Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer på tisdag ?

Tråden skapades och har fått 387 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-06-11 21:21
Ursprungligen av Loranga:

Har inte IBM leveransproblem på G5:orna? Om de knappt klarar av att leverera till PowerMac och Xserve, hur skall de då klara av att leverera till iMacen också?

hej
det har varken apple eller ibm påstått såvitt jag vet, det är en vanligt förekommande ursäkt bland vissa mer fanatiska macanvändare, att det alltid är någon annans fel att apple inte släpper modeller så fort som dom skulle vilja

Ursprungligen av ErikA:

hej
det har varken apple eller ibm påstått såvitt jag vet, det är en vanligt förekommande ursäkt bland vissa mer fanatiska macanvändare, att det alltid är någon annans fel att apple inte släpper modeller så fort som dom skulle vilja

Fast det är ju ingen hemlighet att varken Motorola eller IBM levt upp till sina löften till Apple. Verkar dock som att IBM är en seriösare partner än vad Motorola varit.

Att bedriva produktutveckling inför öppen ridå kan ha sina nackdelar.

  • Medlem
  • 2004-06-11 21:38
Ursprungligen av Errol Garner:

Fast det är ju ingen hemlighet att varken Motorola eller IBM levt upp till sina löften till Apple. Verkar dock som att IBM är en seriösare partner än vad Motorola varit.

hej
frågan var om tillgången på g5or är begränsad, svaret på det är nej! att ibm inte har hunnit med att nå upp till 3 ghz har inget med tillgång på g5or att göra
motorola blev väl mer en portable tillverkare än något annat, ibm spelar i en helt annan division än vad dom gör, dom är faktiskt världens största dator/it tillverkare

Ursprungligen av ErikA:

hej
frågan var om tillgången på g5or är begränsad, svaret på det är nej! att ibm inte har hunnit med att nå upp till 3 ghz har inget med tillgång på g5or att göra

Men du tyckte att Apple skyllde ifrån sig , vilket jag tycker de har all rätt att göra eftersom IBM faktiskt inte hållt tidslinjen vad gäller utlovade leveranser och G5 processorers utlovade hastighetsutveckling.

  • Medlem
  • 2004-06-11 22:01
Ursprungligen av Errol Garner:

Men du tyckte att Apple skyllde ifrån sig , vilket jag tycker de har all rätt att göra eftersom IBM faktiskt inte hållt tidslinjen vad gäller utlovade leveranser och G5 processorers utlovade hastighetsutveckling.

hej
det har jag aldrig skrivit, var ser du det någonstans? läs inläggen innan du svarar

Ursprungligen av ErikA:

hej
det har jag aldrig skrivit, var ser du det någonstans? läs inläggen innan du svarar

Nej du har rätt du formulerade det lite annorlunda

citat Erik A:

"det är en vanligt förekommande ursäkt bland vissa mer fanatiska macanvändare, att det alltid är någon annans fel att apple inte släpper modeller så fort som dom skulle vilja."

Erik vems "fel" tycker du att det är när IBM tydligen gett ett löfte om 3Ghz processorer inom ett år från G5 lanseringen?

Själv hoppas jag att det inte blir deja vu.

  • Medlem
  • 2004-06-11 23:19
Ursprungligen av Errol Garner:

Erik vems "fel" tycker du att det är när IBM tydligen gett ett löfte om 3Ghz processorer inom ett år från G5 lanseringen?

Själv hoppas jag att det inte blir deja vu.

hej
jag tror inte att ibm har lovat något, det var steve jobs som påstod på wwdc 2003 att dom skulle släppa 3 ghz inom ett år, det får han äta upp nu

Ursprungligen av ErikA:

hej
jag tror inte att ibm har lovat något, det var steve jobs som påstod på wwdc 2003 att dom skulle släppa 3 ghz inom ett år, det får han äta upp nu

Tror du han skulle lovat det om inte IBM hade garanterat det? Verkar konstigt i så fall. Dessutom så är det ju känt att IBM har haft flera driftsproblem i sin nya processorfabrik utanför New York där G5 processorn tilllverkas.

Senast redigerat 2004-06-12 00:08
  • Medlem
  • 2004-06-11 23:38
Ursprungligen av Errol Garner:

Tror du han skulle lovat det om inte IBM hade garanterat det? Verkar konstigt i så fall. Dessutom så är det ju känt att IBM har haft flera driftsproblem i sin nya processorfabrik utanför New York där G5 tilllverkas.

hej
steve jobs är inte direkt känd för sin ödmjukhet, det skulle inte vara första ggn som han gapar efter för mycket
jag har aldrig hört att ibm skulle haft driftsproblem och då läser jag ändå mycket mer vad som händer i data/it världen än dom flesta, däremot kom apple med någon krystad förklaring till sin kraftigt försenade leverans av dom första pmg5orna med att v-tech beställt 1100 på en gång, luktar skitsnack av apple lång väg
konstigt att hp, dell mfl pc-tillverkare aldrig har problem med sina cpu leverantörer

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 23:45
Ursprungligen av ErikA:

hej
jag har aldrig hört att ibm skulle haft driftsproblem och då läser jag ändå mycket mer vad som händer i data/it världen än dom flesta

Läs lite om fish… (vad var det) och januari till mars (eller sök på Xserve här så hittar du).

Citat:

konstigt att hp, dell mfl pc-tillverkare aldrig har problem med sina cpu leverantörer

Yea, Intel har ju hållit planerna som tåget sedan i höstas (NOT)

Vad läser du egentligen?

Att bedriva produktutveckling inför öppen ridå kan ha sina nackdelar.

Vilka företag gör det och varför?

Ursprungligen av ErikA:

hej
steve jobs är inte direkt känd för sin ödmjukhet, det skulle inte vara första ggn som han gapar efter för mycket
jag har aldrig hört att ibm skulle haft driftsproblem och då läser jag ändå mycket mer vad som händer i data/it världen än dom flesta, däremot kom apple med någon krystad förklaring till sin kraftigt försenade leverans av dom första pmg5orna med att v-tech beställt 1100 på en gång, luktar skitsnack av apple lång väg
konstigt att hp, dell mfl pc-tillverkare aldrig har problem med sina cpu leverantörer

Du kanske läser mycket men det betyder ju inte att allt memoreras , däremot så borde du ju komma ihåg jättestoryn att New York och stora områden i USA/CA drabbades av ett enormt flera dagars strömavbrott förra året.IBM gick då ut med att dom klarade sig med nöd och näppe alltså inte helt problemfritt.
Därefter har det ju också kommit uppgifter om att övergången till 90nm processorer har varit problemfylld.

Även Intel och AMD har ju och har haft en hel del problem med att få fram vissa av sina processorer. AMD fick ju lustigt nog mycket hjälp av Motorola när de hade det som krisigast. Intel har ju länge haft jätteproblem att få fram nya effektivare processorer.

Processorförseningar är allvarligare för Apple eftersom de inte har lika många att välja mellan som PC-konkurrenterna.

Att Virginia Tech fick de flesta av dom första G5orna är ju ingen hemlighet. Vilket försenade G5 leveranserna en del , dock inte så mycket.

Steve J. är ju som du säger inte världens mest ödmjuke och gillar inte att ha fel just därför så går han antagligen inte ut med att det ska komma 3Ghz G5or utan löften från IBM.

  • Medlem
  • 2004-06-12 00:21
Ursprungligen av Errol Garner:

Du kanske läser mycket men det betyder ju inte att allt memoreras , däremot så borde du ju komma ihåg jättestoryn att New York och stora områden i USA/CA drabbades av ett enormt flera dagars strömavbrott förra året.IBM gick då ut med att dom klarade sig med nöd och näppe alltså inte helt problemfritt.
Därefter har det ju också kommit uppgifter om att övergången till 90nm processorer har varit problemfylld.

Även Intel och AMD har ju och har haft en hel del problem med att få fram vissa av sina processorer. AMD fick ju lustigt nog mycket hjälp av Motorola när de hade det som krisigast. Intel har ju länge haft jätteproblem att få fram nya effektivare processorer.

Processorförseningar är allvarligare för Apple eftersom de inte har lika många att välja mellan som PC-konkurrenterna.

Att Virginia Tech fick de flesta av dom första G5orna är ju ingen hemlighet. Vilket försenade G5 leveranserna en del , dock inte så mycket.

Steve J. är ju som du säger inte världens mest ödmjuke och gillar inte att ha fel just därför så går han antagligen inte ut med att det ska komma 3Ghz G5or utan löften från IBM.

hej
som jag skrev tidigare, rent skitsnack från apples sida
alla med minsta kunskap om hur silicon -och kisel baserad chiptillverkning går till vet att fabrikerna byggs på ett sätt som omöjliggör driftstörningar av den typen som du beskriver
och att en beställning på endast 1100 pmar skulle störa hela produktionen är så löjligt att man vet inte om man ska skratta eller gråta, den som går på såna historier har nog lyssnat lite för mycket på steve jobs svada
amd och intel har inte haft några som helst problem med att ta fram nya processorer, du verkar hitta på saker allt eftersom? amd var tom först med att ta fram en 64-bitars cpu för workstations och servrar men jag förstår att visa macfanatiker har svårt att erkänna det

vi kommer inte längre i det här ämnet, du har en religiöst färgad tro på apple, jag vet hur företag fungerar.

Ursprungligen av ErikA:

hej
som jag skrev tidigare, rent skitsnack från apples sida
alla med minsta kunskap om hur silicon -och kisel baserad chiptillverkning går till vet att fabrikerna byggs på ett sätt som omöjliggör driftstörningar av den typen som du beskriver
och att en beställning på endast 1100 pmar skulle störa hela produktionen är så löjligt att man vet inte om man ska skratta eller gråta, den som går på såna historier har nog lyssnat lite för mycket på steve jobs svada
amd och intel har inte haft några som helst problem med att ta fram nya processorer, du verkar hitta på saker allt eftersom? amd var tom först med att ta fram en 64-bitars cpu för workstations och servrar men jag förstår att visa macfanatiker har svårt att erkänna det
.

Erik ett fyra dagars driftstopp på en nyöppnad ej ens helt färdig fabrik är allvarligare än vad du verkar förstå. Självklart har dom ju många failproof lösningar och reservkraft men inse att det blir driftstörningar vad du än tror.Enligt IBM själva var dom som sagt nära katastrof och strömavbrottet var ju som sagt inte den enda glitchen i IBMs fabrik i Fishkills NY. .

1100 G5 Powermacar låter kanske inte så mycket men sättet dom tillverkas på är inte BigMac aktigt. Första tillverkningsveckorna producerades det nog inte många hundra per dag. Men förseningarna berodde ju på flera faktorer ingen har påstått att endast VTech låg bakom dom.

Läs gärna på lite mer om Intels processorproduktion och vad som har hänt sedan övergången från PIII till Pentium inte direkt lysande framsteg prestandamässigt sett direkt.

Ditt påstående att AMD skulle varit först med att ta fram en 64 bitars CPU till Servers och Workstations är ju lite löjligt hört talas om SUN & IBM m.fl. och om du nu läser och kan så mycket som du påstår så borde du ju känna till AMDs historia bättre , den är knappast fri från gigantiska problem....................

Ursprungligen av Errol Garner:

Erik ett fyra dagars driftstopp på en nyöppnad ej ens helt färdig fabrik är allvarligare än vad du verkar förstå. Självklart har dom ju många failproof lösningar och reservkraft men inse att det blir driftstörningar vad du än tror.Enligt IBM själva var dom som sagt nära katastrof och strömavbrottet var ju som sagt inte den enda glitchen i IBMs fabrik i Fishkills NY.

I'm calling bullshit på Errol igen. Han skriver mycket man aldrig hört förut utan att referera och kan inte visa referenser när man efterfrågar dem.

Jag har inget minne av att IBM fick problem på grund av strömavbrottet i New York. Jag har googlat på "power outage, fishkills, ibm" och får bara en enda träff som inte har något med det att göra. Faktum är att IBM har berättat väldigt lite om vad problem beror på. Men här är en bra artikel om hela situationen för IBM och Apple:

http://yahoo.businessweek.com/technology/content/apr2004/tc20040428_6850_tc056.htm

Ursprungligen av Force9:

Jag har inget minne av att IBM fick problem på grund av strömavbrottet i New York. Jag har googlat på "power outage, fishkills, ibm" och får bara en enda träff som inte har något med det att göra. Faktum är att IBM har berättat väldigt lite om vad problem beror på.

Force du ska nog inte slänga dig med kraftuttryck om du inte har något att backa upp det med
från macsonly

"Blackout to Affect Apple's G5 Production Schedule?

"Our main fab in Burlington [Vermont] was unaffected; there was a power blip but that wasn't an issue," IBM spokesman Bill O'Leary said. "The Fishkill area was hit in fact, as you know, and the fab was affected."

Ursprungligen av Errol Garner:

Force du ska nog inte slänga dig med kraftuttryck om du inte har något att backa upp det med
från macsonly

"Blackout to Affect Apple's G5 Production Schedule?

"Our main fab in Burlington [Vermont] was unaffected; there was a power blip but that wasn't an issue," IBM spokesman Bill O'Leary said. "The Fishkill area was hit in fact, as you know, and the fab was affected."

Jag står rättad.

Hur går det med dina Apple disclaimers?

Ursprungligen av ErikA:

hej
som jag skrev tidigare, rent skitsnack från apples sida
alla med minsta kunskap om hur silicon -och kisel baserad chiptillverkning går till vet att fabrikerna byggs på ett sätt som omöjliggör driftstörningar av den typen som du beskriver
och att en beställning på endast 1100 pmar skulle störa hela produktionen är så löjligt att man vet inte om man ska skratta eller gråta, den som går på såna historier har nog lyssnat lite för mycket på steve jobs svada
amd och intel har inte haft några som helst problem med att ta fram nya processorer, du verkar hitta på saker allt eftersom? amd var tom först med att ta fram en 64-bitars cpu för workstations och servrar men jag förstår att visa macfanatiker har svårt att erkänna det

vi kommer inte längre i det här ämnet, du har en religiöst färgad tro på apple, jag vet hur företag fungerar.

Det är inte skitsnack från Apples sida. Många artiklar har skrivits om ALLA processortillverkares, inklusive IBM, problem med att gå från 130-nm till 90-nm produktion av processorer:

IBM: http://www.my-esm.com/printableArticle.jhtml?articleID=20300714
AMD: http://www.theregister.com/2003/11/21/amd_admits_90nm_production_slippage/
Intel: http://babelfish.altavista.com/babelfish/urltrurl?url=http%3A%2F%2Fpc.watch.impress.co.jp%2Fdocs%2F2003%2F0812%2Fkaigai011.htm&lp=ja_en&tt=url

Sen håller jag med om att det är skitsnack att IBM skulle fått problem på grund av strömavbrottet som varade mindre än ett dygn. Ett fabrik av IBM typ har förövrigt egen kraftförsörjning och berörs inte av strömavbrottet.

IBMs problem har att göra med att det läcker för mycket el i processorn vilket leder till för hög tempratur vilket i sin tur innebär att man inte kan köra dem i 3 GHz. Att el läcker beror på att kvaliteten på CPUn inte är av den kaliber de önskar sig.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 23:24
Ursprungligen av ErikA:

hej
jag tror inte att ibm har lovat något, det var steve jobs som påstod på wwdc 2003 att dom skulle släppa 3 ghz inom ett år, det får han äta upp nu

Hej
jag tror ju inte apple hoppar på 970 utan en färdplan om vad som komma skall (under de närmaste tre åren)…
tror du man kör på hur lösa boliner som helst¿

Ursprungligen av ErikA:

motorola blev väl mer en portable tillverkare än något annat, ibm spelar i en helt annan division än vad dom gör, dom är faktiskt världens största dator/it tillverkare

IBM är väl världens största IT tjänste företag men ren tillverkning ligger de nog långt efter HP Dell och Intel.
IBMs utvecklingsavdelning är nog iofs en av världens främsta.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-14 09:57

Det är tisdag i morgon, bara så att ni vet.

Fast nu verkar det ju komma prylar på måndagar och onsdagar

Vad händer på tisdag?

"the biggest story in music is about to get even bigger".

Kul om de lyckas lansera iTMS i hela Europa på en gång, och priserna hamnar på 10 kr/låt. Ännu roligare om de släpper en ny iPod eller något tillbehör till den samtidigt. 60 GB kan man dock inte hoppas på, eftersom de nya hårddiskarna inte skulle komma förrän i juli eller augusti. Men det är ju möjligt att en ny linje introduceras, och leveransdatum för största modellen sätts till augusti eller så. Mac Rumors Buyer's Guide säger:

Days Since Update: 160 (Average = 161)
Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle

  • Medlem
  • 2004-06-14 14:44

hej
jag har lite svårt att förstå upphetsningen kring itms, faktum är att vill man ha kvalitets-ljud så kliver man in på en skivaffär och köper en audio-cd som man splear i en därför avsedd hifi anläggning
alt dvd-audio eller sacd i en därför avsedd dito
jag kan förstå att man som fattig tonåring har ett visst intresse av mp3, aac och allt vad skräp formaten heter, för att dom är lätta och ladda ner och lyssna på i sin dator men desto svårare att förstå vuxna människors intresse kring det

Ursprungligen av ErikA:

hej
jag har lite svårt att förstå upphetsningen kring itms, faktum är att vill man ha kvalitets-ljud så kliver man in på en skivaffär och köper en audio-cd som man splear i en därför avsedd hifi anläggning
alt dvd-audio eller sacd i en därför avsedd dito
jag kan förstå att man som fattig tonåring har ett visst intresse av mp3, aac och allt vad skräp formaten heter, för att dom är lätta och ladda ner och lyssna på i sin dator men desto svårare att förstå vuxna människors intresse kring det

Du förstår inte att majoriteten av lyssnarna tycker att mp3/aac filer låter bra nog. På deras utrustning och/eller i deras öron låter mp3/aac/aiff likadant.

  • Medlem
  • 2004-06-14 15:00
Ursprungligen av Force9:

Du förstår inte att majoriteten av lyssnarna tycker att mp3/aac filer låter bra nog. På deras utrustning och/eller i deras öron låter mp3/aac/aiff likadant.

hej
det är din åsikt, inte min, därav mitt inlägg
att skräpformaten sinsemellan låter likadant är väl ingen nyhet?

Ursprungligen av ErikA:

hej
jag har lite svårt att förstå upphetsningen kring itms, faktum är att vill man ha kvalitets-ljud så kliver man in på en skivaffär och köper en audio-cd som man splear i en därför avsedd hifi anläggning
alt dvd-audio eller sacd i en därför avsedd dito
jag kan förstå att man som fattig tonåring har ett visst intresse av mp3, aac och allt vad skräp formaten heter, för att dom är lätta och ladda ner och lyssna på i sin dator men desto svårare att förstå vuxna människors intresse kring det

Unga människor har bättre hörsel än vuxna - det där har inte med ålder att göra, utan hur mycket ljudsnobb man är. Det är en minoritet av människor som inte är nöjda med ljudformat som aac.

Men det vore naturligtvis trevligt om Apple började sälja i lossless på iTMS.

  • Medlem
  • 2004-06-14 15:55
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Unga människor har bättre hörsel än vuxna - det där har inte med ålder att göra, utan hur mycket ljudsnobb man är. Det är en minoritet av människor som inte är nöjda med ljudformat som aac.

Men det vore naturligtvis trevligt om Apple började sälja i lossless på iTMS.

hej
eh det har knappast något med hörseln att göra, jämför du en 13 åring med en 55 åring då? först skriver du att det har med åldern att göra, sedan skriver du att det inte har det? vilket är det?
det har med kvalitet och smak att göra, kids idag, och då menar jag typ 7-16 är uppvuxna med datorer och har ingen uppfattning om vad ljud-kvalitet är

r/ dessutom har du fel i sak att "unga" människor har bättre hörsel, 30% av alla tonåringar idag har nedsatt hörsel, upp till 80% av deras hörselkapacitet kan örat återskapa, dvs när dom bli äldre

det gäller att veta vad man pratar om.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 16:03
Ursprungligen av ErikA:

hej
eh det har knappast något med hörseln att göra, jämför du en 13 åring med en 55 åring då? först skriver du att det har med åldern att göra, sedan skriver du att det inte har det? vilket är det?
det har med kvalitet och smak att göra, kids idag, och då menar jag typ 7-16 är uppvuxna med datorer och har ingen uppfattning om vad ljud-kvalitet är

r/ dessutom har du fel i sak att "unga" människor har bättre hörsel, 30% av alla tonåringar idag har nedsatt hörsel, upp till 80% av deras hörselkapacitet kan örat återskapa, dvs när dom bli äldre

det gäller att veta vad man pratar om.

Vad jag tror menades var: 1. Yngre hör bättre än äldre om man mäter med objektiva mått. 2. Ändå är det företrädelsevis medelålders män som är audiofiler.

Således skulle det vara något annat än objektiv hörsel som orsakar audiofili. Själv tror jag att det är trevligt att vara audiofil, och jag skulle som sagt gärna vara det...

Det där med att fler yngre skulle ha nedsatt hörsel skulle ju iofs kunna vara sant. Dock är den hörselnedsättningen ändå att betraktas som patologisk, även om den är vanlig. Således motsäger inte det att yngre har bättre hörsel än äldre.

Bevaka tråden