- Fredrik Sigbjörn
- Medlem ●
- Luleå
Satt precis och funderade på någe liknande 99dev, 99cocoa el dyl.
Om vi vill få igång någe så skulle vi ju helt enkelt kunna sätta upp ett phpbb forum var som hellst. Och sen se vart det leder.
Jag har en linuxburk med apache som kör ständigt, så det är nog inga problem.
server skall nog gå att lösa, jag har även ett reseller account som vi kan dra nytta av ifall det behövs...
som sagt; jag hjälper gärna till med trevlig xhtml+css, och även php'n ifall det skulle behövas. samt design, underhåll, artikelförfattning osv.
hoppas några av dom som började denna tråd fortfarende tittar för 99mac ibland, dom kanske sitter och snickrar på det just nu
(förresten, vad är grejen med alla 99*.com siterna? vad har dom gemensamt, förutom 99 i namnet då?)
Skrevs ursprungligen av johan dansk
server skall nog gå att lösa, jag har även ett reseller account som vi kan dra nytta av ifall det behövs...
som sagt; jag hjälper gärna till med trevlig xhtml+css, och även php'n ifall det skulle behövas. samt design, underhåll, artikelförfattning osv.
hoppas några av dom som började denna tråd fortfarende tittar för 99mac ibland, dom kanske sitter och snickrar på det just nu
(förresten, vad är grejen med alla 99*.com siterna? vad har dom gemensamt, förutom 99 i namnet då?)
för 99mac är det 99% mac 1% övrigt. samma sak med resten
Jag är glad att så många vissar intresse för sidan.
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att göra någonting under sommarlovet. Men ska börja nu igen.
Hur lång har jag kommit:
*Jag har fickat ett inloggins scrip som kör mot mysql.
*Man kan skappa nya användare.
*Man kan logga ut.
*Jag är i nästan klar med guid(är det en bra översättning av tutorial?)systemet. (kör mott mysql)
*Man kan först välja ämne. sedan listas alla "guider" under det ämnet. Man kan klicka på en guid för att läsa. Man kan lägga in en egen guider.
Vad som ska göras:
*Att man kan kommentera guiderna //är det en bra idé?
*Ett forum. Mot en mysql databas. Tre typer av användare admin, subadmin och vanlig användare.
*En bra layout.
*Era idéer här.
Så det är lägget just nu.
Sidan kommer troligtvis få massa nya funktioner men än så länge är sidan på alfa nivå.
En viktig fråga är om sidan bara ska rikta in sig på Cocoa eller också Java?
PS är det någon som vill slänga ihop ett forum åt mig, bry dig inte om layout. Bara ett simplet forum så ska jag anpassa det senare till sidan. Det skulle spara mig en massa tid. Fast inget phpBB eller liknade. DS
*Jag är i nästan klar med guid(är det en bra översättning av tutorial?)systemet. (kör mott mysql)
guid==globally unique identifier. Korrekt översättning av "tutorial" är "handledning".
En viktig fråga är om sidan bara ska rikta in sig på Cocoa eller också Java?
Du menar väl "bara ObjC" där? Kör inriktningen ObjC+Cocoa. Java->ObjC-bryggan utvecklas inte längre.
--Tage
ja, en tre, alternativt två, splats layout vore ju att föredra, står det till mig så blir det så mycket css så möjlig för layout, men sen är jag pervers också på det sättet.
omedelbart (dvs utan större tankegång från min del) föreslår jag följande struktur för diskussion:
* nyheter/blog (med flera skribener)
* tutorials (bra ord på svenska för detta?)
* artikler
* opensource programarkiv
* forum
tutorials & artikler kanske kan slås ihop till en avdelning? alting sökbart såklart..
andra förslag?
kanske man kan dela in undersektioner i cocoa/obj-c, cocoa/java, cocoa/ruby osv?
tycker så många så möjligt skall dela med sig utav tanker och funderingar kring detta... och finns det överhuvudtaget ett intresse i sverige för en sådan site? :]
oj fan, missade helt att simon himself hadde skrivit här
riktigt bra simon att du har grejat fram en hel del redan..
tycker att det är en bra idé om artiklerna/guiderna är kommenterbara, dels för om folk har flera frågor/inte fattar helt och om eventuella fel som skulle kunda vara i guiden osv.
som sagt, jag hjälper då gärna till med att fixa ihop en optimal layout med mestadels css (tycker sidan skall vara clean och enkelt, det är trots infon som är viktigast).
jag har faktiskt ett 90% klart forum, som är byggt för att vara enkelt (dvs inget phpbb "vara allting i hela världen" syndrom), som jag skulle kunna skriva klart ganska fort, user/login systemet är så tillpass bra skrivit att det lätt skulle kunna anpassas till dit system (särskilt om du kör trevliga sessions ), och har också, i dagens utförande, tre "usermodes"; admin, moderator och user.
om du vill snacka närmare med mig så har jag aim: johanthehuman och icq: 108080081 (gäller såklart alla).
jag tycker det är ett intressant projekt så jag bistår med all hjälp jag kan
Okej, alla ni som har idéer eller kan bidra på något sätt(layout etc) kan addera mig på icq.
34882873
Jag har lagt till så att man får ett mail med en länk så att man måste activera sitt konto.
Mer flexible kod.
Jag har inte 10.2 bara 10.1.någonting. Jag väntar på Panther:-)
Men ni kan alltid maila mig. simon@crossnet.se
Skrevs ursprungligen av jbong
Vi kan väl börja med Cocoa och sedan fortsätta med java och
kanske WebObjects om önskemål finns....
Vad säger forumet?
/J
Gärna WebObjects...vore kul med något på svenska...har funderat lite på det själv i somras...
Jag har hört att intresset om detta fortfarende finns?
om det visar sig att det är fallet har jag något på gång inom en vecka...
Skulle man inte kunna göra ett samarbete med 99mac och använda vårt utvecklareforum på något sätt? (här finns en stor publik redan)
Jag hjälper gärna till med serverplats och dom andra resurser som vi redan har - ju snabbare och lättare ni kommer igång desto mer fokus på själva content kan ni ha.
Domänen 99mac.net är ledig och registrerad till exempel
vi får greja ihop något coolt.
...återkommer..
Mycket intresserad... Kul med ett sånt initiativ. Jag direkt på!!!
Den stora frågan är ju som alltid; kommer folk att vilja skriva?
Ett forum känns ganska givet och enkelt att få igång, men det som egentligen är min våta dröm är en svensk motsvarighet till macdevcenter.com eller liknande, en "portal" (kanske inte rätt ord, men kommer inte på något bättre) för utveckling på macen.
Det stora problemet är ju inte det tekniska eller att "samköra" det med 99mac som jag har talat med björnström om (tex delar samma medlems db osv), utan att folk bidrar med artikler, tutorials, nyheter osv. Det som faktiskt gör att siten blir av, och framföralllt, blir bra!
Det råder nog ingen tvekan om att många tycker att en sådan sida vore helt optimal att kunna läsa på. Men hur många kan ha möjlighet att skriva innehåll till den?
Den stora frågan är ju som alltid; kommer folk att vilja skriva?
...
Det råder nog ingen tvekan om att många tycker att en sådan sida vore helt optimal att kunna läsa på. Men hur många kan ha möjlighet att skriva innehåll till den?
Ser man på MacDevcenters Cocoa sida så skrivs det inte så jättemånga artiklar, 1 i månaden ungefär det senaste halvåret och det är ingen stor variation i artikelförfattarna.
MacDevcenter är en bra site inget snack om saken men som ny inom cocoa/Obejctive-C programmering så tycker jag att Apple:s och OmniGroup:s maillistor är mycket bätter, se mail arkivet . Speciellt nu när jag tagit mig igenom några böcker i ämnet.
Det jag helst vill se och något som också kan vara ett första steg mot en egen cocoa portal är ett eget svenskt forum för cocoa/objective-c. Varför inte här på 99mac?
Med ett sådant forum borde vi få en bild av hur stort intresset är för en svensk cocoa portal samt kanske även inspirera utvecklare att skriva artiklar om sina erfarenheter och vedermödor inom mac utveckling.
Joakim
Johan har helt rätt - det svåra är att få återkommande aktivitet på sidorna. Vi får verkligen kämpa för att hålla 6-8 nyheter om dagen på 99mac av god kvalitet.
Jag kan hjälpa till med mycket av "det i bakgrunden" för att ni snabbt ska kunna komma igång och även marknadsföra sajten så att många kommer igång samtidigt.
Några tankar.
Den som startar siten bör kunna rodda ihop lite artiklar/guider så det finns lite innehåll från start. Kontakta lite engelskt folk som skrivit artiklar och fråga om det är möjligt att få översätta deras artiklar.
Räkna inte med att folk kommer hjälpa till.
Spring och regga cocoa.se och släng upp en site ögonaböj. Se om det fungerar, funkar det inte så släng det, funkar det - kanon. Tänk inte så mycket och ta inte så mycket input utan kör hårt i början, frågar man vad folk vill ha och hör sig för om allt kommer det bli allt man gör, och så låter det dessutom som att det saknas egen vision och då kanske man ska låta bli.
Gnäll inte över att du har en kostnad om <1000 spänn per år för siten, då ska man inte starta en site om man inte ens är beredd att skyffla in den lilla slanten (webhotell och domän).
Dunka upp siten, som sagt. Jag tänker kika in, är lite småintresserad av detta område, men kan inte bidra med något innehåll är jag rädd.
Howtos och tipsartiklar skulle ju kunna ge mer aktivitet än enbart nyheter
(som kanske inte är så många.. En ny kompilator här, ett nytt SDK där)
Men med ett vanligt forum för frågor / svar och som man sedan kan ha som bas
för att skapa howtos eller någon artikelserie om (lösningarna alltså).
Fast problemet är väl att det inte finns så många seniora Cocoa utveklare i sverige...