Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felaktig sortering i Finder och AppleWorks

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 21:23

Jag har ett problem som jag irriterat mig på länge utan att hitta en lösning. Kanske finns det någon där ute som kan hjälpa mig...

Bokstäverna Å, Ä och Ö sorteras som A, A och O i t.ex. Finder och AppleWorks kalkyldel. Jag har en iBook G4 som levererades med svenskt system och svenskt AppleWorks. Jag kör hellre med engelska som defaultspråk för att mappar ska heta vad dom verkligen heter och för att jag helt enkelt trivs bättre med det. Jag har dock ställt in att "text behavior" ska vara Roman och Swedish.

I AppleWorks är allt på svenska eftersom programmet är enspråkigt. I sorteringsdialogrutan står det till och med "stigande A-Ö", men å, ä, ö sorteras ändå som a, a, o.

I Finder kan jag få rätt sortering om jag väljer svenska som förstaspråk. Vad jag väljer under "Text behavior" spelar ingen roll. I AppleWorks får jag alltid fel...

Det vore också rätt skönt att kunna ha svensk rättstavning när jag kör engelska som defaultspråk, men det är kanske för mycket begärt av Apple...

Sorterar AppleWorks enligt engelsk sorteringsordning ÄVEN om du har svenska som förstaspråk i systemet?

I så fall är det en ren bugg. Däremot så är det många program som följer språkinställningarna i systemet, så om det gör det med engelska som första språk så kan det vara avsett beteende.

• Medlem
  • 2004-01-19 21:58

Min sortering i adresseboken fungerer over hodet ikke når jeg kjører norsk system. Da kan jeg ikke ha noen som har et etternavn som begynner på A. Siden jeg har lagt en viss macbruker med bare et fornavn som begynner med a, uten etternavn, så dominerer han over alle adresser som begynner med A..... Håper de gjør noe med det snart, men det er vel for mye å håpe på det....

• Oregistrerad
  • 2004-01-19 22:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Sorterar AppleWorks enligt engelsk sorteringsordning ÄVEN om du har svenska som förstaspråk i systemet?

I så fall är det en ren bugg. Däremot så är det många program som följer språkinställningarna i systemet, så om det gör det med engelska som första språk så kan det vara avsett beteende.

Ja, AppleWorks sorterar enligt engelska regler även om jag har ställt in svenska som förstaspråk i systemet. Själva applikationen är dock helt svensk och har svenska menyer oavsett vilket språk jag ställt in som förstaspråk i systemet.

Fungerar sorteringen för er andra som har AppleWorks?

Jag tycker inte det borde spela nån roll vilket språk jag ställer in i systemet eftersom jag också ställt in att sortering ska ske enligt svenska regler.

• Oregistrerad
  • 2004-01-19 22:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stig
Min sortering i adresseboken fungerer over hodet ikke når jeg kjører norsk system. Da kan jeg ikke ha noen som har et etternavn som begynner på A. Siden jeg har lagt en viss macbruker med bare et fornavn som begynner med a, uten etternavn, så dominerer han over alle adresser som begynner med A..... Håper de gjør noe med det snart, men det er vel for mye å håpe på det....

Sorteringsproblemen gäller Adressboken också. Men likson Finder fungerar det när jag ställt in svenska som systemspråk. Helknasigt att inställningarna för sortering inte tas hänsyn till när man kör ett annat språk.

• Medlem
  • 2004-01-19 22:38

Jo, den buggen kan jeg forstå, men hvorfor okkuperer en person uten etternavn alle andre adresser som begynner med A? Om jeg velger t.ex. Adobe systems, så får jeg fortsatt all informasjon om han uten etternavn. Dette har vel ingen ting med sorteringsregler å gjøre, eller?

1
Bevaka tråden