Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 21:28

Men då kan man inte göra BTO lika lätt + att man inte får studentrabatt!
Det enda jag gjorde som var BTO var iofs att byta hårddisken. Vad jag minns.
Det var nu en halv eon sedan jag beställde så jag minns inte så mkt...

Ursprungligen av PF:

man inte får studentrabatt

Tydligen kan man få studentrabatt hos ÅF nu. Trevligt att Apple ändrat sig i den frågan; mycket roligare att handla över disk

Ursprungligen av Kristofer G:

Tydligen kan man få studentrabatt hos ÅF nu. Trevligt att Apple ändrat sig i den frågan; mycket roligare att handla över disk

Det är mycket snällt och bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 22:11

Och där fick jag upp
Cleared Customs
.DUIVEN, GE, NL
.27 Sep 2004 16:50

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 22:30

Inte mecenatrabatt väl? I så fall är det ju bara att diska på direkt.
Jag frågade specifikt en kompis på Macoteket och det var blankt nej
på frågan om studentrabatt. Och även så på kompisrabatt...

Kullander här i malmö erbjuder så kallad studentrabbat. Alltså 10% av grundpriset. Tror också att det gäller hos andra återförsäljare.

Känns väldigt märkligt att man kan få studentrabbat hos vissa återförsäljare och inte hos andra. Kan detta verkligen stämma?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 00:15

Är det sant att man får 10& i butiken i Malmö?? Får isf tar jag tåget över imorgon och köper en, och avbokar min som fortfarande står som open hos Apple!

Ursprungligen av Anders Båth:

Är det sant att man får 10& i butiken i Malmö?? Får isf tar jag tåget över imorgon och köper en, och avbokar min som fortfarande står som open hos Apple!

Tror att de släpps i butik först på fredag i Sverige.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 00:43

Aha.. Mailade precis Kullander, så om man kan köpa de med Mecenatrabatten där, så sticker jag dit på måndag! Ska nämligen hem över Borås i helgen...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 14:00

Här har vi en som gillar Ikea nästan lika mycket som sin nya iMac G5:
http://dtibs.home.comcast.net/iMacG5/

Ursprungligen av Arnold Corns:

Här har vi en som gillar Ikea nästan lika mycket som sin nya iMac G5:
http://dtibs.home.comcast.net/iMacG5/

Stoppa in en iMac G5 i ett skåp och stänga dörrarna. :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-28 14:35
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Stoppa in en iMac G5 i ett skåp och stänga dörrarna. :rolleyes:

skandal... ser misstänkt mycket ut som en eMac
nah, stora ytor, glas eller blankt laminat som yta att ställa den på... helst i samma vita plast som burken Och inget brevid!!

Ursprungligen av Anders Båth:

Aha.. Mailade precis Kullander, så om man kan köpa de med Mecenatrabatten där, så sticker jag dit på måndag! Ska nämligen hem över Borås i helgen...

Jo man får 10% rabatt när man köper på Kullander. Har själv beställt en iMac och ska hämta den på måndagen.

Det blir min första Mac. Längtar...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-09-28 14:29

Var idag inne på en Appl-återförsäljare i Perth, Australien, och kikade på nyligt uppackade iMac G5 17" och 20".
Mycket vackrare/häftigare/coolare än på bilderna - enligt mig. Kändes och såg riktigt exclusiv ut, faktiskt.

Priset här för en "ren" 20"-are, med avdragen GST (skatt) är ca 14 750 kr. (AUS$ 5,11 SEK).
Ganska trevligt.

De lovade samma pris med svenskt tgb, men 3-5 veckors leveranstid. Det har jag tid med.
Är det krångligt att ta hem en dator från utlandet, tänkte då mest på tullen, inte vikten...
Vilka fallgropar finns?

"AppleStore får ALLTID leveranser först av alla."
http://99mac.se/forum/showthread.php?p=419812#post419812

Cleared Customs .LANDVETTER, VG, SE .28 Sep 2004 06:00

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 22:28

landvetter? skickar de inte alla till samma ställe? knasbollar

Out For Delivery .LANDVETTER, VG, SE .29 Sep 2004 07:08

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 11:08
Ursprungligen av Andreas Fornstedt:

Out For Delivery .LANDVETTER, VG, SE .29 Sep 2004 07:08

Det kan ju inte ta lång tid till Ulricehamn...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 11:12

MIn är också ute och snurrar på stan. Hit med skiten nu då!
09:27.
Stockholm.
Out For Delivery.

Lugn och fin nu. Tänk på oss stackare som beställde före er, och fortfarande har open status på ordern. Förhoppningsvis så kommer den on or before 19 oktober.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 11:52

Mats; du var väl en av de första som lade ordern? Jag tror jag lade min några timmar efter dig... "on or before"... ska vi tro på det eller? Jag trodde den skulle kommit nu...

Ursprungligen av PF:

Mats; du var väl en av de första som lade ordern? Jag tror jag lade min några timmar efter dig... "on or before"... ska vi tro på det eller? Jag trodde den skulle kommit nu...

Ja, man kan lita någorlunda på "on or before", oftast så har mina saker komit för utsatt datum.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 12:04

#109 Vart har Du beställt och vart har De beställt? För om ni båda beställt från Apple Online store kan det ju inte stämma att någon åkt före i kön.

En förklaring kan ju vara ev. ändringar man valt att göra in konfigurationen på datorn. Mer minne, HD osv.

Ursprungligen av stry:

#109 Vart har Du beställt och vart har De beställt? För om ni båda beställt från Apple Online store kan det ju inte stämma att någon åkt före i kön.

En förklaring kan ju vara ev. ändringar man valt att göra in konfigurationen på datorn. Mer minne, HD osv.

Jag vet varför den ska levereras senare, och det beror på konfigurationen.
Trots att jag blev uppringd av apple så fort det gick att beställa så garaneterar inte det att jag får min först, eftersom dom prioriterar att få ut så många datorer som möjligt. Därav kommer Roger mfl att få sina datorer idag, och jag måste vänta ett par veckor till pga min konfiguration.

Jag visste att det låg till så här, och jag är glad att vissa får sina datorer idag. Hoppas nu bara Roger lägger ut massa bilder på macfeber.com?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 12:41

På min order står det fortfarande "on or before 28/9" ....... hmm! .... var det inte den 28:e igår?!?

Har följt tråden och förbluffas över hetsen att bli först med att packa upp en iMac G5. Själv tänker jag fega och vänta minst ett halvår. Jag vill först ta del av alla kommentarer kring ev barnsjukdomar, måndagsexemplar etc som så gott som alltid finns på nya produkter.

Kanske det rent av dyker upp en rev. B-version ganska omgående? Och jag vill definitivt inte göra om samma tavla som jag gjorde när jag impulsköpte min eMac. Hade jag bara väntat några månader och tagit del av allt negativt som skrevs om eMac hade jag sluppit uppleva dem själv.

Men jag håller tummarna för att ni som beställt får vad ni hoppas på. Och att jag själv med säkerhet kan köpa en iMac G5 utan otrevliga överraskningar om ca ett halvår.

Ps: skall definitivt gå till K&K på fredag för att se vad det är vi pratar om.

Fick det här brevet idag

Bästa Apple Store-kund!,

Tack för att du handlar hos Apple Store.

Efterfrågan på den produkt du beställt har varit högre än väntat. Vi kommer att
leverera så fort det bara är möjligt, men vi kommer tyvärr inte att kunna möta det
uppskattade leveransdatum som vi gav dig tidigare. Vi uppskattar nu att vi kommer
att skicka din beställning den 30:e September 2004.

Tänk på att produkttillgängligheten snabbt kan förändras och att det kan hända
att din beställning kan skickas iväg mycket tidigare än förväntat.

Ditt företag är mycket viktigt för oss, och vi ber om ursäkt för de eventuella besvär
denna försening leder till.

När beställningen har skickats, får du ett e-postmeddelande som bekräftar detta.
Meddelandet hjälper dig att följa upp beställningen.

Många frågor om köpta produkter besvaras på Apple Stores webbplats för kundservice
på adressen: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore

Vänliga hälsningar,
Apple Store

Ursprungligen av charger68:

Har följt tråden och förbluffas över hetsen att bli först med att packa upp en iMac G5. Själv tänker jag fega och vänta minst ett halvår. Jag vill först ta del av alla kommentarer kring ev barnsjukdomar, måndagsexemplar etc som så gott som alltid finns på nya produkter.

Du har helt rätt att det kan vara bra att vänta på rev B. Men många av de som hänger i den här tråden är folk som redan bestämt sig för att skaffa den allra första modellen, de har gjort sin beställning, de har satt av pengar för det och nu väntar de bara otåligt på att den ska komma.

Sen *behöver* ju inte det innebära problem att köpa nytt (även om risken är större). När Apple lanserade den vita iBooken i maj 2001 så beställde jag den tidigt och fick den nån vecka efter att de allra första kom till Sverige och den har fungerat bra ända sedan dess. Så jag känner igen mig i hetsen över att få en sak när man redan ändå bestämt sig för att man ska ha det...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-29 14:26

Å andra sidan, om man väntar halvår får man kanske 512 MB minne som i grundutförande och
plus Tiger.

Bevaka tråden