- tweety
- Medlem ●
Kan någon förklara varför trollspöt ger så taskiga kanter? Om trollspöt gav samma snygga kantutjämning som en manuell markering så skulle man ju kunna använda det verktyget. I bilden nedan är det trollspö till vänster och en manuell markering/radering till höger.
Gamla hederliga urklippsbanor med Beziér-kurvor.
Lasso verkyget delux + suddgummit
banor. det är väl typ det enda som fungerar på riktigt eller?
alla hundratals plugins som kommit funkar väl om man ska ha det till webbpublicering eller tv, men till tryck funkar det oftast inte. tycker jag.
dessutom, är det inte skönast när man kan vara hos fotografen från början, och se till att han har rätt färg på bakgrunden, osv? livet blir så mycket enklare då. och billigare.
Skrevs ursprungligen av tomcat
Med banor jag med (en förkrossande majoritet verkar göra det, eller?).
Ja då får jag väl lägga in en röst till på lassot då. Jag Alt-klickar för att pricka ut markeringen och ritar på frihand i svängarna. Sen finputsar jag med Shift nertryckt. Tycker banor blir som ett extramoment. Trivs heller inte med banverktyget a la Illustrator (troligen en gammal Freehand-skada). Jag behöver heller inga banor i slutprodukten eftersom jag droppar in lagerbilder i InDesign.
gummibandslasso oftast.
Men vad är det jag ser? :eek:
Är det ingen mer än jag som som använder "Extract"-funktionen? Har under större delen av dagen suttit och frilagt porträttbilder, tacksamt nog mot en ganska ljus bakgrund. Att frilägga spretigt hår med lasso och sudd kallar jag för mardröm. En lösning kan vara att strunta i utstickande hår helt, men har man otur så kan det synas.
De bättre friläggningarna jag gjorde kunde läggas mot svart eller annan färgad bakgrund utan att det märktes några friläggningsmissar (inga efterbearbetningar). Mjuk och naturlig genomskinlighet vid kanter.
Med Extract så får man en transparens som tar betydligt längre tid att skapa om man gör den för hand. Jag vill inte påstå att funktionen är felfri, men en snabb sväng med "History Brush Tool" efteråt så kan man fixa till de flesta missöden.
Har ni inte testat det så ge det iaf ett försök! Bättre att testa och rata än att inte testa alls
Ska passa på att säga att jag också använder maskning och banor vid valda tillfällen, t ex på bilder där objektet flyter ihop med bakgrunden. Där är det ingen idé ens att försöka med Extract.
Har ännu inte hittat Den Perfekta Lösningen™ för alla typer av friläggning
Skrevs ursprungligen av tomcat
Med banor jag med (en förkrossande majoritet verkar göra det, eller?).
Det blir gärna lite klippdocka av det när man monterar in i layoutprogramet. Eftersom jag kör InDesign använder jag .psd filer med transparens och monterar dem direkt. Då får man mycket mjukare kanter.
Okej då, jag ljög, Brukar använda Extensis Mask Pro. Skall kolla upp det där med Extract. Något nytt för mig
EDIT: Extract var ju sjukt trevligt!
Jag skriver först ut hela bilden på min bläckstråleskrivare, tar därefter fram vassa saxen och råklipper. Därefter kommer lilla skalpellen fram för pillgörat. När jag är nöjd lägger jag den frilagda delen i min flatbädds-scanner och scannar in den. I Photoshop kopierar jag bakgrunden till nytt lager och väljer sedan trollspöt och markerar det vita. Backstegstangenten fixar sedan till så att allt utom friläggningen blir transparent. Nu kan jag välja valfri bakgrund till min frilagda del.
Det brukar bli skitfränt! Nu gör alla i min bekantskapskrets på samma sätt, de har ju sett hur busenkelt det är. Funderar på att skicka detta tips till Cap&Design då det säkert finns fler som vill lära sig hur man frilägger bilder i datan, eller vad tror ni?
Skrevs ursprungligen av charger68
Funderar på att skicka detta tips till Cap&Design då det säkert finns fler som vill lära sig hur man frilägger bilder i datan, eller vad tror ni?
Absolut! Det blir nog förstasiderubriker