Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försten att få sin nya PB.

Tråden skapades och har fått 370 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av buenoben
Har du kört kalibreringen på den? Fick c:a 2 timmar vid första upp/ur laddningen. Efter det stod det 4:07 fast det gick ganska snabbt ner till 3:27. Får se hur det håller sig i verkligheten.

Ehh, gissa om jag är intresserad av att få veta vad du talar om

Fick hem en PB12" igår, tiderna jag skrev är vad som står i batteripanelen, altså inte några "real world" tider. Kalibrering står det om på sidan 20 i manualen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 16:57

Apple Store Update:

Byggtiderna är nu 5-7 dagar för samtliga Powerbookmodeller.

Se tidigare inlägg för utveckling.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-21 17:17

Apropå batteritiderna så ska ni kanske inte bli FÖR deppiga redan nu när ni jämför. Jag antar att batterierna i Powerböckerna är av i princip samma typ som i mobiltelefoner. Detta innebär ju i så fall att ni i början kommer att få ett något lägre resultat vad gäller batteritid än vad ni kommer att få så småningom efter några upp- och urladdningar.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 17:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Apple Store Update:

Byggtiderna är nu 5-7 dagar för samtliga Powerbookmodeller.

Se tidigare inlägg för utveckling.

Väntar du fortfarande på din Alu15? Vad säger ditt senaste besked från Apple om leveranstid? Jag trodde man fick vänta till december för att få en Alu15 som beställdes nu. Det är därför jag börjat fundera på Alu17.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 18:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Apple Store Update:

Byggtiderna är nu 5-7 dagar för samtliga Powerbookmodeller.

Se tidigare inlägg för utveckling.

Får jag fråga hur du får fram det?
När jag lägger en beställning hos apple store så visar byggtiden fortfarande på 10-15 dagar. Konstigt, va?

Tycker ni som funderar på att beställa och vill ha den den snabbt bör ringa in beställningen. Tog mindre än en vecka från beställningsdatum att få hem en standardutrustad Powerbook 12". Fick bekräftelse dagen efter beställningen att den var redo att skeppas ut.

Detta att jämnföra med MacForums leveransbesked på 5-6 veckor!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 00:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av buenoben
Tycker ni som funderar på att beställa och vill ha den den snabbt bör ringa in beställningen. Tog mindre än en vecka från beställningsdatum att få hem en standardutrustad Powerbook 12". Fick bekräftelse dagen efter beställningen att den var redo att skeppas ut.

Detta att jämnföra med MacForums leveransbesked på 5-6 veckor!!!

Detta låter ju fantastiskt!
Jag har i alla fall hållit mig och sparat och knogat och på fredag kommer de sista pengarna in på mitt konto som behövs för att förgylla min värld med PowerBook.
Jag ringer till snubbarna och snubborna på apple store på fredag och beställer. Undra just om det är mycket samtal dit på just fredag (Panther, ja ni vet...)? Jag ringde bara för ett par veckor sen och hade väldiga problem att komma fram. La la la... telefonkösmusik med Enya i hundraåttio minuter. Jo, jag tackar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-22 08:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Väntar du fortfarande på din Alu15? Vad säger ditt senaste besked från Apple om leveranstid? Jag trodde man fick vänta till december för att få en Alu15 som beställdes nu. Det är därför jag börjat fundera på Alu17.

Väntar är ett understatement...
Jag har beställt genom DGC, som beställt genom Scribona, som beställt från Apple så dessvärre har jag ingen 100-procentig koll på när grejerna ska komma.

Beställningen gjorde den 25:e september.
Funderar på att byta till en 17-tummare om det blir frågan om november-december.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-22 08:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Yens
Får jag fråga hur du får fram det?
När jag lägger en beställning hos apple store så visar byggtiden fortfarande på 10-15 dagar. Konstigt, va?

Jag lägger en beställning hos svenska Apple Store på en BTO-dator (lägger till små extrasaker).
Igår när jag skrev inlägget var det 5-7 dagar på alla modeller men det där ändras hela tiden verkar det som.

Citat:

Skrevs ursprungligen av buenoben
Tycker ni som funderar på att beställa och vill ha den den snabbt bör ringa in beställningen. Tog mindre än en vecka från beställningsdatum att få hem en standardutrustad Powerbook 12". Fick bekräftelse dagen efter beställningen att den var redo att skeppas ut.

Detta att jämnföra med MacForums leveransbesked på 5-6 veckor!!!

Oj! Är det så bra!!!
Dock har jag väntat på att min bankgirobetalning ska komma in (betalade förra måndagen) men om den kommer in nu i veckan kanske det finns hopp om att den kommer nästa vecka! Gött att höra!

Jag har beställt via återförsäljare så jag lever i stor ovisshet... mycket stressande. Men man får ju gott om tid att planera födelsedagsfesten Benchmarking, och installation av livsnödvändiga program. Hmm kanske skulle passa på att göra en speciell bakgrundsbild för att välkomna den när den väl kommer...

Min återförsäljare säger "i slutet på månaden" få se när det blir....

jag fick just veta att min dator(pb12") dyker upp i slutet på november, trots att jag beställde på releasedagen. vänta vänta vänta.

Ni som väljer att beställa via telefon se till att ni frågar tydligt om leveranstiden. Ställ krav på att den hålls och markera vikten av detta. Be även om säljarens namn och anknytningsnummer så de kan nås om det blir några fördröjningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 08:32

Jag fick igår bekräftat att min 15-tummare "inte var tillverkad ännu" och att den skulle "komma i slutet på november eller början på december".

Så nu är den avbokad och en 17-tummare beställd.
Problem solved!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 10:56

är det nån annan än jag som funderar på iBookG4 12" istf. PB12"? Det skiljer i alla fall 6000 bagis, det är ju en slant....

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 11:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Jag fick igår bekräftat att min 15-tummare "inte var tillverkad ännu" och att den skulle "komma i slutet på november eller början på december".

Så nu är den avbokad och en 17-tummare beställd.
Problem solved!

Det ångrar du nog inte, Andreas.

Frågan är möjligen om du inte skulle bett din mamma gått över gatan för några veckor sen istället...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 11:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Palle
Det ångrar du nog inte, Andreas.

Frågan är möjligen om du inte skulle bett din mamma gått över gatan för några veckor sen istället...

Ja, det hade nog varit att föredra.
Har varit datorlös hemma i en månad nu. :eek:

Som kompensation för dessa jobbiga veckor tröstade jag mig med att beställa en 20 GB iPod samtidigt som 17-tummaren.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-23 14:36

Äntligen har min alu PB 15" 1,25 kommit. Nu ska jag packa upp den

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 14:37

Hej hopp igår kom min 15" 1.25. En mycket kort och flintskallig man levererade den...och han var mycket snäll. (beställdes från applestore 9/10)
Jag kan konstatera att jag hade tur med döda pixlar och flummiga fläckar...ingen sån skit.(inte ännu iallafal) GRYMT ljusstark skärm!! Värre är det med den omtalade batteritiden.eller snara bristen på den. Efter kalibreringen så har jag typ 1 1/2 h...men den kanske skärper sig efter lite up/urladdningar. Jag stör mig också på att tangenterna verkar vara dittsatta av en påtänd(lyckades inte stava till alcoholiserad) irländare alt. tawianes. Sitter lite skevt här och var...extra synnligt blir det när man har backlight på(vilket drar ner Star Trek upplevelsen lite) verkar som tangenterna sitter högre upp på längst ut mot sidorna, samt att 6:an sitter nedsjunket flera mm. Är det någon som har märkt det också?

Annars en mycket bra polare!

Citat:

Skrevs ursprungligen av James
är det nån annan än jag som funderar på iBookG4 12" istf. PB12"? Det skiljer i alla fall 6000 bagis, det är ju en slant....

Det hade jag nog gjort om jag inte hade betalat in pengarna till Apple som aldrig kommer in!!!
Jag blir trött. Och det har gått NIO bankdagar nu! Jag är förbannad!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 15:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av James
är det nån annan än jag som funderar på iBookG4 12" istf. PB12"? Det skiljer i alla fall 6000 bagis, det är ju en slant....

Det finns en bra jämförelse mellan de två på www.macnytt.se

  • Medlem
  • 2003-10-23 15:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown
Det hade jag nog gjort om jag inte hade betalat in pengarna till Apple som aldrig kommer in!!!
Jag blir trött. Och det har gått NIO bankdagar nu! Jag är förbannad!

Ring och var riktigt bestämd. Det fick jag göra för att det skulle hända något. Pengarna har troligen kommit in, det är bara de som har dålig koll. Hoppas att det löser sig!

  • Medlem
  • 2003-10-23 15:32

Sitter nu äntligen och njuter av närvaron av min nya AluBook 15" 1.25 GHz! Nu är all hopplös väntan och trassel helt bortglömt. Mmmmm....

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-23 22:26

Lägesrapport:

Ok, har haft min 15" 1,25 GHz i 3 veckor nu och känner mig mogen för en liten rapport.

1. Den ÄR mycket tyst. Fläkten går sällan igång trotts processorintensivt jobb. När den väl går igång så är den relativt tyst och verkar snurra långsamt. Den stannar dessutom rätt snart. PB ALU blir överhuvudtaget inte så varm som Ti.

1b. PBn ger ifrån sig små lite mysko ljud. Högfrekventa surr vid bla. fönsterhantering. Processor? Bildskärmskort? Vet ej. (Fanns även på Ti)

2. Skärmen är ljusstark och mycket bra. Kan ana de ljusa fläckar som rapporterats om, men de syns bara i vitt och är knappt märkbara. Stör inte trotts mycket kvalificerat photoshoppande.

3. Tangentbordsbelysningen är cool och funkar bra.

4. Maskinen känns mycket gedigen. Den har slitits hårt i & ur väskan mm, men inga defeketer har uppstått. (Till skillnad från Ti, som fick små skavanker direkt)

5. Batteritiden ÄR MAX 2.45! Spelar ingen roll hur jag ställer in PBn. Den kan visa 3.05 direkt efter jag plugat ur laddarn, men det går snabbt ner till 2.45-2.05. Skärmstyrkan påverkar inte batteritiden mycket har jag upptäckt. Min flickvän har en 12" G4 & den beter sig lika. DÅLIGT APPLE!

6. Superdriven funkar mycket bra. Brännda skivor blir mycket läsbara i alla spelare jag testat. (Har dåliga erfarenheter av brännare sen tidigare)

SLUTSATS:
En vekligt snabb och fin PB som känns genomtänkt och gedigen. Synd med batteritiden, men 2.30h är iofs ok, gillar bara inte att APPLE ljuger.

Kan STARKT REKOMENDERA 15" ALU 1,25GHz!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 22:57

Pang!
Där kan man säga att startskottet gick för att kravla mig ut ur Windowsträsket.
Idag tog jag modet till mig och "beställde mina drömmars mac".

Det blev denna Alufemtontummarensuperdriven. Hoppas bara nu att det inte kommer att ta 11 000 år innan den kommer.
Dom på apple store ville göra mig optimistisk och berättade om en norsk som av misstag hade beställt en 15'' på deras hemsida som hade varit färdig för leverans två dagar senare. Hur man nu kan beställa av misstag? Låter mer som en variant på en norgehistoria.

Äsch, spännande är det i alla fall att vara på väg till mac.
Switcher som dom kallart. Jo, det känns fint och det pirrar i magen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-25 00:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Yens
Pang!
Där kan man säga att startskottet gick för att kravla mig ut ur Windowsträsket.
Idag tog jag modet till mig och "beställde mina drömmars mac".
.

Du kommer att bli supernöjd! Har kört mac och PowerBook sen begynnelsen. Har haft alla olika modeller av PB & tro mig 12" & 15"ALU är nåt helt i särklass! Helt outstanding.

Ni som väntar på Powerbook 15", eller funderar på att köpa en så hittade jag ett bildspel på nätet när en 15" och en iSight packas upp och installeras. Jag blev kär.

http://www.niclas.com/albook/

imorse ringde min ÅF och sa att jag kan hämta datorn(pb12") imorgon. positiv överraskaning då jag tidigare fått beskedet att det skulle dröja till slutet på nov pga komponentbrist.

  • Medlem
  • 2003-10-27 18:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown
Ni som väntar på Powerbook 15", eller funderar på att köpa en så hittade jag ett bildspel på nätet när en 15" och en iSight packas upp och installeras. Jag blev kär.

http://www.niclas.com/albook/

Jäklar vilket förspel. Mums, slurp ... Datorporr.

Bevaka tråden