Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer på tisdag ?

Tråden skapades och har fått 387 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Nyheter, ja, men bara mjukvara, ingen hårdvara.

So far so good...

Apple skall sluta med hårdvara så det blir ingen ny PowerMac. Yepp, så är det just IDAG.

det ryktas väl att ngt kan komma under NAB i slutet av april? snälla steve!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 14:21

Varför inte bara konstatera att den här tråden är ett tidigt 1a aprilskämt

Mycket ....snack och liten verkstad!

Håller med om att den senaste tidens rykten varit full av snack och inte fan låg det någon verkstad bakom. Kanske var det förväntningarna som skrev upp allting; vi är ju vana att se något nytt från Apple på våren. Men denna gång blev det inget. Jag tror de sparar krutet till en stor uppdatering av G5:an - samt lite större förändringar. Och om de lägger in en t.ex. en 975 processor (typ G6) så lär också andra komponenter behövas uppdateras. Det kräver sin lilla tid.

I backspegeln, när "G6" har lanserats, då förstår vi säkert varför uppdateringen tagit så lång tid - men eftersom det fortfarande är bara början av April... så vet vi inte ännu. Det mesta verkar logiskt när Apple väl har släppt sina nyheter.

Men snacka om tom tid nu. Jag har inte köp någon Mac på 5 år, och bara lääääängtar att få köpa en G5. Men det känns helt kass att behöva betala samma pris som vid introduktionen i Juli 2003. Det går i och för sig alltid köpa en DUAL 1.8 - som ju har 97,5% av kraften från en DAUL 2.0 (märkligt lite prestanda skillnad egentligen..., men kollar man ordentligt, så är det väldigt lite skillnad mellan G5 1.8 och 2.0)

Gud vad jag längtar. Jag blir tokig.

Jag tror definitivt inte på en PowerBook G5 till sommaren. Apple har själva sagt, att det är för tidigt att klämma in den G5. Därför blir jag förbryllad över alla spekulationer om att en PB G5 skulle komma till sommaren. Det är ju b*shit snack *skratt* Inte ens en 970fx processor räcker för att klämma in den i en PB. Jag tror det behövs en senare variant av processorn. Typ en strömsnål 975fx variant eller sånt. Alltså: PB G5 - januari eller sommar 2005 - det låter mest rimligt.

Apple släpper sällan halvfärdiga grejor. Sista gången de gjort det så var det första PB G3 (före Wallstreet) Och den blev ju inte långlivad.

Ursprungligen av Apple.XPan:

Jag tror definitivt inte på en PowerBook G5 till sommaren. Apple har själva sagt, att det är för tidigt att klämma in den G5. Därför blir jag förbryllad över alla spekulationer om att en PB G5 skulle komma till sommaren. Det är ju b*shit snack *skratt* Inte ens en 970fx processor räcker för att klämma in den i en PB. Jag tror det behövs en senare variant av processorn. Typ en strömsnål 975fx variant eller sånt. Alltså: PB G5 - januari eller sommar 2005 - det låter mest rimligt.

En powerbook g5 till sommaren är inte orimligt snarare så är det mycket rimligt eftersom Apple definitivt behöver bärbara med mer kraft i och när dessutom en 970fx processor tydligen drar mindre ström och utvecklar mindre värme än en G4 vid samma klockfrekvens så kommer den antagligen att lanseras i år jag tror på sommaren men med tanke på Apples regelbundna förseningar så kan det ju bli senare.

IBM har fått igång produktionen av fx chipsen nu och lär inte vara nöjd med att Apple bara använder den i Xserve G5 och antagligen nya PM G5 , processorer är ju rätt dyra att utveckla men inte så dyra att tillverka. Ju fler användningsområden en processor har desto mer tjänar IBM och Apple. Ett annat skäl för G5 PB's är just att Motorolas G4 processorer inte är speciellt billiga sett till prestanda.

Ursprungligen av jazzper:

En powerbook g5 till sommaren är inte orimligt snarare så är det mycket rimligt eftersom Apple definitivt behöver bärbara med mer kraft i och när dessutom en 970fx processor tydligen drar mindre ström och utvecklar mindre värme än en G4 vid samma klockfrekvens så kommer den antagligen att lanseras i år jag tror på sommaren men med tanke på Apples regelbundna förseningar så kan det ju bli senare.

IBM har fått igång produktionen av fx chipsen nu och lär inte vara nöjd med att Apple bara använder den i Xserve G5 och antagligen nya PM G5 , processorer är ju rätt dyra att utveckla men inte så dyra att tillverka. Ju fler användningsområden en processor har desto mer tjänar IBM och Apple. Ett annat skäl för G5 PB's är just att Motorolas G4 processorer inte är speciellt billiga sett till prestanda.

*host*

  • Medlem
  • 2004-06-11 15:49
Ursprungligen av Adrian B:

*host*

hej
lägg märke till att han inte säger något om imac, det finns fortfarande en viss chans att imac g5 dyker upp nu på wwdc med 3 ghz g5 på mwe i början av nästa år och möjligtvis då powerbook g5

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 15:53
Ursprungligen av ErikA:

lägg märke till att han inte säger något om imac, det finns fortfarande en viss chans att imac g5 dyker upp nu på wwdc med 3 ghz g5 på mwe i början av nästa år och möjligtvis då powerbook g5

Dessvärre, det är precis det han gör: "It's the same story -- the challenges are obvious when you look at the G5 and the size of the heatsinks and the enclosure; that would be a heck of a challenge as well."

  • Medlem
  • 2004-06-11 16:09
Ursprungligen av PJ Utsi:

Dessvärre, det är precis det han gör: "It's the same story -- the challenges are obvious when you look at the G5 and the size of the heatsinks and the enclosure; that would be a heck of a challenge as well."

hej
nej det gör han inte, det är storleken på kylflänsen kontra chassit på powerbook som han menar, det borde inte vara något problem med att få in en 1.6 g5 i ett imac chassi med ny design

MEN - hur skall det gå till att få in en HET G5a i den nuvarande lilla iMac-dome'n!? Kanske möjligtvis en 1.6a...

Ursprungligen av ErikA:

hej
lägg märke till att han inte säger något om imac, det finns fortfarande en viss chans att imac g5 dyker upp nu på wwdc med 3 ghz g5 på mwe i början av nästa år och möjligtvis då powerbook g5

  • Medlem
  • 2004-06-11 16:13
Ursprungligen av el gringo:

MEN - hur skall det gå till att få in en HET G5a i den nuvarande lilla iMac-dome'n!? Kanske möjligtvis en 1.6a...

hej
jag tror att en av anledningarna till att apple tog bort sp-1.6 är för en öppning att använda den på en top-of-the-line imac, hur är det förresten med g5 i lägre hastighet? varför inte en 1.2 och 1.4 i en kommande imac g5?

Ursprungligen av Apple.XPan:

Håller med om att den senaste tidens rykten varit full av snack och inte fan låg det någon verkstad bakom. Kanske var det förväntningarna som skrev upp allting; vi är ju vana att se något nytt från Apple på våren. Men denna gång blev det inget. Jag tror de sparar krutet till en stor uppdatering av G5:an - samt lite större förändringar. Och om de lägger in en t.ex. en 975 processor (typ G6) så lär också andra komponenter behövas uppdateras. Det kräver sin lilla tid.

I backspegeln, när "G6" har lanserats, då förstår vi säkert varför uppdateringen tagit så lång tid - men eftersom det fortfarande är bara början av April... så vet vi inte ännu. Det mesta verkar logiskt när Apple väl har släppt sina nyheter.

Nuvarande G5 baserad på Power 4 räcker långt för Apples del, någon "G6" baserad på Power 5 tror jag inte att man kan förvänta sig förrens kanske 2006 eller något.

förhoppningsvis sitter dom inte stilla - bakåtlutade - i Cupertino...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-01 15:15

Alt dette oppdateringssnakket er for meg likegyldig da jeg har -25 kroner på konto og har er snart tom for binders til å holde sammen purringer/faktura. Men det er dog fest og basar når det skjer noe nytt på apples nettsider. Selv håper jeg på nytt design på apples webside. Det er iallefall gratis å oppleve.

jag hoppas du har rätt "jazzper"...

men - det är fortfarande konstigt att det inte har kommit en revision av PowerMac'en...borde i alla fall ha kommit - en 1.8, dual 2.0, dual 2.2/2.4 ghz'are...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-01 19:59

Ikke at det er noe stor nyhet, men nå er det 23"+ G5 kampanje på svensk og norsk apple store også... http://www.apple.com/se/promo/brilliantsavings/

Og, det hendte vel lite på hardwarefronten i mars, april og mai i 2003.
Her er 1. april 2003 http://web.archive.org/web/20030401130356/http://www.apple.com/index.html

Senast redigerat 2004-04-02 12:08

Jag tror Apple kommer att gå över på ppcXXX baserad på Power5 procesorn utan att byta namn från G5 till G6, de baserade på Power5 kommer troligvis ockå att kallas G5, fast kanske G5ht, iom att de har Hyper Threding.

+se

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag tror Apple kommer att gå över på ppcXXX baserad på Power5 processorn utan att byta namn från G5 till G6, de baserade på Power5 kommer troligvis ockå att kallas G5, fast kanske G5ht, iom att de har Hyper Threding.

Jag tror att Apple kommer att knyta an till traditionen och döpa dem något i stil med Mac SE, till exempel PV för enprocessor och Duett för tvåprocessor. Fyrprocessorvarianten kommer att heta: QUADRA. Kodnamnet för den lär vara "Penta". Apple kommer att stämma den kinesiska tillverkaren som härmat G5ans låda, för att sedan använda deras idé att sätta hjul under. Säljkampanjen kommer att heta "The Rolling Tones", där kopplingen mellan iPod och Datorn blir ännu starkare. Apple kommer också med ett nytt tillbehör, utvecklat i samarbete med Belkin, mikrofonen "iMick" med Bluetooth-anslutning till iPod eller Datorn. Lansering sker på iTUnESDAY.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag tror Apple kommer att gå över på ppcXXX baserad på Power5 procesorn utan att byta namn från G5 till G6, de baserade på Power5 kommer troligvis ockå att kallas G5, fast kanske G5ht, iom att de har Hyper Threding.

Power 5 är en helt ny generation så det tror jag inte på, som sagt; 2006 eler möjligtvis 2005, nuvarande Power 4 baserade G5 räcker långt.

Google lanserade precis gmail, vilket naturligtvis gör att det ser oerhört lovande ut för en Power Mac G6. Väldigt snart dessutom. Eller vad var det jag läste på Macosrumors...

hm...det verkar som om apple har lyckats att täppa till ryktes-"hålen"

en site som inte har skrivit ngt om G5or är "think secret" och dom brukar ju ha kolll :rolleyes:

ja - vad är väl en bal på slottet?!

Jag gissar på att Apple kommer att släppa ett par nyheter på NAB-mässan i Las Vegas den 17-22 April.
http://www.apple.com/hotnews/

Ursprungligen av P.Saltskog:

Jag gissar på att Apple kommer att släppa ett par nyheter på NAB-mässan i Las Vegas den 17-22 April.
http://www.apple.com/hotnews/

Hehe, nice att man fick rätt!

hehe Øyvind-A.godt å e at det er flere som ikke har 5 øre å bruke på ny mac Men innen slutten på april eller tidlig i mai blir det en uansett...på en eller annen måte

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-04-06 13:39

Jaha, Så har vi en tisdag igen då. Ingen datorbeställning verkar jag få göra den här tisdagen heller
Vad tror ni om nästa tisdag, då kanske

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-06 13:46

Ta det lugnt, om det kommer idag blir det snarare framåt 18-tiden! Håll ut! Kan idag vara Tisdagen?

Ursprungligen av skamuel:

Ta det lugnt, om det kommer idag blir det snarare framåt 18-tiden! Håll ut! Kan idag vara Tisdagen?

Där har du feeeel. Historiskt sett brukar det ske runt 14 tiden på dagen. Så har det då varit de senaste 4-5 gångerna.

Exempel: iBook G4, iMac 20", iMac 1,25Ghz, iMac 1Ghz, eMac 1Ghz, eMac med Superdrive släpptes alla runt 14............

Senast redigerat 2004-04-06 14:02

jepp...vent til 18-19:00

Bevaka tråden