Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till 99 – vi knyter ihop det digitala vardagslivet

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med alla skriverier om hur hemsk färgvalet är så anser jag att det spelar en minimal roll för huruvida jag stannar på en site eller inte

Det är innehållet som är betydelsefullt.

Färgvalet är oftast enbart en fråga om tycke och smak. Innehållet är mer än så. Det som skulle oroa mig är om innehållet i forumen går från faktabeserat till att bli mer och mer åsiktsorienterat

Ursprungligen av BlackSmp:

Med alla skriverier om hur hemsk färgvalet är så anser jag att det spelar en minimal roll för huruvida jag stannar på en site eller inte

Det är innehållet som är betydelsefullt.

Färgvalet är oftast enbart en fråga om tycke och smak. Innehållet är mer än så. Det som skulle oroa mig är om innehållet i forumen går från faktabeserat till att bli mer och mer åsiktsorienterat

Men medge att det rent objektivt blev bättre när man bytte den ljusgröna länktexten till en något mörkare grön några dagar efter nystarten? Nu kan man iaf läsa texten...

Annars håller jag med - så länge textstorlekar och textfärger är läsbara spelar inte färgen så där jättestor roll. Se bara på hur Herr Dryck med ojämna mellanrum recenserar katastrofala omslag: Där väljs nya text- och bakgrundsfärger varje gång för att matcha det aktuella skivomslaget. Alltid lika nöjsamt tack vare att läsbarheten inte åsidosätts trots de mest hiskeliga "senap-å-ketchup"-blandningar.

Är det fler än jag som loggas ut (eller sidan visas som om jag vore utloggad) när man trycker på kuvertet och tråden laddas in?

Det fungerar ibland men oftast inte när jag använder Safari i iOS. Inte upplevt samma på datorn.
(Detta kanske borde vara i feedback, men där är det sparsmakat med svar normalt sett)

  • Medlem
  • 2017-09-24 18:29
Ursprungligen av suddgummi:

Är det fler än jag som loggas ut (eller sidan visas som om jag vore utloggad) när man trycker på kuvertet och tråden laddas in?

Det fungerar ibland men oftast inte när jag använder Safari i iOS. Inte upplevt samma på datorn.
(Detta kanske borde vara i feedback, men där är det sparsmakat med svar normalt sett)

Samma här, har nämnt det tidigare.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-09-25 11:29
Ursprungligen av Alix:

Samma här, har nämnt det tidigare.

@suddgummi

Jag har pratat med Fredrik, vår utvecklare, om detta och jag förmedlade att jag också upplever detta i mobilen ibland, både med Safari och med Android-webbläsare. Han undrade om det uppstår när 99-fliken har varit inaktiv under längre sessioner, vilket det varit för mig i många fall. Han funderade på om det kunde vara en bugg i hur sessioner återaktiveras efter att sidan varit inaktiv länge. Jag tänkte därför höra med er om det kan vara så att ni också haft 99-sidan i en inaktiv flik ett tag när ni stöter på det här problemet? Det underlättar en del för Fredrik att veta om det är samma scenarion som leder fram till problemet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-09-25 12:16
Ursprungligen av ekloev:

@suddgummi

Jag har pratat med Fredrik, vår utvecklare, om detta och jag förmedlade att jag också upplever detta i mobilen ibland, både med Safari och med Android-webbläsare. Han undrade om det uppstår när 99-fliken har varit inaktiv under längre sessioner, vilket det varit för mig i många fall. Han funderade på om det kunde vara en bugg i hur sessioner återaktiveras efter att sidan varit inaktiv länge. Jag tänkte därför höra med er om det kan vara så att ni också haft 99-sidan i en inaktiv flik ett tag när ni stöter på det här problemet? Det underlättar en del för Fredrik att veta om det är samma scenarion som leder fram till problemet.

När det händer mig brukar jag stänga fliken och öppna en ny. Då syns jag som inloggad, men ibland räcker det med att jag öppnar en forumtråd så ser det ut som att jag är utloggad igen. Det händer alltså inte bara med gamla sessioner. Kan tillägga att jag aldrig loggar ut aktivt.

Jag upplever att det här fenomenet uppstår i perioder, men jag skulle inte ta gift på det.

Man, vaf.. är det här?

Det enda som särskiljde 99Mac från resten där ute, var ju att det var ett macrelaterat forum.
Det var ju det enda ni behövde vara rädda om. Designen ger ju en ögonont med.
Skall jag nu behöva sitta och läsa om vad katastrofer Nutella hittar på och nyheter om Windows10... orka borka.

Lycka till. Det här kommer leda till att de få personer som har fasta tjänster kommer antingen behöva sägas upp om sex månader eller så blir de omplacerade.

  • Medlem
  • 2017-09-25 14:00
Ursprungligen av ekloev:

@suddgummi

Jag har pratat med Fredrik, vår utvecklare, om detta och jag förmedlade att jag också upplever detta i mobilen ibland, både med Safari och med Android-webbläsare. Han undrade om det uppstår när 99-fliken har varit inaktiv under längre sessioner, vilket det varit för mig i många fall. Han funderade på om det kunde vara en bugg i hur sessioner återaktiveras efter att sidan varit inaktiv länge. Jag tänkte därför höra med er om det kan vara så att ni också haft 99-sidan i en inaktiv flik ett tag när ni stöter på det här problemet? Det underlättar en del för Fredrik att veta om det är samma scenarion som leder fram till problemet.

Ursprungligen av Vassius:

När det händer mig brukar jag stänga fliken och öppna en ny. Då syns jag som inloggad, men ibland räcker det med att jag öppnar en forumtråd så ser det ut som att jag är utloggad igen. Det händer alltså inte bara med gamla sessioner. Kan tillägga att jag aldrig loggar ut aktivt.

Jag upplever att det här fenomenet uppstår i perioder, men jag skulle inte ta gift på det.

Samma fenomen som Vassius beskriver, även för mig.

  • Medlem
  • 2017-09-25 14:06
Ursprungligen av Sixten:

Man, vaf.. är det här?

Det enda som särskiljde 99Mac från resten där ute, var ju att det var ett macrelaterat forum.
Det var ju det enda ni behövde vara rädda om. Designen ger ju en ögonont med.
Skall jag nu behöva sitta och läsa om vad katastrofer Nutella hittar på och nyheter om Windows10... orka borka.

Lycka till. Det här kommer leda till att de få personer som har fasta tjänster kommer antingen behöva sägas upp om sex månader eller så blir de omplacerade.

Jag noterar att du märker av förändringen, eller åtminstone kommenterar den, först nästan en månad efter att den har inträffat. Det som engagerade dig, ”ett macrelaterat forum”, verkar således inte ha engagerat det heller, särskilt mycket. Man frestas att benämna din klagan som krokodiltårar, men trivselreglerna gör att jag avstår.

Ursprungligen av ekloev:

Jag tänkte därför höra med er om det kan vara så att ni också haft 99-sidan i en inaktiv flik ett tag när ni stöter på det här problemet?

Möjligt att den legat inaktiv, men den laddar ju om sig automatiskt då och då.

Ursprungligen av Vassius:

Jag upplever att det här fenomenet uppstår i perioder, men jag skulle inte ta gift på det.

Ursprungligen av Alix:

Samma fenomen som Vassius beskriver, även för mig.

Instämmer i ovanstående.

@ekloev

Ni kör ju Ajax eller liknande överallt på sidan. Det känns som att det är ett sådant anrop som krashar, kanske på grund av att vissa delar inte är fullständigt laddade eller så. Vet inte om det finns ett debugläge i telefonen så man kan se/logga konsollen och/eller XHR anropen/svaren?

@ekloev

Jag har lekt lite med web inspectorn med Iphonen kopplad till datorn. Ser att det uppstår ett fel när https://www.99.se/rpc/forum/thread försöker laddas i princip varje gång som jag går in i en tråd (genom att trycka på kuvertet). Då blir jag ibland inte inloggad om jag inte mottar session/profile XHRerna innan thread timar ut.

Det verkar inte som att den (thread) misslyckas att laddas i Firefox på datorn i vart fall (sen vad den används till eftersom innehållet inte säger så mycket är en annan fråga).

Sen är det en del variabler i en annan JSON som jag hoppas ni har mer säkerhetskontroller för...

Min gissning, utan att gräva för långt ner i er kod, är att när ett kommunikationsfel inträffar (med någon XHR) så avbryter ni alla handlers/bakgrundsaktiviteter och det är detta som ställer till det eftersom session och/eller profile då inte laddas. Istället för att försöka köra requesten på nytt. Kan det stämma/vara en ledtråd till vad som går snett?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-13 18:43
Ursprungligen av Sixten:

Man, vaf.. är det här?

Det enda som särskiljde 99Mac från resten där ute, var ju att det var ett macrelaterat forum.
Det var ju det enda ni behövde vara rädda om. Designen ger ju en ögonont med.

? Macforumen finns ju kvar (precis som tidigare).

Håller dock med dig om färgvalen.

Bevaka tråden