Jag gjorde en förstasida till B-delen i Sydsvenskan häromdagen. (se nedan) I dag kom det ett e-brev till redaktionen med följande innehåll... Vad svarar man?
Tack för den intressanta och tankeväckande artikeln i onsdagens Sydsvenska! Jag är prenumerant sedan 1960 i Malmö, sedan 1973 i Kristianstadstrakten och uppskattar Sydsvenskan mycket.
Beträffande "ingressen" sidan B1 måste jag ställa en fråga. Varför har rubriksättaren skrivit den kemiska formeln för vatten på ett fullständigt galet sätt?
I ett uppslagsverk (t ex Nationalencyklopedin) är formeln för vatten tydligt angiven.
Jag anser, att man måste respektera detta, även om man inte är naturvetare. En "snitsig" rubriksättning ursäktar inte avvikelsen från det korrekta skrivsättet.
Likaväl som en tidning ska vara ett gott föredöme beträffande språkbehandling, ska den också vara det i behandling av fakta. Det har jag i min lärargärning framhållit för elever i gymnasieskolan i egenskap av lektor i kemi vid Österänskolan i Kristianstad. Sedan 1998 är jag pensionerad.
Jag skulle uppskatta ett svar på min fråga. Jag anger nedan mitt telefonnummer som komplement till e-postadressen.
Med vänlig hälsning
NN
adress
telefon