Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC eller mac i Prepress?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan
Jag har jobbat med Macen i 10 år nu i Prepress sammanhang. Jobbar med program som Photoshop, QuarkXpress, inDesign, Pagemaker, illustrator etc.
Eftersom jag jobbar på tryckeri jobbar jag ofta med olika typsnitt, (de mesta från Adobe) samt lyaout men även delen med kalibrering, samt inställningar som ICC-profiler etc.

Idag är det fler och fler kunder som jobbar med PC-stationer. det jag skulle vilja ha är lite tips, åsikter om är just hur det är att jobba med PC i grafisk produktion. Vad är det jag behöver tänka på? Jag vet att alla program finns där och att det går enkelt att konvertera jobben från PC-Mac och tvärtom.
Men hur är det med Typsnitt? Är dem lika eller kommer det flöda om en hemskt massa? Finns alla mac-adobe-typsnitt till pC?

Kalibreringen vi har idag är Pantone Colorvision. Programmet finns till PC, det har jag kollat.
Men hur är det med inställningar i Windows? Är det nåt jag behöver tänka på?

Finns säkert många fler frågor men det var det jag tänkte att ni säkert ville hjälpa mig med
det finns säkert lika många som undrar varför jag vill diskutera detta här där det finns 99% macanvändare Men var skulle jag annars fråga om inte här där mitt sällskap är gott bland prepressnissar! Finns säkerligen måååånga med mig som går i samma funderingar.

puss
/zappen

  • Medlem
  • 2004-05-26 12:04

PC:n är ju mycket mer begränsad på så vis att den inte kan använda Mac-typsnitt eller öppna alla macfiler rakt av. ColorSync saknas, vilket gör att det är jobbigt att växla mellan olika profiler, och fortfarande känna sig trygg över att alla program har hängt med. Jag lyckas inte få skärmprofiler att få fäste över huvud taget i Windows, men det ska ju gå.

De flesta filer funkar rakt av mellan Mac och PC, men bara häromdagen så laddade jag ned en fil från en Mac-server som fick tilläggsnamnet .bin. Det var en tiff, och den var omöjlig att öppna på PC. För det mesta radar dokument inte om, men om man inte kan använda originaltypsnitten så kan man ju aldrig vara 100. Det gäller ju självklart åt båda hållen. Vissa problem finns i Quark på PC, speciellt när det gäller användning, men även rent tekniska. T ex görs infällningar på ett annat sätt, vilket kan få bilder att falla ur i en Mac-rip.

Om man ska välja en plattform, så är det säkrast att ha Mac. Macen är lite mer mångsidig. Det bästa är ju att ha båda.

Finns det ingen ersättare till Colorsyncen på PC? eller hur sköts profilerna där?
Vart lägger den skärmprofilerna etc?

Ne, att det ska stämma 100% trodde jag inte. Men iom att mina kunder mer och mer har börjat göra sina egna trycksaker känns det som om faran för textflödningar är lika stor åt det andra hållet. Fler och fler större företag tar ju in eget folk för originalframställning idag, iaf här i mina trakter. Att dem köper in PC övergår mitt förstånd men här sitter jag iaf

Filändelser är aldrig kul, man får väl försöka få kunder att packa sina filer kanske.

Vad det gäller rippar så kör vi idag AGFA apogee PDF-system, vilket ligger på PC-servrar. SÅ jag antar att det inte blir några kollitioner där iaf.

Grymt snabbt och bra svar! kalas om man äntligen hittat ett forum som är aktivt och med folk som gärna ser åt båda hållen!

/zappen

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-12 18:15
Ursprungligen av zappen:

Finns det ingen ersättare till Colorsyncen på PC? eller hur sköts profilerna där?
Vart lägger den skärmprofilerna etc?

Ne, att det ska stämma 100% trodde jag inte. Men iom att mina kunder mer och mer har börjat göra sina egna trycksaker känns det som om faran för textflödningar är lika stor åt det andra hållet. Fler och fler större företag tar ju in eget folk för originalframställning idag, iaf här i mina trakter. Att dem köper in PC övergår mitt förstånd men här sitter jag iaf

Filändelser är aldrig kul, man får väl försöka få kunder att packa sina filer kanske.

Vad det gäller rippar så kör vi idag AGFA apogee PDF-system, vilket ligger på PC-servrar. SÅ jag antar att det inte blir några kollitioner där iaf.

Grymt snabbt och bra svar! kalas om man äntligen hittat ett forum som är aktivt och med folk som gärna ser åt båda hållen!

/zappen

Men herrgud, XP hanterar och använder skärmprofiler likväl som Mac

Profilerna/ kalibrerad skärmprofil eller vald skärmprofil finns att se under Bildskärm, inställningar, advancerat. och färgmatchning.
Själva profilen ligger i systemmapp spool, drivers och color

Den stora skillnaden är att man inte kan som i maccen växla mellan olika skärmprofiler, profiler och se ev skillnader direkt. Skärmprofilen läses in vid omstart/uppstart.

Pc ligger efter men inte i den utsträckning vissa vill göra gällande.

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/icm/icm_5cwv.asp

mvh

Senast redigerat 2004-07-13 10:21
Ursprungligen av stfm:

...häromdagen så laddade jag ned en fil från en Mac-server som fick tilläggsnamnet .bin. Det var en tiff, och den var omöjlig att öppna på PC. ...

Stuffit Expander finns även för Windows. Bra att ha faktskt

  • Medlem
  • 2004-07-12 16:04
Ursprungligen av Svante S:

Stuffit Expander finns även för Windows. Bra att ha faktskt

Ja... fast inte till någon som helst nytta i just det här fallet.

  • Medlem
  • 2004-05-26 12:26

Make no mistake: Jag anser att det är en pina att använda PC.

Det är faktiskt speciellt färgstyrningen som är väldigt jobbigt att hålla koll på. Du får kanske gå en kurs? Jag vet att det finns system som håller koll på färgerna, men de kostar ju och jag använder inte PC professionellt.

De flesta borde ju kunna leverera PDF:er, vilket effektivt rakar bort alla problem över huvud taget. Då kan du ju sitta med en Amiga om du vill. Att leverera öppna dokument måste väl bli ovanligare, iaf för "småfräsare"?

Skriv en manual för hur du vill ha dina PDF:er och skicka ut till kunderna.

Nja, du förstog mig lite fel kanske.
PDF:erna gör vi här när vi rippar jobben
Kunderna skickar mig grunddokumenten i program som indesign, quark etc. Mitt jobb är att färgjustera och cmyka. Vi scannrar rätt mycket själva också så det är viktigt med färgstyrningen!

Vi gör ju givetvis layouter och dylikt men att använda programmen i PC/Mac lär väl vara på ungefär detsamma?

Jasså du ogillar PC? Jag själv sitter på PC i hemmet och kan det utan och innan, jag ser inga direkta fördelar för nåt utav systemen faktiskt. Jag känner mig "hemma" i båda.

Ja, det betyder att det har kommit ett litet bekymmer som heter färghantering. Det få man kolla vidare på.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-12 14:36
Ursprungligen av zappen:

Nja, du förstog mig lite fel kanske.
PDF:erna gör vi här när vi rippar jobben
Kunderna skickar mig grunddokumenten i program som indesign, quark etc. Mitt jobb är att färgjustera och cmyka. Vi scannrar rätt mycket själva också så det är viktigt med färgstyrningen!

Vi gör ju givetvis layouter och dylikt men att använda programmen i PC/Mac lär väl vara på ungefär detsamma?

Jasså du ogillar PC? Jag själv sitter på PC i hemmet och kan det utan och innan, jag ser inga direkta fördelar för nåt utav systemen faktiskt. Jag känner mig "hemma" i båda.

Ja, det betyder att det har kommit ett litet bekymmer som heter färghantering. Det få man kolla vidare på.

Ni har säkert helt "försvarbara" anledningar till varför ni tar emot dokument istället för PDF, men istället för att göra det och dessutom pippla med PC-problem - vore det inte bättre att era kunder skickade de filer som skall färgoptimeras och att ni skickar tillbaka filerna till kunden när det är dags för PDF-framställning. M.a.o. vore det kanske bättre att kunden gjorde PDF:en i alla fall...?

  • Medlem
  • 2004-05-26 13:35

Jag tycker att grafiskt arbete funkar enklare på mac, även om man använder samma program. Till viss del kan det tillskrivas vana, men inte bara. Möjligen kan jag sträcka mig till att Mac passar MIG bättre.

Ta en koll på http://graphicdesign.about.com/ Det var länge sedan jag var där, men bland alla knäppgökar så finns det några som har stenkoll.

Finns tredjepartsprogram som får PCn att bli bättre på färghanteringen, MEN det är bökigt fortfarande. Levererar kunderna PDFer så är saken lättare, men PCn är fortfarande dålig på att ta emot macjobb. Macen fixar PC jobben lättare.

Instämmer med stfm.

Personligen skulle jag inte fundera på en PC pga alla strul.

Har googlat mig igenom en massa sajter om färghantering senaste dagarna och det verkar som om att man via nya XP-systemet ska klara det mycket bättre än tidigare.
Eftersom vi på detta företaget redan har ett fungerande kalibreringsverktyg som fungerar för båda systemen så verkar det rätt smidigt.

Vad jag läst så verkar det vara typsnitten som bökar lite mellan fontfolierna...omflödningar. Samt att man inte kan öppna olika versioner av program lika lätt som i macen.

Får köpa in en testburk. Macen gör man ju ändå inte sig av med i första taget

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 12:58
Ursprungligen av zappen:

Får köpa in en testburk. Macen gör man ju ändå inte sig av med i första taget

Helt rätt...
Det kostar ju mindre att prova än att undra.
(Enda abret är väl att sälja pezen sedan, fast alltid går den ha till något )

Ursprungligen av Pär:

(Enda abret är väl att sälja pezen sedan, fast alltid går den ha till något )

hehehe...

Ursprungligen av zappen:

Har googlat mig igenom en massa sajter om färghantering senaste dagarna och det verkar som om att man via nya XP-systemet ska klara det mycket bättre än tidigare.
Eftersom vi på detta företaget redan har ett fungerande kalibreringsverktyg som fungerar för båda systemen så verkar det rätt smidigt.

Vad jag läst så verkar det vara typsnitten som bökar lite mellan fontfolierna...omflödningar. Samt att man inte kan öppna olika versioner av program lika lätt som i macen.

Får köpa in en testburk. Macen gör man ju ändå inte sig av med i första taget

Ja, de har gått ifrån kattastrof till halvdant. Så det är på rätt håll, men det gäller bara skärmen, skall du ha hela flödet ifrån inenheter till utenheter då blir det dyrt och svårt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 13:07

Du får helt enkelt säga till dina kunder att om dom använder ett konstigt typsnitt så får dom anligen låsa typsnittet i något .bild format eller skicka med typsnittet!

det gör iaf jag om det blir jidder

mvh tobias

  • Medlem
  • 2004-05-27 13:21

Jag har absolut inte satt mig in i exakt hur färghanteringen ser ut i Windows, men i XP ser den väl ut som den alltid har gjort? Man kan lägga till en skärmprofil. That´s it. Dessutom verkar den inte göra någon som helst skillnad på min bärbara.

Att det inte går att ha flera versioner av ett program är delvis sant. De flesta program går dock att ha bredvid varandra.

Jepp men här i trakten så kommer 99% av bilderna digitalt numera och jag är faktiskt inte ledsen för det kvaliten har verkligen blivit strålande sista åren gällande digital fotografering.så någon inprofil behöver jag knappt, om jag inte missat nåt dem bilder jag scannrat sista månaderna kan jag nästan räkna på handen. Vi har aldrig haft någon riktig inprofil här faktiskt, allt har funkat så bra me standardprofilen som följde med trumman.

Utprofilen sköter AGFA-flödet här, så den enda profilen jag behöver tänka på är skärmprofilen och välja rätt ppd-filer i utkörning till PDF.

atomlab: precis

stfm: Jasså man kan ha flera versioner av samma program? Jag har alltid trott att det krockar på nåt sett. Ska prova när jag kommer hem

  • Medlem
  • 2004-05-27 13:53
Ursprungligen av zappen:

stfm: Jasså man kan ha flera versioner av samma program? Jag har alltid trott att det krockar på nåt sett. Ska prova när jag kommer hem

Det förutsätter bara att de inte skrivit över varandras delade filer med någon annan version. Om de gör det kan man åka på problem, annars inte.

Ursprungligen av zappen:

Jepp men här i trakten så kommer 99% av bilderna digitalt numera och jag är faktiskt inte ledsen för det kvaliten har verkligen blivit strålande sista åren gällande digital fotografering.så någon inprofil behöver jag knappt, om jag inte missat nåt dem bilder jag scannrat sista månaderna kan jag nästan räkna på handen. Vi har aldrig haft någon riktig inprofil här faktiskt, allt har funkat så bra me standardprofilen som följde med trumman.

Utprofilen sköter AGFA-flödet här, så den enda profilen jag behöver tänka på är skärmprofilen och välja rätt ppd-filer i utkörning till PDF.

Skall du köra fullt ut skall du ha kamera profilen med i inflödesbiten. Men man behöver ju det inte om man tåler lite stick hit och dit.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-12 18:07
Ursprungligen av pizzabudet:

Skall du köra fullt ut skall du ha kamera profilen med i inflödesbiten. Men man behöver ju det inte om man tåler lite stick hit och dit.

Eller så justerar man bilden och lägger den i en välkänd färgrymd såsom Adobe RGB, wide gamut, eller liknande.
det är ju det som är vitsen med att ha färgrymder och icc profiler
eller hur?

Senast redigerat 2004-07-12 18:41
  • Medlem
  • 2004-05-27 14:15
Ursprungligen av zappen:

Jepp men här i trakten så kommer 99% av bilderna digitalt numera och jag är faktiskt inte ledsen för det kvaliten har verkligen blivit strålande sista åren gällande digital fotografering.så någon inprofil behöver jag knappt, om jag inte missat nåt dem bilder jag scannrat sista månaderna kan jag nästan räkna på handen. Vi har aldrig haft någon riktig inprofil här faktiskt, allt har funkat så bra me standardprofilen som följde med trumman.

Utprofilen sköter AGFA-flödet här, så den enda profilen jag behöver tänka på är skärmprofilen och välja rätt ppd-filer i utkörning till PDF.

Antingen får du inte optimalt resultat, eller så har du helt enkelt en jävla tur. De flesta brukar ju lägga en del tid på att ta fram bra profiler... och det är väldigt svårt att fixa en som funkar till hundra procent. En hel liten vetenskap, som vissa gillar att säga. Ja, ja... jag är ingen expert.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-12 17:31

Färghanteringen i Xp fungerar lika bra för mig som i Mac. Nu finns det inget övergripande sk Colorsync inbyggt i XP systemet men om du använder Adobes program , så arbetar både pc och mac på samma sätt och använder samma Heidelberg "färgmotor" .

Colorsync är dessutom omtvistat eftersom det enligt flera kända färggurus inte fungerar som det är tänkt.
För min egen del upptäckte jag att en gråskalekil som jag har för teständamål fick felaktiga gråa mellantoner när jag valde Colorsynk i Photoshop. Vid val av Adobe Ace räknades gråskalkilen fram som den skall. Mina resultat har verifierats av andra som är insatta i ämnet , därför använder jag mig av Adobe ACE istället för ColorSync.

Slutsatsen blir alltså: ställer man in Adobes programvaror så fungerar de lika väl på Mac som på Pc vad det gäller inbördes färgmatchning och mot profiler. Bägge systemen använder färgmotor som är baserad på Heidelberg CMM.

mvh

Senast redigerat 2004-07-12 18:16
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-16 20:18

Vad det gäller tryck/profil/ färghanteringsprinciper/konvertering så tror jag att vi kommer gå mot en gemensam standard.
Redan 1998 skulle Colorsync vara en gemensam standard både hos pc och Mac. Steve Jobs ändrade sig i sista minuten och la in colorsync i Mac systemet vilket föranledde att samarbetet avbröts.

Idag vill flera stora företagen såsom Adobe. Quark, Macromedia, Corell ha en gemensam plattformsoberoende colorsync standard för färg och profilhantering.

1998 skrev am. investerare: Om en gemensam colorsync standard införs-vem köper då en Mac?
För alla som arbetar med pre press. tryckare, fotografer mfl så skulle en gemensam colorsync standard underlätta oerhört, och för exv Adobe innebära en manual i stället för flera .

Mao : Pga att Windows ej har högst på dagordningen/ varit involverade i monopolstrider mot amerikanska staten, så skulle Mr Gates lätt kunna införa en colorsync standard som de flesta accepterat .

Mvh

Senast redigerat 2004-07-16 20:45
  • Medlem
  • 2004-07-16 20:41

Miri, du får säga vad du vill men det enda som sagts här är att Windows inte har ColorSync, vilket det inte har, samt att det fungerar smidigare på Macen, vilket det gör. Det mesta funkar ju även i Windows, fast då ofta krångligare. Det ÄR bökigt att ställa in profiler i Windows, och lätt i MacOS. Det kan ingen hävda motsatsen till.

Dessutom sköter Windows själv sällan profilerna, utan t ex ATI, Matrox, eller NVidia (beroende på grafikkort), vilket kan leda till konflikter mellan grafikkortsdrivrutinen och Windows egen.

Om sedan AdobeACE är bättre har jag faktiskt ingen aning om, jag har alltid använt ColorSync med bra resultat. Mina dåliga erfarenheter på Windowsplattformen beror kanske på okunskap, men på Mac har det i princip bara funkat.

Postat från en PC

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-16 21:10
Ursprungligen av stfm:

Miri, du får säga vad du vill men det enda som sagts här är att Windows inte har ColorSync, vilket det inte har, samt att det fungerar smidigare på Macen, vilket det gör. Det mesta funkar ju även i Windows, fast då ofta krångligare. Det ÄR bökigt att ställa in profiler i Windows, och lätt i MacOS. Det kan ingen hävda motsatsen till.

Dessutom sköter Windows själv sällan profilerna, utan t ex ATI, Matrox, eller NVidia (beroende på grafikkort), vilket kan leda till konflikter mellan grafikkortsdrivrutinen och Windows egen.

Om sedan AdobeACE är bättre har jag faktiskt ingen aning om, jag har alltid använt ColorSync med bra resultat. Mina dåliga erfarenheter på Windowsplattformen beror kanske på okunskap, men på Mac har det i princip bara funkat.

Postat från en PC

Eftersom några har problem med särskrivning så blir svaret sålunda

Var god läs mitt inlägg ovan. Fletal stora aktörer Adobe mfl vill ha en plattforms oberoende colorsync standard. Mao: Jag är rädd för att Apple colorsync kan få konkurrens i bla Longhorn
Då är Apple enligt min mening helt av banan.
(Nu blev detta svaret helt plötsligt ett annat)

Mvh
skickar också med en liten länk om hur det låg till 1998
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0MWK/is_n12_v12/ai_20412389

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-08-06 20:12
Ursprungligen av miri:

Eftersom några har problem med särskrivning så blir svaret sålunda

Var god läs mitt inlägg ovan. Fletal stora aktörer Adobe mfl vill ha en plattforms oberoende colorsync standard. Mao: Jag är rädd för att Apple colorsync kan få konkurrens i bla Longhorn
Då är Apple enligt min mening helt av banan.
(Nu blev detta svaret helt plötsligt ett annat)

Mvh
skickar också med en liten länk om hur det låg till 1998
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0MWK/is_n12_v12/ai_20412389

MEN!!! nu särskrev du ju IGEN!!! Två gånger dessutom

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-16 20:47

Läs ovan, mitt förra inlägg så förstår du kanske på vilken skör tråd colorsync hänger på.
Stora bolag vill införa en standard
mvh

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-16 20:58
Ursprungligen av miri:

Läs ovan, mitt förra inlägg så förstår du kanske på vilken skör tråd colorsync hänger på.
Stora bolag vill införa en standard
mvh

Sluta särskriva! Det är jobbigt att läsa särskriven text

Bevaka tråden