Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur frilägger ni bilder?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med gamla hederliga banor eller använder ni Photoshops extrahera eller använder ni nån annan plug-in eller... Berätta vilken metod ni tycker fungerar bäst och varför!

Photoshop, för hand, old style.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 13:37

Pentool all the way.

Ibland (sällan) med arbetsbanor men oftast med lassot...

J.

För hand med sudd på duplikat av orginal.
Sedan markerar jag runt, omvänder och skapar en bana av markeringen.
Den banan korrigerar jag sedan så att det blir riktigt bra.

- Slice -

Kan någon förklara varför trollspöt ger så taskiga kanter? Om trollspöt gav samma snygga kantutjämning som en manuell markering så skulle man ju kunna använda det verktyget. I bilden nedan är det trollspö till vänster och en manuell markering/radering till höger.

Senast redigerat 2008-05-22 22:19

Med lagermask och penna.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-24 15:33

Lagermask och pensel oftast.

Jag menade pensel, förstås.

Gamla hederliga urklippsbanor med Beziér-kurvor.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-11-24 20:37

Med banor jag med (en förkrossande majoritet verkar göra det, eller?).

Lasso verkyget delux + suddgummit

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 00:18

banor. det är väl typ det enda som fungerar på riktigt eller?

alla hundratals plugins som kommit funkar väl om man ska ha det till webbpublicering eller tv, men till tryck funkar det oftast inte. tycker jag.

dessutom, är det inte skönast när man kan vara hos fotografen från början, och se till att han har rätt färg på bakgrunden, osv? livet blir så mycket enklare då. och billigare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tomcat
Med banor jag med (en förkrossande majoritet verkar göra det, eller?).

Ja då får jag väl lägga in en röst till på lassot då. Jag Alt-klickar för att pricka ut markeringen och ritar på frihand i svängarna. Sen finputsar jag med Shift nertryckt. Tycker banor blir som ett extramoment. Trivs heller inte med banverktyget a la Illustrator (troligen en gammal Freehand-skada). Jag behöver heller inga banor i slutprodukten eftersom jag droppar in lagerbilder i InDesign.

gummibandslasso oftast.

  • Medlem
  • 2003-11-25 01:29

Fram och tillbaka mellan div. lassos, banor m.m. och snabbmask.

  • Medlem
  • 2003-11-25 02:56

banor med bezérkurvor och lagermask om det behövs... skall det gå snabb och det inte är noga så kan jag använda magnetiskt lasso.. Har även använt Ultimatte Knock out.. men det blir alltid bäst om man gör det själv

Tack för alla kommentarer. Känns som att de flesta (liksom jag) fortfarande jobbar mestadels med banor...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-25 10:47

Beror väl en del på bilden...
En kombination mellan trollspö, lasso, lagermask... Brukar gå in i kanalen med högst kontrast för finlir...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-25 15:26

Är det finlir så brukar jag måla "quick mask" med min wacom-platta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-25 15:59

Gör man inte allt i Photoshop med Wacom??

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 19:57

Banor.
det ända som blir "hundraprocentigt"

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 23:05

Ställer mig bakom 2 grupper. Banor med lätt ludd på markeringen för hårda övergångar och sedan penseln för knöliga detaljer. Båda över på en lagermask.

Men vad är det jag ser? :eek:

Är det ingen mer än jag som som använder "Extract"-funktionen? Har under större delen av dagen suttit och frilagt porträttbilder, tacksamt nog mot en ganska ljus bakgrund. Att frilägga spretigt hår med lasso och sudd kallar jag för mardröm. En lösning kan vara att strunta i utstickande hår helt, men har man otur så kan det synas.

De bättre friläggningarna jag gjorde kunde läggas mot svart eller annan färgad bakgrund utan att det märktes några friläggningsmissar (inga efterbearbetningar). Mjuk och naturlig genomskinlighet vid kanter.

Med Extract så får man en transparens som tar betydligt längre tid att skapa om man gör den för hand. Jag vill inte påstå att funktionen är felfri, men en snabb sväng med "History Brush Tool" efteråt så kan man fixa till de flesta missöden.

Har ni inte testat det så ge det iaf ett försök! Bättre att testa och rata än att inte testa alls

Ska passa på att säga att jag också använder maskning och banor vid valda tillfällen, t ex på bilder där objektet flyter ihop med bakgrunden. Där är det ingen idé ens att försöka med Extract.
Har ännu inte hittat Den Perfekta Lösningen™ för alla typer av friläggning

Maskläge och pensel

Citat:

Skrevs ursprungligen av tomcat
Med banor jag med (en förkrossande majoritet verkar göra det, eller?).

Det blir gärna lite klippdocka av det när man monterar in i layoutprogramet. Eftersom jag kör InDesign använder jag .psd filer med transparens och monterar dem direkt. Då får man mycket mjukare kanter.

Okej då, jag ljög, Brukar använda Extensis Mask Pro. Skall kolla upp det där med Extract. Något nytt för mig

EDIT: Extract var ju sjukt trevligt!

Jag skriver först ut hela bilden på min bläckstråleskrivare, tar därefter fram vassa saxen och råklipper. Därefter kommer lilla skalpellen fram för pillgörat. När jag är nöjd lägger jag den frilagda delen i min flatbädds-scanner och scannar in den. I Photoshop kopierar jag bakgrunden till nytt lager och väljer sedan trollspöt och markerar det vita. Backstegstangenten fixar sedan till så att allt utom friläggningen blir transparent. Nu kan jag välja valfri bakgrund till min frilagda del.

Det brukar bli skitfränt! Nu gör alla i min bekantskapskrets på samma sätt, de har ju sett hur busenkelt det är. Funderar på att skicka detta tips till Cap&Design då det säkert finns fler som vill lära sig hur man frilägger bilder i datan, eller vad tror ni?

Citat:

Skrevs ursprungligen av charger68
Funderar på att skicka detta tips till Cap&Design då det säkert finns fler som vill lära sig hur man frilägger bilder i datan, eller vad tror ni?

Absolut! Det blir nog förstasiderubriker

läste att någon snackade om wacom...jag har alltid - inte så länge dock - använt vanlig mus för att frilägga med banor. borde fungera lättare med wacom + penna...

Bevaka tråden