Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blurriga bilder i Förhandsvisning

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför blir jpg-bilder så blurriga när man betraktar dem i Förhandsvisning? Det kom med Pantern. Först är de skarpa en tiondels sekund, men sen försvinner skärpan. Störigt. Trodde först att det hade något med kantutjämning att göra, men jag kan inte hitta någon sådan inställning. Nån som känner igen det här misshaget?

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 18:57

välj som i bilden under så händer det inte. Det är när förhandsvisning ändrar storleken på bilden.

Tja, det fungerar delvis... Bilderna blir skarpa så länge de visas i verklig storlek, men om man vill se dem i någon annan storlek blir de suddiga.

Det måste finnas någon annan lösning. Bilderna blir ju inte blurriga i Förhandsvisning i Jaguar eller i Biildvisning i OS 9.

//S.

Kolla efter något med kantutjämning (anti-aliasing) och slå av det.

Jag stör mig också på detta, och hittas någon lösning så meddela den!

Men ärligt talat, om bilden inte visas i 1-1-upplösning som är det väl att föredra att den kantutjämnas? Annars ser det ju skräpigt ut (förutom om man har exakt 50 eller 25 procent t.ex.).

Nej, det är inte att föredra! I alla fall inte, som du säger, man vill se bilden i exempelvis 25 eller 50 % storlek. Jag begär inga storverk, bara att snabbt kunna se en bild från digitalkameran utan att behöva öppna sega iPhoto. Det gick perfekt i OS 9 och Jaguar, men inte i Panther.

Fint. Det har jag också letat efter. Stämmer det att Preview inte kan skriva ut i högre upplösning än 72 dpi?

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 14:57

Samma problem dyker upp i iPhoto 4, så om någon har en lösning på kantutjämningsproblemet så skulle även jag vara glad.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-23 15:16

»Kantutjämningsproblemet« är en del av Quartz, Apples grafikmotor, och är i och med det inte ett problem utan ett kännetecken (feature) i operativet.

Ett program som inte använder Quartz är Graphic converter tex.

Jag håller med... Preview/Förhandsgranskning känns olik på hur den hanterar blur jämtemot hur det var i Jaguar på något konstigt sätt... Nu då man slagit igång det så är det för mycket, och då man slagit av det så är det för lite. Irriterande!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Samma problem dyker upp i iPhoto 4, så om någon har en lösning på kantutjämningsproblemet så skulle även jag vara glad.

Som Kalle W säger så är det en del av Quartz och snarare en feature än en bugg.

Om man vill se en bild snyggt i förstoringar som 38, 62 eller 84 procent så blir det mycket snyggare med kantutjämning. Tanken med grafiken i OS X är ju att man ska kunna skala saker och ting snyggt oavsett upplösning. När man vant sig vid det så vill man inte byta tillbaka, även om jag kan förstå att det känns "blurrigt" samtidigt. Men kör GraphicConverter i så fall.

Det skulle vara intressant att höra hur många av dom som protesterade högt mot kantutjämning av text (i t.ex. webbläsare) som fortfarande stör sig på det och hur många som bytt åsikt...

• Oregistrerad
  • 2004-01-24 02:55

Jodå jag har vant mig vid kant utjämningen i t.ex. webbläsare. På text är det oftast riktigt bra. På grafik är det också ofta bra. Men det är just det, oftast, det hade ju varit fint att kunna stänga av på ett vettigt och snabbt sätt när man vill det. I t.ex. Förhandsvisning eller i iPhoto är det bra med kantutjämning vid förstoringar precis som du säger Adrian. Det jag ser som problemet är vid förminskningar, en bild på exempelvis ett kalt träd kan se riktigt risigt ut med kantutjämning. Som översiktsbilder är det bra, vill man verkligen se om bilden man tog blev skarp eller inte är det ju jättedrykt att behöva exportera bilderna för att öppna den i t.ex. GraphicConverter för att se hur det verkligen blev.

I Förhandsvisning för Jaguar finns väl alternativet att stänga av kantutjämningen även för andra filer än pdf-filer? Är det möjligt att installera gamla Förhandsvisning från 10.2 och köra den i Panther?

Självklart är det ett problem för Apple och för användarna att kantutjämning uppfattas som störande. Att det är en del av Quarz gör varken från eller till för det. Då skulle man ju lika gärna kunna säga att OS X:s långsamma fönsterhantering är en feature, för det är ju också en konsekvens av Quartz.

Om man spånar lite fritt så kan man se Apples val med Quartz som en försmak av framtiden där allting är skalbart, kantutjämnat och upplösningsoberoende (nästan). Det som krävs för att detta ska blir bra är att vi får upp upplösningen på skärmarna. Och då menar jag inte bara antalet pixlar, utan antalet pixlar per ytenhet.

En traditionell macskärm har ju 72 ppi. Numera är pixeltätheten lite högre, dagens PowerBook har väl 101 ppi och iBook 12" har 106 ppi om jag minns rätt, men det är ändå ett stort steg till en upplösning på säg 200 ppi. Då skulle skärmen börja närma sig pappersupplösning, speciellt tillsammans med bra kantutjämning.

Nackdelen vore förstås att menyer, knappar och allt annat skulle blir väldigt väldigt litet, oläsligt litet. Därför skulle man behöva ha ett OS som är helt upplösningsoberoende och helt skalbart, så att man kan få samma storlek på menyerna osv oavsett skärmens upplösning. Quartz är en bit på vägen mot detta. Men i dagsläget ger det vissa bieffekter som en del stör sig mer på än andra.

• Medlem
  • 2004-01-25 22:56

Det här är en av de få saker som fungerar bättre i Windows än Mac: förhandsvisning av bilder!

Artikel på MacFixit om problem med blurrighet i iPhoto 4 och även Förhandsvisning:
http://www.macfixit.com/article.php?story=20040123082140232

Jag måste instämma i w00t:s uttalanden, kantutjämning hanteras överlägset mycket bättre i windows XP.

Igår när jag höll på att labba och se om det inte gick att stänga av den där effekten så råkades MS Word börja använda sig av kantutjämning. Den normalt sett underbart skarpa text som man får med fullt hintade fonter blev en degig gröt. Det är också ett av skälen till att jag ogillar Safari. Det är värdelöst att man inte kan stänga av kantutjämning

1
Bevaka tråden