Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bank ID - Handelsbanken gör det igen!

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Satt och betalade lite räkningar och såg en länk till BankID. Det visar sig vara motsvarigheten till Postens digitala betalningstjänst ungefär.

Saxat från SHB när man är inloggad:

För att kunna beställa BankID måste du ha

1. Svenskt personnummer.
2. En PC (ej Macintosh) med Windows operativsystem
3. Ett javastöd installerat på din PC. Du kan kontrollera om din webbläsare har javastöd genom att klicka på Testa nedan.

Yahoo skrev om Bank ID här:

Handelsbanken är en av initiativtagarna...

Är det bara hos SHB man inte kan ha Mac eller gäller det Bank ID oavsett bank man ansluter från ?

Noterade också detta då jag loggade in med "gamla hederliga Netscape 4.7 i Classic" hos SHB häromdagen. I dagsläget finns ju inte så många anmälda företag, men det lär ju bli fler med tiden. Om det nu bara kunde fungera för oss macanvändare också.

Jag skulle hellre dock se att de först fixar en 100% browseroberoende lösning för vanliga bankärenden. SHB är den enda anledningen till att jag kör Classic just nu.

/henrik

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
SHB är den enda anledningen till att jag kör Classic just nu.

Det uteblivna macstödet är enda anledning till att jag bytte från SHB till FSB.

Bojkotta alla som inte accepterar Mac.
Skriv till din bank eller Postverket att nu vill jag inte vara kund hos er längre för att de är så krångliga och att du går över till en Macvänlig bank, typ FöreningsSparbanken

Tänkte dra liv i diskussionen igen beträffande Bank ID. Hur är det OSX och bank ID. Har någon erfarenheter att dela med sig av?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-18 08:58

Såvitt jag vet är det fortfarande samma läge dvs. ej för Mac. Har inte hört nåt om att dest ska vara på gång heller.

Sök på Handelsbanken här på 99mac. Senaste beskedet var väl att SHB skulle jobba fram OSX-version av sitt ID-program till november/december 2003. Då kommer nog också BankID efter ett tag också, tror jag.

• Oregistrerad
  • 2003-08-18 10:28

Med en STOR reservation, och tillägget att det inte kan ha varit just tjänsten bank-ID, men jag har för mig att jag använde någon liknande tjänst när jag en gång handlade från Dustin. Jag har SEB, de har ialla fall stöd för X, om ej för samtliga web-läsare. Jag anväder då Mozilla för den måste jag ha för att komma åt Sthlm Univ. hemifrån ialla fall så det gör inget. SEB är helt OK, har varit kund åtmindstonde sedan 1983. Jag skulle vilja säga att de har hyfsat Mac-stöd och supporten är hjälpsam. Oavsett vad du väljer, rösta med fötterna, det är det enda språk "eländiga räkne-Nissar" förstår, men låt dem veta varför du byter.

Vidare så har jag ingen brådska efter en sådan tjänst då kort-företagen fortfarande står för risken, om än med risk för lite merarbete om det MOT förmodan skulle strula till sig. Jag handlar glatt vidare med mitt kort, så länge det går.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-18 10:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Såvitt jag vet är det fortfarande samma läge dvs. ej för Mac. Har inte hört nåt om att dest ska vara på gång heller.

Det senaste var väl i tråden om BankID under "Apple svarar" där Bjers påstod (för ganska länge sedan) att de arbetar med BankID-föreningen för att fixa Mac-stöd.

Det är väl fortfarande oklart om bristen på stöd beror på begränsningar i Java-implementationen i Mac OS. Tidigare har det sagts att så vart fallet. Det går tydligen att fixa så att BankID funkar på Linux och då borde det väl kunna funka i Mac OS X med?

varför inte bara byta bank till SEB? dom har ett helt operativsystems oberoende system... du kan köra linux/macos/windows eller till och med amiga os om du vill.. det funkar ändå bara du har en bra browser...

/D

Detta var anledningen till att jag bytte från SHB till SEB för säkert 5 år sedan. Då var macstöd på väg...

Ok vi fattar... byt bank så slipper man SHB. Vi har dock diskuterat för- och nackdelarna med detta tidigare.

I mitt fall handlar det om att vara så välkänd på mitt kontor att jag fixar allt via telefon eller epost. På ett nytt kontor (som dessutom är mycket större) så blir jag anonym. Dessutom har jag ingen lust att sälja av fonder på SHB när börsen befinner sig där den gör. Att köra med två banker har jag heller inget intresse av. Överföring mellan två banker tar fortfarande 3 dagar men bara 3 sekunder mellan konton på SHB.

Så kan vi återgå till det tråden är tänkt att diskutera - SHB och BankID.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-18 17:28

Nu har nog en del missförstått detta med Bank ID och förväxlat denna med respektive banks webblösning vilket är nåt helt annat. Där funkar ju SEB, FSb mfl. bra för Mac. SHB har varit ett sorgebarn men har ju beställt utveckling av ID2 för OSX. När det ska vara klart vet jag dock inte.

BankID är nåt helt annat:

Citat:

BankID är en elektronisk identitetshandling som du kan använda för att identifiera dig via internet och för att signera uppgifter eller beställningar på Internet hos företag, organisationer och myndigheter. BankID bygger på en gemensam teknik och de banker som just nu kan erbjuda tjänsten är Ikanobanken, Östgöta Enskilda Bank, Handelsbanken, Föreningssparbanken och Skandiabanken. Om du väljer att hämta ut ditt BankID i Ikanobanken är det givetvis utan kostnad.

I takt med att det blir fler kunder som använder BankID kommer fler företag och myndigheter att koppla upp sig till denna säkerhetslösning. Redan i vår kommer du som deklarerar eller begär föräldrapenning att kunna signera (skriva under) direkt på nätet.

Vem kan få ett BankID i Ikanobanken?

För att beställa ett BankID i Ikanobanken krävs följande:
att du är myndig och har ett svenskt personnummer.
att du använder någon av webbläsarna Internet Explorer 5.x eller Netscape 6.x (eller nyare versioner).
att du hara Java version 1.1 (eller senare) installerat och aktiverat i din webbläsare.
att du har fått en rekommenderad pinkod från Ikanobanken.
att Ikanobanken har ditt mobiltelefonnummer.
att Ikanobanken har din e-postadress.
De tre sistnämda förutsättningarna kontrolleras automatiskt när du är inloggad på ikanobanken.se och väljer BankID menyn första gången.
Observera även att Java-programmen som BankID-tjänsten använder sig av inte är Macintosh-kompatibla.

Saxat från Ikanobanken.

Den lösning som någon tidigare skrivare trodde sig känna igen från SEB var nog SET som ju var ett tidigare försök med säkra direktbetalningar vid köp över nätet. Det föll väl inte vidare värst väl ut och är mig veterligen saligen avsomnat.

Citat:

Nu har nog en del missförstått detta med Bank ID och förväxlat denna med respektive banks webblösning...

För att förtydliga. Koppling mellan SHB och Bank ID är att SHB utvecklat det hela och som vanligt när de utvecklar för webben så struntar man i mac-stödet. Kolla länken i mitt första inlägg i tråden.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-18 18:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
För att förtydliga. Koppling mellan SHB och Bank ID är att SHB utvecklat det hela och som vanligt när de utvecklar för webben så struntar man i mac-stödet. Kolla länken i mitt första inlägg i tråden.

SHB är inte mer inblandade än de övriga aktörerna. Att det såg ut så i din länk berodde ju på att det var en pressrelease från just SHB.

Citat:

Om initiativtagarna

Konceptet Bankernas ID-tjänst med produkten BankID utvecklas, drivs och förvaltas genom bolaget Finansiell ID-Teknik BID AB (BID). Detta bolag ägs tillsammans av initiativtagarna som är FöreningsSparbanken, Handelsbanken, Ikanobanken, SkandiaBanken, Östgöta Enskilda Bank och BGC. Bakgrunden är att denna typ av teknisk infrastruktur kräver stora investeringar i något som ska vara så standardiserat som möjligt för att nå många användare till en rimlig kostnad. Genom stordriftsfördelar gynnas både ägare och kunder utan att konkurrensen mellan bankerna förändras.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-02-07 20:10

http://www.bankid.com/index.jsp
Kan inte ens gå in på deras hemsida med Safari eller Explorer.
Netscape ok.

"Samarbete kring BankID
De banker som samarbetar kring BankID är FöreningsSparbanken, Handelsbanken, Ikanobanken, Danske Bank i Sverige, Länsförsäkringar Bank, SkandiaBanken, Sparbanken Finn och Sparbanken Gripen.
De deltagande bankerna har tillsammans ca 2,5 miljoner e-kunder som kan använda sig av BankID, av totalt ca 3,5 miljoner e-kunder i Sverige.
Styrkan i konceptet är att ursprungsidentifieringen är gjord för samtliga e-kunder!"

Antalet e-kunder stämmer väl inte. Vi Mac användare kan ju inte det.

"Certifierade programvaror
En viktig del av BankID är den programvara, BankID Control Server, som hjälper myndigheter, företag och organisationer att kontrollera privatpersoners identifiering och elektroniska underskrift med hjälp av BankID. Programvaran certifieras av BankID. Användandet av certifierad programvara är obligatoriskt.
Följande programvaror är certifierade:
- Nexus BankID Server, version 1.1.1, leverantör Nexus
- Teleca Security Server, version 2, leverantör Teleca AU-System
- TECS Server, version 1.1, leverantör TietoEnator"

Det verkar som om det är bankens eget system som bestämmer hur Bank-id fungerar, eller?

Citat:

SHB är inte mer inblandade än de övriga aktörerna. Att det såg ut så i din länk berodde ju på att det var en pressrelease från just SHB.

ahh... hela tråden är ju egentligen helt galen med andra ord...

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-08-18 19:24

Så här står det om Bank-ID på FSB sida:

Citat:

Viktig information för Macintosh-användare

Förnärvarande fungerar inte BankID för Macintosh. Det är problem med kopplingen mellan java och webbläsaren för Mac OS som är orsaken. Det pågår arbete tillsammans med IBM och Apple för att hitta en lösning på problemet. Då ingen lösning är färdig ännu, kan vi inte presentera en tidplan för detta i dagsläget.

Så något kanske är på gång?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-18 22:17

Mmm, om BankID är tänkt att användas för att kolla på journaler, skattemyndigheten etc. så vill det nog till att alla plattformar stöds. Annars blir vi purkna;)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-18 22:19
Citat:

ahh... hela tråden är ju egentligen helt galen med andra ord...

Gör väl inget, bara bra att man reder ut begreppen. Nog för att SHB inte har varit dom snabbaste eller enklaste men i just detta fallet så är dom åtminstone delvis oskyldiga.

• Medlem
  • 2003-08-18 22:44

Det kanske är lättare om du ligger på banken att det skall gå snabbare att överföra mellan banker!

Då kan du med lätthet ha flera banker och ändå smidigt överföra pengar.

Jag har Nordea och det fungerar bra på alla OS vad jag vet, dessutom brukar överföringen vara gjort samma dag om man gör den på förmiddagen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 09:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Det kanske är lättare om du ligger på banken att det skall gå snabbare att överföra mellan banker!

Då kan du med lätthet ha flera banker och ändå smidigt överföra pengar.

Jag har Nordea och det fungerar bra på alla OS vad jag vet, dessutom brukar överföringen vara gjort samma dag om man gör den på förmiddagen.

:eek: :eek: :eek:

öööh, men hallå, vad bra då kan du ju använda det hos RSV, eller? Nehej, ojdå denna tråd handlade visst om BankID och fortfarande inte om olika bankers inernetbank....

".........Observera även att Java-programmen som BankID-tjänsten använder sig av inte är Macintosh-kompatibla....."
Ehhhh vad menas med detta? Är det en konflikt med OS:et eller med webbläsarna som finns till OSX? Kan någon förklara för en stackars vanlig "user".
Är Bank-ID en unik svensk företeelse eller en internationell standard för elektroniska signaturer? (om det användes i USA har jag svårt att tänka mig att det inte skulle fungera på MACOS. (för det är väl ingen MS-produkt)

Jag tycker att det här är en oroväckande brist. Bank-ID är typ det jag ser som den mest naturliga utvecklingen av elektroniska tjänster.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 11:06

Internationell och internationell....samma lösning används i några av våra grannländer men den är väl inte direkt global.

Har ingen aning om vad dom syftar på när det gäller java, men det finns ju duktiga javaner här på forumet som kanske an bringa lite ljus. Man kanske kan misstänka att man missat att verifiera den tekniska lösningen under utvecklingen mot Macen, men det är bara min gissning.

Någon som vet om BankID har löst sig med Panther?

• Oregistrerad
  • 2003-12-09 12:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av STREET66
Någon som vet om BankID har löst sig med Panther?

Inte en susning - men Java finns ju inte i Win numera i vart fall - så de gnuggar nog geniknölarna i den mån de kan och har d:o

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-12-26 21:18

Ännu ett bevis på den sjuka koppling man kan göra mellan OS och webläsare i Windows.
Egentligen vill jag inte ha liknande lösning för MacOS X, utan en mycket bättre!

Som egen företagare betalar jag ett par tusen om året för att bland annat andvända SHB internet lösning. Eftersom den dom sista månaderna knappast fungerar, låser sig och om den mot förmodning laddar hem sidan tar det minst ett minut innan sidan visas, tänker jag att kräva tillbaka den del av pengarna som avser internetbanken. Jag rekomenderar alla andra Mac andvändare att inte betala fullt ut innan vi får en fungerande lösning.

• Medlem
  • 2003-12-31 14:14

Helt rätt. Jag har sagt upp mina företagstjänster i Handelbanken och ska flytta rubbet till Nordea.

Mac-användare förenen eder! BOJKOTTA HANDELBANKEN!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-31 16:40
Citat:

För att kunna beställa BankID måste du ha

1. Svenskt personnummer.
2. En PC (ej Macintosh) med Windows operativsystem
3. Ett javastöd installerat på din PC. Du kan kontrollera om din webbläsare har javastöd genom att klicka på Testa nedan.

Man kan alltså inte kan ha en Macintosh med Windows operativsystem.

Skämt åsido är Handelsbanken sååå kassa på det här med internet pga. deras uteblivna macstöd. Och det är inte på grund av att OS X bara är fyra år ungt, de har varit klantiga innan. Det är ju inte raketforskning vi talar om heller, Nordea och SEB har haft lösningar som är plattformsoberoende på riktigt (inte bara Mac och Windows) sedan flera år tillbaka. Nu är det dags att sluta säga "skärpning!" till Handelsbanken och istället fråga varför de hatar Mac, eller egentligen, varför de älskar Windows?!

Bevaka tråden