Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign-skuggor mot dekorfärg lirar inte

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag använder InDesigns CS inbyggda funktion för "drop shadows" blir det en vit ruta runt skuggan, om området bakom skuggan är en dekorfärg ... detta syns när jag skapar en PDF av sidan, inte i InDesign. Jag har genererat PDF både direkt från Distiller och från Acrobat 6.0.1. Det märkliga i sammanhanget är att när en bekant gjorde samma sak fick han inga vita rutor ... trodde han. Han såg dem inte i Acrobat, däremot såg vi dem i iChats fönster när han skickade över filen.

vågar man skicka en sån PDF till tryckeriet?

Det är två saker som spelar in här. Det ena är att iChat, liksom alla Quartz-program endast stödjer en begränsad del av PDF-specen.

Däremot så bör man vara försiktig med att blanda dekorfärg och transparens. Vad som sker när man blandar in transparens är ju att nya färgkombinationer uppstår, vilka eventuellt, eller t.o.m. sannolikt, inte kan återges med den ursprungliga dekorfärgen, vilket får till följd att det övergår till processfärg eller RGB, beroende på vilket blandningsläge man angivit för genomskinlighet.

Hur bra det går beror på vilket blandningsläge man valt och vilka färger som interagerar. Det bästa är diskutera med tryckeriet, som med fördel bör vara kunnigt

Det där låter ju helt logiskt ... tänkte inte så långt själv.
Är det bara området under "skuggan" som ändras eller påverkar det hela ytan med dekorfärg?

Något komplext att svara på. Det som händer är att InDesign vid genomskinlighetsförenklingen delar in området i regioner där de olika regionerna bedöms enligt en mängd kriterier. Om det gäller InDesign CS så finns det något som heter Flattener Preview / eller Förenklingsförhandsvisning (osäker på svensk term) som ger en indikation på vilka regioner som kommer att påverkas hur.

Själv skulle jag fundera på om det är nödvändigt att använda dekorfärg och kanske hellre skapa en processblandning som jag använder för de objekt som ska interagera med transparens så blir det hela mer förutsägbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 21:13

Man kan tycka att om skuggan är svart så borde den kunna blandas med dekorfärgen utan att blanda in ytterligare färger. Men man inser förstås komplexiteten i det hela, det blir många specialfall att försöka klämma in i programmeringen...

Men jag har för mig att Indesign CS faktiskt har en kryssruta någonstans som heter typ "Använd inte processfärger när jag förenklar en skugga mot en dekorfärg". Kanske i Skugga-rutan? Eller utskriftsrutan? Sitter för tillfället på en riktigt äcklig gammal PC-laptop så jag kan inte testa...

  • Medlem
  • 2004-06-09 13:26

Indesign CS - dropskugga mot foto funkar inte?

När jag använder dopskugga på en rubrik som ligger ovanpå ett foto så blir det en vit/grå kant runt detta objekt när jag tittar på den pdf som jag har genererat.

Har provat den snabba varianten med exportera till PDF, med både högupplöst och lågupplösta inställningar + att jag skrivit ut högupplöst .ps för att sedan använda distillern.... Resultatet blir dock densamma... vit/grå ramkant runt objektet som ska ha dropskuggan... detta syns bara i pdf:en och ej i Indesign CS.

Hur löser man detta? är det någon som vet?

mvh Anja

1
Bevaka tråden