Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till 99 – vi knyter ihop det digitala vardagslivet

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ni får det att låta som 99.se är något nytt påhitt?

Jag vill minnas att när ni tog över siten så var namnet just 99.se.
Ni ville då byta till 99mac.se, av för mig glömd anledning.
Och nu har ni ångrat er och går tillbaka till 99.se?

Inget nytt under solen.

Ni har dessutom gjort sidan gräsligt ful. Och det är inte längre 99% fokus på Apple (och har inte varit på länge iofs)
Kan lika gärna läsa någon annan nyhetssida nu, t.ex eran systersida sweclockers.

Tack för mig, det var kul så länge det varade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-30 08:12
Ursprungligen av mjewl:

Ni får det att låta som 99.se är något nytt påhitt?

Jag vill minnas att när ni tog över siten så var namnet just 99.se.
Ni ville då byta till 99mac.se, av för mig glömd anledning.
Och nu har ni ångrat er och går tillbaka till 99.se?

Inget nytt under solen.

Ni har dessutom gjort sidan gräsligt ful. Och det är inte längre 99% fokus på Apple (och har inte varit på länge iofs)
Kan lika gärna läsa någon annan nyhetssida nu, t.ex eran systersida sweclockers.

Tack för mig, det var kul så länge det varade.

Bra sammanfattat! Hejsvejs :).

Ursprungligen av Edin:

Bra sammanfattat! Hejsvejs :).

Verkar även som ni förstört funktionen att kunna logga ur sin användare?
Dessutom hittar jag ingen funktion för att ta bort sitt konto..

  • Avstängd
  • 2017-08-30 08:19
Ursprungligen av Edin:

Bra sammanfattat! Hejsvejs :).

Dåligt att raljera över tappad användare

Ursprungligen av mjewl:

Verkar även som ni förstört funktionen att kunna logga ur sin användare?
Dessutom hittar jag ingen funktion för att ta bort sitt konto..

Använd kontaktformuläret för att kontakta redaktionen så hjälper vi dig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-30 08:49
Ursprungligen av Manup:

Dåligt att raljera över tappad användare

Hallå! När jag ändå har dig på tråden. Är nyfiken på vad som fick dig att registrera dig på 99 - kan du inte skicka mig ett privat meddelande med svar det skulle uppskattas stort!

Det råder verkligen många starka åsikter kring den här mjuka nystarten; vilket var helt väntat. De som varit aktiva medlemmar länge på 99mac har varit det av en anledning, nämligen att de bryr sig och är passionerade för communityt. Som vi sett i tråden är det flera "gamla rävar" som är positiva eller åtminstone försiktigt positiva till ändringar. En del andra högljudda röster är mycket missnöjda.

Jag förstår det, och jag inser att det finns mycket känslor investerat i 99mac, oavsett namn. Den passionen är livsviktig för att sajten ska överleva överhuvudtaget. En del vill inte ha förändring, och är tydliga med det. När ändå förändringar sker känns det som att redaktionen inte lyssnar.

Vi lyssnar, och vi vet att det för en del forummedlemmar är smärtsamt att det här inte längre är en renodlad Apple-sida; vilket den heller inte varit på ett tag. En del önskemål kan vi hörsamma, andra inte. Frågan om "bara Apple eller ej" är en sådan vattendelare, och vi tror på att ha en bredare täckning av flera anledningar, både kreativt och kommersiellt. Som jag skrivit tidigare är jag helt övertygad om att en bra bevakning och förståelse av Apple som företag kräver insikt och förståelse även för Apples konkurrenter som Google och Samsung. En del håller inte med, och i slutändan är det redaktionen som fattar redaktionella beslut.

Det vi däremot har tagit med oss av dessa önskemål är en fördjupning av materialet, mer sådant som de riktigt insatta uppskattar, Apples så kallade Pro-användare. Detta är något vi i allra högsta grad planerar att hörsamma. Vi är inte ett IDG 2.0, det här kommer inte att vara ett forum för ALLA. Det kommer vara ett forum för nördar, och ett som uppmuntrar deltagande och kunskapsutbyte. Vi har idéer kring detta (häng med!) men är helt beroende av våra medlemmar för att göra verklighet av det.

Därmed inte sagt att det här ska vara ett elitistiskt forum där bara insatta är välkomna, och tonen är nedlåtande mot nyblivna entusiaster eller de som inte har lika bra koll. Tvärtom, när 99mac varit som bäst har det varit en kunskapsbank där oinsatta kunnat hitta svar, lära sig mer och utvecklas. Här tror jag vi kan bygga något riktigt bra, med lätt tillgängligt material via sociala medier som Facebook och annat, och så mer fördjupande och matnyttiga grejor på själva sajten och forumet för "stammisarna" och de som vill lära sig mer. För alla som vill lära sig mer, och nyttja sin mobil till max ska 99 vara den självklara mötesplatsen. Det är min vision, och den går hand i hand med Geeks övergripande mål att skapa mötesplatser för människor som delar kunskap.

En del vill inte vara med, och ett fåtal har valt att avsluta sina konton vilket är jättetråkigt. Men många andra har också varit positiva, och skrivit uppmuntrande till oss om nysatsningen. Det är jättekul, och vi kommer göra allt vi kan för att vara något mycket speciellt på internet, värd er tid.

Sen finns det (såklart) massor av önskemål och åsikter kring 99:s utseende och tekniska funktioner. Där är verkligheten som den är, och det finns en del små korrigeringar vi har möjlighet att göra nu, och andra inte. Vi tar med oss förslag och önskemål!

  • Medlem
  • 2017-08-30 09:40
Ursprungligen av jakobnilsson:

... Sen finns det (såklart) massor av önskemål och åsikter kring 99:s utseende och tekniska funktioner. Där är verkligheten som den är, och det finns en del små korrigeringar vi har möjlighet att göra nu, och andra inte. ...

Ändra åtminstone den gröna färgen ovanpå mörkare grå bakgrund som har redovisats tidigare i tråden, se dump nedan. En kontrast på 1,66:1 är rent uselt.

Ursprungligen av Alix:

Ändra åtminstone den gröna färgen ovanpå mörkare grå bakgrund som har redovisats tidigare i tråden, se dump nedan. En kontrast på 1,66:1 är rent uselt.

Inte ens det om man klickar på sitt namn uppe till höger och sedan klickar en av Händelserna (exvis att någon gillat ett inlägg), så får den posten man hamnar på en ännu mörkare ljusgrå bakgrundsfärg. Kontrasten blir då 1,55:1 mot den gröna texten.

Men ni är inte ensamma. Blogen kissmetrics som tar upp webdesignens sju dödssynder failar själva nästan lika stenhårt på en snarlik grön länknyans.
https://blog.kissmetrics.com/7-deadly-web-des...

@Edin

Anonymiseringen av raderade medlemmar slår inte igenom i citerade inlägg. I citatet står det fortfarande "mjewl", trots att profilen numera heter "Anon17418066". En bugg?

(se bifogad bild från inlägg 184-185 i den här tråden)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

@Edin

Anonymiseringen av raderade medlemmar slår inte igenom i citerade inlägg. I citatet står det fortfarande "mjewl", trots att profilen numera heter "Anon17418066". En bugg?

(se bifogad bild från inlägg 184-185 i den här tråden)

Hej Jesper, jag tar mig friheten att svara här. Nej, det där är inte en bugg. När en användare citeras slås inte namnet upp dynamsiskt i databasen, utan läggs in som text, vilket du själv kan se när du citerar någon. Nu när jag citerar dig ser det ut så här:

quote name="Jesper Ohlsson"

Om det finns personuppgifter bland inlägg måste vi manuellt söka upp dem, vilket vi kan göra om någon exempelvis får skyddad identitet.

  • Medlem
  • 2017-08-30 11:05
Ursprungligen av johan_tanying:

Inte ens det om man klickar på sitt namn uppe till höger och sedan klickar en av Händelserna (exvis att någon gillat ett inlägg), så får den posten man hamnar på en ännu mörkare ljusgrå bakgrundsfärg. Kontrasten blir då 1,55:1 mot den gröna texten. ...

Om de där färgkombinationerna inte ändras kommer jag att gråta en stund på min kammare.

Ursprungligen av Ida Blix:

...slås inte namnet upp dynamsiskt i databasen, utan läggs in som text...

Borde gå att lösa med ett script i databasen... typ byt alla förekomster av quote name="Jesper Ohlsson" till quote name="Anon999999"

Med nuvarande system tappar man ju delvis kopplingen mellan citat och originalinlägg. Länken "Gå till inlägget" i citatet fungerar fortfarande, men rent visuellt blir det ju lite tokigt.

Inget fan av färgerna, men jag vänjer mig nog.

Tyvärr försvann ”mitt 99Mac” för länge sedan, tänker på tiden då ”alla kände alla” så att säga. Jag kom hit för forumet och det är därför jag varit medlem i 16 år.

Nu när det är färre kända ansikten här och Apple-delen minskar/försvinner så kommer jag nog att glömma bort 99.se tillslut.

Hoppas dock att 99 finns kvar och blomstrar!

  • Avstängd
  • 2017-08-30 12:51
Ursprungligen av Edin:

Hallå! När jag ändå har dig på tråden. Är nyfiken på vad som fick dig att registrera dig på 99 - kan du inte skicka mig ett privat meddelande med svar det skulle uppskattas stort!

Hejsvejs!

Om det är någon som undrar över alla referenser till vad som tidigare diskuterats och som ev "lyssnats" eller "inte lyssnats" på från redaktionen, så är det alltså den här tråden från i våras som avses: https://www.99.se/forum/t/321471-hjalp-oss-at...

Där finns väldigt många kloka och välformulerade kommentarer från både användare och redaktion som kan vara värda att läsa och begrunda igen så här när förändringen väl har sjösatts.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-30 13:19
Ursprungligen av egonprint:

Kul med nytt! Stort lycka till!
Men, varför inte SSL ännu?

Ursprungligen av Alix:

Bra fråga! Är inloggningen säker åtminstone (ibland sker den separat)?

Nu är SSL aktiverat på sajten. Tidigare har det inte kunnat aktiveras eftersom annonssystemen inte varit kompatibla med detta, men då övergången till SSL fungerade så pass bra med FZ har vi testkört det här på 99 de senaste dagarna och det fungerade bra nog för att det skulle aktiveras fullt ut. Så om ni uppdaterar sidan nu ska SSL-stödet synas i adressfältet.

Ursprungligen av ekloev:

Nu är SSL aktiverat på sajten. Tidigare har det inte kunnat aktiveras eftersom annonssystemen inte varit kompatibla med detta, men då övergången till SSL fungerade så pass bra med FZ har vi testkört det här på 99 de senaste dagarna och det fungerade bra nog för att det skulle aktiveras fullt ut. Så om ni uppdaterar sidan nu ska SSL-stödet synas i adressfältet.

Äntligen!!

  • Medlem
  • 2017-08-30 13:44
Ursprungligen av ekloev:

Nu är SSL aktiverat på sajten. Tidigare har det inte kunnat aktiveras eftersom annonssystemen inte varit kompatibla med detta, men då övergången till SSL fungerade så pass bra med FZ har vi testkört det här på 99 de senaste dagarna och det fungerade bra nog för att det skulle aktiveras fullt ut. Så om ni uppdaterar sidan nu ska SSL-stödet synas i adressfältet.

Toppen! Och den gamla gröna färgen är tillbaka i inläggen.

Tack för den mörkgrå/svarta färgen i händelse-menyn. ? Mycket behagligare för ögonen

Ursprungligen av Alix:

Toppen! Och den gamla gröna färgen är tillbaka i inläggen.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Tack för den mörkgrå/svarta färgen i händelse-menyn. ? Mycket behagligare för ögonen

  • Medlem
  • 2017-08-30 15:59

Halleluja för den grå rullgardinsmenyn!

Ursprungligen av ekloev:

Nu är SSL aktiverat på sajten. Tidigare har det inte kunnat aktiveras eftersom annonssystemen inte varit kompatibla med detta, men då övergången till SSL fungerade så pass bra med FZ har vi testkört det här på 99 de senaste dagarna och det fungerade bra nog för att det skulle aktiveras fullt ut. Så om ni uppdaterar sidan nu ska SSL-stödet synas i adressfältet.

Härligt! ??

Ursprungligen av johan_tanying:

Om man anser Marknad ha för låg användning, vad kan man då säga om "Gillade trådar"? Det måste väl vara den minst användbara funktionen på hela sajten? Just nu toppas listan av "Fitbit Flyer – trådlösa lurar gjorda för träning" utan en enda gilla-tryckning eller kommentar. Dafuq? Antingen skall den väl lista just de mest gillade trådarna (eller varför inte de mest populära enskilda posterna/kommentarerna) eller så kan man väl lika gärna ta bort den?

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag försökte faktiskt hitta typ de mest aktiva trådarna senaste 12 månaderna men det verkar inte gå. Man verkar bara kunna se helt random "gillande" trådar (som inte har en koppling till om personer gillat inlägg i tråden utan gillat själva tråden).

Very odd feature indeed.

Gillade trådar är nu borttagen, det fanns en god tanke med den en gång i tiden (trådar där det första inlägget gillades mycket skulle lyftas fram där, men i praktiken har egentligen bara de senaste synts), men det har inte fungerat så som vi trodde så ni har rätt. Den vyn behövs inte.

Denna ikonen kanske borde uppdateras.

Ursprungligen av egonprint:

Denna ikonen kanske borde uppdateras.

Jo, det är på vår att göra-lista att jaga rätt på alla de där grejerna. Visade sig vara några fler ställen att uppdatera på än vi hittade till vår första lista inför det här. Tack för tipset.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jo, det är på vår att göra-lista att jaga rätt på alla de där grejerna. Visade sig vara några fler ställen att uppdatera på än vi hittade till vår första lista inför det här. Tack för tipset.

Jag jan tänk mig det. Keep up The Good work! ?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-09-01 22:33

Får nog sälla mig till de gamla bittra användarna.

Redan vid försäljningen blev mina besök mer oregelbundna då främst forumet tappade sin själ.
För nyheter finns det mycket bättre sajter så forumet har varit enda anledningen att hänga kvar.

Besöken blir förmodligen färre och färre efter detta skifte till mainstream sajt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-03 21:31

Något script som är fel någonstans?

Nya 99.se-adressen ger dåliga länkar i google-sökningar. Om man gör en "site:99.se"-sökning genereras en felaktig länk, medan en gammal "site:99mac.se"-sökning ger gamla länkar men som länkar vidare korrekt.
Exempel: googlesökningen [site:99.se mac pro 4,1 till 5,1] ger träff på artikeln
https://www.99.se/content.php?r=2523-Förvandl... - som ger 404-fel.

Gör jag samma sökning med "site:99mac.se" hittas motsvarande artikel på den gamla adressen www.99mac.se/artikel/2523 och man länkas vidare till den nya https://www.99.se/artikel/2523-forvandla-din-...

Något script som är fel någonstans? För det är samma fel i forumtråden som hör till artikeln:
https://www.99.se/forum/t/287035-forvandla-di...
Länken till artikeln i första inlägget är ändrad till 99.se men ändå trasig:
http://www.99.se/content.php?r=2523-Förvandla...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-03 22:25

Förresten, angående den nya 99-loggan.

Fick mig att tänka på ett känt apotek!

(Jo, jag har fuskat. Apotek Hjärtat har inte en vattenmelonröd logga. De kör traditionellt apoteksgrönt.

Senast redigerat 2017-09-03 22:38
Bevaka tråden