Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill vi se i Mac OS X 10.4 Tiger?

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-08 09:44

1) Jag skulle vilja att iTunes går att köra som vanligt även om man har Fast User switching igång.
2) Sedan skulle jag vilja kunna dela både musik, bilder och adresser mellan konton på en dator
3) Varför inte kunna dela ut delar av adressboken via rendezvous (eller via OSX server)
4) Dela iCal kalendrar över rendezvous

Senast redigerat 2004-05-08 11:19
  • Medlem
  • 2004-05-08 09:59

PDF:läsning i Safari utan tredjepartsprogram.

Jag saknar bara en sak i hela Mac OS X: spring-loaded folders, fast inte som de funkar nu. Jag vill ha dem som i OS 9, men 1,5-klick för att aktivera. Det var fanimej den bästa gränssnittsuppfinningen sedan menyer.

Citat:

he borde va som i linux/freebsd man få välja om man vill köra med skrivbord eller inte om man inte väljer skrivbord kan man köra i connsole

Starta upp med Cmd-S och kräks.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 20:32
Ursprungligen av Baron:

PDF:läsning i Safari utan tredjepartsprogram.

Klart det vore bra om PDF:läsning hade stöd direkt, och då gratis. Men en ett Internet Plug-ins som PDF Browser Plugin.plugin är ju inte direkt jobbigt att lägga in.

http://www.schubert-it.com/pluginpdf/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-08 11:04

Att man kan stänga av automatisk kopiering av filer när man drar bilder till iPhoto.
Att man kan textsöka i iPhoto på samma sätt som i iTunes.
Att iPhoto blir snabbare, speciellt att det inte segar ner totalt när man dubbelklickar på en bild.

Kunna sätta timer på när datorn ska gå i vila/starta/stängas av, precis som i Mac OS 9.

Synkroniskeringsprogram för att kunna synkronisera olika mappar med varandra, också precis som i Mac OS 9.

Textredigerare ska kunna se och redigera bilder i Word-dokument. Om man bara vill spara text så sparar man i RTF och det kan alla läsa, även Word. Om man vill spara bilder i textdokumenten så kan man spara i RTFD, men det kan typ ingen öppna och eftersom det bygger på mappaket så kan man inte skicka såna dokument utan att behöva komprimera. Dessutom fungerar alla bildobjekt eller andra objekt i RTFD som en bokstav i själva texten och flyter inte ovanpå, som i Word-formatet, vilket gör att man inte kan placera dem var man vill. Det gör att man måste ta till Word om man vill ha med bilder och inte orkar dra igång InDesign eller QXP.

När man tänker efter så är det väldigt många jättesmarta Maciga funktioner som man saknar från Mac OS 9. Jag kan inte fatta varför så många såna funktioner har tagits bort!

  • Medlem
  • 2004-05-08 11:46
Ursprungligen av Rajje:

Att man kan stänga av automatisk kopiering av filer när man drar bilder till iPhoto.
Att man kan textsöka i iPhoto på samma sätt som i iTunes.
Att iPhoto blir snabbare, speciellt att det inte segar ner totalt när man dubbelklickar på en bild.

Öht måste iPhoto bli mer som iTunes. Integrera Keywordsgrejen, textsökning (sökruta som iTunes), klicka på albumets namn för att döpa om det. etc etc. Men det kommer nog, de första iTunes var inte så kul heller.

Sedan tycker jag att iTunes ska lägga av med videotrailrar, någon mediaspelare vill jag _inte_ ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 12:31

Spontant:

- En iChat som inte går offline bara för att man snabb-switchar användare. Gruff.

- Återinför möjlighet till skärmupplösning 1152*864.

- En grafisk FTP-klient, gärna (som redan nämnts) snyggt integrerad i Finder.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 12:59
Ursprungligen av macce:

Spontant:
- Återinför möjlighet till skärmupplösning 1152*864.

Har jag på min eMac just nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 12:44

Ok, slänger över det jag redan skrivit i en annan tråd.

• Bättre ordning i ~Bibliotek/ mappen. Varför ligger "iMovie" "Address Book Plug-Ins" "iTunes" med flera direkt i hemmappen? Skulle vara mer logiskt och se bättre ut om de låg i ~Bobilotek/Application Support/ Höll på att glöma dokumenten "iTunes 4 Music Library" och "iTunes Music Library.xml" i ~Musik/

• Ser gärna precis som Niklas B säger att programmen håller sig borta från min ~/Dokument/ mapp!

• Ordna eller ta bort Finderns FTP.

• GUI på cronscript, cachetömmning och logborttagning.

• När man har valt att ha "Bara symboler" i verktygsfältet i Finderfönster kan man inte använda sökfunktionen.

• Vill se hur mycket jag tar bort i MB när jag tömmer Papperskorgen

• Inställning så jag kan jag kan ta bort alla alias som finns av ett dokument om jag slänger det.

• Skulle vilja kunna låsa alla Systeminställningar var och en för sig.

• Diskverktyg skulle gärna få titta efter korrupta typsnitt.

• Finns inget sätt att se eller ändra ett dokuments märkning i Visa info rutan.

• Inställning så att Kalkylatorn uppdaterar valutor när programmet startas.

• .mbox symbolen är så ful...

• Findersymbol till Audiounits

• Även om man har ändrat till Grafit så är progressbaren vid uppstart blå.

• Om man gör ett alias av tex mappen Program så följer inte symbolen med.

• Ge tillbaka Platsinställningar från MacOS 9!

• Snabbt sätt att kryptera en mapp via högerknappsmenyn.

• Sedan har vi alla små gränssnittsmissar.

Adressbok
• Vill kunna markera flera kontakter och spara dem på skrivbordet som separata vCards istället för ett stort.

• Vill att Adressbokenskolumner fungerar som i Finderfönster. Dubbelklick anpassar storleken på alla kolumner. Dra så justerar jag storleken på en. Dra + alt ändra storleken på båda två.

• Ser gärna att man kan ha undermappar som bara finns i sin föräldermapp. Som det är nu måste undermappar alltid finnas i vänsterkolumnen.

Mail
Inställning så att bilagor alltid visar som symboler.

Dock
• Ta bort gränsen för hur många dokument som visas när man bläddrar igenom mappar i Docken.

• Vill kunna välja sättet som dokument i en mapp i Docken är sorterade. Efter datum, filsort, storlek mm.

• Vill kunna lägga till avgränsare, flexibelt utrymme och rymd.

• Vill kunna dela upp Docken i olika delar. Tex en Program del och en dokument del.

• Kunna "pinna" den vart som helst utan Cocktail

• Vill kunna bläddra i en mapp i Docken och antinge ta upp en fil eller lägga till en fil långt ner i filhierarkin. Som gamla Popup Folder.

• Vill kunna ställa hur Docken ska bete sig beroende på vilket program som är i förgrunden. Te x När Final Cut Pro är i förgrunden så ska Docken vara gömd, placerad till vänster med förstoring avstängd.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 13:02
Ursprungligen av acke:

Dock
• Ta bort gränsen för hur många dokument som visas när man bläddrar igenom mappar i Docken.
.

Tror det är fixat i Panther...

  • Medlem
  • 2004-05-09 16:03

det jag skule villa se är att osx kan läsa fler filsystem åt minstonde kuna läsa dom skriva till dom är inte så viktigt. Skule villa kuna se in i ex reiserfs plus lite fler fins rätmånga fulsystem till linux

Att kunna välja om man vill köra "Optimering av skiva" varje gång man uppdaterar eller installerar ett program.
Att kunna välja "Jag startar om min maskin senare" efter det att man installerat någon uppdatering som kräver omstart.
Som så många andra påpekat så är ftp-hanteringen under all kritik, jag måste nog nästan säga att den är i klass med den i Internet Explorer i windows.

iTunes kan dom gärna få göra om och göra rätt! den känns tung och klumpig och har ett gränssnitt som inte är intiutivt, och att iTunes och Quicktime ska integreras i en app tycker jag är självklart, känns lite stenålder att ha två olika appar för audio och video.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 17:58
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

iTunes kan dom gärna få göra om och göra rätt! den känns tung och klumpig och har ett gränssnitt som inte är intiutivt, och att iTunes och Quicktime ska integreras i en app tycker jag är självklart, känns lite stenålder att ha två olika appar för audio och video.

iTunes är perfekt som det är. QuickTime är mycket mer än bara ljud och ska därför vara ett separat program.

  • Medlem
  • 2004-05-09 18:07
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

iTunes kan dom gärna få göra om och göra rätt! den känns tung och klumpig och har ett gränssnitt som inte är intiutivt, och att iTunes och Quicktime ska integreras i en app tycker jag är självklart, känns lite stenålder att ha två olika appar för audio och video.

Nej för tusan, ingen skabbig Windows Mediaplayer klon. Skulle inte vilja se film i iTunes. Dessutom så sitter inte folk i allmänhet och lyssnar musik och ser på film samtidigt. Playlist känns också onödigt då man inte ser en bra film flera gånger i veckan/per dag (som man oftare gör med bra musik), vilket gör det hela än mer onödigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 13:04
Ursprungligen av Lunde-:

Att kunna välja om man vill köra "Optimering av skiva" varje gång man uppdaterar eller installerar ett program.
Att kunna välja "Jag startar om min maskin senare" efter det att man installerat någon uppdatering som kräver omstart.
Som så många andra påpekat så är ftp-hanteringen under all kritik, jag måste nog nästan säga att den är i klass med den i Internet Explorer i windows.

Explorer har mycket mycket bättre hantering av FTP...

Bara skriva in adress... logga in och sen kan man göra lyxiga saker som att SKRIVA filer där... vilekt inte alls går med Finder... Tyvärr..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 17:55

Jag körde frugans XP hoj för att hjälpa gubben via remote assistance prylen som MS har byggt in i XP.
Måste erkänna att den fungerade görfint så jag skulle vilja att Äpple implementerade något liknande i OSX

För er som inte vet vad det är;
Man kan skicka ut en remote hjälp förfrågan via MSN och mail(?), om man får en sådan förfrågan och accepterar så får man upp den andres skärmbild och kan se vad som händer på skärmen. Sedan kan man (om man får) ta över kontrollen och fjärrstyra den andres dator (som ARD). Kommunikation sker via chatt eller audio (beroende på vad man har för prylar).

Funkade görfint, skulle gärna vilja se något liknande i OSX

Ursprungligen av swede:

Jag körde frugans XP hoj för att hjälpa gubben via remote assistance prylen som MS har byggt in i XP.
Måste erkänna att den fungerade görfint så jag skulle vilja att Äpple implementerade något liknande i OSX

För er som inte vet vad det är;
Man kan skicka ut en remote hjälp förfrågan via MSN och mail(?), om man får en sådan förfrågan och accepterar så får man upp den andres skärmbild och kan se vad som händer på skärmen. Sedan kan man (om man får) ta över kontrollen och fjärrstyra den andres dator (som ARD). Kommunikation sker via chatt eller audio (beroende på vad man har för prylar).

Funkade görfint, skulle gärna vilja se något liknande i OSX

På Microsofts hemsida finns en OSX klient som gör det möjligt att styra en XP maskin från OSX.
Dessutom finns ju alltid VNC, en riktig klassiker.

/TM

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 13:07
Ursprungligen av swede:

Jag körde frugans XP hoj för att hjälpa gubben via remote assistance prylen som MS har byggt in i XP.
Måste erkänna att den fungerade görfint så jag skulle vilja att Äpple implementerade något liknande i OSX

För er som inte vet vad det är;
Man kan skicka ut en remote hjälp förfrågan via MSN och mail(?), om man får en sådan förfrågan och accepterar så får man upp den andres skärmbild och kan se vad som händer på skärmen. Sedan kan man (om man får) ta över kontrollen och fjärrstyra den andres dator (som ARD). Kommunikation sker via chatt eller audio (beroende på vad man har för prylar).

Funkade görfint, skulle gärna vilja se något liknande i OSX

Det finns så du kan göra det från OSX till Windows... Microsoft har ett litet program på 1 mb som fixar detta.. Mellan OSX till OSX finns Timbuktu eller RealVNC som funkar över alla platformer..

  • Medlem
  • 2004-05-09 17:57

• Möjlighet att kunna spara som .txt från Textedit (.rtf funkar INTE alltid så bra överallt).

• Kunna välja högre upplösningar och Hz tal än de s.k 'rekommenderade' alternativen ( utan att ta till SwitchRes) á la OS 9 med "Visa alla" läget.

• (Om det inte redan är sagt) Omarbetad Programuppdatering á la Linux där man slipper starta om för andra uppdateringar än de som uppdaterar kerneln. Onödigt och jobbigt som det är nu att man behöver starta om för t.ex en Quicktime uppdatering.

• Stabilare Finder och gärna multitrådad. Ofta är det just Finder som gör att man måste boota om. Fungerar inte i dagsläget som t.ex. när en seg ftp server gör att man inte kan göra något annat utan måste vänta i evighet eller tvångsavsluta Findern (vilket ofta leder till en skabbig utgång).

• Fixa buggen att filer, nedladdade eller kopierade till Desktop mappen hamnar ovanpå varandra nere i högra hörnet trots fullt med ledig plats på skrivbordet.

I övrigt så är väl det mesta nämnt verkar det som.

Ursprungligen av XedoZ:

• Möjlighet att kunna spara som .txt från Textedit (.rtf funkar INTE alltid så bra överallt).

Det fungerar redan.

  • Medlem
  • 2004-05-09 18:09
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det fungerar redan.

Aha, det hade jag missat. Tackar, tackar.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-09 18:07

Jeg vil se ytterligere forbedring i vindu/fönster håndtering og orden... EXPOSE hjalp oss litt, men det blir fortsatt lett kaos syns jeg. Og en MAXIMIZE knapp... jeg hører stadig vekk venner som klager på at en ikke har maksimeringsknapp i fönster

-En förbättrad version av Safari som möter t.ex internetbankers krav på säkerhet osv. I dagsläget stöder inte ex. SEB safari

-Bättre stöd för ICQ i iChatAV samt stöd för MSN Messenger. Vem använder Yahoo-messenger?!

-En bättre funktion att ta bort/avinstallera program. Någon form av avinstallerare!

-Ta bort den meningslösa och fullständigt korkade funktionen som sätter stopp för bläckpatronen när elektroniken anser att den är tom! Detta gör det svårt/omöjligt för mac-användare att fylla på bläck i en bläckskrivare vilket fungerar helt utmärkt med en PC.

Förlåt men var det inte systmet vi skulle prata om inte iApps?

Till 10.4 skulle jag vilja ha:
De två drömmarna:
- Helt omskriven Finder, med helt nytt tänk, allt enl de nya rönen inom datoranvändande.
- 10.4 ska vara lika snabbt på min Powerbook 550 som det är på 2xG5 maskinerna.

Lite mer realiteter:
- Om jag inte får det vill ja ha: Mer streamlinenad Finder ala FCP utseende.
- Inte en massa lull som skulle kunna vara egna program som FTP klienter etc etc.
- En Adobe uppdatering av systmet, alltså en effektivisering av befintliga kommandon samt en rad kommandon jag inte visste att jag behövde.
- Mer integration med Active Directory (Även om den är bra idag så kan den bli bättre).
- Bättre Samba.
- Hur ska jag formuelara detta... bättre installerare som inte ställer till rättigheter. Kanske inte Apples bord direkt...

Ta bort skrivbordet helt.

  • Medlem
  • 2004-05-09 19:15
Ursprungligen av Chaosstar:

Ta bort skrivbordet helt.

he borde va som i linux/freebsd man få välja om man vill köra med skrivbord eller inte om man inte väljer skrivbord kan man köra i connsole

Vore kul om Apple kunde snabba upp hanteringen när man storleksförndrar fönster. Nu är det ju rena sirapen, även när man har en G4 867 Mz. Realtime-effekts tack! Inte ett fönster som hackar efter muspekaren flera centimeter.

Glömde ta upp en sak...

Den "intelligenta" storleksföndringen som fanns i MacOS9, där man klickar i andra rutan från höger och väljer mellan två fönsterstorlekar, saknar jag också.

Citat:

Den "intelligenta" storleksföndringen som fanns i MacOS9, där man klickar i andra rutan från höger och väljer mellan två fönsterstorlekar, saknar jag också.

Det finns faktiskt kvar, men det är upp till programutvecklarna att ta hand om det. Många vet inte om hur det fungerar, så de kör med "default"-beteendet.

Bevaka tråden