Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till 99 – vi knyter ihop det digitala vardagslivet

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker också att den mintgröna färgen blir svärtläst i vissa lägen.

Den kan nog också vara svår för färgblinda. Jag lärde mig för länge sedan att undvika grönt efter en kommentar från en färgblind kollega

Så rent funktionellt tror jag att det kan vara värt att se över det designvalet - speciellt eftersom röd/grön färgblindhet är den vanligaste formen av färgblindhet

Den här bilden visar på hur en röd/grön färgblind person kan uppfatta färger. Grön närmar sig grått

Senast redigerat 2017-08-29 12:58

Här kommer mina kommentarer (även om ingen har bett om dem).

Jag gillar 80-talets mint och vattenmelon, förstår inte vart alla färgallergiker kommer ifrån, det är ju en superkombo. Namn och logo ser bra ut, less is more. Alla som skaffade iPod och började med MP3 tidigt 2000-tal klagar lite väl mycket.

Den minskade forumnärvaron beror förmodligen på ålder och inget annat, 99's medlemsskara blir helt enkelt äldre. Själv sitter man ju inte direkt och postar i forum om man passerat arbetsför ålder. Ungdomarna idag skiter fullständigt i teknikföretag då de inte har samma band till teknik då de börjar på en helt annan nivå. För dem är det sociala och virala delarna mycket viktigare (hur ni skall dra nytta av det får ni ta med någon marknadsstrateg).

Jag hade hellre sett att ni tog ett steg åt extrem Apple-bevakning, det hade varit mycket trevligt att läsa om alla nyheter ur ett Svenskt perspektiv, även om det är 6 timmar senare. Jag vill läsa om _alla_ tuffa nya grejor jag skall köpa med 60 olika infallsvinklar. Därtill hur man använder Apple hårdvara till alla möjliga saker, precis som man själv gör. En artikel per app så kan ni börja där.

Finns ingen anledning att börja skriva om andra tillverkare när ni redan har världens bästa produkter att skriva om.

Av ren nyfikenhet kommer jag fortsätta läsa här

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är planerna för den bortplockade forumdelen "Marknad"?

Kommer den tillbaka i någon form, eller ska annonser nu läggas i de andra forumdelarna, eller ska det inte få finnas några annonser alls?

(Apropå att det just nu ligger en "Bortskänkes"-annons i forumdelen "Kringutrustning".)

Marknaden har vi tagit bort för att det var väldigt låg aktivitet där. Om den visar sig vara väldigt saknad får vi fundera på om den ska återuppstå i någon form. Vi avvaktar och ser hur det utvecklar sig (noterade också bortskänkes-tråden), baserat på hur marknaden fungerade kommer den typen av trådar att vara väldigt få.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-29 14:31

Färgvalet är nog en vanesak känns lite lugnare redan idag

Tydligheten kan man inte klaga på en slags ombonad känsla inte så dumt egentligen

Ursprungligen av Ida Blix:

...för att det var väldigt låg aktivitet där...

Ja, för att ni vägrade lägga in "Marknad" under "Nya inlägg".

Hade forumdelen varit mer synlig - t.ex genom att annonserna dök upp i "Nya inlägg" - så hade det nog varit betydligt bättre fart på köp- och säljverksamheten.

Ursprungligen av Ida Blix:

Marknaden har vi tagit bort för att det var väldigt låg aktivitet där. Om den visar sig vara väldigt saknad får vi fundera på om den ska återuppstå i någon form. Vi avvaktar och ser hur det utvecklar sig (noterade också bortskänkes-tråden), baserat på hur marknaden fungerade kommer den typen av trådar att vara väldigt få.

Detta har ju tagits upp gång på gång under de senaste åren (bland annat här): Om inte Marknad syns i Nya inlägg kommer ingen att se annonserna. Och om ingen ser annonserna är det ingen som kommer att annonsera. Hur svårt skall det vara...

Det har hänt många gånger att:

  1. Folk har spörsmål om exvis gamla OSX-versioner och de blir uppmanade att lägga in en Köpes-annons i Marknad –> till ingen nytta då ingen ser annonsen.

  2. Folk lägger ut en dator/pryl under Säljes och ingen märker det förrän säljaren i någon annan tråd råkat nämna bristen på intresse och istället fick kasta/slumpa bort prylen på Blocket. Då vaknar andra till liv och är intresserade. Skulle själv kunna ha varit köpare till en Mac Mini som tydligen låg ute till försäljning på 99mac veckovis, men som senare tydligen såldes på Blocket. Och då var det ju så dags.

Jag - och många med mig - har nog en hel del stora och små prylar hemma som man skulle kunna tänka sig att sälja eller skänka bort. Dock inte så värdefulla att det är värt besväret (och pengarna) att sätta in Blocket/Fotosidan-annonser eller Tradera-auktioner. De två laserskrivarna till skänks är ju bra exempel på prylar som inte passar in på andra köp/säljsajter.

Samma med Feedback-delen: Det blir nästan parodiskt när redaktionen efterfrågar feedback och forumanvändarna inte ser frågan...

Nåja, vad är en bal på slottet.

Om man anser Marknad ha för låg användning, vad kan man då säga om "Gillade trådar"? Det måste väl vara den minst användbara funktionen på hela sajten? Just nu toppas listan av "Fitbit Flyer – trådlösa lurar gjorda för träning" utan en enda gilla-tryckning eller kommentar. Dafuq? Antingen skall den väl lista just de mest gillade trådarna (eller varför inte de mest populära enskilda posterna/kommentarerna) eller så kan man väl lika gärna ta bort den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-29 18:48
Ursprungligen av johan_tanying:

Om man anser Marknad ha för låg användning, vad kan man då säga om "Gillade trådar"? Det måste väl vara den minst användbara funktionen på hela sajten? Just nu toppas listan av "Fitbit Flyer – trådlösa lurar gjorda för träning" utan en enda gilla-tryckning eller kommentar. Dafuq? Antingen skall den väl lista just de mest gillade trådarna (eller varför inte de mest populära enskilda posterna/kommentarerna) eller så kan man väl lika gärna ta bort den?

Jag försökte faktiskt hitta typ de mest aktiva trådarna senaste 12 månaderna men det verkar inte gå. Man verkar bara kunna se helt random "gillande" trådar (som inte har en koppling till om personer gillat inlägg i tråden utan gillat själva tråden).

Very odd feature indeed.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-29 19:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, för att ni vägrade lägga in "Marknad" under "Nya inlägg".

Hade forumdelen varit mer synlig - t.ex genom att annonserna dök upp i "Nya inlägg" - så hade det nog varit betydligt bättre fart på köp- och säljverksamheten.

Instämmer fullständigt med vad du säger . Att upplåta en handels/marknads plats innebär ju trots allt ett visst ansvar på det ena eller andra sättet för ägarna. Jag skulle nog gissa på att forum ledningen lite medvetet låtit marknadsdelen förfalla och inte bränner nått krut på den, dvs lyfta fram den och pusha för den. Det Naturliga vore väl att ta bort den fullständigt istället för som nu att den har en meningslös funktion, typ namnet marknad utan aktivitet. Eller ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-29 19:11
Ursprungligen av Ida Blix:

Det är ju dock inget fel om vi ska vara petiga. När du klickar på forum i menyn hamnar du på "översikt" och forumavdelningarna listas nedanför. Funkar likadant på mobilsajten som på desktop, men upplevs ju väldigt olika på grund av de väldigt olika skärmstorlekarna.

Ok, det var inte exakt samma sak kanske, men jag vill minnas att jag påpekat att utnyttjandet av pixlarna på mobil inte är optimalt.
iPhone 7+.

Annonsen tar 49,5% av 99. Önskemål: content first.

Ursprungligen av cubeis:

Instämmer fullständigt med vad du säger . Att upplåta en handels/marknads plats innebär ju trots allt ett visst ansvar på det ena eller andra sättet för ägarna. Jag skulle nog gissa på att forum ledningen lite medvetet låtit marknadsdelen förfalla och inte bränner nått krut på den, dvs lyfta fram den och pusha för den. Det Naturliga vore väl att ta bort den fullständigt istället för som nu att den har en meningslös funktion, typ namnet marknad utan aktivitet. Eller ?

Just nu så finns inte Marknad kvar öht vad jag kan se. Inte ens i arkivet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-29 19:17
Ursprungligen av cubeis:

Färgvalet är nog en vanesak känns lite lugnare redan idag

Tydligheten kan man inte klaga på en slags ombonad känsla inte så dumt egentligen

Ja, de bleka färgerna faller inte alla i smaken. Efter ett tag vänjer man sig. Problemet här är att texten har låg kontrast mot bakgrunden. Den är svårläst.

Har inget emot namnbytet men de gröna färgen fungerar inte på alla skärmar.
På min mobil ser det bra ut. Men på datorskärmen hemma och datorskärmen på jobbet blir det väldigt svårläst. ( inget emot färgen i sig men det verkar inte passa alla skärmar när den hamnar mot er bakrgrundsfärg)
Båda datorskärmar är tn paneler av billigare typ.

  • Medlem
  • 2017-08-29 19:42
Ursprungligen av reboot81:

Ja, de bleka färgerna faller inte alla i smaken. Efter ett tag vänjer man sig. Problemet här är att texten har låg kontrast mot bakgrunden. Den är svårläst.

Precis. Man vänjer sig estetiskt, men öga och hjärna får ändå jobba i onödan för att läsa texten. Detta faktum består för oss alla. Det finns helt enkelt bättre och sämre kontrastförhållanden vad gäller färg och text. Här blev det sämre.

Ursprungligen av Alix:

Precis. Man vänjer sig estetiskt, men öga och hjärna får ändå jobba i onödan för att läsa texten. Detta faktum består för oss alla. Det finns helt enkelt bättre och sämre kontrastförhållanden vad gäller färg och text. Här blev det sämre.

Precis det som @reboot81 länkade till tidigare:

Den melonröda funkar ju bättre.

Tillägg: Så för att undvika att länkar etc ändrar färg till grönt får vi låta bli att gilla varandras inlägg framöver!

Senast redigerat 2017-08-29 20:40
Ursprungligen av reboot81:

Ok, det var inte exakt samma sak kanske, men jag vill minnas att jag påpekat att utnyttjandet av pixlarna på mobil inte är optimalt.
iPhone 7+.

Annonsen tar 49,5% av 99. Önskemål: content first.

Jo helt rätt, önskemålet har dykt upp tidigare. Det är inte bortglömt är väl vad jag kan svara nu.

  • Medlem
  • 2017-08-29 21:29
Ursprungligen av johan_tanying:

Precis det som @reboot81 länkade till tidigare:

Den melonröda funkar ju bättre.

Tillägg: Så för att undvika att länkar etc ändrar färg till grönt får vi låta bli att gilla varandras inlägg framöver!

Jo, så är det. Så jag gillade ditt inlägg!
Som jag skrev tidigare, färgerna kommer att bestå. Inte av tekniska skäl utan av organisatoriska (det ligger en arbetslivs- och ledarskapsmässig social och psykologisk process bakom beslutet). Där är vi medlemmar inte inblandade och har inget att säga till om. När sådana beslut är fattade kan man bara hoppas att fakta spelar roll. Absolut inte utgå från att de gör det. Jag tror inte färgerna ändras denna sida nyår.

Ursprungligen av johan_tanying:

...för att undvika att länkar etc ändrar färg till grönt får vi låta bli att gilla varandras inlägg framöver!

Att det blir grönt i gillade inlägg är inget nytt, och det är mig veterligen ingen som har klagat på det tidigare.

Det är möjligt att det är en lite annorlunda grön nyans nu, men det kan inte vara någon större skillnad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att det blir grönt i gillade inlägg är inget nytt, och det är mig veterligen ingen som har klagat på det tidigare.

Det är möjligt att det är en lite annorlunda grön nyans nu, men det kan inte vara någon större skillnad.

Jo det är det. Det är därför vi klagar. Det gör märkbart ont i ögonen att försöka läsa de gröna orden inne i posterna. I synnerhet när det råkar bli den lite mörkare av de två ljusgrå bakgrundsfärgerna. Kontrasten är katastrofalt dålig.

Tillägg: Det är ju tre olika grå bakgrundskulörer. I sina egna inlägg är tonen ännu ett snäpp mörkare -> den mintgröna texten blir ännu kontrastlösare.

Senast redigerat 2017-08-29 22:30

Inte så ofta man hör om sidor som dumpar sin nisch för att bli en i mängden. Använde 99mac som komplement till Sweclockers (där Apple ofta är underrepresenterat), när ni blir en i mängden räcker er systersida.

  • Medlem
  • 2017-08-29 21:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att det blir grönt i gillade inlägg är inget nytt, och det är mig veterligen ingen som har klagat på det tidigare.

Det är möjligt att det är en lite annorlunda grön nyans nu, men det kan inte vara någon större skillnad.

Jo, det är avsevärd skillnad. Nedan en dump från Wayback machine.

Den gröna färgen som gällde förut lyckas inte den heller men har ändå avsevärt högre kontrastförhållande, se inringade värden.

Senast redigerat 2017-08-29 22:00
  • Medlem
  • 2017-08-29 22:37
Ursprungligen av reboot81:

Ok, det var inte exakt samma sak kanske, men jag vill minnas att jag påpekat att utnyttjandet av pixlarna på mobil inte är optimalt.
iPhone 7+.

Annonsen tar 49,5% av 99. Önskemål: content first.

Om vi alla tillsammans betalar en kraftig slant för forumet så kan annonsen plockas bort. Men det kanske inte är så intressant ☺️

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-29 22:51
Ursprungligen av PaO:

Om vi alla tillsammans betalar en kraftig slant för forumet så kan annonsen plockas bort. Men det kanske inte är så intressant ☺️

Jag är emot annonser som förstör upplevelsen. En bild som täcker halva sidan, ja det är bara irriterande. Vilket skapar anledning till att blocka annonser, så som jag gör.
En stor reklambild efter content, ja det vore intressant. Man läser tråden... och ögonen fortsätter.

Återinför supporter! 99kr per skalle/år?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-29 22:53
Ursprungligen av PaO:

Om vi alla tillsammans betalar en kraftig slant för forumet så kan annonsen plockas bort. Men det kanske inte är så intressant ☺️

Vi plockade bort två annonspositioner i samband med 99.se på större skärmar (hela 3:e spalten!), så riktningen är ditåt. Finns en bra idé om det kommersiella och det bygger på att communityt är med, involverade och generellt ökat engagemang inom gruppen som är här. Det kräver att vi tillsammans, med redaktionen som ledare, lyckas skapa en så intressant mötesplats som möjligt för andra likasinnade och välkomnar dessa.

Verkar finnas en bild om att 99 är ute efter att "bredda" sig och bli en i mängden och då har man missförstått vart sajten är på väg. Full förståelse för att det inte är tydligt än eftersom det här bara är första steget och det enda som egentligen är tydligt är vad vi lämnar bakom oss.

Det är helt ointressant att växa i antal besökare exempelvis. Hellre 500 riktigt aktiva medlemmar som bidrar till communityt än 150 000 besökare som bara är här för att konsumera information.

Senast redigerat 2017-08-29 23:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-29 23:02
Ursprungligen av reboot81:

Jag är emot annonser som förstör upplevelsen. En bild som täcker halva sidan, ja det är bara irriterande. Vilket skapar anledning till att blocka annonser, så som jag gör.
En stor reklambild efter content, ja det vore intressant. Man läser tråden... och ögonen fortsätter.

Återinför supporter! 99kr per skalle/år?

Supporter är helt ointressant i sammanhanget, det kräver 40 000 supporters och då är det ganska lågt ställt till de ambitioner som finns. 99 drivs inte ideellt utan ska också skapa arbetstillfällen, frilans etc inom communityt.

Annonsfri kommer sajten inte att bli som det ser ut just nu iallafall, däremot har vi ett jobb att göra i att få en bättre och mer givande annonsmiljö för alla oss som är här.

Att den varit kass beror mycket på att ett renodlat Apple-community inte har en hållbar annonsaffär. Tro mig - vi vet och vi har drivit communityt med ren förlust i många år just därför att det finns andra värden här än pengar.

Eftersom jag äger företaget som driver 99, är driven och brinner för idén kring att skapa gemenskap med människor som delar kunskap och information med andra människor (ett slags co-creation) så är det vad vi alla kämpar för. Jag sätter människorna i centrum och företaget bakom finns inte till för att göra er som är här till bättre konsumenter. Jag gillar heller inte annonser när de inte ger mig något och de är ofta ett nödvändigt ont. I bästa fall så bra att man faktiskt får ut något av dem.

Det finns stora brister i både webbdesign, grafisk profil och i hur modernt och mobilanpassade allt är och det rimmar inte alls med hur vi själva vill ha det men så ser verkligheten ut. Kommer göra allt för att komma ikapp med de bitarna och även som många påpekar öka involveringen från communityt. Det är extremt frustrerande att lyssna på önskemål men inte kunna göra förbättringen som krävs, eftersom det gör att tilliten sjunker.

Ni som är här med förutsättningarna som finns idag och som vill kämpa tillsammans med redaktionen för att lyfta detta community välkomnas med öppna armar. Vi behöver all hjälp och stöd vi kan få även i webbdesign och utveckling. Är fast övertygad om att det finns en enorm kraft och vilja i Jakob, Ida, Amanda och Andreas och att många är villiga att engagera sig om vi hittar rätt med profil och innehåll.

Så länge man ser redaktionen som några som klampar in och förstör det som var så bra innan så är man på fel plats och gemenskapen är frivillig och ömsesidig. På samma sätt måste vi som jobbar med 99 vara ödmjuka för att vi inte vet bäst och inför all samlad kunskap bland er som finns här.

Senast redigerat 2017-09-01 10:30
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-29 23:25
Ursprungligen av Edin:

Supporter är helt ointressant i sammanhanget, det kräver 40 000 supporters och då är det ganska lågt ställt till de ambitioner som finns. 99 drivs inte ideellt utan ska också skapa arbetstillfällen, frilans etc inom communityt.

Annonsfri kommer sajten inte att bli som det ser ut just nu iallafall, däremot har vi ett jobb att göra i att få en bättre och mer givande annonsmiljö för alla oss som är här.

Självklart ska ni gå runt. Men gruppen som inte exponeras för annonser, men ändå vill bidra?

Jag genererar säkert 1000 sidvisningar/mån. När jag har sett samma annons 3 gånger så har jag sett den. Att visa bilden ytterligare, ja då blir det irriterande. Tjatigt.
Nu ska jag, som slipper koda kalaset, önska saker som det vore en checkbox att bocka i någonstans i forumets inställningar:
1. Max N antal visningar av annons X per vecka.
2. Möjlighet att själv välja var annonser skall visas.
3. Möjlighet att kryssa bort en annons "[] visa inte fler av denna annons"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-29 23:38
Ursprungligen av reboot81:

Självklart ska ni gå runt. Men gruppen som inte exponeras för annonser, men ändå vill bidra?

Jag genererar säkert 1000 sidvisningar/mån. När jag har sett samma annons 3 gånger så har jag sett den. Att visa bilden ytterligare, ja då blir det irriterande. Tjatigt.
Nu ska jag, som slipper koda kalaset, önska saker som det vore en checkbox att bocka i någonstans i forumets inställningar:
1. Max N antal visningar av annons X per vecka.
2. Möjlighet att själv välja var annonser skall visas.
3. Möjlighet att kryssa bort en annons "[] visa inte fler av denna annons"

Jag redigerade mitt inlägg en del. Men som svar på detta - fortsätt blocka annonsen och ha inte dåligt samvete för det om du ändå inte nyttjar annonserna. Det är vi som behöver växla vår affärsidé till något mer attraktivt och jobba hårt för att öka uppskattningen till den kommersiella biten. Vi har bra saker på gång, testpiloterna är en sådan (där medlemmar får recensera produkter utan att tillverkaren får lägga sig i budskap) och sponsrade quizzar är en annan som alla både kan bidra till genom sitt engagemang men också vara med och skapa. Det är så vi vill ha relationen till communityt.

Vi vill hitta samarbeten med annonsörer och varumärken som kan bidra till communityt och stärka gemenskapen genom att vara delaktiga snarare än att skrika ut budskap genom annonser. Därför är det viltigt att komma bort från ett Apple-beroende där det finns exakt 0% stöd / intresse / engagemang ifrån.

Senast redigerat 2017-08-29 23:59
  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-08-30 00:48
Ursprungligen av Edin:

Supporter är helt ointressant i sammanhanget, det kräver 40 000 supporters och då är det ganska lågt ställt till de ambitioner som finns. 99 drivs inte ideellt utan ska också skapa arbetstillfällen, frilans etc inom communityt.

Annonsfri kommer sajten inte att bli som det ser ut just nu iallafall, däremot har vi ett jobb att göra i att få en bättre och mer givande annonsmiljö för alla oss som är här.

Att den varit kass beror mycket på att ett renodlat Apple-community inte har en hållbar annonsaffär. Tro mig - vi vet och vi har drivit communityt med ren förlust i många år just därför att det finns andra värden här än pengar.

Eftersom jag äger företaget som driver 99, är driven och brinner för idén kring att skapa gemenskap med människor som delar kunskap och information med andra människor (ett slags co-creation) så är det som vi alla kämpar för. Jag sätter människorna i centrum och företaget bakom finns inte till för att göra er som är här till bättre konsumenter. Jag gillar heller inte annonser när de inte ger mig något och de är ofta ett nödvändigt ont. I bästa fall så bra att man faktiskt får ut något av dem.

Vad gäller annonserna tror jag att ni kommer kunna lösa det på sikt. Sweclockers ser jag som ett föredöme på den punkten (även om monsterbannern som inkräktar ner bakom swec-loggan kan vara lite i överkant. Tur det är sällan den platsen används i alla fall). Upplever inte alls att annonserna är i vägen eller påträngande och så gott som alla annonser på sidan har ändå något med sidans innehåll att göra. Brukar se mycket annonser från våra datorbutiken och de stora tillverkarna av datorkomponenter, ibland även samarbeten mellan de två. Tummen upp där!

Så förutsättningarna för att få det bra även här finns absolut.

Visst kan annonser vara tråkiga att se men jag tror man kan hitta en bra balans där dom inte blir ett störningsmoment men ändå ger personerna och företaget bakom större möjligheter att driva på och utveckla sidan för medlemmarna.

Lilla hjärtat vid ens nick på swec för dom som inte blockerar annonserna är ett trevligt tillägg. Även om vissa säkert ser det som att man hänger ut dom som blockerar annonserna. Verkar som jag tappa mitt nu efter jag installera Adblock på mobilen och inte lyckats vitlista swec. Måste kanske vitlista annonsernas sidor vilket gör det svårare. Hmm...

På tal om det, jag och även många andra använder även pi-hole för att filtrera... internet. Samma sak gäller ju där att det inte går att vitlista sweclockers som sida utan måste göras på annonsnivå. Skulle det vara möjligt för swec/99 att tillhandahålla en lista med annonsörernas adresser så dom som faktiskt vill kan vitlista dessa?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-30 00:50
Ursprungligen av Edin:

Jag redigerade mitt inlägg en del. Men som svar på detta - fortsätt blocka annonsen och ha inte dåligt samvete för det om du ändå inte nyttjar annonserna. Det är vi som behöver växla vår affärsidé till något mer attraktivt och jobba hårt för att öka uppskattningen till den kommersiella biten. Vi har bra saker på gång, testpiloterna är en sådan (där medlemmar får recensera produkter utan att tillverkaren får lägga sig i budskap) och sponsrade quizzar är en annan som alla både kan bidra till genom sitt engagemang men också vara med och skapa. Det är så vi vill ha relationen till communityt.

Vi vill hitta samarbeten med annonsörer och varumärken som kan bidra till communityt och stärka gemenskapen genom att vara delaktiga snarare än att skrika ut budskap genom annonser. Därför är det viktigt att komma bort från ett Apple-beroende där det finns exakt 0% stöd / intresse / engagemang ifrån.

Många på 99 har nog samma mål – att sidan existerar. Om det nu innebär (som allt annat på nätet) annonser, så får vi leva med det. (Ja, det händer att jag smygsurfar på jobbet och ser nån annons ibland...)
Själv är jag en gnällis/tyckare, men mina önskemål är mina personliga. Hur ni får verksamheten att gå runt, ja det är inte något jag vill axla. Jag har full förståelse för att ni breddar sidans redaktionella innehåll.

Till er som klagar på att 99 "späds" ut med icke-Apple innehåll:
–vad ägarna beslutar är upp till dem. Gissningsvis tar de beslut med verksamhetens överlevnad som avgörande faktor, även om det innebär tuffa val.
-säg mig ett företag som lyssnar och för daglig dialog med dess slutanvändare?
-ni kan själva påverka Apple-halten på 99 genom forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-30 06:54
Ursprungligen av reboot81:

Många på 99 har nog samma mål – att sidan existerar. Om det nu innebär (som allt annat på nätet) annonser, så får vi leva med det. (Ja, det händer att jag smygsurfar på jobbet och ser nån annons ibland...)
Själv är jag en gnällis/tyckare, men mina önskemål är mina personliga. Hur ni får verksamheten att gå runt, ja det är inte något jag vill axla. Jag har full förståelse för att ni breddar sidans redaktionella innehåll.

Till er som klagar på att 99 "späds" ut med icke-Apple innehåll:
–vad ägarna beslutar är upp till dem. Gissningsvis tar de beslut med verksamhetens överlevnad som avgörande faktor, även om det innebär tuffa val.
-säg mig ett företag som lyssnar och för daglig dialog med dess slutanvändare?
-ni kan själva påverka Apple-halten på 99 genom forumet.

Låter vettigt och som du skriver finns ett gemensamt mål att sluta upp under om man vill. Ju bättre vi kommunicerar målet för 99 desto bättre, men sen handlar precis allt om att visa vad vi tror på, och vill, i konkreta handlingar - allt annat blir ju mest prat. För det ändamålet finns bättre förutsättningar än någonsin.

Tycker det är jättebra och roligt med just personliga åsikter / önskemål och diskussionen i sig. Det ger nya insikter och ökar förståelse. Ska bli väldigt spännande att se vad som hänt om ett år!

Bevaka tråden