Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 13" M1 - vad är det här för magi?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då var Apples första datorer med deras egna Apple Silicon äntligen här och vi tar en närmare titt på nya MacBook Pro 13".

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Då var Apples första datorer med deras egna Apple Silicon äntligen här och vi tar en närmare titt på nya MacBook Pro 13".

Läs hela artikeln här

Tack.

Fins det någon möjlighet att testa lite hur Photoshop presterar i jämförelse ( trots beta)? Tänker på snabbhet i filter etc.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-12-02 12:33

Mycket roligt intro!

Blotter får jag inte att funka. Inte uppdaterat sedan 2018 heller

Senast redigerat 2020-12-02 13:30
Ursprungligen av jurassic579:

Tack.

Fins det någon möjlighet att testa lite hur Photoshop presterar i jämförelse ( trots beta)? Tänker på snabbhet i filter etc.

Jag har tyvärr inte Photoshop och skall skicka tillbaka recensionsdatorn nu men det finns en hel del sådana videos på YouTube och det verkar faktiskt fungera förvånansvärt bra måste jag säga.

https://youtu.be/SndWxRaMzxA

https://www.youtube.com/watch?v=44_qo5ZYRs4

Ursprungligen av kenjon:

Mycket roligt intro!

Blotter får jag inte att funka. Inte uppdaterat sedan 2018 heller

Kul att du gillade det, tack! Ah va segt, får hoppas utvecklarna uppdaterar!

Borde ju vara än mer pulver i kommande iMac (med ny design, eller hur Marcus ;), så det blir nog att skaffa ny dator med M1 eller M2 nästa år och i bästa fall med ny version av MacOS. Har hoppat Catalina och även Big Sur, verkar inte helt färdigbakat. Förhoppningsvis har man rättat till de mest irriterande sakerna.

Ursprungligen av Snoopy:

Borde ju vara än mer pulver i kommande iMac (med ny design, eller hur Marcus ;), så det blir nog att skaffa ny dator med M1 eller M2 nästa år och i bästa fall med ny version av MacOS. Har hoppat Catalina och även Big Sur, verkar inte helt färdigbakat. Förhoppningsvis har man rättat till de mest irriterande sakerna.

Det beror på vad man använder det till men Big Sur känns stabilt nog för mig

Ursprungligen av BlackSmp:

Det beror på vad man använder det till men Big Sur känns stabilt nog för mig

Att utseendet / GUI går mot iPadOS skär lite i ögonen, men man kanske vänjer sig? Hört folk som klagar att säkerhetstänket går ut över användarupplevelsen på ett väldigt negativt sett. Risken är väl att nästa MacOS är än mer likt iPadOS och för mig är detta väldigt negativt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-12-05 22:39
Ursprungligen av Snoopy:

Borde ju vara än mer pulver i kommande iMac (med ny design, eller hur Marcus ;), så det blir nog att skaffa ny dator med M1 eller M2 nästa år och i bästa fall med ny version av MacOS. Har hoppat Catalina och även Big Sur, verkar inte helt färdigbakat. Förhoppningsvis har man rättat till de mest irriterande sakerna.

Tänker mig en iMac(Pro) med M-chip. Hjärtat bultar och jag glömmer andningen.

Ursprungligen av reboot81:

Tänker mig en iMac(Pro) med M-chip. Hjärtat bultar och jag glömmer andningen.

Sant!!!

Ursprungligen av Snoopy:

Hört folk som klagar att säkerhetstänket går ut över användarupplevelsen på ett väldigt negativt sett.

Vad innebär det?

Ursprungligen av hummel:

Vad innebär det?

”now requires you to agree to a series of terms and conditions before you can use it — contracts that no one actually reads. It’s impossible for us to read and analyze every single one of these agreements. ”

” If you’ve updated to Catalina, you likely have started to see prompts asking you to give apps permission to access certain information on your Mac.”

Säkerhet är bra men kan vara irriterande om det är i vägen. IMO.

Ursprungligen av Snoopy:

”now requires you to agree to a series of terms and conditions before you can use it — contracts that no one actually reads. It’s impossible for us to read and analyze every single one of these agreements. ”

” If you’ve updated to Catalina, you likely have started to see prompts asking you to give apps permission to access certain information on your Mac.”

Säkerhet är bra men kan vara irriterande om det är i vägen. IMO.

Ok, jag har inte upplevt detta på något särskilt negativt sätt. Ingenting som kommer i vägen för mig. Det är nog inte värre än de gamla EULA som man ansågs ha godkänt genom att använda mjukvaran.

Ursprungligen av Snoopy:

”now requires you to agree to a series of terms and conditions before you can use it — contracts that no one actually reads. It’s impossible for us to read and analyze every single one of these agreements. ”

” If you’ve updated to Catalina, you likely have started to see prompts asking you to give apps permission to access certain information on your Mac.”

Säkerhet är bra men kan vara irriterande om det är i vägen. IMO.

Ok, själv upplever jag inte att jag en gång får en fråga för ett program som jag ska använda som speciellt jobbigt.

Kan man spela spel på den? I synnerhet Microsoft Flygsimulator undrar jag.....

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-12-08 12:56

Det kan jag inte tänka mig. För det finns väl inte för macOS.

Det går inte att starta upp M1-datorerna med WIndows som nödlösning.

Ursprungligen av Gäddnos:

Det kan jag inte tänka mig. För det finns väl inte för macOS.

Det går inte att starta upp M1-datorerna med WIndows som nödlösning.

Vad är det som avgör vad gäller den dator att den skulle ev. kunna mäta sig med en PC speldator?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-12-09 11:50
Ursprungligen av calinou:

Vad är det som avgör vad gäller den dator att den skulle ev. kunna mäta sig med en PC speldator?

Jag förstår inte frågan.

M1 klarar av spel, mycket bra. Men inte Microsoft Flight Simulator, som du specifikt frågade om, pga den finns inte för macOS (vad jag vet), åtminstone inte senaste MS Flight Simulator 2020.

Berätta för oss vilken version av Flight Simulator du avser så kanske svaret blir något annat.

Senast redigerat 2020-12-09 12:10
Ursprungligen av Gäddnos:

Jag förstår inte frågan.

M1 klarar av spel, mycket bra. Men inte Microsoft Flight Simulator, som du specifikt frågade om, pga den finns inte för macOS (vad jag vet), åtminstone inte senaste MS Flight Simulator 2020.

Berätta för oss vilken version av Flight Simulator du avser så kanske svaret blir något annat.

Jag vill fråga överlag med spel som kräver mycket av prestanda, minne och grafikkort.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-12-12 00:15
Ursprungligen av Redaktionen:

Då var Apples första datorer med deras egna Apple Silicon äntligen här och vi tar en närmare titt på nya MacBook Pro 13".

Läs hela artikeln här

Fick min nya MacBook Pro 13" M1:a (16/256) idag. Har använt den i 3-4 timmar, och har just nu 83% batteri kvar.

Älskar denna nya maskinen och M1!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-12-12 00:22
Ursprungligen av calinou:

Kan man spela spel på den? I synnerhet Microsoft Flygsimulator undrar jag.....

Eftersom de flesta AAA-titlar endast kör på Windows, PlayStation eller Xbox så är det inte spel som är det främsta syftet att köra en mac.

Flight Sim är för Windows idag, och kommer senare till sommaren till Xbox. Tror inte det någonsin kommer släppas för macOS.

Tyvärr så kan man nu med ARM inte heller ladda Windows i dagsläget, men det kanske kommer att lösas i framtiden (men ingen som lovat det).

Du kan dock troligen spela de flesta spel som går under macOS mha. emulering/rosetta (har inte testat så mycket, då jag spelar främst på mina Windowsdatorer, Xboxar och Switchar). Tror dock inte att grafiken konkurrerar med bärbara som har Nvidias senaste grafikchip. Då får man nog köpa MacBook Pro 16" med bästa grafiken (och Intel-CPU).

Ett plus för M1 är dock att man kan köra spel som tidigare bara gått att köra på iOS och Android. Skall själv testa några iPhonespel och se hur det fungerar.

Skall bli spännande att se blandningen och möjligheten att kunna köra appar för både macOS och iOS på samma maskin!

Men man skall vara realist; För AAA-spel, så skaffa en Windowsmaskin för det (eller möjligen PS, Xbox, eller Switch). Utan tvekan.

1
Bevaka tråden