Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone X - Förhandsbokning 27/10

Tråden skapades och har fått 666 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av dermike:

Fick in en beställning 9.03 på en svart X 64gb med leverans den 3:e
Hade hoppats det skulle gå att betala med Apple Pay, men fick ingen sån fråga.. .någon som vet hur man ställer in det i Apple Store-appen? (Såg inget under primär betalningsmetod)

Vi är några som har letat men inte hittat.

Ursprungligen av Basss:

Japp, 13195:- reserverat, väldigt enkelt att verifiera då jag köpte på ett kreditkort och min kredit är minskad med det fulla beloppet samtidigt som internetbanken säger motsvarande belopp reserverat.
Men som sagt, är ju så deras egna regler i FAQ:en säger att det ska gå till, så märkligt att dom gör på olika sätt.

Spelar ingen roll i detta fall, men mindre roligt scenario om man åkt på 5 veckor i leveranstid

Inget reserverat hos mig, brukar dras när produkterna skickas. Dock beställde jag ju en Apple Watch i förrgår så kortet glöder väl fortfarande kanske
Leverans 3/9 i bekräftelsemailen men man vet ju aldrig om de ändras. På hemsidan ser man ju inget mer än att ordern är mottagen.

Ursprungligen av @ndreas:

Leverans 3/9

Jojo

Ursprungligen av BlackSmp:

Jojo

3/11

  • Medlem
  • 2017-10-27 14:11
Ursprungligen av q1986:

Bara jag som beställt AppleCare +? visst 2k men lite tryggt ändå

En skärmreparation kostar tydligen 3062,63 kr. De har höjt priserna, telefonen är ju dyrare men det blir ju otroligt dyrt att laga om man inte har AppleCare+ eller en allriskförsäkring.

#nyhetstips

La just en order på en 256 GB rymdgrå. 6 veckors leveranstid. Lika bra det så hinner man våndas lite över köpet. Det var en dyr rackare.

Bara jag som är förvånad att det inte var värre? Visst, leveransdag den 3:e försvann fort men jag hade trott att om man beställde efter lunch skulle vi vara inne i februari 18. Alla skrämselrapporter innan (som varje år) visade sig inte stämma helt och hållet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-27 14:40
Ursprungligen av kafferast:

Bara jag som är förvånad att det inte var värre? Visst, leveransdag den 3:e försvann fort men jag hade trott att om man beställde efter lunch skulle vi vara inne i februari 18. Alla skrämselrapporter innan (som varje år) visade sig inte stämma helt och hållet.

Leveranserna sträcker väl sig in i Januari, iaf hos Telia läste jag. Sedan lär det ju bli ytterligare en hel del ordrar idag när folk kommer hem från sina jobb och nu under helgen när folk har tid att kolla runt. Så köerna kommer nog växa en hel del till är min gissning.

Ursprungligen av pmarriott:

La just en order på en 256 GB rymdgrå. 6 veckors leveranstid. Lika bra det så hinner man våndas lite över köpet. Det var en dyr rackare.

Du var sen i år

  • Medlem
  • 2017-10-27 15:00
Ursprungligen av BlackSmp:

Du var sen i år

Undra hur många de håller till butiken den 3e
Eller om en leverans hinner komma i veckan

Det gick snabbt att beställa med telenor change kl 9:01, det tog typ 15 sekunder :). Inget bekräftelse mejl!! Fast vid 11 fick jag sms att de återkommer när paketet är på väg.

Är det nån som har fått bekräftelse via mejl från telenor eller bara sms?

Ursprungligen av Suwdiah:

Det gick snabbt att beställa med telenor change kl 9:01, det tog typ 15 sekunder :). Inget bekräftelse mejl!! Fast vid 11 fick jag sms att de återkommer när paketet är på väg.

Är det nån som har fått bekräftelse via mejl från telenor eller bara sms?

Jag fick mail med "Tack för din beställning" 09.01, sen kom sms:et först 14.10. Change här också.

Ursprungligen av Suwdiah:

Det gick snabbt att beställa med telenor change kl 9:01, det tog typ 15 sekunder :). Inget bekräftelse mejl!! Fast vid 11 fick jag sms att de återkommer när paketet är på väg.

Är det nån som har fått bekräftelse via mejl från telenor eller bara sms?

Nyss insåg jag att det var det enda mejlet från telenor som gick till ”junk folder”, konstigt! Det kom kl 09:01 iaf. Jag har valt silver 64 eftersom jag har användt bara 11 GB i min 128 7 plus, så kommer o klara mig bra med 64. Och silver för att jag alltid hade haft svart eller rymdgrå iphone, man varjerar lite :).

Obs. För de som har inte hunnit beställa, comviq har 2 GB surfmangd för 545 kr! Silvern 64 GB har 7 dagar leveranstid.

Ursprungligen av Suwdiah:

Obs. För de som har inte hunnit beställa, comviq har 2 GB surfmangd för 545 kr! Silvern 64 GB har 7 dagar leveranstid.

Blir lite fundersam över det där. Beställde själv från Comviq direkt i morse, men har noterat att de legat kvar på 7 dagars leveranstid, även på den svarta, in på eftermiddagen långt efter att Apple börjat uppge 5-6 veckor. Vet Comviq verkligen att de kommer att få in så förbaskat många telefoner, eller är det rena glädjekalkyler?

  • Medlem
  • 2017-10-27 16:18
Ursprungligen av Malakias99:

Blir lite fundersam över det där. Beställde själv från Comviq direkt i morse, men har noterat att de legat kvar på 7 dagars leveranstid, även på den svarta, in på eftermiddagen långt efter att Apple börjat uppge 5-6 veckor. Vet Comviq verkligen att de kommer att få in så förbaskat många telefoner, eller är det rena glädjekalkyler?

Comviq var lite väl naiva förra året när iPhone 7 släpptes, den uppskattade leveranstiden var i många fall väldigt orimlig, så jag hade tagit det med en nypa salt.

Ursprungligen av Malakias99:

Blir lite fundersam över det där. Beställde själv från Comviq direkt i morse, men har noterat att de legat kvar på 7 dagars leveranstid, även på den svarta, in på eftermiddagen långt efter att Apple börjat uppge 5-6 veckor. Vet Comviq verkligen att de kommer att få in så förbaskat många telefoner, eller är det rena glädjekalkyler?

Också tveksam till det där, utan att faktiskt ha en aning om hur många telefoner varje operatör får osv.

Både Telenor och Telia sålde slut på samtliga modeller hyfsat snabbt, medan Tele2 och Comviq enligt sina hemsidor hade telefoner kvar för leverans den 3/11 ganska långt in på dagen.

Ursprungligen av WiFi:

Comviq var lite väl naiva förra året när iPhone 7 släpptes, den uppskattade leveranstiden var i många fall väldigt orimlig, så jag hade tagit det med en nypa salt.

Precis. Jag fick bekräftelsemejl 9.03, så man borde väl vara någorlunda långt fram i kön, men jag tar sannerligen inte ut något i förskott utan är glad om jag får den före jul...

Jag som inte har bokat någon idag kommer det finnas telefoner att köpa direkt i butik nästa fredag om man är ute i god tid? Eller är det slut nu när all förbokning är gjord?

Har också beställt en X 256gb idag, direkt via apple med uppskattad leverans 4-11 dec. Bara hoppas det går fortare dock! verkar va en riktigt skön lur, byter upp mig från en 7+

Jag har en iPhone X Silver 256gb bokade hos telia, bekräftad uthämtning Kungsgatan på fredag som jag inte kommer nyttja eftersom jag även fick tag på en via Apple. Ska man hämta ut den ändå och försöka kränga på blocket? Borde väl gå att få några hundralappar extra om det nu kommer bli svårt att få tag på den på fredag i butik

Ser lovande ut

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-10-27 19:30

Kom in på sidan först 09.08. Fick beställningen bekräftad 09.13, då var 3/11 fortfarande aktuellt datum. Sen verkade ordern fastnat för fick ingen bekräftelse på mejlen, dock ett ordernummer. Ringde då Apple som sa att jag får ringa tillbaka först en timme efter lagd order. Jahapp. Ringer då, hon kan se att ordern är lagd men kan inte ge mer besked än 14/11-21/11. Konstigt sa jag efter som det stod 3/11 när jag tryckte iväg ordern. Under dagen sen ändrades min kompis status till behandling osv. Ser sen att appen är uppdaterad med min beställning och beräknat leveransdatum är nu 5/12-12/12. Under all kritik, kan inte förstå trots allt högtryck att det aldrig går att få till det. Hon måste ju sett att jag var i kön till 3/11 då beställningen las? Nej, duktigt besviken nu. Får jag in den på jobbet tar jag den där och avbeställer från Apple.

ändrad status till förbereder leverans

  • Medlem
  • Orust
  • 2017-10-27 21:31

En liten rolig historia om mitt köp som jag måste berätta. Ställde mej i kö redan klockan 07.00 på Telia, vänterummet som Telia kallar det. Ser att klockan tickar ner, är väl en timme kvar innan det är dags att beställa.
Då kommer våran lilla kattunge in och är nyfiken på det mesta. Hör att kattungen är under skrivbordet och helt plötsligt så blir skärmen svart, katten har alltså dragit ut strömkabeln till datorn.

Men det gick ju bra ändå

Senast redigerat 2017-10-27 23:07

Fick igenom en beställning hos telia 9:03, fick sms med beräknad lev.datum den 3/11. Skickar dom ut så man får den på fredag? Eller skickas den från dom på fredag? Kommer inte ihåg hur det var förra året.

  • Medlem
  • Orust
  • 2017-10-28 16:06

Om postgången fungerar som det är tänk så borde du ha den nästa fredag

Ursprungligen av crown:

Leveranserna sträcker väl sig in i Januari, iaf hos Telia läste jag. Sedan lär det ju bli ytterligare en hel del ordrar idag när folk kommer hem från sina jobb och nu under helgen när folk har tid att kolla runt. Så köerna kommer nog växa en hel del till är min gissning.

Jag tror Apple är väldigt bra på anpassa sig. De drar nog ner på produktionen på iPhone 8 modellerna samtidigt som de istället gasar på iPhone X linjen. Visst tror jag kunder kan vänta 3, 4 veckor på en X enhet. Men om det blir längre än så är nog risken att en del kunder tröttnar och ev, köper nåt annat. Den risken vill nog inte Apple ta och gör nog allt för att undvika.

Så därför tror jag rapporterna om två månaders väntetid är överdrivet. Det är ju dessutom en rätt dyr mobil som inte alla kommer köpa oavsett.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-10-30 07:27
Ursprungligen av johnh3:

Jag tror Apple är väldigt bra på anpassa sig. De drar nog ner på produktionen på iPhone 8 modellerna samtidigt som de istället gasar på iPhone X linjen. Visst tror jag kunder kan vänta 3, 4 veckor på en X enhet. Men om det blir längre än så är nog risken att en del kunder tröttnar och ev, köper nåt annat. Den risken vill nog inte Apple ta och gör nog allt för att undvika.

Så därför tror jag rapporterna om två månaders väntetid är överdrivet. Det är ju dessutom en rätt dyr mobil som inte alla kommer köpa oavsett.

Tja, du kan mkt väl ha rätt eftersom apple förmodligen gör allt dom kan för att öka prod på X.
Läser man däremot vad andra sajter och analytiker rapporterar så är det i kort fölande:
1) Apple har haft problem i produktionslinorna. X är en ny produkt. 8:an rullade på pga att den är mer eller mindre en 7:a.
2) Underleverantörer (oled skärm och face id vad jag läst) har svårt att leverera komponenter
3) pga 1+2 ovan så sänktes förväntad produktion/leverans under 2017 från 40m till 20m enhter. Då redan 40m enheter enligt analytiker och historisk försäljning var ”brist”, så får man nog tro att 20m är horribel brist.
Apple har slutat berätta vad dom säljer på lanseringsdag, men för iphone 6 så var det 12m om jag in minns fel, på en dag!

Googla på ”iphone 8 sales” och ”iphone x sales” så finns det mycket intressant analys att läsa.
”Många” spekulerar ju i att 8:ans sales är ”katastrof”, framförallt eftersom indikationer gör att ”folk” tror att apple bestämt sig för att halvera produktionstakten på 8:an.

Vidare så har jag noll (0) personer i min omgivning som fått för sig att köpa en 8:a.
Däremot har jag tiotals personer som redan uttryckt sin irritation kring långa leveranstider på X.

Varför är jag så engagerad? Är väl bara väldigt intresserad i just sånt här, produkter och företagande.
Måste nog säga att presentationen / hela kalaset gällande iphone 8 / X är årets #fail i alla kategorier, Apple presenterar 8:an som dom själva dödar 10 min efter att den visats.
Siffror gör gällande att dom sen säljstart av 8:an säljer mer av 7:an än 8:an.
Sist men inte minst har dom en produkt som trots det högsta priset någonsin på en telefon (?) säljer så bra att dom inte kan möta efterfrågan.

Det som även är riktigt tråkigt för oss konsumenter är att Apple förmodligen fått feedbacken att folk inte har några som helst problem att hosta upp 13 lax för en lur, så att Iphone 11 ska återgå till mer ”normala” / ”gamla” priser är nog bara att glömma.

Senast redigerat 2017-10-30 07:47
Ursprungligen av johnh3:

Jag tror Apple är väldigt bra på anpassa sig. De drar nog ner på produktionen på iPhone 8 modellerna samtidigt som de istället gasar på iPhone X linjen. Visst tror jag kunder kan vänta 3, 4 veckor på en X enhet. Men om det blir längre än så är nog risken att en del kunder tröttnar och ev, köper nåt annat. Den risken vill nog inte Apple ta och gör nog allt för att undvika.

Så därför tror jag rapporterna om två månaders väntetid är överdrivet. Det är ju dessutom en rätt dyr mobil som inte alla kommer köpa oavsett.

Nej, det är inte 2 månader. Det är 5-6 veckor och lommer troligen inte springa iväg mer utan bli kortare

Bevaka tråden