Kan man spela spel på den? I synnerhet Microsoft Flygsimulator undrar jag.....
Eftersom de flesta AAA-titlar endast kör på Windows, PlayStation eller Xbox så är det inte spel som är det främsta syftet att köra en mac.
Flight Sim är för Windows idag, och kommer senare till sommaren till Xbox. Tror inte det någonsin kommer släppas för macOS.
Tyvärr så kan man nu med ARM inte heller ladda Windows i dagsläget, men det kanske kommer att lösas i framtiden (men ingen som lovat det).
Du kan dock troligen spela de flesta spel som går under macOS mha. emulering/rosetta (har inte testat så mycket, då jag spelar främst på mina Windowsdatorer, Xboxar och Switchar). Tror dock inte att grafiken konkurrerar med bärbara som har Nvidias senaste grafikchip. Då får man nog köpa MacBook Pro 16" med bästa grafiken (och Intel-CPU).
Ett plus för M1 är dock att man kan köra spel som tidigare bara gått att köra på iOS och Android. Skall själv testa några iPhonespel och se hur det fungerar.
Skall bli spännande att se blandningen och möjligheten att kunna köra appar för både macOS och iOS på samma maskin!
Men man skall vara realist; För AAA-spel, så skaffa en Windowsmaskin för det (eller möjligen PS, Xbox, eller Switch). Utan tvekan.