Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget fel på böjd Ipad, säger Apple

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En del exemplar av nya Ipad Pro kan ha en lätt böjning när den packas upp ur förpackningen, men det är inget fel utan en effekt av tillverkningen enligt Apple.

Läs hela artikeln här

Hade de tillverkat dem 1 mm tjockare med en lite starkare ram hade det kanske aldrig hänt. Så det känns lite olyckligt att det blir ett ”bendgate” snackis om en Apple produkt igen.

Det är inte en bugg det är en feature, för att inte kamerabulan ska få den att vicka när den ligger på bordet.

Inget fel på att enheten är böjd när man tar den direkt ur förpackningen. Mycket har man hört men detta måste nästan vara ett rekord i sammanhanget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-20 09:30

Vi längtar väl alla efter en ihoprullbar ipad att stoppa i innerfickan. Det här är ett steg på vägen!

Ursprungligen av IngoX:

Vi längtar väl alla efter en ihoprullbar ipad att stoppa i innerfickan. Det här är ett steg på vägen!

Du ser alltid silvertråden du

Premiumprodukter kan inte tillåtas ha sådana tillverkningsfel. Märkligt att Apple hävdar det.

Ursprungligen av Zeugma:

Premiumprodukter kan inte tillåtas ha sådana tillverkningsfel. Märkligt att Apple hävdar det.

Ja lite märkligt, särskilt med tanke på att Apple är känt som mästarna av tillverkningsteknik.

Man blir ju frestad att dra fram "Om Steve Jobs hade levt"-kortet

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja lite märkligt, särskilt med tanke på att Apple är känt som mästarna av tillverkningsteknik.

Man blir ju frestad att dra fram "Om Steve Jobs hade levt"-kortet

Steve "You're holding it wrong" Jobs?

.........You're looking at it wrong.

Ursprungligen av filbunke:

Steve "You're holding it wrong" Jobs?

.........You're looking at it wrong.

Hahaha, hade jag glömt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-20 10:42

Min Ipad Pro 11" är inte böjd, hade den varit det hade jag garanterat hävdat tillverkningsfel och försökt få den utbytt. Om Apple menar allvar med att det är ett naturligt resultat av tillverkningsprocessen borde de valt en annan tillverkningsprocess som inte resulterar i detta, så enkelt är det. Ingen produkt ska lida av det här som standard, än mindre en så pass dyr premiumprodukt.

Också ett sätt att komma undan Bendgate.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-20 12:43

Med det sagt återstår det fortfarande att se hur stort det här problemet faktiskt är. Ett antal som uppmärksammas på sociala medier betyder ju på intet sätt att det är ett utbrett problem. Det kanske handlar om mindre än en procent, men den lilla mängden skapar stor uppståndelse eftersom det är en högprofilerad och dyr produkt. Magkänslan säger att det inte är ett utbrett problem, men det återstår att se.

Om det är så litet omfång, då borde Apple låta bli att sälja de böjda iPad:arna. Att sälja dem skadar Apples varumärke PR-mässigt mycket och blir mycket negativa skriverier om Apple. Bättre att dela ut de böjda iPaden till sina anställda. Betalar man så mycket som iPaden kostar vill man att den skall vara felfri, dvs så som produkten är tänkt att vara (inga böjda varor, här inte!!!) och fungera!

Ursprungligen av The Real Viking:

Om det är så litet omfång, då borde Apple låta bli att sälja de böjda iPad:arna. Att sälja dem skadar Apples varumärke PR-mässigt mycket och blir mycket negativa skriverier om Apple. Bättre att dela ut de böjda iPaden till sina anställda. Betalar man så mycket som iPaden kostar vill man att den skall vara felfri, dvs så som produkten är tänkt att vara (inga böjda varor, här inte!!!) och fungera!

Ja och andrahandsvärdet ryker ju även. I alla fall om man är ärlig när man beskriver skicket.
Om de nu är så vanligt att de inte har råd att kassera de dåliga får de ju sälja de rabatterat. Eller kanske ge bort till fattiga så får de bättre PR.

Senast redigerat 2018-12-20 19:25
  • Medlem
  • Lund
  • 2018-12-20 17:44

Om man då råkar böja en som är rak så kan man ju få service på den iaf iom att det ändå kan ”blir så i tillverkningsprocessen”

De kommer ju inte byta ut de böjda enheterna:
https://www.phonearena.com/news/Apple-says-iP...

Jag tror det här riskerar att skada förtroendet för Apple. Det kommer rätt nära inpå när de hade defekter på tangentbordet på sina Macbook och fick fixa dessa:
https://www.apple.com/support/keyboard-servic...

Med deras resurser borde kvalitetskontrollen vara bättre. Så man undrar om de har haft för bråttom och tagit genvägar?

Ursprungligen av johnh3:

De kommer ju inte byta ut de böjda enheterna:
https://www.phonearena.com/news/Apple-says-iP...

Jag tror det här riskerar att skada förtroendet för Apple. Det kommer rätt nära inpå när de hade defekter på tangentbordet på sina Macbook och fick fixa dessa:
https://www.apple.com/support/keyboard-servic...

Med deras resurser borde kvalitetskontrollen vara bättre. Så man undrar om de har haft för bråttom och tagit genvägar?

Jag undrar hur man tänker egentligen.
Eller helt ärligt så vet vi ju egentligen det, det är ekonomikontoret som beräknat faktiskt kostnad att åtgärda tillverkningsprocess samt kostnad för att återkalla samtliga exemplar som är deformerade jämfört med hur mycket varumärket tar skada av detta i förlängningen hur mycket färre sålda produkter det resulterar i.

Jag får väl anta att dessa är fan så mycket bättre än mig på att räkna men kan ändå inte förstå det.

Om man leker med tanken att aktien inte kan sjunka så bör ju apple kunna ge bort några hundra miljoner ipads på ett år utan att kursa... Och om man då tänker lite realistiskt istället så säger iallafall MIN hjärna att man bör be om ursäkt för ett tillverkningsfel och omedelbart åtgärda och kompensera/byta ut de missformade enheterna.

Varför vägrar man detta? Varför idiotförklarar man hellre hela sitt varumärke samt varenda kund de har på detta vis? Är det ett så pass stort antal att man är rädd för att aktien sjunker för att det är så många enheter att att aktieägare flippar?

Om inte, varför då idiotförklara hela sin egen process och säga "Våra produkter blir lite snea ibland, är inte riktigt som förr men köp ändå? ps... ditt fel om den går sönder"

Är det något Apple är kända så är det yrkesstolhet och inte minst hårdvarustolthet!
Visst har de gjort misstag, det gör alla. Men stort sett så förknippar de flesta Apple med galet hårdvarai premium segmentet.

Senast redigerat 2018-12-20 18:54
  • Medlem
  • 2018-12-20 19:38
Ursprungligen av Allexz:

Jag undrar hur man tänker egentligen.
Eller helt ärligt så vet vi ju egentligen det, det är ekonomikontoret som beräknat faktiskt kostnad att åtgärda tillverkningsprocess samt kostnad för att återkalla samtliga exemplar som är deformerade jämfört med hur mycket varumärket tar skada av detta i förlängningen hur mycket färre sålda produkter det resulterar i.

Jag får väl anta att dessa är fan så mycket bättre än mig på att räkna men kan ändå inte förstå det.

Om man leker med tanken att aktien inte kan sjunka så bör ju apple kunna ge bort några hundra miljoner ipads på ett år utan att kursa... Och om man då tänker lite realistiskt istället så säger iallafall MIN hjärna att man bör be om ursäkt för ett tillverkningsfel och omedelbart åtgärda och kompensera/byta ut de missformade enheterna.

Varför vägrar man detta? Varför idiotförklarar man hellre hela sitt varumärke samt varenda kund de har på detta vis? Är det ett så pass stort antal att man är rädd för att aktien sjunker för att det är så många enheter att att aktieägare flippar?

Om inte, varför då idiotförklara hela sin egen process och säga "Våra produkter blir lite snea ibland, är inte riktigt som förr men köp ändå? ps... ditt fel om den går sönder"

Är det något Apple är kända så är det yrkesstolhet och inte minst hårdvarustolthet!
Visst har de gjort misstag, det gör alla. Men stort sett så förknippar de flesta Apple med galet hårdvarai premium segmentet.

Aktien hade en topp på 232 USD
Nu ligger den på 157 USD och på väg nedåt
Snart 45 procent ned sedan toppen
Snart förbi noteringen i februari på 155 USD
När det gäller aktiekursen kvittar hur mycket pengar Apple har i kassan

Ursprungligen av PaO:

Aktien hade en topp på 232 USD
Nu ligger den på 157 USD och på väg nedåt
Snart 45 procent ned sedan toppen
Snart förbi noteringen i februari på 155 USD
När det gäller aktiekursen kvittar hur mycket pengar Apple har i kassan

Jag har nog formulerat mig lite klumpigt då mitt inlägg egentligen inte skulle relatera sådär jättemycket till deras aktiekurs egentligen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-12-20 21:39

'We pre-bent the iPad so you don't have to', säkert en feature de designat in i iPaden..
Näe, mera en anledning till att inte uppgradera min 10,5'' till det senaste denna gång.

  • Medlem
  • 2018-12-20 23:54

Vad ska nästa sak bli?

"Vissa enheter kommer ut ur fabriken med feta repor på baksidan, men det orsakar inga praktiska problem med produkten."

Ibland undrar man ju lite vad ingenjörerna på Apple sysslar med.

Ursprungligen av PaO:

Aktien hade en topp på 232 USD
Nu ligger den på 157 USD och på väg nedåt
Snart 45 procent ned sedan toppen
Snart förbi noteringen i februari på 155 USD
När det gäller aktiekursen kvittar hur mycket pengar Apple har i kassan

Vad gjorde de för dumt i februari?

Ämnet är inte Apples aktiekurs. Det finns det andra trådar för. Åter till böjda iPads.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-12-21 13:22

En till slogan, free of charge:

The most flexible iPad.
Ever!

Då förpackningarna deras är så perfekta, är det konstigt att de får ner böjda ipads i dem, eller är förpackningarna böjda också numera?!

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-27 13:29
Ursprungligen av Jonatatatan:

Ja och andrahandsvärdet ryker ju även. I alla fall om man är ärlig när man beskriver skicket.
Om de nu är så vanligt att de inte har råd att kassera de dåliga får de ju sälja de rabatterat. Eller kanske ge bort till fattiga så får de bättre PR.

Efter 15 år är det en samlar pryl som man får betala än mer för än den annars perfekta .

Ursprungligen av juanito:

Efter 15 år är det en samlar pryl som man får betala än mer för än den annars perfekta .

Tror de flesta tänker uppgradera sin Ipad inom 15 år. Och de som samlar på prylar brukar vilka ha perfekt skick. Gärna en som inte ens är uttagen ur sin box.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-27 13:40
Ursprungligen av Allexz:

Jag får väl anta att dessa är fan så mycket bättre än mig på att räkna men kan ändå inte förstå det.

Ja det kunde man tro, men räknenissarna hittar på allt flera konstiga sätt att räkna som är allt annat än förankrat i verkligheten.

Så nej, det har ingen betydelse om att fixa något i tid för e liten peng är mer lönsamt än att korrigera skadan efteråt så är en kostnad alltid en kostnad man ska undvika. Nästa kvartal är något helt annat med andra problem som aldrig kopplas till beslut tagna tidigare kvartal.

Så nej de räknar inte som du tänker de borde. Jag lovar du räknar bättre. Dock bör man säga att ingengörer och andra lika sinnade brukar vara allt för försiktiga med att ta beslut, så ja det är svårt med balansen. Men jag anser att ett föratag aldrig får drivas av en räknenisse, som Apple just nu är drivet. Det är skadligt för alla bolag i längden. Räknenissarna ska vara ett stöd till VDn inte själva vara VD.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-27 13:46
Ursprungligen av Jonatatatan:

Tror de flesta tänker uppgradera sin Ipad inom 15 år. Och de som samlar på prylar brukar vilka ha perfekt skick. Gärna en som inte ens är uttagen ur sin box.

Ja men defekta expemplar kopplade med en knäpp historia eller citat kan bli långt mer värdefulla.

Ta Banksys tavla som ex. den förstördes vid auktionen och dess värde gick upp efter förstörelsen.

Ursprungligen av juanito:

Ja men defekta expemplar kopplade med en knäpp historia eller citat kan bli långt mer värdefulla.

Ta Banksys tavla som ex. den förstördes vid auktionen och dess värde gick upp efter förstörelsen.

Det har du rätt i. En unik historia ökar ofta värdet, men den behöver ju vara rolig/spännande också. Känns inte som dessa böjda ex kommer bli värda något. Kanske om du hade en Ipad pro som räddat livet på valfri känd person genom att ta kulan från en galning som försökt döda denne.

Bevaka tråden