- Gäst
- Oregistrerad ●
Vore kul om Apple kunde snabba upp hanteringen när man storleksförndrar fönster. Nu är det ju rena sirapen, även när man har en G4 867 Mz. Realtime-effekts tack! Inte ett fönster som hackar efter muspekaren flera centimeter.
Beror på brushed metall locken det är iaf på propgram med sån, Saffari, Finder osv..där det segar mest eftersom det är en bitmapp som måste strechas och ha sig... Riktigt sakta..
Många av era förslag tycker jag liknar typen: "Fler Wizards i Finder". Många saker som ni klagar på eller vill ha är ju genomtänkta användargränsnittsprylar, typ listvy i Systeminställningar. Människor känner igen grafiska saker bättre än text, därför är tex analoga instrument snabbare att läsa av än digitala.
Men jag känner igen problemen, många undrar varför det inte finns en maximeringsknapp. Det SKA inte finnas, det finns ingen anledning... Men smaken är som baken, en del gillar en-applikations sättet att jobba.
Jag hoppar på tåget som vill ha ftphantering i Finder, på riktigt. I övrigt har jag inget att tillägga, ni har fått med allt jag vill ha.
Men jag känner igen problemen, många undrar varför det inte finns en maximeringsknapp. Det SKA inte finnas, det finns ingen anledning... Men smaken är som baken, en del gillar en-applikations sättet att jobba.
.
Är det inte rätt dumt att änka så... det känns som att Apple tvingar en att vara "Multitaskare"... Även när man ibland bara vill arbeta med en aplikation en hel dag....
JObbigt att sitta o peta med rutor.... Jag vill gärna se en valmöjlighet så man kan ta till fullskärm om man vill... Lite omacigt nu på senare tid men...
Jag vill att dom fixar den här felstavningen:
http://yaroze.homelinux.net/yaroze/skivbodetfelstavat.pdf
Det heter inte skivbodet... alltid stört mig på det
Jag vill kunna dela ut internet till bluetooth enheter utan att använda haxxies.
Jag vill kunna stänga av Mus accelerationen utan att använda haxxies. (väldigt jobbigt om man installerat om och missar vart man ska klicka hela tiden)
Jag vill kunna stänga av alla snygga grafiska effekter.
Jag vill kunna använda osupporterade upplösningar samt uppdateringsfrekvenser på bildskärmen då OSX inte alltid vet bäst vad min skärm klarar av.
Jag vill ha bättre möjligheter att kunna välja vad jag vill installera i OSX installationen.
Jag vill ha en avinstallerare som kan ta bort program så att systemet inte blir lika skräpigt.
Jag vill ha flera virtuella konsoler (motsvarande i linux där man kan trycka ctrl+alt + funktionstangent) så man kan starta om Quartz om något hänger sig, så man slipper boota om.
Jag vill ha en "Stäng av ram test vid boot" knapp i Systeminställningar så att det inte tar 100 år innan den börjar
boota från hårddisken, tar evig tid om man har 8GB ram i en G5, detta gick i OS9 genom att hålla inne alt+äpple medans man öppnade Minnespanelen, men G5an bootar inte OS9... det är en funktion jag saknar
man kan hålla på med här hur länge som helst och hitta saknade funktioner och buggar
- Safari 2. Safari 1 var en snabb och smidig webbläsre, nu vill jag se lite av Apples berömda kreativitet och uppfinningsrikedom applicerad på webben.
- Launcher direkt i systemet, ala Launchbar och Quicksilver.
- iCinema. Snälla låt mig köpa filmer och tv-serier snabb och smidigt för en billig penning och engångstitt.
- Möjligheten att ange användarnamn och lösenord för automatiska proxyinställningar. Går för alla andra proxys, varför inte för .pac?
- Platsinställningar som många redan har påpekat, men på ett smart sätt. Datorn borde själv kunna lista ut var den är och ställa in sig därefter. Till exempel genom att känna av vilket nätverk den är kopplad till.
- Findern omdesignead med de senaste rönen inom människa-dator-interaktion i åtanke. Har också nämnts.
- Möjlighet att koppla data/filer till varandra. Jag vill kunna koppla bilder från iPhoto eller min Bildermapp till min projektfil utan att göra alias eller kopior som placeras i samma mapp som projektfilen. På samma sätt ska inställningsfiler vara kopplade till sina program och därigenom lätta att hitta.
Ett bra sätt att få kontroll över program. Hur mycket plats de tar, vart alla filer finns som används av programmet. Avinstallationsmöjligheter och ett api för alla mjukvaroutvecklare där man kan se nya versioner över de flesta programmen som man har installerade etc.
Ett nytt filsystem som baseras mer på meta-taggar där man själv kan bygga upp sin filstruktur med hjälp av egna strängar. (Även om det ska finns massor default så att säga.)
Några mer "fåniga" funktioner... Teman, Inbyggt "launcbar", Virtual Desktop av nått slag.
Ett bra sätt att få kontroll över program. Hur mycket plats de tar, vart alla filer finns som används av programmet. Avinstallationsmöjligheter och ett api för alla mjukvaroutvecklare där man kan se nya versioner över de flesta programmen som man har installerade etc.
.
Nästan som microsoft's "Lägg till/Ta bort program",, Visar hur mycket man använder programmet hur mycket platrs den tar..och sen visar den ju fint vilka program du har installerade i alfabetisk ordning...
Borde finnas något som liknar detta i OSX, Men på ett fyndigare mac-vis som vanligt
- Offline-support a la Windows - Apples/OS X stöd för arbete offline (lokala kopior av filer jag arbetar med mot en filserver) är mig veterligen obefintligt. Lite underligt när de Jobs förra(?) året stod på WWDC eller motsvarande och sa att bärbart var framtiden.
- System restore a la Windows. Det har väl hänt att man installerat en och annan beta, ibland tom alfa, som har gjort livet surt för en. Eller att man mot bättre vetande installerat en ny version från Apple som tar bort möjligheter att exemeplvis dela ut musik över nätverk. Då önskar man att man som på Windows (ursäkta svordomen) kunde köra en system restore och allt var som förrut igen
Stabilitet. 10.3-serien har varit notoriskt instabil från första dagen och inte blir det bättre ju fler uppdateringar som släpps.
Stabilitet. 10.3-serien har varit notoriskt instabil från första dagen och inte blir det bättre ju fler uppdateringar som släpps.
Märkligt. Varken mina egna datorer eller burkarna på jobbet kraschar någonsin, och då står de ändå på jämt. Hundraprocentig stabilitet.
Så jag är väldigt nöjd med robustheten i systemet, men det finns några saker som irriterar mig med OS X:
• Finder-fönstren är inkonsekventa i sitt beteende. Jag vill kunna ställa in datorn så att alla fönster i hela systemet visas på exakt samma sätt.
• Minimeringen till dockan är bökigare än både gamla goda "window shade" i OS 9 eller "iconize" i Nextstep. Har fortfarande inte vant mig vid det nya beteendet.
• Det går segt att öppna fönster. Varför inte snabba upp zoomanimationen så att det känns rappare?
• Exposé känns mest som ögongodis. Varför inte ersätta det med flera skrivbord som i Linux? Mycket praktiskt på bärbara datorer och andra maskiner med små skärmar inte minst.
Kan vara hårdvaruproblem iof.
FFör mig så sparkar 10.3 på bra faktiskt.
Kan vara hårdvaruproblem iof.
FFör mig så sparkar 10.3 på bra faktiskt.
PB12, 866MHz G4, 640MB minne, 30GB disk. 10.2.8 var stabilt som fan, 10.3.x har problem med att både apples egna applikationer kraschar liksom andra tredjepartsapplikationer.
Några exempel:
Mail: Har man en STOR maillåda så kraschar programmet i snitt varannan gång man startar det. Jag hade en maillåda på 15GB och det fungerade bara inte.
Safari: Rasar regelbundet. När färgbollen kommer fram, då vet man att det är kört. Känns lite surt att behöva dra fram gamla IE för att vara säker på att man hinner fylla i det där tokstora formuläret på en webbsajt innan Safari lägger ner.
Airport: Efter att datorn sovit så får den ibland inte kontakt med nätet igen. Enda lösningen är att starta om maskinen. Detta kan iofs bero på en bugg i airport-programvaran för detta är ett problem som uppstått ganska nyligen.
Är man en mac-taliban så kanske man tycker att detta är paranteser men jag köpte Mac till mig och hela min familj för att få en säkrare och stabilare driftsmiljö och Apple har definitivt tagit ett stort steg bakåt med 10.3. De kanske skulle bromsa utvecklingen lite och säkra upp vad de har ute på marknaden just nu innan de tutar vidare.
/Jocke
Mail: Har man en STOR maillåda så kraschar programmet i snitt varannan gång man startar det. Jag hade en maillåda på 15GB och det fungerade bara inte.
15GB? Ärligt talat så har jag aldrig hört talas om någon som sparar så mycket mail (eller öht fått så mycket). Jag har mail från ett par år tillbaka, och det tar inte upp mer än 200MB. Nu håller jag det inte mot dig, men det är en rejäl mailbox.
Har du testat att bygga om den, och kanske dela upp i olika mbox-filer? Du kan fortfarande söka i alla brevlådor.
Angående stabiliteten rent allmänt så verkar du ha problem utöver det vanliga. Du får väl göra en "installera och arkivera", det kan lösa vissa problem.
15GB? Ärligt talat så har jag aldrig hört talas om någon som sparar så mycket mail (eller öht fått så mycket). Jag har mail från ett par år tillbaka, och det tar inte upp mer än 200MB. Nu håller jag det inte mot dig, men det är en rejäl mailbox.
Jag sparar ALLT. Får ett par hundra mail om dan ungefär. Är med på några listor också...
Jag sparar ALLT. Får ett par hundra mail om dan ungefär. Är med på några listor också...
Hjälp. Hur kan man -frivilligt- vilja få hundratals mail varje dag?! Eller inkluderar du alla SMAP i "Jag sparar ALLT" månne?
Safari: Rasar regelbundet. När färgbollen kommer fram, då vet man att det är kört. Känns lite surt att behöva dra fram gamla IE för att vara säker på att man hinner fylla i det där tokstora formuläret på en webbsajt innan Safari lägger ner.
/Jocke
Prova att köra Mozilla Firefox istället, funkar jättebra för mig. Känns dessutom snabbare än Safari.
PB12, 866MHz G4, 640MB minne, 30GB disk. 10.2.8 var stabilt som fan, 10.3.x har problem med att både apples egna applikationer kraschar liksom andra tredjepartsapplikationer.
Några exempel:
Airport: Efter att datorn sovit så får den ibland inte kontakt med nätet igen. Enda lösningen är att starta om maskinen. Detta kan iofs bero på en bugg i airport-programvaran för detta är ett problem som uppstått ganska nyligen.
Är man en mac-taliban så kanske man tycker att detta är paranteser men jag köpte Mac till mig och hela min familj för att få en säkrare och stabilare driftsmiljö och Apple har definitivt tagit ett stort steg bakåt med 10.3. De kanske skulle bromsa utvecklingen lite och säkra upp vad de har ute på marknaden just nu innan de tutar vidare.
/Jocke
Enda problemet med 10.3 jag haft var med en gammal D-link router som inte ville trivas tillsammans (vilket fixade sig med Firmware uppdatering på denna). Annars så har alla personer i familjen mellan 50- 80 dagars uptime på sina arbetsstationer som spelas jobbas på många timmar dagligen. Är inte det stabilt nog så vette tusan vilket OS som skulle funka bättre och samtidigt vara så pass användarvänligt.
Jag skulle vilja att Kortkommandon-tabben i Tangentbord och mus-inställningarna skulle ta över lite av USB Overdrives funktioner.
• Gör så att man för varje program kan ange tangentbordskommandon och menyalternativ, och "mappa" dessa till musknappar, skript eller ännu enklare tangentbordskommandon.
Jag har en Logitech MX500-mus, och vill inte använda Logitechs värdelösa Control Center. De tidigare kortkommandona för tillbaka/framåt i Safari , dvs något i stil med CMD-[ och CMD-], gick inte att mata in i LCC. Dessutom var kommandona i Safari inte desamma som i Finder, vilket gjorde att man kunde programmera musen antingen för Finder eller Safari, men inte båda samtidigt. Numera är detta tack och lov ändrat - kortkommandona är CMD-SHIFT-(Ö/Ä) i båda programmen, delvis p.g.a. mitt "sommarjobb" som systemtestare för svenska Panther 2003
Några exempel:
/Jocke
Själv använder jag inte Airport och kan därför inte kommentera något om det. Att Mail eller att Safari inte är så stabilt kan jag inte heller kommentera då jag inte haft de problemen du påpekar. Däremot så kan jag tycka att det inte är bra att Mail och Safari krånglar för dig. Men att systemet har blivit mer och mer instabilt håller jag inte med om då det inte är så för mig. Jag är inte en sk. mac-taliban eller sympatiserar med talibaner/kommunister/antisemiter i huvudtaget och jag använder mac av samma anledning som du och din familj. Så om Safari och Mail samt Airport är buggigt så ska Apple självklart fixa det.
Några exempel:
/Jocke
Det måste vara något fel på din dator. Mina maskiner är 100 procent stabila.
Testa det här:
• Gå in i Användare : din profil : Bibliotek : Mail : Mailboxes. (Kopiera mappen Mailboxes innan du börjar joxa.)
• Se till att du bara har filer med ändelsen .mbox i Mailboxes. Kasta allt annat, även Info.plist.
• Skapa mappar för de brevlådor du inte använder så ofta. Låt resten ligga löst i mappen.
• Öppna Mail och se om det fungerar bättre.
Men du bör nog backa upp alla filer, radera hårddisken och installera om först.
Det måste vara något fel på din dator. Mina maskiner är 100 procent stabila.
Testa det här:
• Gå in i Användare : din profil : Bibliotek : Mail : Mailboxes. (Kopiera mappen Mailboxes innan du börjar joxa.)
• Se till att du bara har filer med ändelsen .mbox i Mailboxes. Kasta allt annat, även Info.plist.
• Skapa mappar för de brevlådor du inte använder så ofta. Låt resten ligga löst i mappen.
• Öppna Mail och se om det fungerar bättre.
Men du bör nog backa upp alla filer, radera hårddisken och installera om först.
Jag gjorde allt det där för två veckor sen, inklusive omformattering och allt. Sedan jag raderade alla mina mail och började om så fungerar det. Jag har fortfarande den gamla mailfilen kvar. Får väl försöka öppna den i NeXTMail eller nåt istället.
En annan bugg jag har hittat är att när man slår på alla former av info (storlek, etc) och preview (thumbnails, etc) för filer så startar findern om ganska ofta när man får för många filer på skrivbordet. Riktigt irriterande.
Jag gjorde allt det där för två veckor sen, inklusive omformattering och allt. Sedan jag raderade alla mina mail och började om så fungerar det. Jag har fortfarande den gamla mailfilen kvar. Får väl försöka öppna den i NeXTMail eller nåt istället.
somsagt... det kan ju vara hårdvarufel också.
3. iApps
- Jag vill ha ett iProject a la Entourage 2004. Mail ska kunna tilldelas ett projekt, gruppper, organisationer och personer ska kunna länkas till detta projekt.
Varför köper du inte Entourage 2004/ Office 2004 istället?
Varför ska Apple lösa allt?! det finns ju tredjepart också.
"Citat:
Ursprungligen skriven av tobot
- fixa så att ikonerna är klickbara på HELA ytan (tex 32x32 pixlar). Som det är nu så skulle man missa en ikon som är utformad som en cirkel utan innehåll om man klickar i mitten. (typ ett O)
Det fixades i o m Panther."
Nope, inte vad jag kan se
Det mesta som jag har påpekat i en annan tråd har redan nämts, med ett undantag (vad jag kan se):
* När man dubbelklickar på programlisten så ska programet "minimeras" in i listen på samma sätt som i OS 9. Jag fattar inte varför Apple tog bort den funktionen!
Det mesta som jag har påpekat i en annan tråd har redan nämts, med ett undantag (vad jag kan se):
* När man dubbelklickar på programlisten så ska programet "minimeras" in i listen på samma sätt som i OS 9. Jag fattar inte varför Apple tog bort den funktionen!
Varför ska de ta bort det då? Så behöver man inte sitte och sikta in sig på Gul knapp..
-Stor lätthittad knapp "stäng av all onödigt grafikskit". Dvs väck med all animering, rullning, skuggor och nerslöande skit. Är det något jag verkligen hatar med OSX så är det de onödiga och direkt löjliga grafikeffekterna, som jag inte kan stänga av. GRRRRR.
-Möjlighet att minimera fönster på den plats fönstret befinner sig. Mycket praktiskt om man tex jobbar med flera stora bilder samtidigt och behöver jämföra dem två ovh två, för tex färgbalansering.
I OS8/9 dubbelkilckade man ju på övre fönsterlisten så försvann allt utom listen. Mycket bra funktion. Varför i h-l---e tog man bort denna funtion? Att rota bland 10 bilder i docken, som där kanske ser likadana ut är verkligen "B". En liten, enkel funktion som jag verkligen saknar.
-Möjlighet att minimera fönster på den plats fönstret befinner sig
Testat WindowShade X från Unsanity?