- Anders Ingelstam
- Medlem ●
- Stockholm
skön metallkänsla - skön skön skön!
Anders
Inte ens mot din själ broder!
Anders
Skrevs ursprungligen av Leijon
Komiskt nog har jag beställt exakt samma sak som du.
Det är inte så att det var min du tog?!
Tror inte det. Har tjatat på en ny 15" hos min ÅF i sedan våras så han var sekundsnabb att och beställa åt mig när de lanserades.
Nu ska jag CarbonCopyClona 12" -> 15" Sen ska det hastighetstestas...
Jag hade G4/400 m 1,25 GB RAM
Håller på att installerar - återkommer med hastighetsrapporter...
Men, Backlit keyboard - ojvoj!
Anders
Egentligen borde väl Apple skänka en ny PB 15" till alla de som "trollar" här på 99mac och säger saker som i stil med att det inte är nåt att ha och att det är gammal teknik och bla bla bla. Tror Ingelstam kan intyga att det inte förhåller sig på det sättet... (Fast det kanske är deras strategi? Att trolla tills de får en mac... )
Jag vill att min kommer!!!!!! fasst de e en PB12"!!!!!
Men jag tror de e såhär att PB17" levereras som den gjorde innan. Nya PB15" började levereras denna veckan och nästa vecka är det PB12" tur...eftersom PB12" är svårare att bygga än dom andra två.
så jag håller tummarna på att min kommer typ på onsdag!!!!
**HOPPAS**
Tänkte bara meddela att apple har haft slut på airport extreme kort, vilket har medfört ett par dagars förseningar för oss som har beställt nu nyligt. Dom har airport-kort nu så nån större försening ska det inte röra sig om. Detta fick jag veta av apple store som jag var i kontakt med tidigare idag.
Reflektioner:
Spec: PowerBook G4/15.2"/1.25GHz/1GB/80GB/SuperDrive/AirPort Extreme/Bluetooth/USB 2.0
1. Den känns stor. Ti kändes slimmad och nett. 15" Alu känns solid.
2. Skärmen är stor och bra. Ljusstyrkan regleras automatiskt med omgivningsljuset.
3. DEN ÄR TYST. Disken hörs knappt. Man måste lägga örat mot metallen för att höra om den lever. Nästan läskigt. Fläkten har aldrig startat. (Jobbat i 4-5 timmar) Otroligt.
4. Tangentbordsbelysningen är cool.
5. Den känns såklart snabbare än min 12" 867, men det skulle kunna vara framför allt disken som gör största skillnaden.
6. Jag får inte längre stötar av höljet!
7. Fullt batteri visar 1:40 med 10.2.7
Totalintrycket är att den är stor och extremt tyst.
Skrevs ursprungligen av Masp
Suck.....
Fick just ett deliverynote från apple där dom ber om ursäkt för att det blir en försening. Min powerbook levereras tidigast andra veckan i oktober. Beställningen gick iväg dagen efter releasen av modellen.
Tortyren är fullständig.
Allvarligt talat,varför beställer _någon_ från AppleStore? Macoteket hjälpte mig.... har jag missat något?
Anders
OK - efter knappt två dygn som AluBook ägare:
Den ÄR tyst!
Alla pixlar lyser så vackert i den färg de förväntas lysa. Skärmen öht mycket bra, ljusstark och skarp.
Den rippar mp3or som ett odjur (jmf med min gamla G4/400)
Riktigt bra ljud i högtalarna, även om det naturligtvis inte finns någon vidare botten i basen.
Den blir rejält varm undertill
Finishen i bygget känns kvalitet - solid liksom
Alu-känslan är extrem skön och lystern lyxig
Skall prova med projektor i helgen
Frågor?
Anders
Tillägg:
Oki, Fick igång fläkten efter intensivt användande och den är tyst! Låter som den är lite större än vanligt, men går långsamt.
Ljudet är ok, men jag tycker 12" gav bättre omfång. Särkillt i basen.
Iallafall:
En snygg tyst kraffull pjäs helt enkelt!
Skrevs ursprungligen av mrkz
Fick precis min nya 1.25 GHz PB. Superfin, som väntat...
Men - ska datorn inte ha 512 Mb RAM från början? I min burk sitter det bara 256 MB i nedre slot:en. Apple:s fel eller Macotekets?
Jo, den ska ha 512 Mb. Fråga Macoteket först.
Lite specs:
PowerBook 15" G4 1,25 GHz, 1 Gb RAM. I övrigt standardconfigen.
Min tidigare dator: iBook 600 MHz G3 (utan Quartz Extreme).
Lite reflektioner:
Den är snabb! Jämfört med min iBook 600 förstås
Maxhastigheten när jag rippade en CD i iTunes (AAC 160 Kbps) var 13x. Snittet låg nog någonstans runt 10-11x.
Exposé och kubeffekten i Panther är så sjukt snygga...
Macromedia Fireworks MX 2004 flyter riktigt bra! Ett nöje att använda.
Någon som har förslag på vad som ska testas?
Skrevs ursprungligen av Peth
Jorå, det skall vara 2 st 256 Mb-moduler. Kolla så att du inte fått fel datormodell. 1GHz-maskinen levereras bara med 256 Mb.
Asch.. det var tydligen litet missar i kommunikationen när jag beställde burken. Jag vill(e) ha 1 Gb RAM, så jag adderade en 512:a till köpet. Men Apple har visst varit finurliga och _inte_ lött fast de ursprungliga 512 Mb RAM:en på moderkortet, vilket får/fick till följd att en 256-modul plockades ur och ersattes med en 512:a.
Summa summarum: jag har nu 768 Mb RAM i burken. F-n. Eller typ... vad ska man nu göra med den extra, oanvända 256:an? (som leverantören tydligen glömde att skicka med min dator)
Vore intressant att veta vilka ÅF som redan har fått nya 15 tums modellen. Som jag har förstått det är det bara Macoteket och DGC (verkar vara på g iaf) som kan leverera, eller?
Själv har jag beställt hos Reda Gruppen. Tyvärr kunde säljaren inte få fram något mer bestämmt än "första veckan i oktober".
Skrevs ursprungligen av capojava
Jo, den ska ha 512 Mb. Fråga Macoteket först.
Lite specs:
PowerBook 15" G4 1,25 GHz, 1 Gb RAM. I övrigt standardconfigen.
Min tidigare dator: iBook 600 MHz G3 (utan Quartz Extreme).
Lite reflektioner:
Den är snabb! Jämfört med min iBook 600 förstås
Maxhastigheten när jag rippade en CD i iTunes (AAC 160 Kbps) var 13x. Snittet låg nog någonstans runt 10-11x.
Exposé och kubeffekten i Panther är så sjukt snygga...
Macromedia Fireworks MX 2004 flyter riktigt bra! Ett nöje att använda.
Någon som har förslag på vad som ska testas?
Vad har du fått panther ifrån då?? eftersom de inte börjar säljas förren i slutet av månaden???? illigalt eller? trodde ni mac-ägare köpte era program eller har jag fel??