Det svåraste var nog att man var helt nybörjare igen när man började med OS X.
Min erfarenhet av Classic-OS sträcker sig så långt som jag kan minnas. Jag kunde göra nästan vad som helst och jag höll på med ResEdit och brukade ändra grafiken i spel som var baserade på cicn-resurser.
Det fanns inga systemkrascher som jag inte kunde lösa.
Men när jag installerade OS X visste jag inte ens hur man markerar enstaka objekt i en lista! Jag var helt nybörjare igen! Jag tyckte också att allt liknade PC för mycket (verktygsrad i Finder, Dock mm).
Det var nog det jobbigaste med flytten till OS X. Några problem med att man måste ha nya program hade jag aldrig, men jag förstår att det måste vara ett viktigt problem för de som inte har sina källor att få program ifrån...
Men nu när jag har haft OS X ett tag så är jag väldigt hemma på det och jag börjar närma mig kunskapsnivån som jag hade förut. Jag behöver aldrig läsa instruktioner för att veta vilken mapp som man ska lägga saker i, utan det är numera självklarheter som man inte ens tänker på, utan bara gör och så var det inte i början...
Förresten så kan man ju ha Finder exakt som i OS 9 om man hellre vill det. I Jaguar har jag alltid haft "öppna mappar i nya fönster" ikryssat, samt att jag har tagit bort verktygsraden i alla fönster som jag öppnar. Då är allt exakt som förut. För jag hatade kolumner då eftersom jag inte gillade det där med att oavsett vilken mapp man öppnar så får man inte se den mappen, utan man får se en mappkarta som börjar vid datorn och slutar vid mappen som man öppnade. Jag vill öppna en mapp och lixom känna att nu tittar jag i DEN mappen, som kanske har en bakgrundsbild eller ikonerna ordnade på ett visst sätt.
Men nu i Panther har jag börjat använda kolumner eftersom nu ser man inte hela mappheirakin bakom en mapp när man öppnar den. Nu ser man den mappen man öppnade som överst i heirakin. Det är mycket mer logiskt. Och så går det mycket snabbare att bläddra igenom kolumner än att öppna nytt fönster hela tiden.