt också? Jag tyckte att det såg fräschare ut jämfört med mitt minne...

Alla förändringar av något man är van vid sedan länge kommer ju per definition upplevas som ovant när man först upplever det. Vi hoppas att förändringen känns lika naturlig för alla när den väl har fått chansen att landa i att bli den nya vanan

Nej typsnittet är detsamma, att det ser ut som att det är ändrat kan säkert bero på att den nya textfärgen mot den nya bakgrundsfärgen får det att se ut som att typsnittet är ändrat, men så är inte fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 11:27

Det är inget konstigt att sidan blivit vad den blivit.

Ett par av oss som reagerar nu…
Jesper Ohlsson - registrerad för 15 år sedan c:a 18 000 inlägg
Erik.dv - registrerad för 15 år sedan med c:a 7500 inlägg
Zinned - registrerad för 9 år sedan med c:a 8500 inlägg

De som driver siten…
Ida Blix - registrerad för 13 år sedan med ca 2000 inlägg
jakobnilsson - registrerad för 3 år sedan med under 1000 inlägg
ekloev - registrerad för 2 år sedan med med under 500 inlägg
amandareventlid - registrerad för 1 år sedan med c:a 100 inlägg

Vi har medlemmar som enskilt lagt ner mer tid på siten än den sammanlagda skaran som nu driver den. Då är det helt naturligt att vi dels tycker mycket om hur sidan är eller varit och att vi då känner starka band till den.

Vad som kan ses som lite oturligt är att dessa tidigare eldsjälar (och många som redan lämnat sidan tror jag) inte fått vara med i utveckling och utformningen av nya sidan.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-28 11:32
Ursprungligen av keptang:

Inlägg som har 3 "gilla" eller fler, precis som tidigare.

Lol, såg det inte förrän melonröd dök upp. Jag är lite kluven till melonröd. Det känns som en färg som används om man redan klickat på en länk. Det är också likt den färg som lärare ofta använder för att markera fel ?

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är inget konstigt att sidan blivit var den blivit.

Ett par av som reagerar starkt nu…
Jesper Ohlsson - registrerad för 15 år sedan c:a 18 000 inlägg
Erik.dv - registrerad för 15 år sedan med c:a 7500 inlägg
Zinned - registrerad för 9 år sedan med c:a 8500 inlägg

De som driver siten…
Ida Blix - registrerad för 13 år sedan med ca 2000 inlägg
jakobnilsson - registrerad för 3 år sedan med under 1000 inlägg
ekloev - registrerad för 2 år sedan med med under 500 inlägg
amandareventlid - registrerad för 1 år sedan med c:a 100 inlägg

Vi har medlemmar som enskilt lagt ner mer tid på siten en den sammanlagda skaran som nu driver den. Då är det helt naturligt att vi dels tycker mycket om hur sidan är eller varit och att vi då känner starka band till den.

Vad som kan ses som lite oturligt är att dessa tidigare eldsjälar (och många som redan lämnat sidan tror jag) inte fått vara med i utveckling och utformningen av nya sidan.

Absolut, håller med. Det är helt naturligt och inte alls konstigt.

Jag tror dock att vi är ganska väl medvetna om vad de allra äldsta medlemmarna vill ha, t ex ni tre som du nämner. Vi kan dock inte ha en sida anpassad för tre individer, utan ser till alla besökare, även nyare. Vi tror att förändring är nödvändig, och till det bättre. Det kan såklart svida i ögat på de som varit här sedan Hedenhös dagar, och det enda jag kan säga är att "ge det en chans, ibland kan förändring vara något väldigt bra".

Kan ni inte bara rakt svara på frågan om detta enbart är ett rent namnbyte som inte kommer påverka innehållet såsom det ser ut idag?

Kommer sajten ha samma fördelning av artiklar mellan Apple/övrigt som idag, eller innebär namnbytet att ni kommer öka övrigt-innehållet på bekostnad av Apple-innehållet?

Jag tycker det funkar ganska bra idag, med en hyfsat tung tonvikt på Apple-prylar. Dock finns det artiklar som jag anser verkligen inte har här att göra, som den relativt nypublicerade angående TV-licensen. Den kanske skapat många kommentarer i forumet, eftersom frågan är en politiskt het potatis, men den har inte ett skvatt att göra med vad jag anser är 99(mac)'s själ och syfte. Ärligt talat ser jag isåfall hellre bilder från en nyöppnad Apple Store i Australien, apropå Jakobs inlägg ovan.

Och gällande forumet, kommer det se ut som idag med ett fokus på Apple-forumdelar eller kommer det urvattnas till ett generellt "prylforum"?

  • Medlem
  • 2017-08-28 11:34
Ursprungligen av jakobnilsson:

Angående de kosmetiska förändringarna vet jag av egen erfarenhet att nytt ofta ser illa ut vid en första anblick. Ge det en vecka eller så! Jag gillar de nya färgerna, och hoppas ni också kommer göra det!

Jaja, med andra ord skriver du att vi får vänja oss! Färgvalen är huggna i sten. Fine! Det finns alltid CSS-editorer (i alla fall till datorn).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 11:36
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är inget konstigt att sidan blivit vad den blivit.

Ett par av oss som reagerar nu…
Jesper Ohlsson - registrerad för 15 år sedan c:a 18 000 inlägg
Erik.dv - registrerad för 15 år sedan med c:a 7500 inlägg
Zinned - registrerad för 9 år sedan med c:a 8500 inlägg

De som driver siten…
Ida Blix - registrerad för 13 år sedan med ca 2000 inlägg
jakobnilsson - registrerad för 3 år sedan med under 1000 inlägg
ekloev - registrerad för 2 år sedan med med under 500 inlägg
amandareventlid - registrerad för 1 år sedan med c:a 100 inlägg

Vi har medlemmar som enskilt lagt ner mer tid på siten än den sammanlagda skaran som nu driver den. Då är det helt naturligt att vi dels tycker mycket om hur sidan är eller varit och att vi då känner starka band till den.

Vad som kan ses som lite oturligt är att dessa tidigare eldsjälar (och många som redan lämnat sidan tror jag) inte fått vara med i utveckling och utformningen av nya sidan.

Du har rätt i ovanstående (siffrorna). Problemet är att kategorin "ett par av oss som reagerar" är få och blir färre (det skedde rätt dramatiskt för många år sedan) att kategorin "De som driver siten", dvs de besökare vi tror finns där ute som kan bidra med att bygga upp ett community kring gemensam sak / intresse / engagemang. Det bästa vore om alla kunde enas under samma flagg, vara med och bygga 99 gemensamt men det beror väl också mycket på hur duktiga vi är på att kommunicera att det är målet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 11:38
Ursprungligen av jakobnilsson:

Absolut, håller med. Det är helt naturligt och inte alls konstigt.

Jag tror dock att vi är ganska väl medvetna om vad de allra äldsta medlemmarna vill ha, t ex ni tre som du nämner. Vi kan dock inte ha en sida anpassad för tre individer, utan ser till alla besökare, även nyare. Vi tror att förändring är nödvändig, och till det bättre. Det kan såklart svida i ögat på de som varit här sedan Hedenhös dagar, och det enda jag kan säga är att "ge det en chans, ibland kan förändring vara något väldigt bra".

Man kan vända på det och säga att sidan nu är gjord för fyra helt nya medlemmar…

Jag förstår att utveckling och förändring är nödvändig, dock förstår jag inte varför man väljer att ta bort det enda som gjorde sidan unik. Är det kanske bättre att Sweclockers skapar lite "hardcore" forum för tidigare 99mac kanske?

Ursprungligen av Alix:

Jaja, med andra ord skriver du att vi får vänja oss! Färgvalen är huggna i sten. Fine! Det finns alltid CSS-editorer (i alla fall till datorn).

Nejdå, inget är hugget i sten.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 11:40
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är inget konstigt att sidan blivit vad den blivit.

Ett par av oss som reagerar nu…
Jesper Ohlsson - registrerad för 15 år sedan c:a 18 000 inlägg
Erik.dv - registrerad för 15 år sedan med c:a 7500 inlägg
Zinned - registrerad för 9 år sedan med c:a 8500 inlägg

De som driver siten…
Ida Blix - registrerad för 13 år sedan med ca 2000 inlägg
jakobnilsson - registrerad för 3 år sedan med under 1000 inlägg
ekloev - registrerad för 2 år sedan med med under 500 inlägg
amandareventlid - registrerad för 1 år sedan med c:a 100 inlägg

Vi har medlemmar som enskilt lagt ner mer tid på siten än den sammanlagda skaran som nu driver den. Då är det helt naturligt att vi dels tycker mycket om hur sidan är eller varit och att vi då känner starka band till den.

Vad som kan ses som lite oturligt är att dessa tidigare eldsjälar (och många som redan lämnat sidan tror jag) inte fått vara med i utveckling och utformningen av nya sidan.

Ja och det är jättebra att gemenskapens veteraner tycker till om utvecklingen, alla hade ju möjligheter att tycka till om förändringen när redaktionen efterfrågade det i forumet, och alla veteraner ska så klart fortsatt vara med i utvecklingen av vad 99 är och ska bli. Förändringen stannar inte av för att vi har bytt namn och logotyp, det ska vara en pågående diskussion i forumet bland gamla och nya medlemmar, trots namnbytet utgörs vår identitet ändå av de eldsjälar som är här och diskuterar. Skillnaden mot hur det var för femton är sedan är att vi har många fler medlemmar som är entusiastiska runt frågor som inte berör Apple, och deras intressen och diskussionsvilja ska så klart också få ta sin plats.

Som Edin nämner i tidigare kommentarer vill redaktionen bli ännu bättre på att snappa upp intressen, diskussioner och önskemål från forummedlemmar, och även anordna träffar där vi kan diskutera, utbyta nördigheter, ägna oss åt aktiviteter inom våra hjärtefrågor, med mera. Så om du och andra medlemmar har tankar om hur 99 kan utvecklas, dela med dig av det i forumet vetja! Bra tankar är bra tankar, och dessa lyssnar vi på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 11:41
Ursprungligen av Edin:

Du har rätt i ovanstående (siffrorna). Problemet är att kategorin "ett par av oss som reagerar" är få och blir färre (det skedde rätt dramatiskt för många år sedan) att kategorin "De som driver siten", dvs de besökare vi tror finns där ute som kan bidra med att bygga upp ett community kring gemensam sak / intresse / engagemang. Det bästa vore om alla kunde enas under samma flagg, vara med och bygga 99 gemensamt men det beror väl också mycket på hur duktiga vi är på att kommunicera att det är målet.

Exakt, många drog när siten togs över vilket är beklagligt. Men det nya kanske blir något också. Och jag förstår det är enklare att bygga något nytt med basen av något gammalt (även om det nya har lite med det gamla att göra).

Det är lite som att Expressen köps upp och byter namn till Ponny Nytt. Visst skrevs det som hästar förr men…

Ursprungligen av jakobnilsson:

Angående de kosmetiska förändringarna vet jag av egen erfarenhet att nytt ofta ser illa ut vid en första anblick. Ge det en vecka eller så! Jag gillar de nya färgerna, och hoppas ni också kommer göra det!

När en tidning(papper) ska testa nya färger gör man provtryck, det borde ni också gjort, tillsammans med hur resp färg ser ut med text pålagd i svart eller vitt. Överhuvudtaget är vit text på färgad bakgrund en styggelse i samma klass som rött eller grönt på svart

  • Medlem
  • 2017-08-28 11:43
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nejdå, inget är hugget i sten.

Jag har varit med för länge. Jag vet hur det funkar. Har dessutom en fil kand i sociologi med inriktning mot arbetsliv, ledarskap och organisation...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 11:44
Ursprungligen av Erik.dv:

Man kan vända på det och säga att sidan nu är gjord för fyra helt nya medlemmar…

Jag förstår att utveckling och förändring är nödvändig, dock förstår jag inte varför man väljer att ta bort det enda som gjorde sidan unik. Är det kanske bättre att Sweclockers skapar lite "hardcore" forum för tidigare 99mac kanske?

Fast vad är det som förhindrar att de Apple-relaterade delarna av forumet är lika hardcore som de varit tidigare? Medlemmarna är desamma och nya har tillkommit, diskussionerna behöver ju inte bli mer "generic" bara för att ett namnbyte skett eller hur?

Ursprungligen av Sperious:

Kan ni inte bara rakt svara på frågan om detta enbart är ett rent namnbyte som inte kommer påverka innehållet såsom det ser ut idag?

Kommer sajten ha samma fördelning av artiklar mellan Apple/övrigt som idag, eller innebär namnbytet att ni kommer öka övrigt-innehållet på bekostnad av Apple-innehållet?

Jag tycker det funkar ganska bra idag, med en hyfsat tung tonvikt på Apple-prylar. Dock finns det artiklar som jag anser verkligen inte har här att göra, som den relativt nypublicerade angående TV-licensen. Den kanske skapat många kommentarer i forumet, eftersom frågan är en politiskt het potatis, men den har inte ett skvatt att göra med vad jag anser är 99(mac)'s själ och syfte. Ärligt talat ser jag isåfall hellre bilder från en nyöppnad Apple Store i Australien, apropå Jakobs inlägg ovan.

Och gällande forumet, kommer det se ut som idag med ett fokus på Apple-forumdelar eller kommer det urvattnas till ett generellt "prylforum"?

Väldigt kortfattat kan du förvänta dig färre nyheter om nya Apple-butiker, eller nyhet om att Apple gjort en ny reklamfilm, och mer innehåll i form av guider, tester och andra texter. Detta gäller också andra företag. Vi försöker komma bort från fluffet, och skapa nytt och bättre innehåll både om Apple och andra plattformar, och skapa ett livskraftigt och aktivt forum med brinnande och insatta nördar. Det är det som är unikt, och det vi tror på.

Om det innebär mindre Apple-artiklar, eller en skiftad tonvikt är svårt att säga. Det finns inget mål om att en plattform ska stå för X antal procent av inläggen. Om Google gör vansinnigt intressanta saker nästa år kommer det synas i rapporteringen, och detsamma gäller Apple. På det sättet försöker vi bedöma och granska Apple utifrån samma villkor som Google och Samsung, istället för att slentrianmässigt återrapportera om allt som Apple gör eller tar sig för. Inte heller detta är nytt, men återspeglas nu i namn och profil.

Forumet kommer även i fortsättningen ha separata avdelningar för Apple och dess produkter, men växa organiskt. Nytt är t ex en avdelning för ljud och musik. Det fina med forum är att det finns plats för många avdelningar, vi har ingen ambition att skapa en enda avdelning för "prylar". Men forumet skapas i grund och botten av dess besökare.

Jag hoppas det var svar på din fråga.

Rätt säker på att denna site är helt borta om inte alltför många månader. Går inte å dra igån en bland-teknisk site när det redan finns alldeles för många. Vansinnigt märkligt beslut.

/Henke

Ursprungligen av Alix:

Jag har varit med för länge. Jag vet hur det funkar. Har dessutom en fil kand i sociologi med inriktning mot arbetsliv, ledarskap och organisation...

En grafisk utformning av en webbsajt aldrig är "klar" utan i ständig förändring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 11:56
Ursprungligen av Erik.dv:

Exakt, många drog när siten togs över vilket är beklagligt. Men det nya kanske blir något också. Och jag förstår det är enklare att bygga något nytt med basen av något gammalt (även om det nya har lite med det gamla att göra).

Det är lite som att Expressen köps upp och byter namn till Ponny Nytt. Visst skrevs det som hästar förr men…

Jag hoppas innerligen inte att liknelsen Expressen till Ponny nytt är något att dra paralleller till. För många bör det vara ett naturligt steg att gå från strikt Apple- och produktorientering, till hela ekosystemet kring Apple och hur det underlättar vardagen, till att utgå det mobila och fokusera på just det digitala vardagslivet (lite min take på det hela) nu när det börjar mogna och bli intressant. Det kommer bli tydligare vad det handlar om när vi visar vart det är på väg genom handling och det kommer att ta tid.

Hoppas och tror att vi kan bygga en gemenskap kring intresset och närheten till varandra här i Sverige där målet är att 99 ska vara en engagerad samlingsplats som genererar ny kunskap och intresse. Det blir absolut en utmaning att bredda intresset och samtidigt fördjupa det ännu mer (mer nörderi!), men hade det inte funnits någon koppling alls till arvet så hade ett annat val varit att lägga ner 99mac helt och skapa ett helt nytt varumärke. Lite upp till bevis nu!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 11:56
Ursprungligen av Sperious:

Kan ni inte bara rakt svara på frågan om detta enbart är ett rent namnbyte som inte kommer påverka innehållet såsom det ser ut idag?

Kommer sajten ha samma fördelning av artiklar mellan Apple/övrigt som idag, eller innebär namnbytet att ni kommer öka övrigt-innehållet på bekostnad av Apple-innehållet?

Jag tycker det funkar ganska bra idag, med en hyfsat tung tonvikt på Apple-prylar. Dock finns det artiklar som jag anser verkligen inte har här att göra, som den relativt nypublicerade angående TV-licensen. Den kanske skapat många kommentarer i forumet, eftersom frågan är en politiskt het potatis, men den har inte ett skvatt att göra med vad jag anser är 99(mac)'s själ och syfte. Ärligt talat ser jag isåfall hellre bilder från en nyöppnad Apple Store i Australien, apropå Jakobs inlägg ovan.

Och gällande forumet, kommer det se ut som idag med ett fokus på Apple-forumdelar eller kommer det urvattnas till ett generellt "prylforum"?

Namnbytet i sig påverkar inte innehållet, däremot har redaktionens täckning av teknikbranschen utvecklats sedan några år tillbaks och vi har börjat skriva om fler plattformar, fler företag och fler produktkategorier. Som Jakob Nilsson nämner tidigare kommer vi inte täcka alla smånyheter om Apple som vi tidigare gjort, med exemplet att Apple öppnar en butik till i Australien inte riktigt är så givande för oss i Sverige och kommer ändå täckas av internationella sajter betydligt snabbare än vad vi kan göra här.

Redaktionens bevakning har stadigt utvecklats till en jämnare bevakning av teknikbranschen där vi sätter det intressanta i fokus, inte vilket företag det tillhör. Det kommer exempelvis vara mycket täckning runt Apples event i september, det är bara naturligt eftersom det är väldigt intressant för alla medlemmar här, även de som använder andra plattformar. När Samsung presenterar nya flaggskeppstelefoner blir det mycket Samsung under några dagar, och när Google har sitt stora utvecklarevent eller oktoberevent blir det mycket Google under några dagar, etc. Vi kommer inte täcka Apple mindre entusiastiskt än tidigare, men andra intressanta händelser kommer också täckas med stor entusiasm. Sedan är redaktionen också ett mikrokosmos av medlemmarna i stort. Jakob och Ida är Apple-entusiaster ut i fingertopparna och har särdeles djup kunskap där, medan Amanda erbjuder ett yngre och mer oberoende synsätt på teknikbranschen, och jag är den trolöse barbaren som bara använder det som är tekniskt mest häftigt, oavsett företaget bakom

Jag kan hålla med om att TV-licensnyheten är ett gränsfall för vad som faller inom ramen för vad 99 ska täcka, men samtidigt är det väldigt intressant för de medlemmar som hänger här och därför vill vi informera om det också.

Angående forumet så kommer det fortfarande innehålla samma diskussionskategorier som tidigare, så det blir ingen förändring för den som bara vill hålla till i de Apple-relaterade kategorierna. Det har tillkommit fler kategorier som reflekterar den större bredden av ämne som är aktuella idag, med smarta hemmet, olika digitala tjänster med mera, men dessa tar ju inte bort något från den som vill prata Apple i forumet.

Nu när jag blev indragen som ett exempel på medlemmar som tycker till, så vill jag förtydliga min ståndpunkt.

Forumet:
- Så länge forumet finns kvar, och har kvar sina Apple-fokuserade forumdelar, så fortsätter jag hänga där.
- Om ni planerar att införa andra forumdelar, låt det då bli möjligt att "bygga" sin egen forumstartsida, där man väljer forumdelar. Detta har ju funnits tidigare.
- Och förändringar som ni gärna får göra redan idag: Lägg in "Marknad" och "Feedback" på "Nya inlägg"-sidan.

Artiklar/förstasida:
- Egentligen så struntar jag i vad ni gör med förstasidan och artiklarna. Ytterst sällan jag läser dem. I princip totalt ointressanta för mig.
- Men jag tycker att det är lite märkligt att man gör den här förändringen när medlemmarna ganska tydligt visat i tidigare diskussioner att detta var precis vad man inte ville ha. Och nu när ni bagatelliserar synpunkterna genom att säga att ni kan inte låta tre medlemmar styra, så bör det väl påpekas att det var nog betydligt fler än så som tyckte till då, och även nu.

Utseende:
- Låt det gå en vecka eller två. Några få kommer säkert att fortsätta ogilla färgerna, men de flesta lär vänja sig ganska snabbt.

  • Medlem
  • 2017-08-28 12:08
Ursprungligen av jakobnilsson:

En grafisk utformning av en webbsajt aldrig är "klar" utan i ständig förändring.

Jo, visst, vi har märkt det. Men nu dröjer det ett tag. Opus moderandi i nuläget är att gjuta olja på vågorna. Mota Olle i grind. Eller byt ut mot valfritt ordspråk.

  • Medlem
  • 2017-08-28 12:17

En fråga till @redaktionen : Med era nya mål som ni har formulerat, att forumet ska bli bredare, attrahera fler användare osv. Vad är det då som skiljer er från Sweclockers mfl? Varför ska besökarna besöka 99 istället för alla drygt 307 andra generella ospecificerade tekniksidor?
Är verkligen likriktning och ett trevligt comunity en säljande egenskap som saknas på internet?

Bevaka tråden