Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer på tisdag ?

Tråden skapades och har fått 387 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-06-14 16:10
Ursprungligen av evillordvader:

Vad jag tror menades var: 1. Yngre hör bättre än äldre om man mäter med objektiva mått. 2. Ändå är det företrädelsevis medelålders män som är audiofiler.

hej
om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag i sak har omkullkastat den fördomen, pensionärer har sämre hörsel generellt, det beror på att cellerna i örat inte längre kan återskapas

fö är jag 24, det kanske kvalificerar mig som "medelålders" i dina ögon men inte i mina

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 16:16
Ursprungligen av ErikA:

hej
om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag i sak har omkullkastat den fördomen, pensionärer har sämre hörsel generellt, det beror på att cellerna i örat inte längre kan återskapas

fö är jag 24, det kanske kvalificerar mig som "medelålders" i dina ögon men inte i mina

Jag förstår inte vad du menar med att du "i sak har omkullkastat den fördomen". Elaborera gärna (exempelvis genom att skriva vad du menar).

Att du är audiofil vid 24 motsäger heller inte min tes att det företrädelsevis är medelålders som har den läggningen. Vad som är sant på gruppnivå behöver nödvändigtvis inte gälla för varje individ.

  • Medlem
  • 2004-06-14 16:21
Ursprungligen av evillordvader:

Att du är audiofil vid 24 motsäger heller inte min tes att det företrädelsevis är medelålders som har den läggningen. Vad som är sant på gruppnivå behöver nödvändigtvis inte gälla för varje individ.

hej
för att göra det ännu enklare för dig, du pratar strunt.

kliv in på vilken hifi butik som helst här i stockholm, bara unga människor bland kunderna, skulle tro att medelåldern ligger på runt 20

att du har fördommar om vissa företeelser innebär inte att det faktiskt förhåller sig på det viset

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 16:24
Ursprungligen av ErikA:

hej
för att göra det ännu enklare för dig, du pratar strunt.

kliv in på vilken hifi butik som helst här i stockholm, bara unga människor bland kunderna, skulle tro att medelåldern ligger på runt 20

att du har fördommar om vissa företeelser innebär inte att det faktiskt förhåller sig på det viset

Bar, då vet du oxå hur köpstark den gruppen är... (...eller inte är snarare.)

Och när det gäller ljudformat så utesluter inte ett ett annat... (...eller varför vinylskivor alltjämt säljer.)

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 16:30
Ursprungligen av ErikA:

hej
för att göra det ännu enklare för dig, du pratar strunt.

kliv in på vilken hifi butik som helst här i stockholm, bara unga människor bland kunderna, skulle tro att medelåldern ligger på runt 20

att du har fördommar om vissa företeelser innebär inte att det faktiskt förhåller sig på det viset

Jag har inga fördomar om audiofili. Jag bara spekulerar. Det är dock inte samma sak som att prata strunt. Dina "fältstudier" av kunder i ljudbutiker i Stockholm tror jag nog att du inser är den vetenskapliga ekvivalenten till att fråga sin katt. Säger inte att jag har bättre data. Bara att det i sak inte är någon skillnad mellan kvaliteten på dina "fördomar" och mina

För att återföra diskussionen till något som inte är helt OT: En majoritet av musiklyssnare kan inte höra skillnad på AAC och okomprimerat. Jag är en av dem. Jag ser fram emot att slippa ripppa, och att kunna handla musik på nätterna.

PS: Varför inleder du dina inlägg med "hej"? Ger ett något udda intryck.

  • Medlem
  • 2004-06-14 17:27
Ursprungligen av evillordvader:

PS: Varför inleder du dina inlägg med "hej"?

hej
bara för att reta dig

ErikA,

Du får gärna precisera vad som är skräp med 128 kbit/s AAC. I vilket sammanhang har du hört skillnad på AAC och original och vilken var testmetodiken? Blint test med statistisk signifikans? Presentera gärna annars är det bara nattmösseprat IMO.

T

  • Medlem
  • 2004-06-14 20:14
Ursprungligen av Thomas_A:

ErikA,

Du får gärna precisera vad som är skräp med 128 kbit/s AAC. I vilket sammanhang har du hört skillnad på AAC och original och vilken var testmetodiken? Blint test med statistisk signifikans? Presentera gärna annars är det bara nattmösseprat IMO.

T

hi
"nattmössepratet" står du för, alla som vet det minsta om ljud-kvalitet och hifi vet att skräp som aac inte på långa vägar når upp till hifi-kvalitet på en dedikerad anläggning, jag tycker mycket synd om dig om du tror något annat, det räcker inte med kompakt-stereon från siba om du ska lyssna på musik som den var avsedd att avlyssnas.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 20:30
Ursprungligen av ErikA:

hi
"nattmössepratet" står du för, alla som vet det minsta om ljud-kvalitet och hifi vet att skräp som aac inte på långa vägar når upp till hifi-kvalitet på en dedikerad anläggning, jag tycker mycket synd om dig om du tror något annat, det räcker inte med kompakt-stereon från siba om du ska lyssna på musik som den var avsedd att avlyssnas.

"Lyssna som den var avsedd att avlyssnas" - Det kan ju mycket väl vara komprimerad enl. mp3, AAC eller - huvaligen - WMA. Vad är det som säger att du vet vad som är avsikten?

För övrigt låter AAC utmärkt på en dedikerad anläggning så länge musiken är hyfsat enkel, lite förlust av djup och nyanser, men inte illa alls… Inte alls så illa så man behöver fåna sig och hala fram stora "görahånavandra"-trumman.

Må så vara att andra här pratar i "nattmössan" - men du verkar sakna varje uns av hyfs och social kompetens i mina ögon…
Gratulerar till en plats på min ignoreringslista.

Ursprungligen av ErikA:

hej
för att göra det ännu enklare för dig, du pratar strunt.

kliv in på vilken hifi butik som helst här i stockholm, bara unga människor bland kunderna, skulle tro att medelåldern ligger på runt 20

att du har fördommar om vissa företeelser innebär inte att det faktiskt förhåller sig på det viset

Erik kundernas medelålder i en hifi-butik är betydligt högre än 20 år har själv jobbat i några så jag borde veta. De riktiga hifi-apparaterna tilltalar ofta inte 20 åringar

Ursprungligen av ErikA:

hej
eh det har knappast något med hörseln att göra, jämför du en 13 åring med en 55 åring då? först skriver du att det har med åldern att göra, sedan skriver du att det inte har det? vilket är det?
det har med kvalitet och smak att göra, kids idag, och då menar jag typ 7-16 är uppvuxna med datorer och har ingen uppfattning om vad ljud-kvalitet är

r/ dessutom har du fel i sak att "unga" människor har bättre hörsel, 30% av alla tonåringar idag har nedsatt hörsel, upp till 80% av deras hörselkapacitet kan örat återskapa, dvs när dom bli äldre

det gäller att veta vad man pratar om.

Ok, det där med att unga människor hör ett bredare frekvensregister skrev jag för att relativisera ljudsnobberiet som finns. Det är förmodligen mer en träningssak att lära sig höra skillnad på bra och dålig ljudutrustning, men det finns även många som kräver en rak frekvensgång till 20 khz, fast deras öron inte uppfattar en frekvens över 13 khz (den övre gränsen för vad man hör sjunker som bekant drastiskt med ålder i de flesta fall.) Själv vill jag ha ett bra ljud, men det innebär inte att jag köper högtalare för 20.000 kr, och får panik så fort jag hör ordet mp3.

Det som spelar roll är att den kvalitetsförsämring som komprimering medför kanske hindrar dig och några få andra från att handla nedladdningsbar musik, men de flesta bryr sig inte. Jag kan ägna tio sekunder till att tänka på musikintresserade personer jag känner, och faktum är att det är jag som är mest kräsen på ljud av alla människor jag kommer att tänka på. Jag skulle handla aac från iTMS, även om jag helst skulle ha en oförstörande komprimering.

Att man skulle ha sämre uppfattning om ljudkvalitet för att man har växt upp med datorer låter för mig helt orimligt. Jag skulle satsa mina 5 öre på att det har mer att göra med om du har någon eller några ljudsnobbar i din umgängeskrets, som kan introducera dig i vad bra ljud är.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Men det vore naturligtvis trevligt om Apple började sälja i lossless på iTMS.

Skulle vart kanon om de släpper lossless imorgon också på iTMS.
Men jag anntar att det dröjer...

Det är inte min åsikt, det är faktum, ta en titt på verkligheten runt omkring dig.

aiff är inget skräpformat.
Det är formatet som låtar ligger lagrade i på en CD.

  • Medlem
  • 2004-06-14 15:12
Ursprungligen av Force9:

Det är inte min åsikt, det är faktum, ta en titt på verkligheten runt omkring dig.

aiff är inget skräpformat.
Det är formatet som låtar ligger lagrade i på en CD.

hej
det är möjligtvis din verklighet
tror du på fullt allvar att formaten på audio-cd är lagrade i aiff så tycker jag synd om dig
att finder identifierar musik-spår på en audio-cd som aiff innebär inte att det är så, det är endast systemets sätt att försöka förstå vad vad som ligger på en audio-cd
Audio Interchange File Format eller AIFF är ett apple format, därav default i macosx för audio-cd

här kan du läsa mer vad det är för något

http://www.borg.com/~jglatt/tech/aiff.htm

att aiff sedan kan lagra informationen på en audio-cd på samma sätt, pcm i en aiff fil är en annan sak

Ursprungligen av ErikA:

hej
det är möjligtvis din verklighet
tror du på fullt allvar att formaten på audio-cd är lagrade i aiff så tycker jag synd om dig
att finder identifierar musik-spår på en audio-cd som aiff innebär inte att det är så, det är endast systemets sätt att försöka förstå vad vad som ligger på en audio-cd
Audio Interchange File Format eller AIFF är ett apple format, därav default i macosx för audio-cd

här kan du läsa mer vad det är för något

http://www.borg.com/~jglatt/tech/aiff.htm

att aiff sedan kan lagra informationen på en audio-cd på samma sätt, pcm i en aiff fil är en annan sak

Jag vet att det är så, men för enkelhetens skull förklarade jag det så då du trodde aiff var ett skräpformat. Nu när du har läst på dig, tycker du fortfarande att aiff är ett skräpformat?

precis ljudet på en CD är INTE AIFF! lika lite som .WAV är det som är PC-ditot.

sen måste jag ge mig in i debatten. EN cd rippad i 256 AAC låter inte skräp, enligt mig. Använder Tannoy närfältare i "studio" och Mission-högtalare/HK-stärkare i vardagsrummet. Mission-högtalarna är extremt avslöjande och skillnaden i ljudåtergivningen är obetydlig.

Det handlar inte om hur bra hörsel man har, det handlar om hur man uppfattar det man hör. Det är subjektivt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 15:39

Jag hoppas på att man kan köpa musiken i lossless format ifrån ITMS framöver,, för jag håller med om att ljudkvaliten inte är 100% OK, nog för att det duger för det mesta och dom flesta..

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 15:57

Måste instämma i ljudsnobb-teorin. Själv skulle jag gärna vilja vara ljudsnobb. Det skulle liksom passa med min generella stil. Dock hör jag ingen skillnad på AAC och okomprimerat. Sannolikt för att jag är dum i huvudet (bättre att förekomma än att förekommas ).

Dock: Jag ser extremt mycket fram emot iTMS! Tycker faktiskt att det är en trevligare "köpupplevelse" att köpa musiken så än i en trist jewelcase. Lyssnar ändå aldrig på CD numera. Hatar dock piratkopior, jag vill betala. iTMS är perfekt. Skönt att slippa rippa själv!

Vi kanske skulle återgå till att diskutera vad som kan komma den här tisdagen istället. Tråden är förvisso redan lite urspårad, men den borde inte handla om att tisdag är en dag när min hörsel ytterligare försvagas en aning eftersom jag blir en dag äldre.

iTMS - tyvärr såg jag en ganska nedslående uppgift:

Citat:

One person in the industry said Steve Jobs, Apple's chief executive, was expected to be on hand to announce Apple's music store would immediately be available to consumers in the UK, Germany and France. Mr Jobs was also expected to announce plans to eventually roll out the service to other European countries.

Citatet är hämtat från Financial Times: http://news.ft.com/servlet/ContentServer?pagename=FT.com/StoryFT/FullStory&c=StoryFT&cid=1086940173997

Ser alltså ut som att vi får vänta lite längre på iTMS här i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 22:09
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vi kanske skulle återgå till att diskutera vad som kan komma den här tisdagen istället. Tråden är förvisso redan lite urspårad, men den borde inte handla om att tisdag är en dag när min hörsel ytterligare försvagas en aning eftersom jag blir en dag äldre.

iTMS - tyvärr såg jag en ganska nedslående uppgift:

Citatet är hämtat från Financial Times: http://news.ft.com/servlet/ContentServer?pagename=FT.com/StoryFT/FullStory&c=StoryFT&cid=1086940173997

Ser alltså ut som att vi får vänta lite längre på iTMS här i Sverige.

"3 localized versions of the Music Store: UK, France, and Germany."
http://www.macrumors.com/pages/2004/06/20040614141641.shtml

Alltså 3 språk. Engelska, Tyska och Franska!

Så det blir över hela Europa!

Ursprungligen av Cypher:

"3 localized versions of the Music Store: UK, France, and Germany."
http://www.macrumors.com/pages/2004/06/20040614141641.shtml

Alltså 3 språk. Engelska, Tyska och Franska!

Så det blir över hela Europa!

Enligt en artikel i Dagens Industri så är inte Sverige med i första rundan. Stod bland annat att Sony Sverige har ingen deal med apple. Synd!!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 08:49
Ursprungligen av wrongturn:

Enligt en artikel i Dagens Industri så är inte Sverige med i första rundan. Stod bland annat att Sony Sverige har ingen deal med apple. Synd!!

Eftersom det är fri rörlighet på varor i EU så...

det är väl inte samma sak!? antagligen kommer det bara fungera i uk, france & tyskland - tyvärr.

Ursprungligen av Cypher:

"3 localized versions of the Music Store: UK, France, and Germany."
http://www.macrumors.com/pages/2004/06/20040614141641.shtml

Alltså 3 språk. Engelska, Tyska och Franska!

Så det blir över hela Europa!

Ursprungligen av el gringo:

det är väl inte samma sak!? antagligen kommer det bara fungera i uk, france & tyskland - tyvärr.

Det är nog som du säger, men egentligen förstår jag inte varför man inte ska kunna handla från butiken från resten av EU. Vad är skillnaden mot att jag beställer skivor på amazon.co.uk?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 16:38

Attans

Jag som hade putsat upp Visakortet och tejpat det till skärmkanten...

Som jag trodde. Nattmösseprat alltså. Inga data, nada. Visa att du kan höra skillnad med musik i valfri anläggning. Blint och minst 9/10 rätt i en serie. Har hållt på med HiFi i 20 år, mätt testat och gjort massor med blinda tester. Har du?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 20:38

Erik: Det är skillnad på audiofili & ljudsnobb. Är "audiofil"/ljudtekniker själv (äckligt ord). Att du kallar kallar AAC för skräp utan att redovisa varför är ju bara löjligt. Du har också, automatiskt förkastat alla Nakamichi-bandare i papperskorgen...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-06-15 08:59

Well, att Sony Sverige inte har nån deal betyder väl bara att Sonys svenska artiststall inte är med - eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-15 09:03

Jaja.. Hvis Sverige ikke får itms så får iallefall ikke Norge itms.

Bevaka tråden