Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther-tips

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av cal:

Jag förmodar att de syftar på 5 nivåer i kataloger via dockan. Om du drar en mapp till dockans högra del (el. hårddisken). Sedan håller du nere musknappen på mappen (eller ctrl-klickar) , då får du upp en kontextmeny med innehållet till mappen. Och sedan kan du navigera runt bland underkatalogerna.

Tidigare var begränsningen 5 nivåer, nu kan du gå djupare ner i katalogträdet om du vill.

http://hem.bredband.net/macos/kontextmeny3.jpg

Mitt liv blev just 25% bättre.

nae, det är korrekt uppfattat.
man kan alltså lägga ett alias av sin HD i dockan o hålla ner CTRL och klicka på den, få upp en kontext meny och på så sätt vandra i filsystemet...
väldigt bra tips, har tidigare haft en control panel i OS 9 till detta som heter FinderPop.

M

Citat:

Skrevs ursprungligen av superduperjacob
Kan du (eller annan som känner sig manad) hjälpa mig att koppla detta också? Tack på förhand.

Dra hårddisken ner till den högra regionen i Dock. Klicka och håll kvar musknappen nerttryckt. Surfa in på hårddisken.

Tack, det var ju en riktigt smart funktion som jag inte haft en aning om!

EDIT:
Såg precis att om man CTRL-klickar alt. högerklickar så slipper man hålla inne musknappen medan man orienterar sig - strukturen är öppen ändå.

japp, detta var ett riktigt bra tips, tack och bock till Acke !!!

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-01-24 21:25
Ursprungligen av 12moons:

japp, detta var ett riktigt bra tips, tack och bock till Acke !!!

tackar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 17:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av superduperjacob
Såg precis att om man CTRL-klickar alt. högerklickar så slipper man hålla inne musknappen medan man orienterar sig - strukturen är öppen ändå.

Fungerar ändå. Du behöver inte hålla inne ctrl-knappen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-14 19:48

Jag vet att det talades tidigare om att apple tagit bort programmet "Tangentbord" och ersatt det med "Specialtecken" i Finders Redigera meny.

Om man öppnar;
Systeminställningar: Internationellt: Indata:
Kan man välja "Tangentbordslayout" och "Specialtecken" i listan bland de olika teckenuppsättningarna.

Väljer man sedan "Tangentbordlayout" i Indatamenyn (bredvid klockan i menyraden) så får man upp sitt gamla hederliga tangentbord liksom i det ursprungliga programmet i OS9.

Det underlättade otroligt för mig när jag fick för mig att gå över till DVORAK tangentbords layout istället för QWERTY. DVORAK finns för övrigt också att välja i Indata listan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-14 22:09

Hittade någonting intressant när jag var inne och grävde i Kalkylatorns mage. Mappen hette "Graphing-2D.calcview" Hmm...kan det vara något som liknar det vi hade i Mac OS 9?
Surfade över till Mac OS X Hints och hittade hur man aktiverar den.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-14 22:39

Vet inte om det skrivits om det tidigare:

Mail.app:
Mail man svarat på får ju en symbol bredvid sig. Klicka på den och du ser ditt svar! Funkar förståss även med vidarebefordrade mail...

Safari (Nytt?):
Texten i ett fomulärfält finns kvar om du klickar bort dig från sidan innan "submit" och sedan går åter med "Back".

"Lättare" PDF:er
Innan man väljer "Spar som PDF..." i utskriftsdialogen, kan man i drop-down-menyn (!?) välja Colorsync -> Quartz-filter -> Reduce File Size
... för att reduca file sizen.
Funkar dock bäst med filer som innehåller bilder.
(Man kan även skapa egna filter mha Utilities > ColorSync.app !)

Källa: macosxhints, mm.

Nu ska jag faktiskt hälla upp en 'Wirre' och ha de gött. G'kväll!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Safari (Nytt?):
Texten i ett fomulärfält finns kvar om du klickar bort dig från sidan innan "submit" och sedan går åter med "Back".

Inte nytt, men ett bra skäl att använda Safari!

  • Medlem
  • Partille
  • 2003-11-21 01:21

På tal om Expose' - ni vet väl att ni kan styra den med musen från valfritt hörn på skärmen.

Ställs in tillsammans med skärmsläckarens aktivera/deaktivera-hörn.

Om ni valt tex nedersta vänster hörn som expose' (F9) och högra nedersta som skrivbord (=F11 normalt) och aktiverat skrivbordet av misstag när ni kastat nåt i papperrskorgen, så dra bara musen därifrån och tillbaka dit igen (typ 2ggr till samma hörn) så återställs skärmen i ursprungsläget!

Angående ställbar gridfunktion a' la MacOS 9 har jag talat med Unsanity (de som gör Applications Enhancer = stödprogram för alla Haxies).
De svarade att de lagt det på listan för framtida projekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-21 14:10

Har man installerat tredjehandssysteminställningar så kan man ta bort dem genom att högerklicka på dem. Kanske inte är nytt för Mac OS X 10.3?

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Har man installerat tredjehandssysteminställningar så kan man ta bort dem genom att högerklicka på dem. Kanske inte är nytt för Mac OS X 10.3?

Det är nog nytt. Det jag funderat på är ju hur det funkar med den typen av tillägg som även lagt filer på annat håll. Det blir väl ingen "äkta" avinstallation i det fallet väl?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 14:40

Är det någon som vet vad "Reciepts" filerna (/library/reciepts/) innehåller? Är det endast ett kvitto på att programvaran installerats eller innehåller de även en logg för att avinstallation enkelt skall kunna ske?

Det är .pkg filer men installer.app vill ej handskas med dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 16:55

Jag fick ett utförligt svar på min fråga i en annan tråd.

I paketinnehållet finns en .bom fil (bill of materials) som visar var alla filer installerats. Denna kan fil kan läsas genom kommandot "lsbom" i terminalen. Obs! Var rädd om dessa filer då de även innehåller rättigheterna. Det är dem som används när man gör reparation av rättigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-07 00:55

Fråga. Vet någon hur man aktiverar (om det ens finns) "point to focus" i OSX. Jag är från unixvärlden och det sitter liksom i ryggraden.. Kanske något 3e-partsprogram? Alltså, inte "klick to focus"...

mvh hicke

Citat:

Skrevs ursprungligen av hicke
Fråga. Vet någon hur man aktiverar (om det ens finns) "point to focus" i OSX. Jag är från unixvärlden och det sitter liksom i ryggraden.. Kanske något 3e-partsprogram? Alltså, inte "klick to focus"...

mvh hicke

Jag försökte googla fram vad "point to focus" betyder men du får nog berätta. Inte för att jag tror jag kan hjälpa dig men jag blev nyfiken på vad detta gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-07 02:04

Point to focus innebär att man FLYTTAR muspekaren tilll det fönster man aktiverar istf att klicka i det. Det räcker alltså om man har musen i fönstret. Det finns också funktioner som låter fönstret ligga kvar i bakgrunden och fortfarande vara aktivt. Mycket bra om man vill knappa i terminalen utan att aktivera den hela tiden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag försökte googla fram vad "point to focus" betyder men du får nog berätta. Inte för att jag tror jag kan hjälpa dig men jag blev nyfiken på vad detta gör.

Det som hicke nog menar är "sloppy focus". Det fungerar delvis i OS X 10.3 autmatiskt, men bara med Terminal.app.

Sloppy focus är jättebra i många fönsterhanterare (t.ex. windowmaker) men i MacOS tycker jag inte det funkar alls. Det beror på att menyraden alltid är överst på skärmen och för att nå upp dit kommer man åt fönster på vägen. Inte bra.

Ciryon

Jag tror jag är med på hur ni menar nu men är inte Exposé en fönsterhittarfunktion som Apple valde istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-07 12:51

Möjligen, men det är inte det som är grejen. Jag vill ju ha 'point to click'...! I den här vackra världen (läs unixvärlden) är vi användare vana vid att kunna göra precis som vi vill! Att någon MÅSTE ha byggt en p2c-app står väl klart, frågan är vem och var!?

Jag ska googla och återkomma på tråden, som spårat lite iom diskussionen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag tror jag är med på hur ni menar nu men är inte Exposé en fönsterhittarfunktion som Apple valde istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-29 00:55

Tillbaka till ämnet...
Inte nytt Mac OS X 10.3 men använd en photoshop bild med transparanta delar som skrivbordsbakgrund. Ögongodis...:)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 02:35
Ursprungligen av acke:

Tillbaka till ämnet...
Inte nytt Mac OS X 10.3 men använd en photoshop bild med transparanta delar som skrivbordsbakgrund. Ögongodis...:)

Vad händer? Testade,,blev bara svart

  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 23:54

Shortcuts & Trick i Safari

Som de flesta säkert vet kan man aktivera "Debug" menyn via terminalfönstret.

Förutom att du kan låta t.ex. SE-bankens websida tro att du är Netscape 7 eller någon annan godkänd webläsare (detta gör du under menyvalet "User Agent", finns också följande kul saker som man kan aktivera:

- Keyboard & Mouse Shorcuts, vilket gör att du får upp alla shortcuts som en intern websida.
Mycket godis här...
.
- Om du inte har Safari som din standarläsare kan du direkt från debug menyn
också öppna den sida som du tittar på i Safarii din standarläsare
Kan vara bra om det trost allt inte funkar (i mitt fall för vissa flash sidor)

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-09-05 11:18
Ursprungligen av jockeleu:

Vad händer? Testade,,blev bara svart

Någon som har svar på detta? Vad ska egentligen hända?

-- Patrik

Ursprungligen av Poopster:

Någon som har svar på detta? Vad ska egentligen hända?

-- Patrik

Testade lite med transparenta bilder i 10.3.5. Droppade in bilderna i rutan i systeminställningar. Ingenting tycks funka. Funkade inte GIF i äldre system?

PSD - transparens blir vitt

TIFF - transparens blir vitt

PNG - transparens blir svart

GIF - transparens blir svart

Tips i Mail:

Dra en fil du vill bifoga ett meddelande direkt till Mail-symbolen i dockan. Ett nytt meddelande skapas. Skriv in namnet/adressen. Tjoff, klart.

  • Medlem
  • 2003-12-29 02:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Tips i Mail:

Dra en fil du vill bifoga ett meddelande direkt till Mail-symbolen i dockan. Ett nytt meddelande skapas. Skriv in namnet/adressen. Tjoff, klart.

det är gammalt och gäller även andra program, som Entourage. Men bra är det.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 11:09

Jag upptäckte precis en grym funktion under "Tjänster"
- Markera en lång och hopplöst tråkig text i valfri ordbehandlare, layoutprogram eller vanlig textruta
- Välj "Sammanfatta" under Tjänstermenyn
- Häpna!

Vad säger du, mondo? Du som är ordvrängare. Duger den?

Om jag inte minns fel fanns denna funktion någonstans på KTHs webbserver. Det var en forskargrupp som hade utveckat en algoritm att förkorta/sammanfatta text. På den tiden (1998) blev mina kollegor copywriters mäkta imponerade och började faktiskt seriöst att använda systemet i produktion.

Bevaka tråden